Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2923497_0001.png
21 OKT 2024
NOTAT
vedr. strategisk partnerskab om visse uddannelser i Forsvaret
FORMÅL
Formålet med dette notat er at henlede opmærksomheden på muligheden for at etablere strategiske
partnerskaber med henblik på fremtidig gennemførelse af relevante dele af værnepligtsuddannelsen i
Forsvaret. Sådanne partnerskaber kan dels aflaste de hårdt pressede instruktørressourcer i en tid med
flere værnepligtige og længere værnepligt, dels kan den bidrag til at højne uddannelsens kvalitet, dels
kan outsourcing af udvalgte kurser bidrage til at værnepligtige udstyres med kompetencer, der
umiddelbart kan bruges i civilt regi eller i Hjemmeværnet efter endt tjeneste i Forsvaret.
BAGGRUND
En bred kreds af
partier indgik den 30 APR 2024 ”Anden delaftale under forsvarsforliget 2024-2033”.
Denne aftale indebærer en markant styrkelse af værnepligten i Forsvaret med en varighed på 11
måneder og 6.500 værnepligtige årligt. Dette løft af værnepligten er nødvendigt for at de værnepligtige i
højere grad kan bidrage til Forsvarets opgaveløsning. Den nye værnepligtsmodel med 11 måneders
tjeneste indebærer fem måneders basisuddannelse samt seks måneders operativ tjeneste og
supplerende uddannelse.
Aftalen sætter fokus på muligheden for, at der gives merit for værnepligtstjeneste, så værnepligten
bliver en god trædesten i de unges videre færd i livet. Samtidig kan meritering understøtte, at de
færdigheder, som unge tilegner sig i værnepligten, kan finde bedre anvendelse i erhvervslivet og i
civilsamfundet efter endt tjeneste. Herunder eksempelvis inden for sikkerhedsbranchen og
transportbranchen.
Aftalen indebærer, at der genindføres værnepligtige løjtnanter og sergenter med to års værnepligt. Efter
endt uddannelse af et års varighed skal de værnepligtige løjtnanter og sergenter blandt andet uddanne
menige værnepligtige, og derved bidrag til at afhjælpe Forsvarets udfordringer med bemanding
ikke
mindst hvad angår instruktører.
UDFORDRING - INSTRUKTØRER ER EN KNAP RESSOURCE
En stor afgang af fastansat personel i de seneste år har medført, at der generelt er mangel på erfarne
faglærere og instruktører i de uddannende enheder med værnepligtige. Denne udfordring vil givetvis
vokse kraftigt med den aftalte tredobling af værnepligtige årsværk, der hver dag skal modtage relevant
og motiverende uddannelse. Dette til trods for den aftalte genindførelse af værnepligtige løjtnanter og
sergenter samt HR-initiativer med henblik på styrket fastholdelse af det faste personel.
DE VÆRNEPLIGTIGE MÅ IKKE SPILDE TIDEN
Forøgelsen af værnepligten fra 4 til 11 måneder stiller også krav om, at de værnepligtige får
motiverende og relevant uddannelse hver eneste dag i hele perioden. I modsat fald vil motivation og
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Materiale til brug for foretræde 24/10-24 vedrørende forslag om delvis outsourcing af uddannelser for værnepligtige, fra UCplus
frivillighedsprocenten dale i årene frem. Tomgang i uddannelsesenhederne er et NO GO. De
værnepligtige må på intet tidspunkt føle, at de spilder tiden i Forsvaret. Det finder nutidens unge sig slet
ikke i. Og det er heller ikke rimeligt. Der skal være kvalitet, konkret indhold og relevans i uddannelsen fra
start til slut. Brug af professionelle, civile uddannelsesaktører som led i et målrettet strategisk
samarbejde kan bidrage til at håndtere denne store uddannelsesmæssige udfordring samtidig med, at
de værnepligtige fremover gives konkrete kvalifikationer, merit og autorisationer, der er direkte
anvendelige i det civile liv efter endt tjeneste i Forsvaret.
EN RÆKKE FORDELE VED STRATEGISK VED SAMARBEJDE MED CIVILE AKTØRER
Samarbejde med civile aktører omkring Forsvarets uddannelser er ikke et ukendt fænomen. Historisk er
udvalgte dele af uddannelsen blevet gennemført ved træk på civile kompetencer. Det gælder
eksempelvis kørekortuddannelse og specialiseret førstehjælp.
Der bør gennemføres en nærmere analyse af potentialet og gevinsterne ved at outsource relevante dele
af værnepligtsuddannelsen (moduler) som led i et målrettet strategisk samarbejde. Umiddelbart kan der
opnås følgende fordele:
Aflastning af de hårdt pressede og knappe instruktørkræfter i enhederne.
Styrkelse af uddannelsens kvalitet ved valg af civile leverandører med de rette
kompetencer. Dvs. øget kompetence og professionalisme.
Styrke meritering af værnepligtige ved at eleverne efter uddannelsen gives et bevis/en
autorisation, som kan anvendes umiddelbart på det civile arbejdsmarked, hvis ikke den
pågældende vælger en fastansættelse i Forsvaret. Dette vil givetvis bidrage til at højne
frivillighedsprocenten blandt fremtidens værnepligtige, ligesom erhvervslivet og
civilsamfundet får gavn af disse uddannelser.
