Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2959385_0001.png
Folketinget, Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i
sager om aktindsigt
19. december 2024
På baggrund af flere klager besluttede ombudsmanden den 4. oktober 2024
at bede Forsvarsministeriet om generelle oplysninger om ministeriets
sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt efter bl.a. offentlighedsloven.
Jeg har nu afsluttet min undersøgelse. Jeg vedlægger en kopi af min
udtalelse i sagen til orientering.
Som det fremgår af min udtalelse, er det min opfattelse, at ministeriets
sagsbehandlingstider i sager, hvor ministeriet har truffet afgørelser om
aktindsigt i 2024, generelt set ikke er forenelige med de frister, der er
forudsat i offentlighedsloven og forarbejderne hertil. Jeg er således enig med
Forsvarsministeriet i, at den nuværende sagsbehandlingstid er
utilfredsstillende lang.
Forsvarsministeriet har iværksat forskellige tiltag, som forventes løbende at
nedbringe sagsbehandlingstiderne i 2. halvår af 2024 og i 2025. Som det
fremgår af min udtalelse i sagen, er der imidlertid efter min opfattelse nogen
tvivl om, hvorvidt ministeriets tiltag kan forventes at få den planlagte effekt.
Selv hvis Forsvarsministeriets tiltag får den planlagte effekt, er der efter min
opfattelse tale om en meget lang periode, hvor der fortsat må forventes
utilfredsstillende lange sagsbehandlingstider i ministeriet på
aktindsigtsområdet.
Jeg henviser til, at offentlighedslovens krav til myndighedernes
sagsbehandlingstid bl.a. skal ses i sammenhæng med, at hurtig
sagsbehandling og afgørelse af aktindsigtsanmodninger i almindelighed vil
være en væsentlig forudsætning for, at offentlighedsloven kan opfylde sin
intention om, at medierne ved anvendelsen af loven skal have adgang til at
Dok.nr. 24/05527-8/NFT
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 2
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Brev fra Folketingets ombudsmand om Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt
2959385_0002.png
orientere offentligheden om aktuelle sager, der er under behandling i den
offentlige forvaltning.
Hurtig behandling af sager om aktindsigt er således ikke kun et spørgsmål
om overholdelse af formelle regler i offentlighedsloven, men også om at
understøtte selve formålet med loven. I den forbindelse bemærker jeg, at en
stor del af aktindsigtssagerne i Forsvarsministeriet angår spørgsmål af
betydelig offentlig interesse.
Jeg har på baggrund heraf henstillet til Forsvarsministeriet, at ministeriet
overvejer at iværksætte yderligere tiltag med henblik på at nedbringe
sagsbehandlingstiderne, så de inden for en kortere tidshorisont bliver
forenelige med forudsætningerne i offentlighedsloven.
Jeg har af samme årsag besluttet at orientere Folketingets Retsudvalg og
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg om
sagen.
Jeg har bedt Forsvarsministeriet om i en udtalelse til mig at redegøre
nærmere for ministeriets overvejelser om iværksættelsen af yderligere tiltag,
herunder hvordan og inden for hvilken tidshorisont eventuelle yderligere tiltag
må antages at påvirke sagsbehandlingstiderne. Jeg har bedt om at modtage
Forsvarsministeriets udtalelse senest den 1. marts 2025.
Min udtalelse vil blive offentliggjort på min hjemmeside sammen med en
nyhed om sagen.
Med venlig hilsen
Side 2 | 2
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Brev fra Folketingets ombudsmand om Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt
2959385_0003.png
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i
sager om aktindsigt (sagsnr. 2024/009396)
19. december 2024
1. Indledning
På baggrund af flere klager besluttede ombudsmanden den 4. oktober 2024
at bede Forsvarsministeriet om generelle oplysninger om ministeriets
sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt, der er behandlet efter
offentlighedsloven og miljøoplysningsloven.
Forsvarsministeriet har i en udtalelse af 11. november 2024 redegjort for
sagsbehandlingstiden i afsluttede aktindsigtssager, der er behandlet som
førsteinstans og klageinstans efter hhv. offentligheds- og forvaltningsloven
samt miljøoplysningsloven, i 2023 og 1.-3. kvartal af 2024. Desuden har
ministeriet redegjort for den foreløbige sagsbehandlingstid i ministeriets
verserende aktindsigtssager (opgjort pr. 30. september 2024).
