21 OKT 2024
NOTAT
vedr. strategisk partnerskab om visse uddannelser i Forsvaret
FORMÅL
Formålet med dette notat er at henlede opmærksomheden på muligheden for at etablere strategiske
partnerskaber med henblik på fremtidig gennemførelse af relevante dele af værnepligtsuddannelsen i
Forsvaret. Sådanne partnerskaber kan dels aflaste de hårdt pressede instruktørressourcer i en tid med
flere værnepligtige og længere værnepligt, dels kan den bidrag til at højne uddannelsens kvalitet, dels
kan outsourcing af udvalgte kurser bidrage til at værnepligtige udstyres med kompetencer, der
umiddelbart kan bruges i civilt regi eller i Hjemmeværnet efter endt tjeneste i Forsvaret.
BAGGRUND
En bred kreds af
partier indgik den 30 APR 2024 ”Anden delaftale under forsvarsforliget 2024-2033”.
Denne aftale indebærer en markant styrkelse af værnepligten i Forsvaret med en varighed på 11
måneder og 6.500 værnepligtige årligt. Dette løft af værnepligten er nødvendigt for at de værnepligtige i
højere grad kan bidrage til Forsvarets opgaveløsning. Den nye værnepligtsmodel med 11 måneders
tjeneste indebærer fem måneders basisuddannelse samt seks måneders operativ tjeneste og
supplerende uddannelse.
Aftalen sætter fokus på muligheden for, at der gives merit for værnepligtstjeneste, så værnepligten
bliver en god trædesten i de unges videre færd i livet. Samtidig kan meritering understøtte, at de
færdigheder, som unge tilegner sig i værnepligten, kan finde bedre anvendelse i erhvervslivet og i
civilsamfundet efter endt tjeneste. Herunder eksempelvis inden for sikkerhedsbranchen og
transportbranchen.
Aftalen indebærer, at der genindføres værnepligtige løjtnanter og sergenter med to års værnepligt. Efter
endt uddannelse af et års varighed skal de værnepligtige løjtnanter og sergenter blandt andet uddanne
menige værnepligtige, og derved bidrag til at afhjælpe Forsvarets udfordringer med bemanding
–
ikke
mindst hvad angår instruktører.
UDFORDRING - INSTRUKTØRER ER EN KNAP RESSOURCE
En stor afgang af fastansat personel i de seneste år har medført, at der generelt er mangel på erfarne
faglærere og instruktører i de uddannende enheder med værnepligtige. Denne udfordring vil givetvis
vokse kraftigt med den aftalte tredobling af værnepligtige årsværk, der hver dag skal modtage relevant
og motiverende uddannelse. Dette til trods for den aftalte genindførelse af værnepligtige løjtnanter og
sergenter samt HR-initiativer med henblik på styrket fastholdelse af det faste personel.
DE VÆRNEPLIGTIGE MÅ IKKE SPILDE TIDEN
Forøgelsen af værnepligten fra 4 til 11 måneder stiller også krav om, at de værnepligtige får
motiverende og relevant uddannelse hver eneste dag i hele perioden. I modsat fald vil motivation og