Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2998495_0001.png
Årsrapport
Marts 2025
Årsrapport 2024
Motorstyrelsen
Skatteministeriet
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Side 2
Motorstyrelsen
Motorstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Motorstyrelsen .................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 10
3.
3.1
3.1.1
3.1.2
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................15
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 16
Dispensationer (omkostningsbaseret område) .................................................. 17
Dispensationer (udgiftsbaseret område) ............................................................... 17
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 18
Balancen............................................................................................................................... 21
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 23
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 24
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 24
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 25
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................26
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 27
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 27
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 28
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 28
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden kortfristet gæld ........... 28
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 29
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 29
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 29
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 30
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 30
Forelagte investeringer .................................................................................................. 30
IT-omkostninger ................................................................................................................ 31
Supplerende bilag ............................................................................................................ 31
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0003.png
Motorstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0004.png
Motorstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Motorstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2024. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Motorstyrelsens, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.05. Motorstyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.51. Gebyrer på motorområdet (anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2024.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 18. marts 2025
Aalborg, d. 7. marts 2025
__________________________________
Merete Agergaard
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Jørgen Rasmussen
Direktør
Motorstyrelsen
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0005.png
Motorstyrelsen
Side 4
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Motorstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Motorstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Motorstyrelsen
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen. Det er styrelsens opgave at
sikre, at værdifastsættelse og afgiftsberegning af motorkøretøjer sker på et ens-
artet og gennemskueligt grundlag. Motorstyrelsen sikrer desuden, at alle motor-
køretøjer er registreret korrekt. Gennem målrettet vejledning og effektiv kontrol
med borgere og virksomheder sikrer styrelsen derudover, at reglerne på motor-
området efterleves. Motorstyrelsens arbejde bidrager til et smidigt og velfunge-
rende bilmarked i Danmark til gavn for både forhandlere og bilejere.
Motorstyrelsen lægger vægt på, at medarbejderne følger nye tendenser på om-
rådet og er løbende i dialog med motorbranchen. Medarbejderne er specialister
med en høj faglighed, som altid tilstræber at levere grundig sagsbehandling for-
midlet på en forståelig måde. Både når det drejer sig om vejledning og kontrol. I
kontakten med borgere, virksomheder og samarbejdspartnere har styrelsen fo-
kus på at levere en god og sammenhængende kundeoplevelse, der understøttes
af digitale løsninger.
Sammen med høj faglighed er effektiv administration et fokuspunkt for Motor-
styrelsen, og der er derfor fokus på driftsstyring, som løbende understøtter prio-
ritering af opgaverne, så den daglige drift er struktureret og effektiv.
2.2 Ledelsesberetning
I 2024 har Motorstyrelsen fortsat haft fokus på at løse kerneopgaverne med af-
giftsopkrævning på motorområdet. Både eksport og import af køretøjer har væ-
ret stigende. Ligeledes har antallet af leasingaftaler været stigende, hvilket har
krævet prioritering af disse opgaver. Motorstyrelsen har samtidig arbejdet mål-
rettet med at etablere et system til styring af opgaver og ressourcer, som sikrer
den bedst mulige løsning og prioritering af styrelsens opgaver.
Der har i 2024 været en stigning i antallet af eksporterede køretøjer på ca. 28
pct. i forhold til 2023, hvilket har medført et ekstra ressourcetræk i Motorstyrel-
sen.
Antallet af brugte importerede køretøjer, som skulle kontrolleres ved de såkaldte
pristjek i Motorstyrelsen, fortsatte også med at stige i 2024. Stigningen var 32
pct. fra 2023 til 2024. Tallet omfatter såvel brugte importerede køretøjer på fuld
afgift og tidligere leasingkøretøjer, der overgik fra forholdsmæssig til fuld afgift.
Der har i 2024 fortsat været et politisk fastsat kontroltryk på værdifastsættelser
af selvanmeldte brugte importerede køretøjer, hvor 15 pct. skal kontrolleres ved
pristjek. Ultimo 2024 svarede det til, at ca. 11.700 køretøjer skulle kontrolleres.
Dette mål blev overgået med nogle hundrede køretøjer. Indsatsen har resulteret
i efteropkrævninger på 59,7 mio. kr. i registreringsafgift.
På leasingområdet har Motorstyrelsen blandt andet haft fokus på reglerne i for-
bindelse med udløb af leasingaftaler, hvor der er betalt forholdsmæssig afgift
ved aftalens indgåelse. Motorstyrelsens øgede kontroltryk har formodentlig
medvirket til højere regelefterlevelse, da der ved udgangen af 2024 i forhold til
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Motorstyrelsen
Side 6
tidligere år var betydeligt færre, der fortsatte med at køre i deres leasingkøretø-
jer, selvom leasingaftalerne var udløbet.
I 2024 har Motorstyrelsen arbejdet målrettet på at etablere portefølje- og pro-
jektstyring for at skabe en bedre balance mellem drift og udvikling. Motorstyrel-
sen er en driftsorganisation med mange komplekse opgaver, og porteføljestyrin-
gen har givet styrelsen et klart overblik over initiativer og projekter samt skabt et
grundlag for at prioritere i overensstemmelse med styrelsens strategiske mål.
Det er et afgørende tiltag, der skal sikre, at Motorstyrelsen kan arbejde mere pro-
aktivt med at understøtte udviklingen på bilmarkedet og sikre rettidig gennemfø-
relse af ny lovgivning. Porteføljen omfatter både forretningsprojekter og it-pro-
jekter, der skal stabilisere og forbedre Motorregistret. For at understøtte styrel-
sens portefølje- og projektstyring blev der i marts 2024 etableret et nyt, internt
projektkontor. Et vigtigt tiltag i forhold til at ruste Motorstyrelsen til fremtidens ud-
fordringer.