Forsvarsministeriet har oplyst, at ministeriet i perioden alene ses at have
afgjort to sager efter miljøoplysningsloven, der blev færdigbehandlet efter
hhv. 13 og 59 arbejdsdage. Ministeriet har beklaget, at der i den ene sag ikke
er truffet afgørelse inden for den absolutte frist på to måneder i
miljøoplysningsloven. Jeg finder på den angivne baggrund ikke anledning til
at se nærmere på ministeriets sagsbehandlingstider efter
miljøoplysningsloven.
Forsvarsministeriet har endvidere supplerende telefonisk oplyst, at det vil
kræve en manuel gennemgang af ministeriets sager om aktindsigt for at
konstatere, om en sag er behandlet efter offentlighedsloven eller
forvaltningsloven. Ministeriets oplysninger om sager behandlet efter
offentlighedsloven omfatter derfor også sager behandlet efter
forvaltningsloven. Ministeriet skønner dog, at langt den overvejende del af
sagerne vedrører aktindsigt efter offentlighedsloven, og jeg har i forbindelse
Dok.nr. 24/05527-5/NFT
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 10
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Brev fra Folketingets ombudsmand om Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt
med min undersøgelse derfor taget udgangspunkt i offentlighedslovens regler
om sagsbehandlingstid.
I udtalelsen har Forsvarsministeriet også redegjort for ministeriets initiativer
mv. for at nedbringe sagsbehandlingstiden i sager om aktindsigt samt for
ministeriets interne målsætninger.
2. Sagsbehandlingstider i førsteinstanssager
Forsvarsministeriet har oplyst, at ministeriet i 2023 som førsteinstans har
færdigbehandlet 288 anmodninger om aktindsigt efter forvaltnings- og
offentlighedsloven, og at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for disse
sager var 13,5 arbejdsdage. 49,1 pct. af anmodningerne blev
færdigbehandlet på syv arbejdsdage eller derunder, mens 48,4 pct. af
anmodningerne blev færdigbehandlet på mellem otte og 40 arbejdsdage.
I 1.-3. kvartal af 2024 færdigbehandlede Forsvarsministeriet 243
anmodninger om aktindsigt, og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
disse sager var steget til 24,9 arbejdsdage. 37,4 pct. af anmodningerne blev
færdigbehandlet på syv arbejdsdage eller derunder, mens 44,0 pct. af
anmodningerne blev færdigbehandlet på mellem otte og 40 arbejdsdage.
18,6 pct. af anmodningerne blev færdigbehandlet efter mere end 40
arbejdsdage.
Forsvarsministeriet har derudover oplyst, at der pr. 30. september 2024 var i
alt 40 verserende aktindsigtssager med en foreløbig gennemsnitlig
sagsbehandlingstid (”liggetid”) på 73,2 arbejdsdage. 24 af disse sager havde
en foreløbig sagsbehandlingstid på 40 arbejdsdage eller mere, og heraf
havde 15 sager en sagsbehandlingstid på mere end 100 arbejdsdage.
3. Sagsbehandlingstider i klagesager
Forsvarsministeriets opgørelse viser, at ministeriet færdigbehandlede 27
klagesager i 2023, og at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sagerne
var 20,6 arbejdsdage. 51,9 pct. af klagesagerne blev færdigbehandlet inden
for 20 arbejdsdage.
I 1.-3. kvartal af 2024 færdigbehandlede ministeriet 19 klagesager, og den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid for disse sager var 56,8 arbejdsdage.
26,3 pct. af klagesagerne blev færdigbehandlet inden for 20 arbejdsdage i
perioden.
Side 2 | 10
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Brev fra Folketingets ombudsmand om Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt
Der var desuden 21 klagesager under behandling pr. 30. september 2024
med en foreløbig sagsbehandlingstid på 54,1 arbejdsdage. 15 af disse sager
havde på det tidspunkt en foreløbig sagsbehandlingstid på mere end 20
arbejdsdage.
