Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2923477_0001.png
Drone Center of Excellence i Hans Christian Andersen Airport
- Foretræde for Forsvarsudvalget 24. oktober 2024
Danmark har med Hans Christian Andersen Airport på Fyn mulighed for at skabe en platform der forbinder
forsvarsindustriens udvikling af drone- og counterdroneteknologi med ny forskning og Forsvarets behov. Det er
vigtigt i en tid, hvor militære droner er blevet en nøglefaktor i moderne krigsførelse, og hvor truslerne mod
sikkerheden er mere komplekse end nogensinde. Som en del af forsvarsforliget kan derfor oprettes et Center of
Excellence på Hans Christian Andersen Airport med deltagelse fra forsvarsindustrien, forskningsmiljøer samt
Forsvaret.
På den baggrund er der etableret et dronekonsortium med omdrejningspunkt i Hans Christian Andersen Airport
bestående af Syddansk Universitet, forsvarsindustrielle virksomheder som Terma, Weibel Scientific, MyDefence,
Scandinavian Avionics, QuadSAT, UXV Technologies, Nordic Wing, Thunderstrike, Bionic System Solutions og
Damasec. Hertil kommer en støttestruktur bestående af UAS Denmark, Odense Robotics, Hans Christian
Andersen Airport, Erhvervshus Fyn, Nordfyns Kommune og Odense Kommune. Dronekonsortiet udgør en del af
styrkepositionen på Fyn inden for robotteknologi, som også rummer maritime droner ved Svendborg, SDU Center
for Large Structure Production på Odense Havn, der anvender robotteknologi til store konstruktioner samt ikke
mindst en række succesfulde robotvirksomheder.
Hans Christian Andersen Airport rummer unikke fysiske faciliteter og et dedikeret luftrum til test og udvikling af
drone- og counterdroneteknologi, som ikke findes magen til i Europa. Her er fremvokset et økosystem af
virksomheder, der udvikler drone- og counterdroneteknologi samt verdensførende forskning på droneområdet fra
Syddansk Universitet. Forsvaret er også allerede til stede med et kompetencecenter for dronepiloter. Et af de store
aktiver ved økosystenet på Hans Christian Andersen Airport er den data, der genereres ud fra de mange daglige
droneaktiviteter, og som bidrager til synergien mellem udvikling af drone- og counterdronteknologi. Dette er en
væsentlig del af økosystemet i lufthavnen, hvor flere drone- og counterdronevirksomheder i lufthavnen er med til
skabe værdi for resten af de eksisterende virksomheder.
Triple helix samarbejdet mellem industri, forskning og offentlige myndigheder udgør på den baggrund et stærkt
fundament for at tættere samarbejde til gavn for både den hjemlige forsvarsindustri og Forsvaret. Samtidigt kan det
udgøre en egentlig innovationsplatform, som kan være Forsvarets adgang til viden om den seneste teknologiske
udvikling i den danske forsvarsindustri, og som dermed understøtter et Forsvar, der i højere grad har blikket vendt
udad, når nye kapaciteter skal anskaffes, hvilket også ligger i naturlig forlængelse af Zilmer-Johns-rapporten og
den seneste strategi for dansk forsvarsindustri.
Øget anvendelse af avanceret drone- og counterdroneteknologi rummer store potentialer for Forsvaret. Det gælder
både i forhold til den direkte kampkraft fra visse dronetyper samt datagenerering i realtid, men også muligheden for
at aflaste det pres, som Forsvaret – sammen med resten af samfundet – oplever i forhold til at rekruttere
medarbejdere. Dette potentiale øger også behovet for radarer og andre overvågningssystemer som eksempelvis
akustiske, RF mv. til detektion af fjendtlige droner samt forsvar mod disse. Derudover rummer et stærkere
samarbejde på drone- og counterdrone-området muligheden for at kunne samle op på de erfaringer danske
virksomheder får fra krigen i Ukraine, hvor mange af dem leverer udstyr til. Disse erfaringer kan give Forsvaret
værdifulde erfaringer om, hvad der virker på slagmarken, samt gøre Forsvaret i stand til bedre at tilpasse deres
indkøb og implementering af nyt udstyr til den seneste udvikling. Endeligt kan et tættere samarbejde være et
effektivt værktøj til at støtte udviklingen af en voksende dansk forsvarsindustri på dette område.
Etableringen af et Center of Excellence kan enten i form af et NATO Center of Excellence eller en lignende dansk
model, der formaliserer et tættere samarbejde mellem Forsvaret, forsvarsindustrien og forskningsmiljøer. En dansk
1/2
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Materiale til brug for foretræde 24/10-24 vedrørende muligheder og udfordringer for droneaktiviteter i HCA Airport, fra Odense Kommune
2923477_0002.png
model kan eventuelt over tid udvikles til også at blive et NATO Center of Excellence. Det afgørende er, at dansk
forsvar styrket samtidigt med at der skabes værdi for den danske forsvarsindustri og forskning.
Derfor er det også positivt, at der som følge af delaftale 1 i forsvarsforliget er bestilt en analyse af droneområdet og
herunder muligheder for at etablere et drone Center of Excellence (CoE) ligesom der er varslet en opdateret
strategi for dansk forsvarsindustri, som også kan anvendes som løftestang for et tættere samarbejde mellem
Forsvaret og forsvarsindustrien.
Det er nu afgørende, at der sker en ambitiøs opfølgning på den kommende analyse og strategi, så ambitionerne
om et Center of Excellence kan konverteres til værdi for både forsvaret, forsvarsindustrien og forskningsverdenen.
Det kræver, at der politisk prioriteres ressourcer til en fortsat udvikling af Hans Christian Andersen Airport. Det kan
blandt andet ske via øget tilstedeværelse fra Forsvaret i lufthavnen, tættere samarbejde med Forsvaret om
udvikling og test af ny teknologi, udbygning af infrastruktur, smidigere myndighedsgodkendelser til test- og
demonstrationsaktiviteter, målrettede innovationsprogrammer med videre.
Dette oplæg ser vi frem til at drøfte med Forsvarsudvalget den 24. oktober på vegne af det samlede
dronekonsortium i Hans Christian Andersen Airport.
Peter Rahbæk Juel
Borgmester, Odense Kommune
Thomas Blom
Senior Vice President, Terma
Henrik Bindslev
Dekan, SDU
På vegne af:
Kristian Larsen Sales Manager & Xenta Demo Manager i Weibel Scientific
Jan Dorn Johansson Chief Technology i Officer MyDefence A/S
Søren Petersen Vicedirektør i Scandinavian Avionics
Joakim Espeland CEO i QuadSAT
Jonas Münster CSO i Nordic Wing
Frederik Bergenfelt Friis CSO i UXV Technologies
Kim Kenlev President i Thunderstrike Aviation Europe
Gert Nielsen CEO/founder Bionic System Solutions
Henrik Færch Director of Business Development i Damasec
Jens Ringsmose rektor ved Syddansk Universitet
Hans Okholm Vejrup CEO ved Hans Christian Andersen Airport
Michael Larsen Head of UAS Denmark
Søren Elmer Kristensen CEO i Odense Robotics
Niels Erik Haug-Larsen direktør i Erhvervshus Fyn
Mette Landtved Holm borgmester i Nordfyns Kommune
2/2