Som mange andre arbejdspladser har Motorstyrelsen fokus på at tiltrække og
fastholde dygtige medarbejdere. I 2024 har Motorstyrelsen haft fokus på at
forny sin kernefortælling, der danner grundlag for fortællingen om Motorstyrel-
sen som arbejdsplads. I kernefortællingen slår Motorstyrelsen fast, hvordan sty-
relsen omsætter lovgivningen til virkelighed og sørger for, at de køretøjer, der
holder gang i Danmark og danskernes hverdag, kan komme ud på vejene. Ker-
nefortællingen beskriver også en arbejdsplads, hvor medarbejderne er holdspil-
lere og indstillede på at lære nyt og gøre tingene på nye måder.
Denne bestræbelse går igen i den nye indretning af arbejdspladsen i Aalborg,
som blev påbegyndt i 2024 og færdiggøres i 2025. De aktivitetsbaserede konto-
rer udgør et indbydende og afvekslende miljø, udsmykket med motortema, som i
dets udformning med forskellige typer rum understøtter de forskellige behov,
medarbejdere og ledere har i løbet af en arbejdsdag. Det kan være behovet for
koncentreret fordybelse, idéudvikling, pauser, større møder eller onlinemøder.
Lokalerne er dermed indrettet efter de mangeartede opgaver og aktiviteter.
Motorstyrelsens omdømmemåling fra 2024 viste en positiv udvikling i både om-
dømme og kendskab blandt danskerne. Motorstyrelsens overordnede om-
dømme vurderes til 3,7 på en 5-trinsskala, hvor 3 udgør en neutral score. Der-
med vurderes Motorstyrelsens omdømme positivt af de danskere, der kender
styrelsen, og omdømmet er steget sammenlignet med tidligere målinger.
Sammenfattende har Motorstyrelsen i 2024 bevaret fokus på kerneopgaverne,
styrket sit omdømme og employer brand samt fortsat arbejdet med portefølje-
og projektstyring, hvilket har bidraget til en overordnet positiv udvikling i styrel-
sen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0008.png
Motorstyrelsen
Side 7
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Motorstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2023
2024
2025
-294,3
309,1
14,8
14,7
14,7
-322,2
334,0
11,8
11,8
11,7
-323,0
325,7
2,7
2,7
2,7
0,0
13,2
-24,7
-0,0
-39,9
0,0
16,1
-13,0
-
-35,6
-
-
-
-
-
2,0
76,5
0,0
74,1
-
74,1
434,8
0,5
439,6
0,5
412,9
0,6
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2024 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 0,8 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2024
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret. Med henblik på at kunne
sammenligne antal årsværk i 2023, 2024 og 2025, er årsværk i 2025 teknisk beregnet på baggrund af
årsværk i 2024 og den forholdsvise, forventede udvikling i lønsumsforbrug fra 2024 til 2025.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS), Statens Lønsystem (SLS) og Statens Budgetsystem (SBS).
Regnskabsresultatet for 2024 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Mo-
torstyrelsen i 2024 har haft et samlet underskud på 11,7 mio. kr. i forhold til årets
samlede bevilling. Fordeling af årets resultat kan henføres til -3,5 mio. kr. vedrø-
rende indtægter, 9,6 mio. kr. vedrørende løn og 5,7 mio. kr. på øvrig drift.
Der har i 2024 været indtægter fra gebyrer i forbindelse med anmodning om ek-
sportgodtgørelse på 81,1 mio. kr., hvilket er en stigning på ca. 25 pct. fra 2023.
Antallet af anmodninger om eksportgodtgørelse er steget ca. 28 pct. fra 2023 til
2024. Som følge af færre udgifter til sagsbehandling af anmodninger om ek-
sportgodtgørelse blev prisen pr. anmodning justeret pr. 1. juli 2024 fra 2.350 kr.
til 2.250 kr. Motorstyrelsen arbejder løbende på effektivisering af sagsbehand-
lingsprocessen.
I 2024 har Motorstyrelsen oplevet en stigning i ordinære driftsomkostninger på
ca. 25 mio. kr. i forhold til 2023. Dette skyldes primært, at Motorstyrelsen i 2024
har etableret et nyt kontor med fokus på forretningsudvikling og digitalisering.
Der er hertil ansat nye medarbejdere i 2024, ligesom der i 2024 er ansat flere
medarbejdere til Motorstyrelsens arbejde med datavalidering og understøttelse
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0009.png
Motorstyrelsen
Side 8
af data fra tredjeparter. Der har derudover blandt andet været stigende omkost-
ninger til udsendelse af registreringsattester som følge af en generel prisstigning
ved udsendelse af breve.
Skatteministeriet har fået dispensation til forbrug af opsparing i 2024 med hen-
blik på at kunne budgettere op til det fulde bevillingsniveau for Flerårsaftalen om
skattevæsenets økonomi 2023-2027. Motorstyrelsen har på denne baggrund
disponeret med forbrug af opsparing.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Motorstyrelsens drift og administrerede ordninger
Motorstyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonti: Motorstyrelsens driftskonto
er § 09.31.05.
Motorstyrelsen
(driftsbevilling). De administrerede ordninger ud-
gør bevillinger under § 09.51.51.
Gebyrer på motorområdet
(anden bevilling),
som fremgår af
tabel 12.