4. Forsvarsministeriets bemærkninger
4.1. Bemærkninger til sagsbehandlingstiden
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at den stigende sagsbehandlingstid i
2024 kan tilskrives en kombination af flere faktorer, og at de fleste tilfælde,
hvor sagsbehandlingstiden er trukket ud, skyldes en eller flere af følgende
faktorer: 1) at ministeriet har indhentet høringssvar fra andre myndigheder
mv., 2) sagens omfang og kompleksitet, 3) forlængede interne hørings- og
godkendelsesprocesser samt 4) periodevis ekstraordinær travlhed i
forbindelse med behandlingen af andre (haste)sager.
Forsvarsministeriet har også bemærket, at der i opgørelsen over verserende
aktindsigtssager indgår sager, som har meget lang foreløbig
sagsbehandlingstid, fordi der gennem længere tid er afventet høringssvar fra
NATO.
I opgørelsen indgår der derudover to ældre sager, hvor Forsvarsministeriet
har konstateret, at der ved en sagsbehandlingsfejl ikke er registreret en
endelig afgørelse. Der er dels tale om en førsteinstanssag, der pr. 30.
september 2024 havde en sagsbehandlingstid på 246 arbejdsdage, dels tale
om en klagesag, der ligeledes pr. 30. september 2024 havde en
sagsbehandlingstid på 291 arbejdsdage. Ministeriet har anført, at disse sager
trækker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid betydeligt op, og at
ministeriet finder det yderst beklageligt, at der som følge af en
sagsbehandlingsfejl ikke var truffet endelig afgørelse i disse sager. Ministeriet
har telefonisk den 5. december 2024 oplyst, at ministeriet nu har truffet
afgørelse i klagesagen, og at førsteinstanssagen fortsat er under behandling.
Forsvarsministeriet har endvidere generelt anført, at ministeriet i en række
sager må foretage en høring af NATO eller EU for at kunne træffe afgørelse,
og at der i disse sager ofte er længere sagsbehandlingstid som følge af lange
sagsbehandlingstider ved NATO og EU. Forsvarsministeriet har i den
forbindelse også oplyst, at i førsteinstanssager træffer ministeriet efter en
konkret vurdering delafgørelse om aktindsigt i den del af dokumenterne, der
ikke forudsætter høring af andre myndigheder eller private mv. eller i øvrigt
rejser fortolkningsspørgsmål.
Herudover er det anført, at sagsbehandlingstiden i aktindsigtssager har været
stigende, og at ministeriet anser den nuværende sagsbehandlingstid for
Side 3 | 10
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Brev fra Folketingets ombudsmand om Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt
aktindsigtssager og klagesager for at være utilfredsstillende. Ministeriet finder
endvidere, at andelen af førsteinstanssager i 2024, som havde en
sagsbehandlingstid på mere end 40 dage, er beklagelig.
4.2. Bemærkninger om tiltag til nedbringelse af sagsbehandlingstiden
Forsvarsministeriet har oplyst, at ministeriet har iværksat en række initiativer
for at nedbringe sagsbehandlingstiden og styrke sagsstyringen.
Forsvarsministeriet påbegyndte således i oktober 2023 en centralisering af
aktindsigtsbehandlingen i en aktindsigtsenhed. Det er ministeriets vurdering,
at opbygningen af ministeriets aktindsigtsenhed er et centralt led i
bestræbelserne på at styrke sagsbehandlingstiderne. Centraliseringen i
aktindsigtsenheden skulle være gennemført medio 2024, men er blevet
forsinket pga. udfordringer med at rekruttere det nødvendige antal jurister til
enheden, og enheden behandler på nuværende tidspunkt kun en mindre
andel af ministeriets aktindsigtssager. Både i 2023 og 2024 er der
gennemført flere rekrutteringsforløb for at øge bemandingen af
Forsvarsministeriets aktindsigtsenhed. Der foretages løbende vurderinger af
enhedens normering.
Forsvarsministeriet har desuden iværksat et arbejde med at optimere interne
hørings- og godkendelsesprocesser, hvilket indebærer, at hvert
”godkendelsesled” vil få væsentligt mindre tid til rådighed, og der indføres en
styrket rykkerprocedure. Desuden forenkles det format, som anvendes ved
ministeriets interne forelæggelse af aktindsigtssager, så tidsforbruget kan
reduceres markant.
