Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2998493_0001.png
Årsrapport
Marts 2025
Årsrapport 2024
Gældsstyrelsen
Skatteministeriet
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Side 2
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Gældsstyrelsen ................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 13
3.
3.1
3.1.1
3.1.2
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................14
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 15
Dispensationer (omkostningsbaseret område) .................................................. 16
Dispensationer (udgiftsbaseret område) ............................................................... 16
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 17
Balancen............................................................................................................................... 19
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 21
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 22
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 22
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 23
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................25
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 26
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 26
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 26
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 26
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden kortfristet gæld ........... 26
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 27
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 27
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 28
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 28
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 28
Forelagte investeringer .................................................................................................. 28
IT-omkostninger ................................................................................................................ 28
Supplerende bilag ............................................................................................................ 28
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0003.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0004.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Gældsstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2024. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring, er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Gældsstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
Gældsstyrelsen (Driftsbevilling)
Bo- og gaveafgift (Anden bevilling)
Gebyrer, retsafgifter mv. (Anden bevilling)
Personlige fordringer (Anden bevilling)
Overtagne studielånsfordringer (Lovbunden bevilling)
Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling)
§ 09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2024.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejl-
informationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporte-
ringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med ind-
gåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten. Det kan dog oplyses, at en del af fordringerne er ikke-inddrivel-
sesparate, som følge af tvivl om retskraft og/eller utilstrækkelig datakvalitet.
§ 09.31.02.
§ 09.51.16.
§ 09.51.21.
§ 09.51.22.
§ 09.51.23.
§ 09.51.28.
København, d. 19. marts 2025
Middelfart, d. 10. marts 2025
________________________________
Merete Agergaard
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
David Fjord Nielsen
Direktør
Gældsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0005.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 4
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Gældsstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Gældsstyrelsen
Gældsstyrelsens opgave er at sikre, at så mange som muligt betaler deres gæld
til det offentlige. Gældsstyrelsens mål er at bremse og vende gældsudviklingen
frem mod 2030, afslutte oprydningen af ikke-inddrivelsesparat gæld og sætte
borgere, virksomheder og fordringshavere i centrum.
Gæld til det offentlige fungerer anderledes end gæld til private virksomheder. Of-
fentlige kreditorer har ikke mulighed for lånegodkendelse eller at nægte de ydel-
ser, der stilles til rådighed. Derfor har Gældsstyrelsen mulighed for at tage vidt-
gående værktøjer i brug for at sikre, at der inddrives mest mulig gæld til det of-
fentlige. Gældsstyrelsen kan blandt andet trække en del af borgerens indkomst,
modregne gæld i tilgodehavende fra det offentlige eller foretage udlæg i aktiver.
I særlige situationer kan Gældsstyrelsen også eftergive og afskrive gæld, hvis
der ikke er udsigt til, at gælden kan betales af skyldneren.
Med så vidtgående muligheder for inddrivelse følger et særligt ansvar. Gældssty-
relsens medarbejdere skal i deres opgaveløsning balancere samarbejde og ser-
vice med myndighedsrollen. Det kræver medarbejdere og ledere med stort ud-
syn, høj faglig dedikation og stor viden på deres område.
Gældsstyrelsen tager ansvar og samarbejder med relevante instanser om den
samlede opgave i de daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser un-
der Skatteministeriet sikrer Gældsstyrelsen fundamentet for finansieringen af
den offentlige sektor i Danmark.
2.2 Ledelsesberetning
Gældsstyrelsen har fortsat udviklingen af inddrivelsesindsatsen af gæld til det of-
fentlige og har i 2024 opnået et samlet provenu på 15,3 mia. kr. En væsentlig del
af resultatet bygger på indsatsen over for virksomheder, der har medført et pro-
venu for året på ca. 4, 5 mia. kr. Dertil er den styrkede lønindeholdelse også fuldt
implementeret som inddrivelsesværktøj i inddrivelsessystemet PSRM, i forlæn-
gelse af de politiske aftaler på området. Lønindeholdelse har medført et provenu
på ca. 3,1 mia. kr.
Derudover har Gældsstyrelsen gennem oprydningsindsatsen i 2024 samlet ned-
bragt den ikke-inddrivelsesparate gæld med ca. 20 mia. kr. i nominel værdi.