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Motorstyrelsens samlede indtægter og udgifter i
årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2024.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
318,8
-80,0
-
-869,8
Regnskab
334,0
-83,5
-
-917,7
Overført over-
skud og videre-
førsel ultimo
-9,3
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller. Bevillinger i
årsrapporten afspejler vedtaget Finanslov 2024 og forslag til Tillægsbevillingslov 2024, som på
udgivelsestidspunktet ikke er endeligt vedtaget af Folketinget.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Motorstyrelsens overførte overskud udgjorde -21,0 mio. kr. primo 2024. Der er
et underskud i 2024 på 11,7 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo
2024 er reduceret til -9,3 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0010.png
Motorstyrelsen
Side 9
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Motorstyrelsen har fire finanslovsformål, inklusiv generelle fællesomkostninger,
som er angivet i finansloven for 2024. Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og
opgøres i forhold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Motorstyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2024.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Retvisende værdifastsættelse
af motorkøretøjer
2. Korrekt afgiftsberegning og ef-
fektiv administration og registre-
ring
3. Målrettet vejledning og effektiv
kontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-49,2
-13,6
-110,4
Øvrige
indtægter
-0,1
-81,3
-1,8
Omkost-
ninger
85,2
69,0
113,4
Andel af
årets
overskud
35,9
-25,9
1,2
-65,6
-238,8
-0,3
-83,5
66,5
334,0
0,6
11,7
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på finanslovsformål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav er der for 2024 fo-
retaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger under
opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret
omkostninger til husleje og ledelsesstøttende aktiviteter.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er re-
gistreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Der er i 2024 et samlet merforbrug på 11,7 mio. kr. Resultatet kan overordnet
henføres til et merforbrug som skyldes, at Skatteministeriet har fået dispensation
til forbrug af opsparing i 2024 med henblik på at kunne budgettere op til det
fulde bevillingsniveau for Flerårsaftalen for Skattevæsenets økonomi 2023-
2027.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet merforbrug på 35,9 mio. kr. under finanslovsformål 0. Merfor-
bruget skyldes primært merforbrug på personaleomkostninger relateret til gen-
nemførelse af projekter samt til effektivisering og digitalisering af Motorstyrel-
sens processer. Dertil har Motorstyrelsen i 2024 haft stigende personaleomkost-
ninger til departements- og ledelsesbetjening og endvidere har styrelsen i 2024
prioriteret stigende omkostninger til kompetenceudvikling på tværs af Motorsty-
relsens samlede hovedopgaver.
1. Retvisende værdifastsættelse af motorkøretøjer
Der er et samlet mindreforbrug på 25,9 mio. kr. under finanslovsformål 1. Min-
dreforbruget skyldes primært stigende indtægter fra gebyrer i forbindelse med
anmodning om eksportgodtgørelse på 81,1 mio. kr., hvilket er en stigning på
16,5 mio. kr. fra 2023. Samtidig har Motorstyrelsen effektiviseret
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0011.png
Motorstyrelsen
Side 10
sagsbehandlingsprocesserne vedrørende eksportgodtgørelse, hvilket er den pri-
mære årsag til mindreforbruget.
2. Korrekt afgiftsberegning og effektiv administration og registrering
Der er et samlet merforbrug på 1,2 mio. kr. under finanslovsformål 2. Merforbru-
get skyldes blandt andet en stigning i prisen på porto ved udsendelse af breve,
herunder registreringsattester.
Motorstyrelsen har i 2024 også haft flere udgifter til indkøb af prøvemærker, da
der har været en større stigning i salget af disse i Motorstyrelsens ekspeditioner.
Indtægten fra salget af prøvemærker føres under § 09.51.51.
Gebyrer på Motor-
området.
3. Målrettet vejledning og effektiv kontrol
Der er et samlet merforbrug på 0,6 mio. kr. under finanslovsformål 3. Merforbru-
get skyldes blandt andet flere omkostninger til leje af synshaller til kontrol af kø-
retøjer, hvor der er anmodet om eksportgodtgørelse. Motorstyrelsen kontrolle-
rer, om køretøjerne er i registreringsklar stand og opfylder betingelserne for ud-
betaling af eksportgodtgørelse.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Motorstyrelsens
mål- og resultatplan for 2024, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af
årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Motorstyrelsen for 2024.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Motorstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig og kompetent administra-
tion, mens kerneinteressenter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme (Kon-
cernfælles)
Resultatet af omdømmemåling, der fo-
retages i 2024, skal som minimum
være 3,6 point. Der måles på en skala
fra 1-5.
Resultatet af den løbende måling af til-
fredsheden med styrelsens vejled-
ningsindsats skal i gennemsnit mini-
mum være 4,0 point for telefonbesva-
relser og 4,0 point for mailbesvarelser.
Der måles på en skala fra 1-5.
Resultatet af omdømmemålingen i
2024 er 3,7.
Opfyldt
1.2 Kundetilfredshed
(Koncernfælles)
Resultatet af den løbende måling af til-
fredsheden med styrelsens vejlednings-
indsats er 4,1 point for telefonbetjening
og 4,4 point for mailbesvarelser.
Opfyldt
Pejlemærke 2: Motorstyrelsen skal sikre korrekt afgiftsberegning og høj regelefterlevelse ved at levere høj kvalitet og kor-
rekthed i sagsbehandlingen samt gennem målrettet og integreret vejledning og kontrol.
2.1 Pristjek af brugte
selvanmeldte importe-
rede køretøjer
Der er foretaget pristjek af 15 pct. af
alle selvanmeldte brugte importerede
køretøjer.
Der er foretaget pristjek af 15,7 pct. af
alle selvanmeldte brugte importerede
køretøjer i 2024.
Opfyldt
Fortsættes på
næste side…
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0012.png
Motorstyrelsen
Side 11
Mål
2.2 Øget regelefterle-
velse gennem data-
drevet risikobaseret
kontrol
2.3 Høj korrekthed ved
værdifastsættelse af
køretøjer
Succeskriterium
Motorstyrelsen skal opnå en træfpro-
cent på 70 pct. blandt de risikobase-
rede pristjek af selvanmeldte brugte
importerede køretøjer.
