Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2928050_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
ÅRLIG STATUS FOR ANSKAFFELSEN AF DEN DANSKE F-35A JOINT
STRIKE FIGHTER KAMPFLYKAPACITET
Dato:
30. oktober 2024
TBOE
2024/007880
887241
0
Den 14. december 2017 tiltrådte Finansudvalget akt. 31 om anskaffelse
af 27 kampfly af typen F-35A Joint Strike Fighter med tilhørende udstyr
og simulatorer. Totaludgiften blev opgjort til 16.374,4 mio. kr. (2017-
pl.). Finansudvalget blev i den sammenhæng oplyst, at Forsvarsministe-
riet årligt orienterer om projektets bevillingsudvikling. Denne orientering
følger heraf, og er udarbejdet på baggrund af oplysninger fra Forsvars-
kommandoen og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Sid-
ste orientering blev givet til Finansudvalget den 16. oktober 2023.
F-35-anskaffelsen følger af
Aftale om anskaffelse af nye kampfly
af 9.
juni 2016.
I forlængelse af Finansudvalgets tiltrædelse af akt. 31 af 14. december
2017 gennemførte Forsvarsministeriet via Nationalbanken kurssikring af
behovet for amerikanske dollars i anskaffelsesperioden. Forsvarsmini-
steriet orienterede ved akt. 75 af 21. marts 2018 Finansudvalget om, at
kurssikringen og periodeforskydninger samlet set havde medført et min-
dre behov på 899,8 mio. kr. (2017-pl.). Totaludgiften for F-35-anskaf-
felsen blev på den baggrund nedjusteret til 15.474,6 mio. kr. (2017-pl.).
Det bemærkes, at Forsvarsministeriet fra maj 2024 har indført ny praksis
for opgørelse af totaludgifter på aktstykker vedr. materielanskaffelser,
jf. brev til Finansudvalget af 16. maj 2024.
Totaludgiften omfatter såle-
des anskaffelsesudgifter afholdt på § 12.13.04. Materielanskaffelser, og
også anskaffelsesrelaterede udgifter afholdt på § 12.13.02. Materieldrift.
Praksisændringen vil blive afspejlet i næstkommende orientering om be-
villingsudviklingen for F-35-kampflyprogrammet, men er ikke afspejlet i
denne orientering, der ift. projektets bevillingsudvikling er opgjort ultimo
2023.
Udviklingen i F-35-programmet
F-35-partnerlandene er USA, Storbritannien, Australien, Canada, Italien,
Norge, Holland og Danmark. Derudover er F-35 på nuværende tidspunkt
desuden solgt F-35-fly til Japan, Sydkorea, Belgien, Tyskland, Polen, Is-
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 25: Orientering om status på anskaffelse af F-35 kampfly, fra forsvarsministeren
2928050_0002.png
rael, Schweiz, Finland, Singapore, Tjekkiet – og senest har også Græ-
kenland og Rumænien besluttet sig for at købe F-35. Den amerikanske
regering arbejder for salg til yderligere lande.
Der er pr. september 2024 leveret F-35-fly nummer 1.020 i forskellige
varianter, og der er fløjet ca. 909.000 timer med flyene.
F-35-partnerlandene forestår i fællesskab udvikling, produktion og
drift/vedligeholdelse af F-35-flyene, jf. Production, Sustainment and Fol-
low-on Development (PSFD) Memorandum of Understanding (MoU). Den
økonomiske ramme aftalt heri er fortsat under pres som følge af bl.a.
stigende fællesfinansierede udviklingsudgifter og udgifter til at drifte
Joint Program Office programorganisationen, jf. også orienteringen sid-
ste år. Øgede danske udgifter hertil vil skulle håndteres inden for For-
svarsministeriets samlede økonomiske ramme.
Den danske F-35-kampflykapacitet
Danmark har på nuværende tidspunkt (juni 2024) modtaget 10 F-35-fly.
