Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2927204_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning nr.
20/2023 om revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet.
I brev af 14. august 2024 har Statsrevisorerne bedt mig om at redegøre for de
foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisionens beretningen nr. 20/2023
om stiftsrådenes afgørelser om tildeling af lån, giver anledning til.
Statsrevisorerne bemærker følgende til beretningen:
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at revisionen på By-, Land- og
Kirkeministeriets område har givet anledning til 6 kritiske udtalelser om
væsentlige regelbrud i stiftsråds afgørelser om til deling af lån fra kirke- og
præsteembedskapitalen.
Statsrevisorerne har bl.a. hæftet sig ved følgende revisionsresultater:
1. Stiftsrådene i Fyens Stift, Haderslev Stift, Københavns Stift, Ribe Stift,
Aalborg Stift og Aarhus Stift har ikke i tilstrækkelig grad efterlevet de
regler, der skal sikre retmæssig tildeling af lån.
2. Ingen af de 6 stiftsråd har sikret dokumentation for låners kreditstatus.
3. Den økonomiske størrelse af regelbruddene for de 6 stifter varierer fra
2,7 mio.kr. (Ribe Stift) til 103,7 mio.kr. (Haderslev Stift).
Indledningsvis vil jeg gengive Rigsrevisionens afsnit i beretning 20/2023 om
stiftsrådene og herunder mine beføjelser, som minister, over for stiftsrådene:
”Stiftsrådene
Danmark er inddelt i 10 stifter. I hvert stift er der et stiftsråd, som består af
biskoppen, domprovsten, en repræsentant for stiftets provster, 3
repræsentanter for stiftets præster og en repræsentant fra menighederne
fra hvert provsti. Stiftsrådets formål er bl.a. at bestyre kirkernes og
præsteembedernes kapital på vegne af menighedsrådene.
Statsadministrationen bistår stiftsrådet med at bestyre kirke- og
præsteembedskapitalen.
Kirkeministeriets tilsyns- og instruktionsbeføjelser
Stiftsrådet er ikke undergivet en ministers instruktions- og
tilsynsbeføjelser med hensyn til konkrete beslutninger. Kirkeministeriet
kan således ikke give stiftsrådet tjenestebefalinger og har heller ikke
adgang til at handle i dets sted. Ministeriet har heller ikke et retligt ansvar
for stiftsrådets konkrete beslutninger om kapitalerne og dermed heller ikke
for de beslutninger, der danner grundlag for regnskabet. Det er dog
Kirkeministeriet, der fastsætter rammerne for forvaltningen af kirke- og
præsteembedskapitalen. Det er også Kirkeministeriet, der fastsætter
Kirkeministeren
Kanal 21
Frederiksholms
Postboks 2123
Frederiksholms Kanal 21
1015 København K
1220 København K
www.km.dk
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post [email protected]
Akt nr.: 433271
Dette aktnr. bedes oplyst ved
henvendelse til ministeriet
Dato: 10. oktober 2024
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Ministerredegørelser vedr. revisionen af statens regnskab for 2023, revisionen af statens forvaltning i 2023 og revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2927204_0002.png
nærmere regler om stifternes forvaltning af kapitalerne, herunder om
stiftsrådets aflæggelse af regnskaber, årsrapporter mv.
Kilde: Bekendtgørelse nr. 424 om lov om folkekirkens økonomi og
Kirkeministeriets opsamlende høringsnotat af 9. oktober 2020.
Statsrevisorernes bemærkninger har givet anledning til følgende
foranstaltninger og overvejelser i relation til hver de ovennævnte tre
revisionsresultater:
Ad 1.
Stiftsrådene i Fyens Stift, Haderslev Stift, Københavns Stift, Ribe Stift,
Aalborg Stift og Aarhus Stift har ikke i tilstrækkelig grad efterlevet de regler,
der skal sikre retmæssig tildeling af lån.
Lov om folkekirkens økonomi indeholder følgende bestemmelse:
§ 23 a. Stiftsrådet kan af hensyn til det kirkelige liv træffe beslutning om at
udskrive et bindende bidrag fra kirkekasserne til finansiering af aktiviteter
i stiftet. Bidraget kan ikke overstige 1 pct. af den lokale ligning i de enkelte
ligningsområder i stiftet.