Minimum 99 pct. af styrelsens stikprø-
vekontroller ved værdifastsættelse af
køretøjer er gennemført uden fejl, der
har betydning for opkrævning eller ud-
betaling til borgere og virksomheder.
Opnåede resultater
Træfprocenten blandt de risikobase-
rede pristjek af selvanmeldte brugte im-
porterede køretøjer i 2024 er 51 pct.
Resultatet af Motorstyrelsens stikprøve-
kontroller ved værdifastsættelse af kø-
retøjer, der er gennemført uden fejl, der
har betydning for opkrævning eller ud-
betaling til borgere og virksomheder, er
98,5 pct.
Målopfyldelse
Ikke opfyldt
Ikke opfyldt
Pejlemærke 3: Motorstyrelsen skal sikre en effektiv og realistisk planlægning samt rettidig og korrekt eksekvering med vide-
reudvikling af Motorstyrelsens drifts- og resultatstyring og implementering af nye sagsbehandlingsværktøjer.
3.1 Udvikling og mo-
dernisering af Motor-
registret
Motorstyrelsen sikrer, at der med bi-
stand fra Udviklings- og Forenklings-
styrelsen bliver udarbejdet en samlet,
sammenhængende plan for udvikling
og modernisering af Motorregistret.
Alle aktiviteter i planen for 2024 skal
realiseres i indeværende år.
Motorstyrelsen skal iværksætte og
gennemføre en analyse af regelefter-
levelsen på leasingområdet, der skal
styrke Motorstyrelsens viden om regel-
efterlevelse og bidrage til en bedre ri-
sikobaseret kontrol på leasingområ-
det. Alle aktiviteter for 2024 skal følge
de af analyseplanen fastsatte tidsfri-
ster for året.
Motorstyrelsen har i samarbejde med
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen ud-
arbejdet et forretningsroadmap for mo-
tordomænet.
Ikke alle aktiviteter for 2024 i forret-
ningsroadmap for motordomænet er
realiseret i 2024.
Motorstyrelsen har iværksat og gen-
nemført en analyse af regelefterlevel-
sen på leasingområdet, der skal styrke
Motorstyrelsens viden om regelefterle-
velse.
Alle aktiviteter for 2024 har fulgt de af
analyseplanen fastsatte tidsfrister for
året.
Opfyldt
Ikke opfyldt
3.2 Øget viden om re-
gelefterlevelse og ud-
fordringer på leasing-
området
Pejlemærke 4: Motorstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige kompeten-
cer samt strategisk medarbejder- og ledelsesudvikling
4.1 Høj faglighed -
Styrkelse af sagsbe-
handlerkompetencer i
Motorstyrelsen
Minimum 95 pct. af styrelsens stikprø-
vekontroller er gennemført uden pro-
cessuelle fejl.
Resultatet af styrelsens stikprøvekon-
troller, der er gennemført uden proces-
suelle fejl er 95,5 pct.
Opfyldt
Anmærkning: Fsva. mål 1.2 om kundetilfredshed på mailbesvarelser noteres det, at der ikke er foretaget kundetilfredshedsmålinger på mails i 1. halvår
2024, da der er implementeret et nyt system hertil. Afrapporteringen af mål 1.2 om mailbesvarelser er derfor baseret på data fra 2. halvår af 2024.
Problematikken gør sig gældende for alle styrelser i Skatteforvaltningen.
Kilde: Motorstyrelsens mål- og resultatplan for 2024.
I 2024 er der otte mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af fem mål
opfyldt.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 2.1. Pristjek af brugte selvanmeldte importerede køretøjer
Mål 2.2. Øget regelefterlevelse gennem datadrevet risikobaseret kontrol
Mål 2.3. Høj korrekthed ved værdifastsættelse af køretøjer
Mål 3.1. Udvikling og modernisering af Motorregistret
Mål 3.2. Øget viden om regelefterlevelse og udfordringer på leasingområdet
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Motorstyrelsen
Side 12
Mål 2.1. Pristjek af brugte selvanmeldte importerede køretøjer
Kontroltrykket ved pristjek af selvanmelderes brugte importerede køretøjer op-
gøres som antal afsluttede pristjek i 2024 sammenholdt med antallet af selvan-
meldte køretøjer i 2024. Der er foretaget pristjek af 15,7 pct. af alle selvan-
meldte brugte importerede køretøjer i 2024. Målet er dermed opfyldt.
Motorstyrelsen har løbende monitoreret udviklingen i antallet af selvanmeldte
brugte importerede køretøjer for at sikre målopfyldelse i 2024. Motorstyrelsen
har løbende igangsat mitigerende tiltag, hvis markedsudviklingen har givet an-
ledning hertil, ligesom omprioritering af medarbejdere inden for værdifastsættel-
sesenhederne har været drøftet løbende.
Mål 2.2. Øget regelefterlevelse gennem datadrevet risikobaseret kontrol
For at understøtte høj regelefterlevelse på importområdet skal Motorstyrelsen
løbende forbedre den risikobaserede udvælgelse af værdifastsættelser til pris-
tjek, så afgiftsberegning sker på et korrekt grundlag. Motorstyrelsen skal opnå
en træfprocent på 70 pct. blandt de risikobaserede pristjek af selvanmeldte
brugte importerede køretøjer.
Træfprocenten blandt de risikobaserede pristjek af selvanmeldte brugte impor-
terede køretøjer i 2024 er opgjort til 51 pct. Målet er dermed ikke opfyldt.