Gældsstyrelsen har i 2024 også haft fokus på forskellige initiativer og projekter,
der blandt andet skal sikre, at borgere og virksomheder kan danne sig et over-
blik over deres gæld til det offentlige. Derudover har Gældsstyrelsen fået et nyt
brand og identitet så omverdenen har en mere retvisende opfattelse af Gælds-
styrelsens myndighedsopgave.
Mit Gældsoverblik
I maj 2024 lancerede Gældsstyrelsen en digital gældsoversigt til borgere med
gæld til det offentlige
Mit gældsoverblik. Løsningen har afsæt i den politiske af-
tale
Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige
fra juni 2022 med formål
om at gøre det let for borgere at få et overblik over og betale deres gæld til det
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 6
offentlige. I første omgang omfatter Mit gældsoverblik kun gæld i inddrivelsessy-
stemet PSRM. I 2024 har i alt 325.000 besøgt Mit gældsoverblik, og der er fore-
taget 30.000 indbetalinger til en samlet værdi på 180 mio. kr.
I 2025 udbygges Mit Gældsoverblik til også at udstille gæld i inddrivelsessyste-
met DMI, så borgere kan få et fuldt digitalt overblik over deres gæld og mulighed
for at betale denne via overblikket. Herudover vil virksomhedsskyldnere også
kunne se og betale deres gæld på Mit Gældsoverblik i løbet af 2025.
Indsats overfor virksomheder og borgere med store formuer
Gældsstyrelsen har i 2024 fortsat den tidlige indsats overfor virksomheder med
stor gæld til det offentlige. Denne indsats har bidraget til et provenu på 4,5 mia.
kr., hvilket er en stigning på 0,3 mia. kr. i forhold til 2023. Styrkelsen afspejles i
stigningen af tilsigelser til udlægsforretninger, hvor Gældsstyrelsen i 2024 har
udsendt 15.200 tilsigelser til virksomheder med gæld til inddrivelse. Dette er en
stigning på 1.300 i forhold til 2023.
I 2024 har Gældsstyrelsen også styrket udlægsindsatsen overfor borgere. I
2024 har Gældsstyrelsen foretaget 5.200 tilsigelser til udlæg overfor borgere.
Dette er en stigning på 1.500 i forhold til 2023.
Gældsstyrelsen har desuden øget samarbejdet med andre myndigheder i be-
kæmpelsen mod økonomisk kriminalitet, fx hvidvask. Dette indebærer identifice-
ring, monitorering og afdækning af aktører samt deres rådgivere og kunder i for-
bindelse med involvering i svigagtige aktiviteter, hvor Gældsstyrelsens mulighe-
der blandt andet er at sikre aktiver og indgivelse af konkurs.
Lønindeholdelse
Med afsæt i den politiske aftale
Nedbringelse af danskernes gæld til det offent-
lige
fra 2022 implementerede Gældsstyrelsen også en ny model for lønindehol-
delse i 2023. Initiativet er overgået til fuld drift i 2024. I løbet af 2024 har ca.
340.000 borgere med gæld i inddrivelsessystemet PSRM været omfattet af løn-
indeholdelse. I 2024 har Gældsstyrelsen desuden iværksat muligheden for at
lønindeholde borgere med gældsposter i inddrivelsessystemet DMI. Indsatsen
blev igangsat i efteråret og forventes endeligt implementeret i 2025. Muligheden
for at lønindeholde i DMI har afsæt i den politiske aftale
Initiativer til effektiv op-
krævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
fra juni 2023. Samlet har løninde-
holdelse i inddrivelsessystemet PSRM bidraget til et provenu på ca. 3,1 mia. kr. i
2024.
Ikke-inddrivelsesparate gældsposter
En større andel af gælden til det offentlige er ikke inddrivelsesparat som følge af
tvivl om fordringernes retskraft og/eller utilstrækkelig datakvalitet. Gældsstyrel-
sen har i 2024 gennemført databearbejdning og oprydning i gældsmassen, som
har medført, at ca. 4,2 mio. fordringer (gældsposter) er blevet gjort inddrivelses-
parate. Ca. 9,6 mio. fordringer (gældsposter) er pr. 31. december 2024 ikke ind-
drivelsesparate. Oprydningsarbejdet er pågået over en årrække og forventes af-
sluttet i 2030.