De første syv F-35-fly tilgik indledningsvis den danske uddannelsesstruk-
tur på Luke Air Force Base i USA, mens det hidtil har været planen, at
efterfølgende fly skulle tilgå den hjemlige struktur.
De danske F-35-fly forventes at blive leveret som angivet i tabel 1.
Tabel 1: Leveringstakt for danske F-35-fly:
2021
Årlig levering
Total DK F-35
4
4
2022
2
6
2023
4
10
2024
7
17
2025
7
24
2026
3
27
Bygge- og anlægsarbejdet på Flyvestation Skrydstrup blev i september
2023 overdraget til Flyverkommandoen med enkelte udeståender i form
af udskudte installations- og apteringsarbejder. Den samlede plan for
byggeriet har imidlertid understøttet de første flys ankomst til Skryds-
trup.
Den hjemlige afflyvning er siden modtagelsen af de første fire F-35-fly
på Skrydstrup, herunder ovennævnte fly fra Luke Air Force Base, i
september 2023 kommet godt fra start.
TR-3-forsinkelsen
Technology Refresh 3 (TR-3) opdateringen af den globale F-35-flyflåde
er ramt af forsinkelser. Problemerne skyldes primært forsinkelser i test
og udvikling af nye software- og hardwarekomponenter.
Sagsnr.: 2024/007880
Dok.nr.: 887241
Side 2 af 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 25: Orientering om status på anskaffelse af F-35 kampfly, fra forsvarsministeren
2928050_0003.png
De første F-35 TR-3-fly leveres som konsekvens heraf med en software-
pakke, der kun er anvendelig til trænings- og uddannelsesformål. En
fuldt operativ anvendelse af TR-3-flyene er endnu behæftet med usik-
kerhed, men vil forventeligt kunne finde sted i 2025-2026.
Som følge af TR-3-forsinkelsen kan det ikke garanteres, at der er et til-
strækkeligt antal operativt anvendelige danske F-35-fly i TR-3-konfigu-
ration primo 2026 til at kunne understøtte de operative milepæle. Det er
derfor besluttet at hjemtage de danske fly i TR-2-konfiguration og er-
statte disse med TR-3-fly på uddannelsesbasen i USA. Det syvende fly,
som stod på uddannelsesbasen i USA, blev desuden besluttet hjemtaget
i 2023 i stedet for med udgangen af 2026, som oprindeligt planlagt.
Hjemtagningen af TR-2-fly sker for at sikre rådighed over så mange fly
som muligt i den hjemlige struktur mhp. opbygning af den operative
kapacitet i Danmark, samtidig med at uddannelse og omskoling af piloter
kan fortsætte på uddannelsesbasen i USA. Andre brugerlande har tilsva-
rende overvejelser om at anvende de første TR-3-fly til træningsformål.
De danske operative milepæle
Som følge af den sikkerhedspolitiske situation er det besluttet at videre-
føre den operative drift af F-16-kampflyene, så der opretholdes et højere
operativt niveau i transitionsperioden (2023-2027) end forudsat i kamp-
flyaftalen fra 2016. Denne beslutning påvirker de operative milepæle for
F-35, således at Limited Operational Capability (LOC) er fremrykket fra
medio 2026 til primo 2026. Planen for realisering af de operative mile-
pæle udfoldes nedenfor, idet usikkerhed om, hvornår TR-3-opdateringen
af flyene kan anvendes operativt, kan påvirke tidshorisonten for mile-
pælene.
Initial Operational Capability (IOC)
Evnen til at bidrage til at løse afvisningsberedskabsopgaven i hjemlig
struktur sammen med F-16-kampflyene forventes opnået i første halvår
2025. Ud over den mulige forsinkelse på den operative klarmelding af
TR-3-flyene, handler de væsentligste risici ift. IOC om færdiggørelse og
indretning af faciliteterne på Skrydstrup, hvor særligt installation af na-
tionalt it-udstyr fortsat er udfordret. Der arbejdes aktivt hermed ift. mi-
tigerende handlinger.