Motorstyrelsen har i 2024 blandt andet anvendt en machine learning-model til at
udvælge risikobaserede pristjek med henblik på at foretage pristjek af de køre-
tøjer, hvor værdifastsættelsen er forkert. Sideløbende har Motorstyrelsen udvik-
let en statistisk metode til at identificere risikobaserede værdifastsættelser. Mo-
dellerne har ikke været præcise nok til at udvælge køretøjer, som er værdifastsat
forkert af selvanmeldere. Motorstyrelsen har igangsat en større gennemgang af
værdifastsættelser med henblik på at optimere den nye metode, så træfprocen-
ten stiger. Det forventes, at effekten heraf opnås medio 2. kvartal 2025.
Indtil effekten er opnået, udvælger Motorstyrelsen i højere grad risikobaserede
pristjek ud fra en manuel gennemgang af selvanmeldte værdifastsættelser. Mo-
torstyrelsen undersøger samtidig mulighederne for at genetablere machine lear-
ning-modellen og den løbende udvikling heraf.
Mål 2.3. Høj korrekthed ved værdifastsættelse af køretøjer
Korrektheden af Motorstyrelsens værdifastsættelser af køretøjer opgøres med
afsæt i, hvor mange af styrelsens stikprøvekontroller ved værdifastsættelse af
køretøjer, der er gennemført uden fejl, der har betydning for opkrævning eller
udbetaling til borgere og virksomheder.
Resultatet af Motorstyrelsens stikprøvekontroller ved værdifastsættelse af køre-
tøjer, der er gennemført uden fejl, der har betydning for opkrævning eller udbe-
taling til borgere og virksomheder, er opgjort til 98,5 pct. Målet er dermed ikke
opfyldt.
Motorstyrelsen arbejder løbende med at sikre høj korrekthed ved værdifastsæt-
telser, blandt andet ved øget fokus på fejl og vidensdeling blandt styrelsens vær-
difastsættelsesenheder. Det betyder blandt andet, at alle fejl gennemgås i fæl-
lesskab for at skabe læring hos alle medarbejdere. Derudover arbejder Motor-
styrelsen på at implementere et internt kontrolskema, som skal sikre, at medar-
bejderne har særligt fokus på de indsatsområder, hvor der er konstateret flest
fejl.
Motorstyrelsen arbejder samtidig på at automatisere manuelle processer, hvilket
reducerer risikoen for fejl.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0014.png
Motorstyrelsen
Side 13
Mål 3.1. Udvikling og modernisering af Motorregistret
For at sikre, at det er muligt at gennemføre og implementere systemtilpasninger i
Motorregistret til tiden og i rette kvalitet, er der behov for, at Motorstyrelsen med
inddragelse af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen udarbejder en plan for udvik-
ling og modernisering af Motorregistret, og at aktiviteterne i planen for 2024 re-
aliseres som planlagt.
Motorstyrelsen er i samarbejde med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen lykkes
med at udarbejde et forretningsroadmap for motorområdet med aktiviteter, der
forventes realiseret i de kommende år. Siden udarbejdelsen af forretningsroad-
mappet har der i koncernen været behov for at omprioritere ressourcer, som be-
tyder, at ikke alle aktiviteter er opstartet og gennemført som planlagt i 2024. Må-
let er derfor ikke opfyldt.
Mål 3.2. Øget viden om regelefterlevelse og udfordringer på leasingområdet
For at øge Motorstyrelsens viden om regelefterlevelse og bidrage til en bedre
fremadrettet risikobaseret kontrol på leasingområdet skal styrelsen iværksætte
og gennemføre en analyse af regelefterlevelsen på leasingområdet.
Motorstyrelsen har iværksat og gennemført en analyse af regelefterlevelsen på
leasingområdet, der skal styrke Motorstyrelsens viden om regelefterlevelse.
Alle aktiviteter for 2024 har fulgt de af analyseplanen fastsatte tidsfrister for
året. Målet er dermed opfyldt.
Resultaterne af analysen af regelefterlevelsen på leasingområdet er primo 2025
under evaluering mhp. at sikre størst mulig forbedring af Motorstyrelsens frem-
adrettet risikobaseret kontrol på leasingområdet.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Motorstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2025.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2024
-322,3
334,0
11,7
Grundbudget
2025
-323,0
325,7
2,7
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens budgetsystem (SBS).
Nettobevillingen udgør 238,7 mio. kr. og øvrige indtægter er for 2025 budgette-
ret til 84,2 mio. kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Motorstyrelsens
samlede virksomhed udgør således 323,0 mio. kr. Der forventes udgifter på
325,7 mio. kr.
Motorstyrelsens indlæste udgifter i grundbudgettet i Statens Budgetsystem (SBS)
for 2025 er på i alt 325,7 mio. kr., som er fordelt med 227,1 mio. kr. på lønsum,
98,6 mio. kr. på øvrig drift. Det forventede resultat skyldes primært, at Motorsty-
relsens grundbudget for 2025 er udarbejdet med udgangspunkt i en forbrugs-
mulighed, der er højere end bevillingen på finansloven for 2025 som følge af
tværgående prioritering på ministerområdet.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Motorstyrelsen
Side 14
I 2025 forventes ca. 37.000 anmodninger om eksportgodtgørelse. Det er en
stigning på ca. 3 pct. fra 2024. Stigningen betyder, at Motorstyrelsens indtægter
øges, og at omkostningerne til værdifastsættelse af brugte eksporterede køretø-
jer øges tilsvarende.
Fra den 1. juli 2025 lukkes Motorstyrelsens ekspeditioner som en del af regerin-
gens mål om at reducere antallet af ansatte i staten med 1.000 årsværk. Luknin-
gen af Motorstyrelsens ekspeditioner bidrager med en reduktion på 14 årsværk.