Mulige økonomiske gevinster i kraft af mindre behov for instruktørårsværk i forsvarets
uddannende værnepligtsenheder.
Som eksempler på uddannelse, der i fremtiden kunne gennemføres i tæt samarbejde med civile
samarbejdspartnere, kan nævnes uddannelse i bevogtnings- og vagttjeneste, IT-uddannelse af
cyberværnepligtige, samt særlig førstehjælpsuddannelse.
Potentialet og økonomien bør selvsagt analyseres nærmere, ligesom der skal defineres mål, indhold og
varighed af de enkelte kursusmoduler, før der kan etableres et effektivt strategisk samarbejde med
professionelle civile uddannelsesaktører samt gennemføres et udbud af konkrete opgaver.
ØGET BEHOV FOR PERSONEL TIL BEVOGTNING
Den aktuelle sikkerhedspolitiske situation med markant forstærket trussel om hybridkrig mod Danmark
medfører bl.a. øget risiko for sabotage mod kritisk infrastruktur. Det afstedkommer behov for at øge
samfundets generelle beredskab samt forstærket mulighed for bevogtning af vigtige installationer m.v.
Der manifesterer sig således et øget behov for personel med færdigheder i bevogtning og vagttjeneste.
Eksempelvis med personel i Hjemmeværnet, der kan støtte Politiet ved øget trusselsniveau. Men også i
den civile sektor kan der forudses et øget behov for folk med kompetencer inden for vagttjeneste og
bevogtning i en fremtid med behov for øget sikkerhed og styrket beredskab. Dette samfundsmæssige
behov vil primært kunne imødekommes ved hjælp af det øgede antal værnepligtige.
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Materiale til brug for foretræde 24/10-24 vedrørende forslag om delvis outsourcing af uddannelser for værnepligtige, fra UCplus
STRATEGISK SAMARBEJDE VEDR. VAGTUDDANNELSEN
Som et af de områder, hvor et strategisk uddannelsessamarbejde givetvis er relevant, kan peges på
uddannelse af vagter. Der er i dag omkring 8.000 vagter i Danmark fordelt på ca. 450 selskaber. Og
antallet er i vækst på grund af øget efterspørgsel efter sikkerhed og tryghed i butikker, hos
virksomheder, ved datacentre, på rådhuse, i nattelivet, i kollektiv transport osv. En førende aktør på
området er virksomheden UCplus, der uddanner ca. 800 vagter om året. Uddannelsen omfatter bl.a.
bevogtning, trusselsvurdering, radiokommunikation, konflikthåndtering, lovgrundlag, tekniske
installationer og sikring, udvidet førstehjælp, samt håndtering af brand.
Efter endt uddannelse får kursisten et certifikat, der er godkendt af Justitsministeriet. Vagtuddannelsen
af udvalgte værnepligtige ved anvendelse af civile uddannelsesleverandører med høj kompetence kan
ikke alene aflaste Forsvarets egne instruktører
den kan også bidrage til at imødekomme den stigende
efterspørgsel efter tryghed i samfundet, ligesom de pågældende værnepligtige kan drage personlig
nytte af en kompetencegivende uddannelse resten af livet.
FINANSIERING
Alle værnepligtige er i et ansættelsesforhold med Forsvaret og kan dermed være berettiget til AMU. Ikke
mindst, hvis de pågældende kurser (som vagtuddannelsen) dækker et uddannelsesbehov i forhold til
den civile sektor. Det betyder, at Forsvaret kan søge VEU-godtgørelse for tab af løn under
gennemførelse af relevante kurser. Et strategisk samarbejde omkring vagtuddannelsen med afsæt i
AMU-systemet er således en billig løsning for Forsvaret.
Kilde: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).
SAMMENFATNING
Forsvaret bør overveje mulighederne for at etablere strategisk uddannelsessamarbejde med civile
aktører omkring relevante dele af værnepligtsuddannelsen, herunder uddannelse i vagttjeneste. Dette
med afsæt i følgende argumenter:
- Imødekommer samfundets behov for mere personel, der kan indsættes til bevogtning af
kritisk infrastruktur og installationer mhp. imødegåelse af truslen om terror og sabotage.
- Aflaster forsvarets knappe instruktørressourcer hos enhederne i lyset af markant flere
værnepligtsårsværk i fremtiden med tilknyttet uddannelsesbehov.
- Øget kompetence og professionalisme. Styrker de værnepligtiges færdigheder til gavn
samfundet og den enkelte. Specifikt vil et vagtkursus giver stærke kompetencer inden for
sikkerhed, observation, konflikthåndtering og bevogtning. Dertil kommer personlig
udvikling, herunder i sikkerhedsforståelse.
- En økonomisk fordelagtig løsning for Forsvaret ved brug af AMU-systemet.
- Styrker det vigtige bånd mellem værnepligten og arbejdsmarkedets (samfundets) behov.
- Kan bidrage til øget motivation og højere frivillighedsprocent. Den enkeltes
jobmuligheder efter tiden i Forsvaret styrkes i kraft af konkrete og certificerede
kompetencer.
På denne baggrund anbefales det, at Forsvaret laver en analyse af potentialet ved at etablere et
strategisk samarbejde med civile uddannelsesaktører omkring relevante dele af
værnepligtsuddannelsen. UCplus medvirker gerne i et sådant analysearbejde.