Limited Operational Capability (LOC)
Evnen til at overtage afvisningsberedskabet samt deployere til interna-
tional opgaveløsning i begrænset omfang (herunder på Air Policing mis-
sioner) forventes opnået primo 2026. Herefter vil F-16-kampflyene
kunne udfases. Der er ikke identificeret væsentlige, særskilte risici for
denne milepæl ud over den mulige forsinkelse på den operative klarmel-
ding af TR-3-flyene.
Sagsnr.: 2024/007880
Dok.nr.: 887241
Side 3 af 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 25: Orientering om status på anskaffelse af F-35 kampfly, fra forsvarsministeren
2928050_0004.png
Full Operational Capability (FOC)
F-35-kampflyene vurderes i 2027 at kunne løse alle F-16-kapacitetens
opgaver. Bemandingssituationen udgør sammen med TR-3-forsinkelsen
de væsentligste risici frem mod FOC. Det er således usikkert, om F-35-
strukturen vil være tilstrækkeligt bemandet ved FOC, men der arbejdes
aktivt på mitigerende handlinger. Derudover udgør levering af mellem-
distance luft-til-luft missiler en risiko, idet forhandlingerne med de ame-
rikanske myndigheder endnu ikke er afsluttet, og produktionstiden er
ukendt. Leveringstidspunktet er derfor uafklaret.
Program milepæle
Milestone C
Den 12. marts 2024 var en vigtig milepæl for det internationale F-35-
program. På denne dato blev den amerikansk fastsatte ”milestone C”
opnået. Milestone C markerer, at det internationale F-35-program har
opnået en modenhed, der betyder, at man fra amerikansk side fremad-
rettet kan producere og levere den næste generation af kampfly mere
effektivt, herunder indgå længerevarende kontrakter.
Etablering af Block 4 underprogram
Den amerikanske Kongres har ved National Defense Authorization Act
(NDAA) 252 besluttet, at der skal etableres et underprogram til F-35,
der håndterer videreudviklingen af F-35-kapaciteten.
Målet med underprogrammet er at få et mere retvisende billede for ud-
viklingen af F-35-kapaciteten, herunder at sikre balance mellem ambiti-
onsniveau, teknologisk modenhed og kapacitetsmæssige begrænsnin-
ger, samt sikre at udviklingen kan finde sted inden for de afsatte økono-
miske rammer.
Dansk F-35-deployeringskapacitet
Anskaffelse af de klassificerede dele af den danske F-35-deployerings-
kapacitet, som skal muliggøre, at F-35-fly kan operere i længere tid væk
fra hjemmebasen, er iværksat baseret på et dansk udviklet deploye-
ringskoncept. Dette koncept har fået stor anerkendelse fra det interna-
tionale F-35-program. Fra dansk side er der indgået aftale med Tyskland
om salg af konceptet. Yderligere lande har desuden vist interesse for at
købe den dansk udviklede løsning.
Øvrige udviklingsopgaver
Siden sidste finansudvalgsorientering er det besluttet at afsøge mulig-
hederne for at dele informationer indhentet med F-35-kampflyene med
øvrige dele af dansk forsvar i rammen af multidomæne operationer. Der
er i 2023 gennemført en succesfuld demonstration heraf. Der arbejdes
på, at der i slutningen af 2024 eller i starten af 2025 kan gennemføres
en ”live” demonstration.
Sagsnr.: 2024/007880
Dok.nr.: 887241
Side 4 af 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 25: Orientering om status på anskaffelse af F-35 kampfly, fra forsvarsministeren
2928050_0005.png
Derudover arbejdes der med at konkretisere evt. behov for anskaffelse
af træningssimulatorer til uddannelse af flymekanikere mhp. at sikre en
mere omkostningseffektiv og robust uddannelses- og træningsløsning.
Opfølgning på aktstykke 75
I forhold til selve flyanskaffelsen er status fortsat, at 24 af de 27 kom-
mende, danske F-35-kampfly er kontraheret på nuværende tidspunkt.