Forsvarsministeriet har herudover taget initiativ til, at frister i forbindelse med
eksterne høringer forkortes, så udgangspunktet ved eksterne høringer er en
frist på to arbejdsdage (hvilket tidligere var syv dage). Endvidere vil der i
ministeriets interne aktindsigtshåndbog blive tilføjet en mere formaliseret
beskrivelse af rykkerproceduren i forbindelse med høringer af andre
myndigheder eller private mv. i både førsteinstanssager og klagesager. I den
forbindelse er det oplyst, at der tidligere ikke har været formaliserede
rykkerprocedurer ved høringer af andre myndigheder og private mv. i
forbindelse med ministeriets behandling af aktindsigtssager.
Disse initiativer forventes ifølge Forsvarsministeriet at medføre, at ministeriet
i 2. halvår af 2024 og i 2025 løbende kan nedbringe sagsbehandlingstiderne.
Forsvarsministeriet vurderer, at ministeriet som følge af initiativerne kan
nedbringe sagsbehandlingstiderne i førsteinstanssager således, at
sagsbehandlingstiden i 2. halvår af 2024 gennemsnitligt er 30 arbejdsdage
(og at 35 pct. af sagerne er færdigbehandlet inden for 7 arbejdsdage), at den
i 1. halvår af 2025 gennemsnitligt er 20 arbejdsdage (og at 40 pct. af sagerne
Side 4 | 10
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Brev fra Folketingets ombudsmand om Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt
er færdigbehandlet inden for 7 arbejdsdage), samt at den i 2. halvår af 2025
gennemsnitligt er 15 arbejdsdage (og at 50 pct. af sagerne på det tidspunkt
kan færdigbehandles inden for 7 arbejdsdage).
Desuden er det Forsvarsministeriets vurdering, at ministeriet i klagesagerne
kan nedbringe sagsbehandlingstiderne til gennemsnitligt 55 arbejdsdage i 2.
halvår af 2024, 40 arbejdsdage i 1. halvår af 2025 og 20 arbejdsdage i 2.
halvår af 2025.
5. Retsgrundlag
I offentlighedslovens § 36, stk. 2 (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar
2020), er der fastsat følgende om sagsbehandlingstiden i sager om
aktindsigt:
Ӥ 36.
(…)
Stk. 2.
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning
om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal
færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre
dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet
undtagelsesvis ikke er muligt.
…”
Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår bl.a. følgende:
”Bestemmelsen i
stk. 2,
der med visse ændringer viderefører den
gældende lovs § 16, stk. 1 og 2, fastslår i 1. pkt., at anmodninger om
aktindsigt skal afgøres
snarest.
Dette krav skal bl.a. ses i sammenhæng
med, at en hurtig sagsbehandling og afgørelse af
aktindsigtsanmodninger i almindelighed vil være en væsentlig
forudsætning for, at offentlighedsloven kan opfylde sin intention om, at
medierne ved anvendelsen af loven skal have adgang til at orientere
offentligheden om aktuelle sager, der er under behandling i den
offentlige forvaltning (…).
Det forhold, at bestemmelsen fastsætter, at en anmodning om aktindsigt
skal afgøres snarest, og (som udgangspunkt) inden syv arbejdsdage
efter, at den er modtaget, medfører (…) at en anmodning om aktindsigt,
der klart har identificeret den sag, anmodningen vedrører, og som
vedrører et begrænset antal dokumenter, der ikke kræver en nærmere
gennemgang eller overvejelse, bør være færdigbehandlet i løbet af 1-2
arbejdsdage efter modtagelsen af aktindsigtsanmodningen.
Side 5 | 10
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Brev fra Folketingets ombudsmand om Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt
Det anførte forhold indebærer endvidere, at det skal tilstræbes, at en
anmodning om aktindsigt, som omfatter lidt flere dokumenter, der ikke
kræver en nærmere gennemgang eller overvejelse, færdigbehandles i
løbet af tre til syv arbejdsdage. Det samme gælder de tilfælde, hvor
anmodningen omfatter et mere begrænset antal dokumenter, som giver
anledning til en nærmere gennemgang og overvejelser.
