Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2923274_0001.png
Ordførere for forsvar, samfundssikkerhed, beredskab
DATO:
08. oktober 2024
PROJEKTNR.:
7043
sv/kbj/CEL
Vandsektorens forslag til beredskabsemner
DANVA, Dansk Vand- og Spildevandsforening, der er vandsektorens interesseorganisation,
ser frem til efterårets politiske forhandlinger om øget fokus på det civile beredskab. I den
forbindelse tillader vi os at fremsende vores forslag, hvor de vigtigste er at finde her:
Vand- og spildevandsforsyninger skal have samme sektormyndighed som de øvrige
forsyningsarter. Der skal være én myndighed, som er ansvarlig for at samtænke
forsyningsarterne, uanset om vi taler om national strategi, udpegning af kritiske
enheder, baggrundskontrol, tilsyn m.m.
Der skal prioriteres ressourcer til at:
o
o
o
En national, offentlig myndighed kan virkeliggøre forpligtigelsen til at støtte
de kritiske/vigtige enheder med at styrke deres modstandsdygtighed.
Tilsynet med forsyningerne skal være dialogbaseret og sikre gensidig læring
m.m.
Kompensere vand- og spildevandsforsyningerne ud over deres almindelige
forsyning, så de også i perioder kan servicere militære aktører, hvilket kom-
mende NATO-baserede retningslinjer forventes at lægge op til.
Du finder bilag med uddybning og øvrige forslag på de følgende sider, og vi står naturligvis
til rådighed for yderligere.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
Bestyrelsesformand for DANVA
Carl-Emil Larsen
Administrerende direktør for DANVA
VANDHUSET
|
Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
|
KØBENHAVN
| Vester Farimagsgade
1, 5. sal., 1606 København V | Tlf. 7021 0055
|
[email protected]
|
www.danva.dk
Side 1 af 4
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 10: Henvendelse af 21/10-24 om vandsektorens forslag til beredskabsforhandlinger, fra DANVA, Dansk Vand- og Spildevandsforening
2923274_0002.png
BILAG
Baggrund
DANVAs medlemmer leverer tjenesteydelser dels i sektoren for drikkevand, dels i sektoren
for spildevand. Der er forventning om, at rigtig mange forsyninger vil blive udpeget som
kritiske enheder/væsentlige enheder, når EU´s beredskabsdirektiver skal virkeliggøres.
Vejrmæssige hændelser med megen nedbør, længere perioder uden nedbør (tørke) i en-
kelte somre, varsling af brown-out, øget trussel om cyberangreb, lang leveringstid på kriti-
ske komponenter, pandemi mv. er eksempler på situationer, som har kaldt på ekstra op-
mærksomhed.
I den kontekst er det utvivlsomt, at der er behov for national og lokal opmærksomhed på
vand- og spildevandsforsyning og rammerne for beredskab – også i et omfang der går ud
over minimumsimplementering af de nævnte direktiver.
Det er vores opfattelse, at Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab bliver sektor-
myndighed for vand- og spildevandsforsyningerne, når emnet er beredskab. Øvrige forsy-
ningsarter, som eksempelvis el og varme, har Energistyrelsen som sektormyndighed, der
har mange års erfaring med beredskab for disse forsyningsarter.
Sektoransvar
De danske forsyningsarter har ikke samme sektormyndighed, når emnet er beredskab.
Dette afspejler efter vores vurdering ikke virkelighedens behov. Der er multiforsyninger,
som organiserer flere forskellige forsyningsarter.
Aktuelt er der udsigt til, at koncerner med flere forskellige forsyningsarter bliver omfattet
af forskellige reguleringer, der desuden er udformet af flere ministerier, og som tilmed for-
ventes at have forskellig tilgang til implementeringen (overimplementering contra mini-
mumsimplementering).
Det er afgørende, at der i tilblivelsen af lovgivningen, sker en prioritering af koordineringen
mellem de relevante ministerier, og at der dermed sikres en sammenlignelighed i bl.a. ter-
mer, krav, tilsyn og håndhævelse. Det bør være et klart mål, at multiforsyningerne ikke
oplever uhensigtsmæssig administration eller ekstra omkostninger grundet det fragmente-
rede sektoransvar.
Det vil efter DANVAs opfattelse være hensigtsmæssigt at samordne forsyningsarterne un-
der samme sektormyndighed.