Brand og Identitet
Borgere og virksomheder har oplevet en forskel mellem forventning og virke-
lighed i mødet med Gældsstyrelsen. De forventer ikke at blive ramt af hårde
sanktioner, der falder hurtigt. Det har skabt en kløft mellem, hvad Gældsstyrelsen
faktisk gør, og hvordan Gældsstyrelsen opfattes. Denne kløft afspejler et behov
for tydelig og konsistent kommunikation, der forklarer og vejleder borgere og
virksomheder om, hvad det vil sige at have gæld til det offentlige, og hvad de kan
forvente af os som inddrivelsesmyndighed.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0008.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 7
Derfor har Gældsstyrelsen i 2024 fået udarbejdet et nyt brand og identitet, som
udgør rammen for den forandring, kommunikationen skal gennemgå. Brandet
kan opsummeres til:
Vi hjælper Danmark ud af gæld. Vi er statens inkasso.
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Gældsstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2023
2024
2025
-999,4
1.008,3
8,9
8,1
8,1
-1.090,5
1.090,8
0,3
-0,2
-0,2
-1.045,7
1.078,7
33,0
32,5
32,5
-
28,6
-42,5
-
-105,8
-
26,9
-42,7
-
-106,8
-
-
-
-
-
0,0
99,6
0,0
98,5
0,0
98,7
1.523,3
0,5
1.559,9
0,6
1515,4
0,6
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2024 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 3,9 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2024
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret. Med henblik på at kunne
sammenligne antal årsværk i 2023, 2024 og 2025 er årsværk i 2025 teknisk beregnet på baggrund af
årsværk i 2024 og den forholdsvise, forventede udvikling i lønsumsforbrug fra 2024 til 2025.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS), Statens Lønsystem (SLS) og Statens Budgetsystem (SBS).
Regnskabsresultatet for 2024 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Gældsstyrelsen i 2024 har haft et samlet overskud på 0,2 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling. Overskuddet på 0,2 mio. kr. kan primært henføres til
mindre væsentlige afvigelser. Fordeling af årets resultat kan henføres til et min-
dreforbrug på 16,4 mio. kr. på øvrig drift, merindtægter på 14,6 mio. kr. og et
merforbrug på 30,8 mio. kr. på løn.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Ordinære driftsindtægter udgør 1.090,5 mio. kr. i 2024, hvilket er en stigning på
91,1 mio. kr. i forhold til 2023. Udviklingen kan primært henføres til en stigning i
bevilling samt indtægter fra Vurderingsstyrelsen vedrørende betaling for udlån
af medarbejdere.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0009.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 8
Ordinære driftsomkostninger udgør 1.090,8 mio. kr. i 2024, hvilket er en stigning
på 82,5 mio. kr. i forhold til 2023. Udviklingen kan primært henføres til en stig-
ning i personaleomkostninger som følge af højere gennemsnitsløn samt stigning
i antal årsværk.
Gældsstyrelsens drift og administrerede ordninger
Gældsstyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonti:
§ 09.31.02.
Gældsstyrelsen
(Driftsbevilling)
§ 09.51.16.
Bo- og gaveafgift
(Anden bevilling)
§ 09.51.21.
Gebyrer, retsafgifter mv.
(Anden bevilling)
§ 09.51.22.
Personlige fordringer
(Anden bevilling)
§ 09.51.23.
Overtagne studielånsfordringer
(Lovbunden bevilling)
§ 09.51.28.
Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager
(Reservationsbevilling)
§ 09.51.29.
Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager
(Reservationsbevilling)
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Gældsstyrelsens samlede indtægter og udgifter i
årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2024.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
1.076,5
-2,9
523,4
-1.384,4
Regnskab
1.090,9
-17,5
443,3
-1.175,0
Overført over-
skud og videre-
førsel ultimo
-31,1
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller. Bevillinger i
årsrapporten afspejler vedtaget Finanslov 2024 og forslag til Tillægsbevillingslov 2024, som på
udgivelsestidspunktet ikke er endeligt vedtaget af Folketinget.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Gældsstyrelsen overførte overskud udgjorde 30,9 mio. kr. primo 2024. Der er et
overskud i 2024 på 0,2 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2024 er
forøget til 31,1 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Gældsstyrelsen har fire finanslovsformål, inklusiv generelle fællesomkostninger,
som er angivet i finansloven for 2024. Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og
opgøres i forhold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0010.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 9
Af
tabel 3
fremgår Gældsstyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2024.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Korrekt og effektiv inddrivelse
for at sikre et højt inddrivelses-
provenu
2. Hjælpe borgere og virksomhe-
der med at betale deres gæld til
det offentlige
3. Klar vejledning og servicering
af fordringshavere
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-207,1
-733,2
Øvrige
indtægter
-0,5
-17,0
Omkost-
ninger
205,0
752,7
Andel af
årets
overskud
-2,5
2,5
-109,2
-
113,4
4,2
-24,1
-1.073,6
-
-17,5
19,7
1.090,9
-4,4
-0,2
Anmærkning: Lønforbruget er fordelt på finanslovsformål ud fra den konstaterede tidsanvendelse.
Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav er der for 2024 fo-
retaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger under
opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret
omkostninger til koncernfælles aktiviteter, omkostninger til husleje samt ledel-
sesstøttende aktiviteter.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er re-
gistreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Der er i 2024 et samlet mindreforbrug på 0,2 mio. kr. Mindreforbruget kan henfø-
res til mindre væsentlige afvigelser.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 2,5 mio. kr. under finanslovsformål 0. Mindre-
forbruget kan primært henføres til lavere gennemsnitsløn på finanslovsformål 0
end budgetteret samt ændringer i registreringsrammen.
1. Korrekt og effektiv inddrivelse for at sikre et højt inddrivelsesprovenu
Der er et samlet merforbrug på 2,5 mio. kr. under finanslovsformål 1. Merforbru-
get kan primært henføres til flere bobehandlingsomkostninger end budgetteret.
2. Hjælpe borgere og virksomheder med at betale deres gæld til det offentlige
Der er et samlet merforbrug på 4,2 mio. kr. under finanslovsformål 2. Merforbru-
get kan primært henføres til ændringer i registreringsrammen.
3. Klar vejledning og servicering af fordringshavere
Der er et samlet mindreforbrug på 4,4 mio. kr. under finanslovsformål 3. Mindre-
forbruget kan primært henføres til ændringer i registreringsrammen.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0011.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 10
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle mål i Gældsstyrelsens mål-
og resultatplan for 2024, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I an-
den del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af år-
sagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Gældsstyrelsen for 2024.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Styrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig og kompetent administration,
mens kerneinteressenter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme
Resultatet af omdømmemåling, der fo-
retages i 2024, skal som minimum
være 3,3 point. Der måles på en skala
fra 1-5.
Resultatet af den løbende måling af til-
fredsheden med styrelsens vejled-
ningsindsats skal i gennemsnit mini-
mum være 4,0 point for telefonbesva-
relser og 3,2 point for mailbesvarelser.
Der måles på en skala fra 1-5.
Gældsstyrelsens overordnede omdømme
vurderes til 3,1.
Ikke opfyldt
1.2 Kundetilfredshed
Den gennemsnitlige kundetilfredshed for
de telefoniske henvendelser er på 4,3.
Den gennemsnitlige kundetilfredshed for
mailbesvarelser (Remedy) er på 3,7.
Opfyldt
Pejlemærke 2: Gældsstyrelsen skal sikre etableringen af en normaliseret og effektiv gældsinddrivelse, så der inddrives mest
mulig gæld til det offentlige.
2.1 Brems gældsud-
viklingen
1) Gældsudviklingen følger udviklingen
i den aktuelle gældsfremskrivning.
2) Gældsstyrelsen har en samlet af-
gang af gæld på 29 mia. kr. opgjort
som summen af inddrivelsesprovenu
og afskrivninger.
1) Den BNP-korrigerede udvikling i gælden
til inddrivelse reduceres i 2024 fra 166,4
mia. kr. til 160,9 mia. kr., hvor udviklingen i
den aktuelle gældsfremskrivning forud-
sagde samme tendens.
2) Gældsstyrelsen har haft en realiseret
afgang på 29,0 mia. kr. i 2024. Den reali-
serede afgang bestod af et provenu på
15,3 mia. kr. og afskrivninger på 13,7 mia.
kr.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
på sager, hvor der er søgt om eftergivelse
i 2024, er 144 dage.
1) Produktionsplan er udarbejdet i 2. kvar-
tal.
2) De første varselsbreve blev sendt til
borgere med gæld i DMI i 3. kvartal. Dette
skete, da lovgivning og bekendtgørelse
trådte i kraft.
