Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2965295_0001.png
Ministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ministerredegørelse til beretning 4/2024 om Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets styring af et nyt studieadministrativt it-system til
universiteterne
Statsrevisorerne har bedt mig redegøre for de foranstaltninger og overvejelser,
som beretning 4/2024 om Uddannelses- og Forskningsministeriets styring af et nyt
studieadministrativt it-system til universiteterne giver anledning til.
Beretningen beskriver en række forhold vedrørende Uddannelses- og Forsknings-
ministeriets styring af et nyt studieadministrativt system til universiteterne (Nyt
SIS). Beretningen tegner overordnet set et retvisende billede af mangelfulde sty-
ringsprocesser i ministeriet i den periode, som beretningen omhandler. Ministeriet
anerkender således kritikken af henholdsvis mangelfuld styring af projektet før
overdragelsen af ansvaret for projektet til universiteterne og af mangelfuldt tilsyn
efter overdragelsen.
Siden undersøgelsen blev igangsat, er der iværksat tiltag i ministeriet for at sikre
bedre styring og tilsyn samt for at sikre, at lignende situationer ikke opstår.
Styrket styring og tilsyn med større projekter på ministerområdet
Efter forløbet om aktstykkeforelæggelsen af projektet blev det klart, at der i mini-
steriet ikke havde været tilstrækkelig opmærksomhed på styring af it-projekter og
deres kobling til bevillings- og budgetreglerne.
Jeg indskærpede derfor allerede i efteråret 2023, at der skulle etableres bedre
processer i ministeriet for styring af både interne og eksterne it-projekter og over-
holdelse af budgetregler i den forbindelse, herunder for at sikre påkrævede fore-
læggelser for Finansudvalget i henhold til Budgetvejledningen.
Organisatorisk er der foretaget justeringer i ministeriet, hvorved styringsområdet er
blevet opnormeret og har fået et styrket ledelsesfokus. I tillæg hertil er der etable-
ret et it-porteføljeboard med deltagelse på direktionsniveau fra departementet og
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. It-porteføljeboardet har til opgave at priori-
tere blandt og følge op på it-porteføljen i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og
på de selvejende uddannelsesinstitutioner i henhold til gældende regler i Budget-
vejledningen, bevillingslove og relevante aktstykker.
Udover disse generelle forbedringstiltag for styringsrammerne på it-området følges
Nyt SIS-projektet tæt af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Statens It-råd
for at sikre den nødvendige fremdrift i projektet. Der holdes i denne kreds løbende
13. januar 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 75: Ministerredegørelse til beretning 4/2024 om UFM’s styring af nyt SIS, fra uddannelses- og forskningsministeren
2965295_0002.png
statusmøder om projektfremdrift for at sikre den nødvendige opfølgning på projek-
tets tidsplan og forbrug.
Styring af projektets budget og tidsramme
Statsrevisorerne kritiserer i sine bemærkninger til beretningen en mangelfuld sty-
ring af projektets budget og tidsramme, herunder manglende etablering og detalje-
ringsgrad af budgettet samt manglende opfølgning på forbrug og fremdrift. Der ret-
tes endvidere kritik af ministeriets manglende tilsyn med projektet, efter det blev
overdraget til universiteterne.
For at rette op på de mangelfulde styringsprocesser er der jf. ovenfor gennemført
målrettede tiltag på styringsområdet, herunder særligt på it-området, med henblik
på at understøtte en løbende opfølgning på budget og tidsplaner for større projek-
ter både internt i ministeriet og på uddannelsesinstitutionerne.
Styrket fokus på Budgetvejledningen
Statsrevisorerne påtaler, at ministeriet ikke forelagde et aktstykke for Folketingets
Finansudvalg i 2 år på trods af, at ministeriet i september 2021 var bekendt med,
at forelæggelsesgrænsen var overskredet, ligesom et udbud blev igangsat uden
forudgående tilslutning fra Finansudvalget. Statsrevisorerne påtaler endvidere, at
forsinkelsen af aktstykket har bevirket, at projektet er blevet forsinket og fordyret
med ca. 100 mio. kr. Det fremgår også af Statsrevisorernes bemærkninger, at mi-
nisteriet ikke oplyste i aktstykket, at forsinkelsen havde fordyret projektet med ca.
100 mio. kr.
Jeg tager kritikken af aktstykkeprocessen til efterretning. Den omtalte fordyrelse er
medregnet i aktstykke E, hvor det fremgår, at der er påløbet udgifter for 104,3 mio.
kr. siden udarbejdelse af business casen for projektet. Det burde have fremgået
tydeligere, at de omtalte ekstra udgifter var påløbet siden en tidligere udarbejdet
business case end den, der lå til grund for aktstykke E. Jeg medgiver, som Rigsre-
visionen ligeledes bemærker i beretningen, at det burde have fremgået tydeligere
af aktstykket, at fordyrelsen var en konsekvens af den sene forelæggelse.
I forhold til den langstrakte aktstykkeproces bemærkes generelt, at Finansudvalget
utvivlsomt skulle have været orienteret væsentligt tidligere i forløbet.
Etableringen af ministeriets it-porteføljeboard har blandt andet til formål at sikre, at
relevante informationer om it-projekters forbrug, fremdrift og risici tilgår relevante
medarbejdere og afrapporteres til relevant ledelsesniveau. Dette med henblik på
at understøtte, at der handles i henhold til budgetregler, samt at Folketinget orien-
teres rettidigt.
Der er oversendt en kopi af nærværende redegørelse til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2