Økonomiske konsekvenser – at trække på samme hammel
Den økonomiske rammeregulering for vand- og spildevandsforsyninger er yderst komplice-
ret og afspejler ikke nødvendigvis forsyningernes rammevilkår givet i anden lovgivning el-
ler samfundets forventninger til forsyningernes bidrag.
Det er vigtigt for drikkevands- og spildevandsforsyningerne, at omkostningerne afholdt til
konkret at opfylde lovgivningens bestemmelser bliver betragtet som en ”ikke-påvirkelig
omkostning”, hvilket betyder, at omkostningerne bliver fritaget for effektiviseringskrav. Al-
ternativt vil forsyningernes mulighed for fremadrettet at finansiere de nødvendige tiltag ef-
ter lovens bestemmelser være markant svækket.
1
1
Notat kan fremsendes på anmodning
Artikel offentliggjort 05.09.2024 på NATOs
hjemmeside.
Side 2 af 4
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 10: Henvendelse af 21/10-24 om vandsektorens forslag til beredskabsforhandlinger, fra DANVA, Dansk Vand- og Spildevandsforening
2923274_0003.png
Omdrejningspunktet må være, at der skal være proportionalitet mellem omkostningsni-
veau og merværdi for den konkrete kritiske enhed og dens rolle i samfundet.
Desuden bør reguleringen, bredt set og i praksis, understøtte, at der er vandforsyninger
og/eller spildevandsforsyninger, som vælger at følge de mere vidtgående beredskabsrela-
terede regler kendt fra energisektoren.
Der bør ligeledes være mulighed for at kompensere vand- og spildevandsforsyningerne ud
over deres almindelige forsyning. Der tænkes her på perioder, hvor det kan komme på tale
at servicere militære aktører, hvilket kommende NATO baserede retningslinjer forventes at
lægge op til.
Finansiel støtte til kritiske enheder
I DANVA har vi noteret os, at EU-medlemslandenes forpligtiges til at støtte kritiske enhe-
der i arbejdet med at styrke deres modstandsdygtighed. Se CER-direktivets artikel 10 samt
artikel 4 stk. 2 litra e. Vi vil opfordre til, at der også i Danmark stilles finansielle ressourcer
til rådighed for kritiske enheder, hvor det er nødvendigt og begrundet i den samfundsmæs-
sig interesse.
Den danske forsyningsstruktur på vand- og spildevandsområdet er kendetegnet ved tu-
sindvis af mindre enheder. Dertil kommer, at såvel drikkevands- som spildevandsforsyning
er baseret på et hvile-i-sig-selv-princip.
Ressourcer til sektormyndigheden på nationalt niveau
DANVA efterlyser midler til at opkvalificere sektormyndigheden på vand- og spildevands-
området med henblik på, at myndigheden kan understøtte og vejlede sektorerne. Sam-
menligningspunktet i Danmark er den støtte el-branchen har fået hos Energistyrelsen.
Siden udskillelsen af de kommunale vand- og spildevandsselskaber i 2010 har DANVA kun i
begrænset omfang kunne notere, at sektormyndigheden har kunnet løfte sine opgaver på
beredskabsområdet. Alle borgere skal vide, at der tages aktion på myndighedsniveau med
henblik på at planlægge opretholdelse og videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde
af større ulykker og katastrofer, hvilket er kravet i beredskabslovens § 24.
På vandsektorens opfordring blev der i 2021 udformet et notat
1
i Miljøstyrelsens regi om-
handlende nødvendige regler med relation til organisering, ansvar, roller, opgaver etc.
DANVA efterlyser endvidere tiltag og ressourcer, der kan fremme et dialogbaseret bered-
skab og tilsyn. Det vil være et vigtigt signal, som vil fremme et hurtigere løft af bered-
skabskompetencen hos både myndigheder og de kritiske enheder.
NATO-forventninger – øget samarbejde mellem det civile og det militære bered-
skab
Washington Summit 2024 havde, som vi forstår det, bl.a. et klart budskab om øget koordi-
nering mellem de civile og det militære beredskab. Der står følgende i en artikel på NATOs
hjemmeside
2
: “…Allies pledged to build on efforts to strengthen national resilience by inte-
grating civilian planning into national and collective defence planning in peace, crisis and
conflict.”