3) Ibrugtagningen af systemet har fulgt
den planlagte produktionsplan.
Ikke opfyldt
Opfyldt
2.2 Eftergivelse
Perioden fra en borger eller juridisk
person søger om eftergivelse, og til sa-
gen er afgjort, udgør i gennemsnit
maksimalt 120 dage.
1) Der fastlægges en produktionsplan
for implementering af tværgående løn-
indeholdelse i løbet af 2. kvartal.
2) De første varselsbreve om løninde-
holdelse er sendt til borgere med gæld
i DMI i 3. kvartal.
3) Gældsstyrelsen følger produktions-
plan for tværgående lønindeholdelse
for 4. kvartal.
2.3 Tværgående løn-
indeholdelse
Opfyldt
Fortsættes på næste side…
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0012.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 11
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3: Gældsstyrelsen skal sikre en effektiv varetagelse af inddrivelsesopgaven, der bygger på realistisk planlæg-
ning, robust produktionsstyring og et fokus på udviklingstiltag og værdiskabende it-løsninger.
3.1 Skriftlig kommu-
nikation
Gældsstyrelsen gennemskriver og sy-
stemimplementerer minimum 50 breve
til at understøtte en målrettet og seg-
menteret kommunikation til borgere og
virksomheder.
Alle fem tiltag vedr. låste indbetalinger
i den politiske aftale fra 2023 er fuldt
implementeret i 2024.
Der er gennemskrevet og nyudviklet ind-
hold til 165 breve.
Opfyldt
3.2 Håndtering af lå-
ste indbetalinger
Alle fem tiltag vedr. låste indbetalinger i
den politiske aftale fra 2023 er fuldt im-
plementeret; 1) fremadrettet rentestop, 2)
Udvidelse af bagatelgrænse, 3) Fokuseret
indsats for oprydning og afskrivning af
gældsposter med låste indbetalinger, 4)
Forbedre kommunikation og målrette sal-
dobreve, 5) Tilretning af årsopgørelse.
1) Gældsposter til en samlet nominel
værdi svarende til 19,2 mia. kr. af ikke-ind-
drivelsesparate gældsposter for alle for-
dringshavere er gjort enten inddrivelses-
parate eller afskrevet.
2) Gældsposter til en samlet nominel
værdi svarende til 7,6 mia. kr. af ikke-ind-
drivelsesparate gældsposter fra Skatte-
kontoen (DMO) er gjort enten inddrivelses-
parate eller afskrevet.
3) Der er udarbejdet stamdataaftaler på
17 kravsområder under samlet plan for
opkrævning og inddrivelse.
Opfyldt
3.3 Effektiv opryd-
ning
1) Nominel værdi svarende til 13,75
mia. kr. af ikke-inddrivelsesparate
gældsposter for alle fordringshavere er
gjort enten inddrivelsesparate eller af-
skrevet.
2) Nominel værdi svarende til 3,3 mia.
kr. af ikke-inddrivelsesparate gældspo-
ster fra Skattekontoen (DMO) er gjort
enten inddrivelsesparate eller afskre-
vet, jf. samlet plan for opkrævning og
inddrivelse.
3) Der er udarbejdet stamdataaftaler
på 17 kravsområder på Skattekontoen
(DMO) ved udgangen af 4. kvartal, jf.
samlet plan for opkrævning og inddri-
velse.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Gældsstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige kompe-
tencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesudvikling
4.1 Høj faglighed i
opgaveløsningen
1) Der er udviklet undervisningsmodu-
ler, der er tilgængelige for medarbej-
dere.
2) Det aggregerede resultat af to
spørgsmål i Gældsstyrelsens trivsels-
målinger, der indikerer niveauet af fag-
lighed i opgaveløsningen, er i gennem-
snit minimum 4,0 point. Der måles på
en skala fra 1-5.
Kilde: Gældsstyrelsens mål- og resultatplan for 2024.
1) Der er udviklet to undervisningsmoduler
samt et opkvalificeringsforløb.
2) Det aggregerede niveau af de to
spørgsmål i trivselsmålingerne er på 3,8.
Trivselsmålingerne er kun foretaget i 1.
halvår. Grundet gennemførsel af APV-MTU
og LE i 2. halvår er der ikke gennemført
flere trivselsmålinger i 2024.