Motorstyrelsens arbejder løbende med at styrke de nuværende digitale løsnin-
ger og udvikle nye digitale tilbud for at sikre, at styrelsen fortsat kan levere en
god service til borgere og virksomheder.
Motorstyrelsen vil i 2025 fortsætte med at prioritere projekter, som understøtter
styrelsens strategiske målbillede. Det vedrører blandt andet projekter inden for
optimering og automatisering af processer, øget datakvalitet ved registrering af
køretøjer samt målrettet vejledning og kontrol.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0016.png
Motorstyrelsen
Side 15
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Motorstyrelsen
Side 16
I dette afsnit redegøres for Motorstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2024
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2024.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Motorstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2024 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2024.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i de koncernfælles retningslinjer
for regnskabsinstrukser og Motorstyrelsens regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2024.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn på det om-
kostningsbaserede område. Det vurderes ikke, at der er væsentlige usikkerheder
forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere har til gode pr. 31. december 2024, herunder ek-
sempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. Opgø-
relsen følger samme metode som tidligere år.
Lønforhandling:
Opgørelsen af engangsvederlag til medarbejdere er udregnet
som 2 pct. af lønsummen for alle medarbejdere i styrelsen, eksklusive nye
medarbejdere ansat i 2024. Opgørelsen af særlige honorering af ledere ud-
regnes som 7,7 pct. af lønsummen for alle ledere i styrelsen. Beregningerne af
lønsum tager udgangspunkt i udbetalte varige løndele til medarbejdere i de-
cember 2024. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Motorstyrelsen
Side 17
3.1.1
Dispensationer fra Finansministeriets regler
(omkostningsbaseret område)
Motorstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
3.1.2
Dispensationer fra Finansministeriets regler
(udgiftsbaseret område)
Økonomistyrelsen har givet dispensation til, at en andel debitorer under finanslo-
vens § 9, hvor bogføringen er sket i Skatteforvaltningens økonomisystem SAP38,
kan indregnes som tilgodehavender under finanslovens § 38.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0019.png
Motorstyrelsen
Side 18
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Motorstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2023
2024
2025
-225,2
-4,5
-0,6
-3,9
-
-64,6
-294,3
-238,8
-2,4
-0,1
-2,3
-
-81,1
-322,2
-238,8
-0,9
-0,5
-0,4
-
-83,3
-323,0
-
-
-
11,2
11,2
12,6
12,6
16,1
16,1
194,4
28,2
-7,9
0,7
215,5
0,0
4,0
78,4
309,1
14,8
213,3
31,4
-10,6
0,7
234,8
0,0
6,7
79,9
334,0
11,8
-
-
-
-
227,1
-
4,9
77,6
325,7
2,7
-0,1
-
14,7
-0,0
0,0
11,8
-
-
2,7
-0,0
0,0
14,7
-0,0
0,0
11,7
-
-
2,7
-
-
14,7
-
-
11,7
-
-
2,7
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0020.png
Motorstyrelsen
Side 19
Resultatet af Motorstyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et un-
derskud på 11,7 mio. kr. Underskuddet fordeler sig med et merforbrug på 9,6
mio. kr. på løn og et merforbrug på 5,7 mio. kr. på øvrig drift samt merindtægter
på 3,5 mio. kr.
Ordinære driftsindtægter
Der har i 2024 været en indtægt fra gebyrer i forbindelse med anmodning om
eksportgodtgørelse på 81,1 mio. kr., svarende til ca. 35.300 anmodninger. Det
er en stigning på ca. 25 pct. fra 2023. Gebyret er omkostningsdækkende og
modsvares af omkostninger til værdifastsættelse af køretøjer ved udbetaling af
eksportgodtgørelse.
Indtægter vedrørende internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser kan dels
henføres til, at Motorstyrelsen i 2024 har viderefaktureret anvendt tid i forbin-
delse med it-udviklingsaktiviteter til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, hvilket i
alt udgør 1,8 mio. kr. Derudover har Motorstyrelsen i andet halvår 2024 udlånt to
medarbejdere til Minksekretariatet og har i den forbindelse viderefaktureret 0,5
mio. kr. til Trafikstyrelsen for deres lønomkostninger.
Ordinære driftsomkostninger
De ordinære driftsomkostninger er steget med 24,9 mio. kr. fra 2023 til 2024.
Ordinære driftsomkostninger udgør 334,0 mio. kr. i 2024. Stigningen skyldes pri-
mært, at Motorstyrelsen i 2024 har etableret et nyt kontor med fokus på forret-
ningsudvikling og digitalisering. Der er hertil ansat nye medarbejdere i 2024, li-
gesom der i 2024 er ansat flere medarbejdere til Motorstyrelsens arbejde med
datavalidering og understøttelse af data fra tredjeparter.
Udover stigningen i personaleomkostninger er omkostning til udsendelse af
breve steget med 33 pct. i 2024, svarende til 3,3 mio. kr., som følge af en stig-
ning i prisen på porto. Omkostningen er primært relateret til, at Motorstyrelsen
udsender registreringsattester.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Motorstyrelsen for 2024.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
11,7
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud/underskud” afviger fra angivet fortegn i Statens
Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der
anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets underskud på 11,7 mio. kr. dækkes af det overførte overskud fra tidligere
regnskabsår under egenkapitalen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Motorstyrelsen
Side 20
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Tilbageførte hensættelser:
Motorstyrelsen har i 2024 ikke foretaget tilbagefø-
relse af hensættelser, som er registreret i tidligere år.
