Niels Johan Juhl-Nielsen, den 14. december 2024.
Til Rigsrevisionen/Statsrevisorerne
Hvordan har regeringen med etableringen af et nyt ministerium
håndteret befolkningens sikkerhed og beredskab?
En opfordring om at iværksætte en nærmere undersøgelse.
”Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab er født med en væsentlig uklarhed, fordi det
ikke står klart, om det har lovhjemmel til at kræve eller blot anbefale noget, når det skal pålægge
andre at styrke deres beredskab”. Sådan skriver Kristeligt Dagblad (10. november 2024) efter
samtaler med minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schark Pedersen - og
sekretariatschef Bjarne Nigaard fra Danske Beredskaber supplerer med at udtale, at det haster
med at få det på plads.
I korthed handler ministerens konstaterede uklarhed om det magtrum den nye minister i et nyt
ministerium kan operere i. Hvorledes er de specifikke lovgivningsmæssige rammer og betingelser
for det nye ministeriums og dets ministers ageren?
Man kan starte med at konstatere, at ministeriet ikke er noget typisk sektorministerium som f.eks.
Kirkeministeriet eller Miljøministeriet. Det nye ministeriums karakter af ”Whole-of-society” (altså
tiltænkt at skulle operere på tværs af sektorer) nødvendiggør en klar afgrænsning i forhold til
f.eks. statsministeriet, finansministeriet og forsvarsministeriet og naturligvis skal ministeriet ikke
erstatte eller overtrumfe den samlede regering. En sådan selvfølgelig og nødvendig klar
lovgivningsmæssig indpasning og afgrænsning af det nye ministerium skete ikke i forbindelse med
etableringen af ministeriet. Intet kommissorium, ingen redegørelse for utilstrækkeligheden i det
beredskab som Folketinget tilrettelagde i forlængelse af Sovjetunionens kollaps og National
Sårbarhedsudredning eller endsige nogen dead-lines blev givet til den nye minister, som alene
havde fået overleveret en liste over sagsområder fra otte ministerier, der skulle indgå struktureret
og operationelt i det nye ministerium. Medarbejdere fra de otte ministerier med forskellige
kulturer fulgte med.
Noget af en udfordring for ministeren, men dybest set også for regeringen og Folketinget. For
regeringen havde sat ministeren på en urimelig uriaspost. For regeringen havde ikke gjort sit
hjemmearbejde inden regeringen – langt om længe – tog skridt til at løfte samfundsberedskabet.
Ønsket om nedsættelse af en kommission er derfor – omend ubelejligt sikkerhedssituationen
1