Ikke opfyldt
I 2024 er der ni mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af seks mål
nået.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 12
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de opnåede og ikke opnåede mål og resul-
tater.
Mål 1.1 Omdømme
Mål 2.1 Brems gældsudviklingen
Mål 2.2 Eftergivelse
Mål 4.1 Høj faglighed i opgaveløsningen
Mål 1.1 Omdømme
Gældsstyrelsens omdømme er faldet 0,1 sammenlignet med 2022, hvor om-
dømmet var på 3,2. Gældsstyrelsen ligger 0,1 under koncerngennemsnittet, der
er faldet tilsvarende. Gældsstyrelsen vil fortsat udbrede og tydeliggøre, hvem
Gældsstyrelsen er, og hvad man kan forvente af styrelsen. Under
overskriften “Vi
hjælper Danmark ud af gæld -
vi er statens inkasso”
vil Gældsstyrelsen hjælpe
borgere og virksomheder med håndtering af deres gæld samt forklare reglerne,
og hvordan vi bruger vores inddrivelsesredskaber. Desuden vil Gældsstyrelsen
forbedre kommunikationen til borgere og virksomheder, herunder understøtte
fordringshavernes kommunikation til borgere og virksomheder i deres opkræv-
ningsproces forinden gæld oversendes til inddrivelse i Gældsstyrelsen.
Mål 2.1 Brems gældsudviklingen
I de senere år er den samlede gæld til det offentlige steget markant. I løbet af de
seneste år er det lykkedes for Gældsstyrelsen at sikre en effektiv inddrivelse af
gælden til det offentlige i Danmark, og i 2024 resulterede dette i, at gældsudvik-
lingen nu er vendt. I 2024 faldt gælden fra 166,4 mia. kr. til 160,9 mia. kr. Frem-
over vil Gældsstyrelsen fortsat have fokus på at reducere mængden af gæld til
det offentlige samt understøtte fordringshavernes opkrævning.
Mål 2.2 Eftergivelse
Den samlede sagsbehandlingstid på alle eftergivelsessager er faldet fra 259
dage i 1. halvår 2024 til 230 dage 2. halvår 2024. Hertil har Gældsstyrelsen i
2024 færdigsagsbehandlet 27 pct. flere sager end i 2023. Gældsstyrelsen har
sammenlignet med 2023 konstateret en stigning på 13 pct. i antallet af ansøg-
ninger fra borgere og juridiske personer om eftergivelse, hvilket blandt andet har
påvirket Gældsstyrelsens mulighed for at reducere sagsbehandlingstiden yderli-
gere. Gældsstyrelsen har løbende fokus på udviklingen i sagsbehandlingstiden
og arbejder med flere tiltag hertil, fx visitering og screening af sagerne mhp prio-
ritering samt udbrede kendskabet til reglerne om eftergivelse yderligere mhp at
sikre, at de indkomne ansøgninger i højere grad opfylder betingelserne for efter-
givelse.
Mål 4.1 Høj faglighed i opgaveløsningen
Med afsæt i erfaringerne fra både trivselsmålinger og MTU i 2024 vil Gældssty-
relsen i 2025 fortsat have et stort fokus på at sikre en høj faglighed i opgaveløs-
ningen. Der er igangsat et arbejde, der skal kortlægge, målrette og synliggøre
kompetenceudvikling, og som sikrer, at Gældsstyrelsens medarbejdere og le-
dere er i stand til at løse både nuværende og kommende opgaver med et højt
fagligt niveau. Kompetenceudviklingen har ligeledes til formål at understøtte
både faglig og personlig udvikling hos medarbejdere og ledere.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0014.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 13
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Gældsstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2025.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2024
-1.091,1
1.090,9
-0,2
Grundbudget
2025
-1.046,2
1.078,7
32,5
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
Nettobevillingen udgør 1.032,5 mio. kr. og øvrige indtægter er for 2025 budget-
teret til 13,7 mio. kr. Den samlede bevilling og øvrige indtægter for Gældsstyrel-
sens samlede virksomhed udgør således 1.046,2 mio. kr. Gældsstyrelsens ind-
læste udgifter i grundbudgettet i Statens Budgetsystem (SBS) for 2025 er på i alt
1.078,7 mio. kr., som er fordelt med 871,0 mio. kr. på lønsum og 207,7 mio. kr.
på øvrig drift. Hermed bliver det forventede resultat et underskud på 32,5 mio. kr.