Periodiseringsposter:
Der er ikke sket regulering i periodiseringsposter. I regn-
skabsåret 2024 er periodiseringer modregnet i tilsvarende fakturaer uden væ-
sentlige differencer. Der er ikke periodiseringer fra tidligere år, som udestår.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0022.png
Motorstyrelsen
Side 21
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Motorstyrelsens balance fordelt på henholdsvis akti-
ver og passiver pr. 31. december 2024.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2023
2024
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
0,0
-
-
0,0
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
59,8
-1,6
-5,4
52,9
66,0
69,7
37,2
-2,7
-
34,6
50,7
54,4
-
11,1
2,1
-
-
14,5
1,6
-
3,7
-
3,7
3,7
3,7
-
3,7
3,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 0,8 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2024
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Lønsystem (SLS).
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0023.png
Motorstyrelsen
Side 22
Den samlede balance udgør 54,4 mio. kr. pr. 31. december 2024 mod 69,7 mio.
kr. pr. 31. december 2023.
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 3,7 mio. kr. pr. 31. december 2024, hvilket er uændret i for-
hold til 2023.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set et fald på 15,3 mio. kr. fra 2023
til 2024. Omsætningsaktiver udgør 50,7 mio. kr. i 2024. Under omsætningsakti-
ver er saldoen for likvide beholdninger formindsket med 18,3 mio. kr. i forbin-
delse med den årlige likviditetsafstemning, er der i 2024 overført ca. 23 mio. kr.
fra
FF7 Finansieringskonto
til
FF5 Uforrentet konto.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2023
2024
-3,7
-
-
-
-
-21,0
-24,7
-5,1
-3,7
-
-
-
-
-9,3
-13,0
-5,8
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
-0,0
-
-
-
-0,0
-
-
-
-
-0,0
-19,2
-5,6
-15,1
-
-
-
-39,9
-39,9
-69,7
-12,7
-5,9
-17,1
-
-
-
-35,6
-35,6
-54,4
4
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Aktiver
Passiver i alt
Anmærkninger: Sumafvigelser skyldes afrunding. Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Lønsystem (SLS).
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0024.png
Motorstyrelsen
Side 23
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,7 mio. kr. fra
2023 til 2024. Hensatte forpligtelser udgør 5,8 mio. kr. i 2024. Hensættelsen
vedrører udbetaling af engangsvederlag til medarbejdere og honorering af en
særlig indsats for ledere samt udbetaling af over- og merarbejde for special- og
chefkonsulenter. Stigningen kan henføres til en stigning i antallet af medarbej-
dere i Motorstyrelsen.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set et fald på 4,3 mio. kr. fra 2023 til
2024. Kortfristet gæld udgør 35,6 mio. kr. i 2024. Faldet skyldes primært, at der
ultimo 2023 var skyldige poster vedrørende køb af nummerplader for november
og december for i alt 7,9 mio. kr., hvorimod alle omkostninger til køb af nummer-
plader vedrørende 2024 er afregnet ultimo 2024. Derudover er skyldige ferie-
penge forøget med 2,0 mio. kr., hvilket særligt kan henføres til en stigning i antal-
let af medarbejdere i Motorstyrelsen.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Motorstyrel-
sens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og
viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
-3,7
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-35,7
-
-
14,7
-
-
-21,0
-24,7
-24,7
2024
-3,7
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-21,0
-
-
11,7
-
-
-9,3
-13,0
-13,0
Motorstyrelsens egenkapital udgør 13,0 mio. kr. ultimo 2024, hvoraf 9,3 mio. kr.
er overført overskud. Det overførte overskud er i 2024 reduceret med 11,7 mio.
kr., som kan henføres til årets resultat.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0025.png
Motorstyrelsen
Side 24
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2024
-
0,5
-
Motorstyrelsens låneramme ultimo 2024 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på låneram-
men ultimo 2024 udgør 0,0 mio. kr. Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Motorstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Akkumuleret opsparing ultimo 2024
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.05.
222,1
224,6
234,3
-9,7
20,8
11,2
Lønsumsloftet primo 2024 var 222,1 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført
lønsum på 2,5 mio. kr., der vedrører en overførsel mellem hovedkonti fra Admini-
strations- og Servicestyrelsen til Motorstyrelsen, som følge af tværgående priori-
teringer på ministerområdet. Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2024
er 234,3 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum falder således til 11,2
mio. kr. ultimo 2024.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0026.png
Motorstyrelsen
Side 25
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2024 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Motorstyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnska-
bet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.31.05.
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud og videre-
førsel ultimo
Motorstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
318,8
-80,0
334,0
-83,5
-15,2
3,5
-9,3
Administrerede ordninger
09.51.51.
Gebyrer på motor-
området
Anden
Udgifter
Indtægter
-
-869,8
-
-917,7
-
47,9
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit, herunder særligt
afsnit 3.2.
De regn-
skabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det føl-
gende.
09.51.51. Gebyrer på motorområdet
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2024 på 869,8 mio. kr. Der er rea-
liseret indtægter på 917,7 mio. kr., hvilket svarer til en merindtægt på 47,9 mio.
kr. Afvigelsen kan blandt andet henføres til, at der i 2024 har været solgt flere
prøvemærker end forventet. Dette har medført en stigning i indtægter fra solgte
prøvemærker på ca. 10 mio. kr., svarende til en stigning på ca. 60 pct. Der har
samtidig været en stigning i antallet af solgte nummerplader, svarende til en
merindtægt på ca. 3 pct. i 2024.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0027.png
Motorstyrelsen
Side 26
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0028.png
Motorstyrelsen
Side 27
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabel 13
er baseret på dataudtræk fra Motorstyrelsens anvendte økono-
misystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 4.1.1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
-
-
-
0,1
-0,1
-
-0,1
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2024
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2024
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2024
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,1
-
-
-
0,1
-0,1
-
-0,1
-
-0,0
-
-0,0
-
-
-
-
-
-0,0
-
-0,0
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2024
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2024
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter under udførelse
0,0
-
-
-
-
Motorstyrelsens immaterielle anlægsaktiver vedrører en robotics-løsning, der
kan anvendes til at fremsøge ejer- og brugerforhold vedrørende køretøjer. Akti-
vet er i 2024 fuldt afskrevet.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0029.png
Motorstyrelsen
Side 28
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Motorstyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 14 udgår af års-
rapporten.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 3
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelser til lønforhandlinger
I alt
Kilde: SAP Intern.