For de sidste tre fly er der indgået produktionsforberedende kontrakter,
som skal sikre, at komponenter er til rådighed, når den egentlige pro-
duktion af flyene påbegyndes. Derudover har yderligere kontraktindgå-
elser fundet sted på varierende ydelser og supplerende udstyr.
Tabel 2 viser den forventede totaludgift for F-35-anskaffelsen, jf. bevil-
lingen på akt. 75 af 21. marts 2018 og de årlige statusrapporteringer,
der siden har fundet sted til Finansudvalget.
Tabel 2: Status ift. orienterende aktstykke 75
Mio. kr.
(2017-pl)
Anlægsinvesteringer
Programorganisation
I alt
Mio. kr.
(2017-pl)
Anlægsinvesteringer
Programorganisation
I alt
Orient.
Aktst. 75 af
marts 2018
Status pr.
31/12 2018
Status pr.
31/12 2019
Status pr.
31/12 2020
15.261
214
15.475
Status pr.
31/12 2021
15.261
214
15.475
Status pr.
31/12 2022
14.317
261
14.578
13.907
272
14.179
Status pr.
31/12 2023
14.161
272
14.433
14.756
234
14.990
13.938
222
14.159
Som det fremgår af tabel 3, er de forventede udgifter til anlægsinveste-
ringer (opgjort ultimo 2023) faldet seneste sidste orientering. Udgifterne
er desuden mindre, end hvad der blev forudset ved begyndelsen af an-
skaffelsen.
Det seneste års ændring skyldes bl.a., at den forventede anskaffelses-
pris på de danske fly er nedjusteret i forhold til tidligere forventninger
på baggrund af indgåede kontrakter og realiseret forbrug.
Derudover er der foretaget tekniske omfordelinger af visse anskaffelser
fra anlægsrammen til driftsrammen. På baggrund af en fornyet vurdering
Sagsnr.: 2024/007880
Dok.nr.: 887241
Side 5 af 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 25: Orientering om status på anskaffelse af F-35 kampfly, fra forsvarsministeren
anskaffes bl.a. missionsspecifikt udstyr til F-35-flyene under driftsram-
men. Det betyder samlet set et tilsvarende mindrebehov under anlægs-
investeringsrammen på ca. 234 mio. kr.
Som anført ovenfor er enkelte kontrakter fortsat ikke indgået. Det vur-
deres at være sandsynligt, at kommende kontraktindgåelser, herunder
særligt ift. de sidste tre danske fly i produktionsserie 18, vil resultere i
højere udgifter. Det er dog samtidigt vurderingen, at dette merbehov vil
kunne håndteres inden for den samlede kampflyøkonomi.
Den seneste konsolidering af økonomien til programorganisationen viser
et fald i forhold til seneste orientering, og udgør – opgjort ultimo 2023 –
222 mio. kr. (2017-pl.). Programorganisationen justeres løbende med
henblik på at varetage nødvendige opgaver og sikre fremdrift i imple-
menteringen af F-35 i Forsvaret. Økonomien er derfor ligeledes dyna-
misk og tilpasses løbende.
Forbrugerprisindeksreguleringen af kampflyanskaffelsen på finansloven
har frem til 2023 ikke fulgt den prisfremskrivningsfaktor, der anvendes
i USA. Dette medfører forskelligartede opskrivninger af den danske be-
villing til F-35-kampfly og betalingerne til anskaffelsen, når disse årligt
opdateres. Som oplyst i sidste års orientering var anskaffelsesøkonomien
på daværende tidspunkt udhulet med ca. 530 mio. kr. Den danske ram-
meregulering for 2024 var dog højere end prisfremskrivningsfaktoren,
der anvendes i USA. Dette har reduceret udhulingen med 270 mio. kr.,
så den nu udgør ca. 260 mio. kr.
Opfølgning på den samlede økonomiske ramme
Det bemærkes, at den samlede økonomiske ramme til kampflyanskaf-
felsen i medfør af den politiske aftale af juni 2016 udgør ca. 20 mia. kr.