Det forventede resultat skyldes primært, at Gældsstyrelsens grundbudget for
2025 er udarbejdet med udgangspunkt i en forbrugsmulighed, der er højere end
bevillingen på finansloven for 2025 som følge af tværgående prioritering på mi-
nisterområdet.
Gældsstyrelsens strategiske målsætninger frem mod 2030 danner fortsat en ak-
tuel og konkret retning for den vigtige kerneopgave, Gældsstyrelsen har, og de
risici som Gældsstyrelsen står overfor; Vi bremser og vender gældsudviklingen,
vi afslutter oprydningsopgaven, og vi sætter borgere, virksomheder og for-
dringshavere i centrum.
I den strategiske målsætning; vi bremser og vender gældsudviklingen, vil Gælds-
styrelsen blandt andet have fokus på initiativer til at sikre afgang af gæld, hvilket
er Gældsstyrelsens direkte mulighed for at påvirke udviklingen af gæld til inddri-
velse. Derudover vil der blive arbejdet med øget virksomhedsindsats og en øget
indsats overfor økonomisk kriminalitet samt et fokus på borgere og virksomhe-
der med gæld til det offentlige bosiddende i udlandet.
Den samlede plan for opkrævning og inddrivelse frem mod 2030 er fortsat en
strategisk prioritering under den strategiske målsætning; vi afslutter oprydnings-
opgaven. Der skal fortsat ske en oprydning i den ikke-inddrivelsesparate gæld,
og der skal fortsat arbejdes på ét fremtidssikret inddrivelsessystem. De årlige og
langsigtede prioriteringer sker i et samarbejde med Skattestyrelsen og med fæl-
les mål på området.
Som led i opfyldelsen af Gældsstyrelsens strategiske målsætning; Vi sætter bor-
gere, virksomheder og fordringshavere i centrum, vil tiltag som øgede digitale
selvbetjeningsmuligheder, styrket kommunikation og at styrke samarbejdsrelati-
oner til hele interessentkredsen, fx gældsrådgivere og brancheorganisationer,
være i fokus i 2025. Arbejdet med de kommunikative tiltag i 2025 vil tage ud-
gangspunkt i det nye Brand og Identitet, som fremgår af Gældsstyrelsens grund-
fortælling.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0015.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 14
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 15
I dette afsnit redegøres for Gældsstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2024
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2024.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Gældsstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2024 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2024.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i de koncernfælles retningslinjer
for regnskabsinstrukser og Gældsstyrelsens regnskabsinstruks.
For de administrerede ordninger, finansieret under bevillingstyperne anden, lov-
bunden og reservation, er regnskabspraksis baseret på udgiftsprincippet.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2024.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn på det om-
kostningsbaserede område. Der vurderes ikke at være væsentlige usikkerheder
forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere har til gode pr. 31. december 2024, herunder ek-
sempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. Opgø-
relsen følger samme metode som tidligere år.
Resultatløn/ engangsvederlag:
Der er foretaget hensættelse til engangsve-
derlag for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere for 2024.
Opgørelsen er beregnet på grundlag af varige løndele til medarbejdere i
2024. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 16
Der er med opgørelse af følgende regnskabspost anvendt skøn på det udgifts-
baserede område. Skønnet er baseret på følgende forudsætninger:
Kursværdi:
Inddrivelsesfordringer værdiansættes efter kursværdimodellen.
Den 31. december 2024 udgjorde den bogførte kursværdi 3,8 mia. kr. med en
nominel værdi på 15,7 mia. kr.
3.1.1
Dispensationer fra Finansministeriets regler
(omkostningsbaseret område)
Gældsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
3.1.2
Dispensationer fra Finansministeriets regler
(udgiftsbaseret område)
Gældsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det udgiftsbaserede område.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0018.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 17
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Gældsstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2023
2024
2025
-995,5
-1.073,6
-1.032,5
-
-3,9
-
-
-999,4
-0,0
-16,9
-
-
-1.090,5
-
-13,2
-
-
-1.045,7
-
-
-
40,6
40,6
41,5
41,5
46,6
46,6
713,8
106,9
-30,5
1,5
791,7
-
3,8
172,2
1.008,3
8,9
783,5
117,6
-34,1
1,7
868,8
-
5,0
175,5
1.090,8
0,3
784,6
117,8
-31,4
-
871,0
-
0,4
160,7
1.078,7
33,0
-0,7
0,0
8,1
-0,5
0,0
-0,2
-0,5
-
32,5
-0,0
0,0
8,1
-0,0
0,0
-0,2
-0,0
0,0
32,5
-
-
8,1
-
-
-0,2
-
-
32,5
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Budgetsystem (SBS).