5,8
5,8
Opgørelsen over de hensatte forpligtelser følger metoden som beskrevet under
afsnit
3.1 Anvendt regnskabspraksis.
Motorstyrelsen har ultimo 2024 bogført
hensatte forpligtelser for samlet 5,8 mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret
som lønomkostninger udgøres af 5,6 mio. kr. vedrørende engangsvederlag for
medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere samt 0,2 mio. kr. vedrø-
rende udbetaling af over-/merarbejde til special- og chefkonsulenter.
Det bemærkes, at der ikke er hensat til seniorbonus i forbindelse med årsafslut-
ningen for 2024 som følge af, at reglerne for beregning og udbetaling af senior-
bonus til medarbejdere på 62 år eller derover er ændret i 2024. Fremadrettet
bliver seniorbonus automatisk udbetalt sammen med den almindelige løn.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden
kortfristet gæld
Af nedenstående
note 4
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under anden kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden kortfristet gæld
(mio. kr.)
Over-/merarbejde
I alt
Kilde: SAP Intern.
1,8
1,8
Opgørelsen over de hensatte forpligtelser følger metoden som beskrevet under
afsnit
3.1 Anvendt regnskabspraksis.
Motorstyrelsen har ultimo 2024 bogført
hensatte forpligtigelser under anden kortfristet gæld for samlet 1,8 mio. kr. De
hensatte forpligtigelser under anden kortfristet gæld omhandler forpligtelse til
over-/merarbejde.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0030.png
Motorstyrelsen
Side 29
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Motorstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2024 opgjort til 6,2 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 0,3 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2024.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Af
tabel 15
fremgår prisfastsætning af varer og ydelser i Motorstyrelsens ind-
tægtsdækkede virksomhed.
Tabel 15. Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
Kr.
Udsendelse af informationsbreve
Direkte omkostninger i alt
Indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Anmærkninger: Der er i 2024 tilbageført hensættelse på 0,5 mio. kr. vedrørende udsendelse af
informationsbreve for 2023, hvor den modsvarende indtægt bogført i 2024 var på 0,1 mio. kr., jf.
resultatopgørelsen. I tabel 15 er dette udeholdt for kun at vise indtægter for 2024.
Kilde: SAP Intern.
0,5
0,2
-
0,7
-0,5
Af
tabel 16
fremgår en oversigt over Motorstyrelsens akkumulerede resultat ved-
rørende indtægtsdækkede virksomhed.
Tabel 16. Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Kr.
Udsendelse af in-
formationsbreve
Kilde: SAP Intern.
Ultimo 2021
0,0
Ultimo 2022
0,0
Ultimo 2023
0,1
Ultimo 2024
-0,2
Motorstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed omfatter omkostninger i forbin-
delse med udsendelse af informationsbreve til ejere og brugere af køretøjer. Der
har i 2024 været et merforbrug på 0,2 mio. kr.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Motorstyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår
af årsrapporten.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0031.png
Motorstyrelsen
Side 30
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Motorstyrelsens gebyrordninger, der er ad-
ministrativt fastsat.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
Eksportgodtgø-
relse
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2021
Årets resultat
2022
Årets resultat
2023
Årets resultat
2024
-49,1
50,9
1,8
-56,6
53,7
-2,9
-64,6
54,2
-10,4
-81,1
60,0
-21,1
Gebyrordningen vedrører udbetaling af eksportgodtgørelse. Gebyret er omkost-
ningsdækkende og indført i forbindelse med, at selvanmelderordningen ved ek-
sport af brugte køretøjer blev afskaffet.
I medfør af registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 7 (lovbekendtgørelse nr. 785 af
24. maj 2022) er gebyret i 2024 fastsat til 2.250 kr. pr. køretøj, jf.
Bekendtgø-
relse om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgø-
relse for brugte motorkøretøjer
(bekendtgørelse nr. 540 af 28. maj 2024).
Gebyrordningen for anmodning om eksportgodtgørelse har over den seneste fi-
reårige periode ikke været fuldt balanceret i forhold til omkostninger og indtæg-
ter fra det gebyrbelagte område, jf. budgetvejledningens punkt 2.3.1. Motorsty-
relsen er opmærksom på dette i forhold til en justering af gebyret.
Motorstyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvor gebyret er fastsat ved
lov, hvorfor tabel 19 udgår af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Motorstyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor ta-
bel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Motorstyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0032.png
Motorstyrelsen
Side 31
4.7 IT-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Motorstyrelsens IT-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede IT-omkostninger til fagsystemer, IT-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt IT
til kontorhold mv.
Tabel 23. IT-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til IT (IT-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af IT, herunder fra Statens IT
IT-systemdrift
IT-vedligehold
IT-udviklingsomkostninger
Udgifter til IT-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
7,7
-
1,9
2,8
-
0,4
12,8
Anmærkning: Interne personaleomkostninger til it er ved årets afslutning beregnet ud fra den konstaterede
tidsanvendelse.
Kilde: SAP Intern.
4.8 Supplerende bilag
Motorstyrelsen har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998495_0033.png
Motorstyrelsen
Side 32
www.motorst.dk
Motorstyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen