Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2939347_0001.png
Initiativ 4: Ret til to døgns barselsophold eller
hjemmebesøg for førstegangsfødende
Initiativ
Der er med fødselsaftalen fra 2022 aftalt et initiativ om ret til to
døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende.
Initiativet indebærer, at førstegangsfødende har ret til to døgns
barselsophold på hospitalet eller hjemmebesøg ved udskrivning
inden for 24 timer efter fødslen. Initiativet skal bidrage til at sikre en
ensartet kvalitet i efterfødselsindsatsen på tværs af landet samt sikre
tryghed, støtte og faglig vejledning for familierne i de første dage
efter fødslen.
Til initiativet blev der afsat 9,2 mio. kr. i 2022 og 18,4 mio. kr. årligt fra
2023 og frem (2022-pl), jf. bilag 7.
Tidsplan
De afsatte midler udmøntes løbende via bloktilskudsnøglen til
regionerne, som står for implementeringen af initiativet. Aktstykket
blev godkendt af Finansudvalget den 23. juni 2022, jf. bilag 14.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har indgået en monitoreringsaftale
med Danske Regioner, hvori det fremgår, at Danske Regioner vil
fremsende en kvantitativ og to kvalitative opfølgninger på
implementeringen hvert år, jf. bilag 9. Opfølgningerne er løbende
blevet forelagt Folketingets Sundhedsudvalg.
I Danske Regioners opfølgning fra foråret 2023 fremgår det, at
regionerne var i gang med at implementere initiativet. Af den anden
opfølgning fra efteråret 2023 fremgår det, at alle regioner fuldt ud
havde implementeret initiativet inden for de rammer, der er til
rådighed for de enkelte regioner og de enkelte fødesteder, jf. bilag 10-
11.
’Evaluering af retten til to døgns barselsophold eller hjemmebesøg
for førstegangsfødende’, udarbejdet af konsulenthuset Accenture i
oktober 2024, konkluderer, at implementeringen af retten til to døgns
barselsophold er fuldt implementeret 19 ud af 20 fødesteder, mens
./.
./.
./.
./.
Side
1
| 3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Materiale til gennemgang af implementering af fødselsaftalen fra 2022 i Finansudvalget den 28. november 2024, fra indenrigs- og sundhedsministeren
./.
retten til hjemmebesøg er fuldt implementeret 13 ud af 20
fødesteder, jf. bilag 8.
Risici
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ikke kendskab til, at der er
risici forbundet med at implementeret initiativet.
Afvigelser og årsager
Med aftale om udmøntning af midler til fødselspakken ’En god start
på livet’ (2022) afsatte aftalepartierne 1 mio. kr. (2022-pl) til en
evaluering af retten i 2024, jf. bilag 7-8.
Evalueringen, foretaget af Accenture i oktober 2024, viser, at retten til
to døgns barselsophold for førstegangsfødende er fuldt
implementeret på 19 ud af 20 fødesteder, mens retten til
hjemmebesøg ved udskrivelse inden for 24 timer er fuldt
implementeret på 13 ud af 20 fødesteder.
Af evalueringen fremgår det endvidere, at de væsentligste årsager til
variation i implementering af retten til hjemmebesøg vedrører
fleksibilitet, fødestedets udgangspunkt, forskelle i optageområde,
varierende tilgang til implementering og øvrige forhold, såsom lokale
og regionale barrierer.
Fx har Region Sjælland ikke mulighed for at tilbyde hjemmebesøg
som alternativ til to dages barselsophold, hvilket bl.a. skyldes store
geografiske afstande. Region Sjælland planlægger dog, at tre
afdelinger i løbet af 2024 vil tilbyde mulighed for virtuelle
hjemmebesøg til de familier, der går hjem inden for de første to døgn
efter fødslen.
Opnåede effekter
Den forventede effekt af initiativet var at give familier den
nødvendige støtte i den første tid efter fødslen og øge trygheden
forbundet med fødslen. Initiativet skulle også bidrage til en ensartet
kvalitet i efterfødselsindsatsen på tværs af landet.
./.
./.
Den tidligere omtalte evaluering viser, at fagpersonalet og
afdelingsledelsen oplever, at retten til to døgns barselsophold isoleret
set giver øget tryghed og støtte blandt dem, der bruger den. De
fremhæver samtidigt, at retten til to døgns barselsophold ikke er
Side
2
| 3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 39: Materiale til gennemgang af implementering af fødselsaftalen fra 2022 i Finansudvalget den 28. november 2024, fra indenrigs- og sundhedsministeren
fagligt begrundet og begrænser personalets prioritering og
tilrettelæggelse af arbejdet.
Evalueringen viser også, at på de fødesteder, hvor hjemmebesøg er
implementeret, oplever fagpersonalet og afdelingsledelsen, at retten
til hjemmebesøg isoleret set giver øget tryghed og støtte blandt dem,
der bruger den. Fagpersonale og førstegangsfødende fremhæver, at
hjemmebesøg kræver den rette forberedelse, både for fødende og
fagpersonalet, og generelt oplever afdelingsledelsen og
fagpersonalet, at de ressourcer, der bliver bundet på at efterleve
retten, kræver en tilstrækkelig mængde af førstegangsfødende, som
ønsker hjemmebesøg, da det opleves logistisk og organisatorisk
udfordrende at forvalte retten til hjemmebesøg, jf. bilag 8.
Anden relevant information for Finansudvalget
Implementeringen af initiativet forudsætter, at der er den fornødne
kapacitet på fødselsafdelingerne, hvorfor initiativet kan ses i
sammenhæng med initiativerne om rekrutterings- og
fastholdelsespakken og 100 flere ansatte (årsværk) til
fødeafdelingerne.
Det bemærkes, at sygehusene ikke har mulighed for at registrere, om
kvinderne er blevet tilbudt retten til to døgns barselsophold, hvorfor
Danske Regioner i deres opfølgninger i stedet har registreret den
gennemsnitlige indlæggelsestid. En opgørelse af implementeringen af
rettigheden alene baseret på data om indlæggelsestid, giver dog ikke
et præcist billede af implementeringen. Implementeringen af
initiativet skal derfor ses i sammenhæng med de kvalitative
redegørelser.
./.
For uddybende information henvises der til bilag 8 og 10-12.
./.
Side
3
| 3