I de (særlige) tilfælde, hvor anmodningen f.eks. omfatter et stort antal
dokumenter, eller hvor anmodningen giver anledning til overvejelser af
f.eks. juridiske spørgsmål af mere kompliceret karakter – dvs. når der
undtagelsesvist foreligger et forhold, der kan begrunde en udsættelse af
fristen på syv arbejdsdage – skal det tilstræbes, at anmodningen om
aktindsigt færdigbehandles inden for 14 arbejdsdage efter, at
anmodningen er modtaget.
I de (helt særlige) tilfælde, hvor aktindsigtsanmodningen omfatter et
meget stort antal dokumenter, eller hvor anmodningen rejser f.eks.
juridiske spørgsmål af ganske kompliceret karakter, skal det tilstræbes,
at anmodningen færdigbehandles senest inden for 40 arbejdsdage efter,
den er modtaget. (…)
Det fremgår af 2. pkt., at det kun vil være ’undtagelsesvist’, at en
anmodning ikke kan færdigbehandles inden for fristen på syv
arbejdsdage. Dette udtryk bygger på en forventning om, at antallet af
aktindsigtssager, hvor denne frist ikke kan overholdes, i det samlede
billede af aktindsigtssager for samtlige landets myndigheder m.v. ikke
må være det normale.”
Jeg henviser til lovforslag nr. L 144 af 7. februar 2013 om lov om offentlighed
i forvaltningen, s. 107 f. Lovforslaget kan læses på Folketingstidende.dk,
samling 2012-13, tillæg A.
I offentlighedslovens § 37, stk. 3, er der fastsat følgende om
sagsbehandlingstiden for klager over afgørelser om aktindsigt:
Ӥ 37.
(…)
Stk. 3.
Klageinstansen skal inden 20 arbejdsdage efter modtagelsen af
en klage over en afgørelse om aktindsigt have færdigbehandlet klagen,
medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet
ikke er muligt. Klageren skal i givet fald underrettes om grunden til
fristoverskridelsen og om, hvornår en afgørelse kan forventes at
foreligge.
…”
Side 6 | 10
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Brev fra Folketingets ombudsmand om Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt
6. Min vurdering
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for Forsvarsministeriets
førsteinstanssager er steget fra 13,5 arbejdsdage i 2023 til 24,9 arbejdsdage
i 1.-3. kvartal 2024.
Samtidig er andelen af sager, der er færdigbehandlet inden for 7
arbejdsdage, faldet fra 49,1 pct. i 2023 til 37,4 pct. i 1.-3. kvartal af 2024.
Dertil kommer, at 18,6 pct. af sagerne i 1.-3. kvartal af 2024 blev
færdigbehandlet efter mere end 40 dage, og at en stor andel af de 40
verserende førsteinstanssager pr. 30. september 2024 allerede på det
tidspunkt havde været under behandling i mere end 40 arbejdsdage,
herunder havde 15 sager en foreløbig sagsbehandlingstid på mere end 100
dage.
Jeg har ikke gennemgået de enkelte sager, men generelt set er ministeriets
sagsbehandlingstider i 2024 i førsteinstanssagerne efter min opfattelse ikke
forenelige med de frister, der er forudsat i offentlighedslovens § 36, stk. 2, og
forarbejderne hertil. Jeg har i den forbindelse tillagt det særlig vægt, at en
væsentlig mængde sager har en meget lang sagsbehandlingstid.
Andelen af klagesager, som er behandlet inden for 20 arbejdsdage, er
desuden faldet fra 51,5 pct. i 2023 til 26,3 pct. i 1.-3. kvartal af 2024, og den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid i alle klagesager var 56,8 arbejdsdage i
1.-3. kvartal af 2024. En stor andel af de verserende klagesager pr. 30.
september 2024 havde desuden på det tidspunkt allerede været under
behandling i mere end 20 arbejdsdage.