1
2
Notat kan fremsendes på anmodning
Artikel offentliggjort 05.09.2024 på NATOs
hjemmeside.
1
1
Notat kan fremsendes på anmodning
Artikel offentliggjort 05.09.2024 på NATOs
hjemmeside.
Side 3 af 4
FOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 10: Henvendelse af 21/10-24 om vandsektorens forslag til beredskabsforhandlinger, fra DANVA, Dansk Vand- og Spildevandsforening
2923274_0004.png
Der er fra NATO en forventning til det civile beredskab om, at det kan understøtte de mili-
tære operationer bl.a. i forhold til sikring af vandforsyning. Dertil kommer en forventning
om, at denne forsyning er gjort modstandsdygtig overfor sabotage m.m.
Fra DANVAs side er vi ikke i tvivl om, at forsyningerne og deres kommunale ejere vil bi-
drage aktivt med at understøtte med det nødvendige. Grundet den stramme økonomiske
reguleringsramme for vandsektoren er vi dog nødt til at synliggøre, at dette skal følges op
med en økonomisk skadesfriholdelse af forsyninger. Alternativet er, at denne aktivitet el-
lers vil gå ud over den ordinære forsyningsdrift, og at det er forsyningskunder, der via tak-
sterne skal finansiere aktiviteten.
Samtænke på tværs af forsyningsarter
DANVA opfordrer til, at en samtænkning de forskellige forsyningssektorers gensidige af-
hængighed prioriteres, og at repræsentanter for de forskellige brancher involveres i dette.
Der savnes generelt en national strategi for kritiske/vigtige enheders modstandsdygtighed.
Indbyrdes afhængigheder for leverancer af tjenesteydelser sektorerne imellem vil dermed
ikke blive afstemt sektorerne imellem, hvorfor forsyningssikkerheden kan blive kompromit-
teret sektorerne imellem.
Den fortsatte placering af energisektoren og forsyningerne for vand og spildevand i to for-
skellige hovedlove finder vi uheldigt:
1. Sektoren for drikkevand og spildevandssektoren er særdeles afhængig af leveran-
cer fra energisektoren, ligesom energisektoren og flere andre sektorer er stærkt af-
hængige af vandsektorens leverance af vand samt afledning og rensning af spilde-
vand, hvorfor koordinering er vigtig.
2. Flere af DANVAs medlemmer er multiforsyninger. For disse er det afgørende, at der
sker en prioritering af koordineringen mellem de relevante sektorer/ministerier,
hvilket en national strategi vil kunne bidrage til.
3. Det forventes, at spildevandsektoren i den nære fremtid får en afgørende betydning
for PtX, som også vil kunne bidrage med energiforsyning.
Desuden er der tekniske muligheder, som peger i retning af øget samspil mellem fjern-
varme- og spildevandsforsyning samt drikkevandsforsyning og kølingsformål.
Lokal beredskabskoordinering øger sikkerheden og samfundets robusthed
DANVA vil kraftigt opfordre til, at det bliver obligatorisk med lokal beredskabskoordinering,
hvor omdrejningspunktet som udgangspunkt er den lokale kompetente beredskabsmyndig-
hed/kommunalbestyrelsen, herunder den lokale beredskabsstab (LBS) eller politiet og re-
præsentanter for de udpegede kritiske enheder/vigtige enheder.
Beredskabsmyndigheden har en kommunal beredskabsplan, der har talrige snitflader til
forsyningernes beredskabsplaner og ansvarsområder. En drøftelse af snitflader, forventnin-
ger og muligheder er essentiel, såfremt beredskabet skal kunne fungere. Dertil kommer at
der vil være mulighed for, at der mellem de sikkerhedsgodkendte deltagere sker en ud-
veksling af erfaringer og identificering af områder, hvor man potentielt kan være hinanden
behjælpelig.
Da alle sektorer og myndigheder er presset opgavemæssigt, er det nødvendigt med et ob-
ligatorisk krav for, at tiltaget skal kunne fungere og bidrage til lokal robusthed.
Den lokale beredskabsmyndighed/Kommunalbestyrelsen kan bl.a. af hensyn til sikring af
højtkvalificeret beredskabsviden delegere sin kompetence til det relevante kommunale red-
ningsberedskab.
1
1
Notat kan fremsendes på anmodning
Artikel offentliggjort 05.09.2024 på NATOs
hjemmeside.
Side 4 af 4