Stk. 2. Bidraget anvendes efter stiftsrådets beslutning og kan bruges til
følgende aktiviteter:
1) Kommunikation mellem stiftet, menighedsråd og præster.
2) Formidling af kristendom.
3) Udviklingsprojekter inden for undervisning, diakoni, IT, medier,
kirkemusik og lignende, herunder analyser til forberedelse af sådanne
projekter.
4) Mødeudgifter.
Stk. 3. Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om det bindende bidrag
for så vidt angår budget, regnskab m.v.
Stk. 4. Stiftsrådet har til opgave på menighedsrådenes vegne at bestyre
kirkernes og præsteembedernes kapitaler. Gravstedskapitaler udbetales til
kirkekasserne efter et serieprincip.
Stk. 5. Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om kapitalernes
bestyrelse, herunder om stiftsrådets aflæggelse af regnskaber, årsrapporter
m.v. Udgifterne til bestyrelse af kapitalerne afholdes efter kirkeministerens
bestemmelse af de indtægter, der er forbundet med kapitalforvaltningen.
Stk. 6. Rigsrevisionen reviderer regnskaber og årsrapporter, som
stiftsrådet skal aflægge efter regler fastsat i medfør af stk. 5.
Stk. 7. Stiftsrådet fastlægger stiftets udvalgsstruktur og bestemmer
herunder, hvorvidt der skal nedsættes et særskilt udvalg til varetagelse af
det mellemkirkelige arbejde på stiftsniveau.
Bekendtgørelse om bestyrelse af kirke- og præsteembedskapitalen indeholder
følgende bestemmelse:
Akt nr.: 433271
Side 2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 21: Ministerredegørelser vedr. revisionen af statens regnskab for 2023, revisionen af statens forvaltning i 2023 og revisionen af virksomheder uden for statsregnskabet for 2023
2927204_0003.png
§ 8. Kirke- og præsteembedskapitalen kan udlånes til:
1) Kirker og præsteembeder i eller uden for stiftet på vilkår fastsat af det
udlånende stiftsråd.
2) Styrkelse af et andet stifts kirke- og præsteembedskapitalen på vilkår
fastsat af det udlånende stiftsråd.
Herudover har det enkelte stiftsråd fastsat en lånepolitik for tildeling af lån i
det enkelte stift, ligesom det enkelte stiftsråd årligt fastsætter en indlåns- og
udlånsrente i stiftet.
Jeg har anmodet de nævnte stiftsråd om at redegøre for, hvilke foranstaltninger
de vil gennemføre for at imødegå de kritikpunkter, som Statsrevisorerne rejser.
De respektive stiftsadministrationer har forelagt Rigsrevisionens beretning og
Statsrevisorernes bemærkninger for de enkelte stiftsråd, som har behandlet
disse på møder i stiftsrådene.
Jeg vedlægger til orientering den samlede redegørelse, jeg har modtaget fra
Aarhus Stift på vegne af de seks stiftsråd.
Ad 2.
Ingen af de 6 stiftsråd har sikret dokumentation for låners kreditstatus.
Jeg har noteret mig, at det af stiftsrådenes svar fremgår, at man fremadrettet vil
sikre dokumentation for låners kreditstatus. Haderslev Stiftsråd har angivet, at
dokumentation for lånernes kreditstatus (lån afgivet i 2023) er indhentet og
behandlet på et stiftsrådsmøde den 3. oktober 2024.
Ad 3.
Den økonomiske størrelse af regelbruddene for de 6 stifter varierer fra
2,7 mio.kr. (Ribe Stift) til 103,7 mio.kr. (Haderslev Stift).
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen har opgjort de økonomiske størrelser af
de nævnte regelbrud. Jeg noterer mig endvidere, at der ikke er tale om
overtrædelse af gældende lovgivning, men om en manglende overholdelse af de
af stiftsrådene fastsatte lånepolitikker.
Jeg har taget Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning
alvorligt, idet jeg henholder mig til vedlagte redegørelse fra stiftsrådene.
Nærværende ministerredegørelse til Statsrevisorernes bemærkninger om
Stiftsrådenes forvaltning af lån fra kirke- og præsteembedskapitalen er
ligeledes fremsendt i kopi til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Akt nr.: 433271
Side 3
Morten Dahlin