Jeg må således konstatere, at en væsentlig andel af klagesagerne i 2024 har
fået en sagsbehandlingstid, der er længere end de 20 arbejdsdage, der er
offentlighedslovens udgangspunkt, jf. offentlighedslovens § 37, stk. 3.
Jeg er på baggrund af det anførte ovenfor enig med Forsvarsministeriet i, at
den nuværende sagsbehandlingstid i både førsteinstans- og klagesager er
utilfredsstillende lang.
Jeg er desuden enig med Forsvarsministeriet i, at det er yderst beklageligt, at
to sager i ministeriet har fået en særdeles lang sagsbehandlingstid, fordi
ministeriet ikke har været opmærksom på, at de pågældende sager ikke var
afsluttet. Jeg går ud fra, at ministeriet fremadrettet vil sikre, at der er overblik
over de verserende sager om aktindsigt, herunder sagernes foreløbige
sagsbehandlingstid.
Side 7 | 10
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Brev fra Folketingets ombudsmand om Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt
Forsvarsministeriet har som angivet ovenfor iværksat forskellige tiltag, som
forventes løbende at nedbringe sagsbehandlingstiderne i 2. halvår af 2024
og i 2025. Ministeriet har i den forbindelse peget på opbygningen af en
aktindsigtsenhed som et centralt led i bestræbelserne på at nedbringe
sagsbehandlingstiderne. Jeg forstår imidlertid samtidig, at det – på trods af
flere rekrutteringsforløb i 2023 og 2024 – endnu ikke har være muligt at
centralisere opgavevaretagelsen som ønsket, herunder fordi ministeriet har
haft vanskeligt ved at rekruttere det fornødne antal medarbejdere til
aktindsigtsenheden. Det må på den baggrund efter min opfattelse give
anledning til nogen tvivl, om ministeriets tiltag kan forventes at få den
planlagte effekt.
Selv hvis Forsvarsministeriets tiltag får den planlagte effekt, er der efter min
opfattelse tale om en meget lang periode, hvor der fortsat må forventes
utilfredsstillende lange sagsbehandlingstider i ministeriet på
aktindsigtsområdet.
Jeg henviser til, at offentlighedslovens krav til myndighedernes
sagsbehandlingstid bl.a. skal ses i sammenhæng med, at hurtig
sagsbehandling og afgørelse af aktindsigtsanmodninger i almindelighed vil
være en væsentlig forudsætning for, at offentlighedsloven kan opfylde sin
intention om, at medierne ved anvendelsen af loven skal have adgang til at
orientere offentligheden om aktuelle sager, der er under behandling i den
offentlige forvaltning.
Hurtig behandling af sager om aktindsigt er således ikke kun et spørgsmål
om overholdelse af formelle regler i offentlighedsloven, men også om at
understøtte selve formålet med loven. I den forbindelse bemærker jeg, at en
stor del af aktindsigtssagerne i Forsvarsministeriet angår spørgsmål af
betydelig offentlig interesse.
Jeg henstiller på baggrund af det anførte ovenfor, at Forsvarsministeriet
overvejer at iværksætte yderligere tiltag med henblik på at nedbringe
sagsbehandlingstiderne, så de inden for en kortere tidshorisont bliver
forenelige med forudsætningerne i offentlighedsloven.
Jeg har af samme årsag besluttet at orientere Folketingets Retsudvalg og
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg om
sagen. Udvalgene modtager derfor en kopi af dette brev.
Jeg beder Forsvarsministeriet om i en udtalelse til mig at redegøre nærmere
for ministeriets overvejelser om iværksættelsen af yderligere tiltag på
området, herunder hvordan og inden for hvilken tidshorisont eventuelle
yderligere tiltag må antages at påvirke sagsbehandlingstiderne.
Side 8 | 10
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Brev fra Folketingets ombudsmand om Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt
2959385_0011.png
Jeg beder om at modtage Forsvarsministeriets udtalelse
senest den 1.
marts 2025.
Denne udtalelse vil blive offentliggjort på min hjemmeside sammen med en
nyhed om sagen.
Med venlig hilsen
Kopi til:
Side 9 | 10
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Brev fra Folketingets ombudsmand om Forsvarsministeriets sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt
Folketingets Retsudvalg
Folketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg
Side 10 | 10