(2015-pl). Det omfatter bl.a. driftsudgifter i relation til F-35-kampflyka-
paciteten, indkøb af våben og elektronisk krigsførelse, udgifter til bygge-
og anlægsarbejde på Flyvestation Skrydstrup samt udgifter til støjkom-
pensation til naboer af flyvestationen, som ikke er en del af den før-
nævnte bevillingsmæssige hjemmel tilvejebragt med akt. 31 af 14. de-
cember 2017 og akt. 75 af 21. marts 2018.
På drifts- og vedligeholdelsesområdet har de faktiske afholdte driftsud-
gifter indtil nu været lavere end de estimater, der har været oplyst fra
det internationale F-35-programkontor.
Projektøkonomien for byggeprojektet forventes at andrage samlet set
ca. 1,5 mia. kr. (2023-pl.). Det samlede behov dækker både over byg-
gemodningsudgifter hjemlet ved akt. 28 af 6. december 2018 og opfø-
relsen af F-35-faciliteter på Flyvestation Skrydstrup hjemlet ved anlægs-
loven og akt. 80 af 23. marts 2023.
Sagsnr.: 2024/007880
Dok.nr.: 887241
Side 6 af 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 25: Orientering om status på anskaffelse af F-35 kampfly, fra forsvarsministeren
Det er desuden besluttet at etablere en facilitet til opbevaring af F-35-
deployeringskapaciteten. Udgifterne til dette på ca. 38 mio. kr. (2024-
pl) afholdes inden for kampflyøkonomiens samlede ramme.
I forbindelse med indgåelsen af aftalen af 15. november 2019 om kom-
pensation for F-35-kampflystøj fra Flyvestation Skrydstrup var vurderin-
gen en nettoudgift på ca. 250 mio. kr. (2020-pl.) til støjkompensation.
Det er fortsat forventningen, at nettoudgifterne til støjkompensation kan
holdes inden for dette beløb. Der er dog fortsat stor usikkerhed forbun-
det med støjkompensationsprognosen. Det skyldes bl.a. usikkerhed om
borgernes valg af kompensationsløsning og størrelsen af tab relateret til
opkøbte ejendomme mv. Samlet set er der ultimo 2023 udbetalt ca. 266
mio. kr. (2024-pl.) til berørte borgere og afholdt en samlet nettoudgift
på ca. 187 mio. kr. (2024-pl.) i relation til støjkompensationsordningen.
I forhold til den samlede økonomiske ramme for kampflyanskaffelsen er
status, at prognosen fortsat resulterer i et behov på omtrentligt de 20
mia. kr. (pl-2015).
Udestående økonomiske risici og usikkerheder
En række økonomiske risici og usikkerheder vil fortsat fremadrettet
kunne påvirke kampflyøkonomien både positivt og negativt, herunder
udvikling i prisindeks, udvikling i brændstofpris og usikkerheder relateret
til den nuværende markeds- og sikkerhedspolitiske situation. Dertil kom-
mer eventuelle økonomiske konsekvenser af TR-3-forsinkelsen.
Disse usikkerheder og risici vil kunne medføre, at den økonomiske
ramme kommer under pres. Det er dog jf. ovenfor fortsat vurderingen,
at de samlede udgifter til kampflyanskaffelsen vil kunne holdes inden for
den samlede kampflyøkonomi på ca. 20 mia. kr. (2015-pl).
Det bemærkes, at der ud fra et forsigtighedsprincip er båndlagt ca. 800
mio. kr. (2017-pl) på materielplanen, som kan bringes i anvendelse, så-
fremt der skulle vise sig et behov, der overstiger den afsatte økonomiske
ramme til kampflyanskaffelsen på ca. 20 mia. kr. (2015-pl). Det forud-
sætter i givet fald særskilt politisk stillingtagen i regeringen og partierne
bag den politiske aftale.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2024/007880
Dok.nr.: 887241
Side 7 af 7