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0019.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 18
Resultatet af Gældsstyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et
overskud på 0,2 mio. kr., som primært kan henføres til mindre væsentlige afvigel-
ser. Overskuddet fordeler sig med et mindreforbrug på 16,4 mio. kr. på øvrig
drift, merindtægter på 14,6 mio. kr. og et merforbrug på 30,8 mio. kr. på løn. Afvi-
gelserne kan således henføres til forskydninger mellem øvrig drift, indtægter og
løn.
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsindtægter udgør 1.090,5 mio. kr. i 2024, hvilket er en stigning på
91,1 mio. kr. i forhold til 2023. Udviklingen kan primært henføres til en stigning i
bevilling samt indtægter fra Vurderingsstyrelsen vedrørende betaling for udlån
af medarbejdere.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger udgør 1.090,8 mio. kr. i 2024, hvilket er en stigning
på 82,5 mio. kr. i forhold til 2023. Udviklingen kan primært henføres til en stig-
ning i personaleomkostninger som følge af højere gennemsnitsløn samt stigning
i antal årsværk.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Gældsstyrelsen for 2024.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-0,2
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 0,2 mio. kr. overføres til det overførte overskud under egenka-
pitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Gældsstyrelsen har i 2024 tilbageført følgende hensættelse, som er registreret i
tidligere år:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere og le-
dere i 2024 var i alt 18,5 mio. kr. Det afspejler et mindreforbrug på 0,9 mio. kr.
i forhold til den faktiske hensættelse på 19,4 mio. kr., der blev hensat i forbin-
delse med årsafslutningen i 2023. Der er således tilbageført 0,9 mio. kr. i
2024.
Periodiseringsposter:
Der er ikke sket regulering i periodiseringsposter. I regn-
skabsåret 2024 er periodiseringer modregnet i tilsvarende fakturaer uden væ-
sentlige differencer. Der er ikke periodiseringer fra tidligere år, som udestår.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0020.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 19
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Gældsstyrelsens balance fordelt på henholdsvis akti-
ver og passiver pr. 31. december 2024.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2023
2024
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
126,0
1,5
-
127,5
156,1
167,7
96,6
35,5
-
132,1
159,0
170,6
-
23,6
5,0
-
-
22,4
4,5
-
11,6
-
11,6
11,6
11,6
-
11,6
11,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 3,9 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2024
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Lønsystem (SLS).
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0021.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 20
Den samlede balance udgør 170,6 mio. kr. pr. 31. december 2024 mod 167,7
mio. kr. pr. 31. december 2023.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 159,0 mio. kr. i 2024. Udviklingen i omsætningsaktiver
viser samlet set en stigning på 2,9 mio. kr. fra 2023 til 2024, hvilket primært skyl-
des en stigning i tilgodehavende debitorer på 6,0 mio. kr. og likvide beholdninger
på 4,6 mio. kr. samt et fald i andre tilgodehavender på 4,7 mio. kr., tilgodeha-
vende købsmoms på 1,4 mio. kr. og lønrefusion på 1,0 mio. kr.
Tilgodehavender på 22,4 mio. kr. består af tilgodehavende debitorer for 8,8 mio.
kr., lønrefusioner for 4,9 mio. kr., tilgodehavende købsmoms for 4,5 mio. kr., for-
lods betalte sikkerhedsstillelser for 3,9 mio. kr., samt øvrige tilgodehavender for
0,3 mio. kr.
Periodeafgrænsningsposter på 4,5 mio. kr. består af forudbetalt løn på 3,9 mio.
kr. og forudbetalte kursusomkostninger på 0,6 mio. kr.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2023
2024
-11,6
-
-
-
-
-30,9
-42,5
-19,4
-11,6
-
-
-
-
-31,1
-42,7
-21,1
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-29,9
-20,7
-55,2
-0,0
-
-
-105,8
-105,8
-167,7
-25,1
-21,3
-60,4
-
-
-
-106,8
-106,8
-170,6
4
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Lønsystem (SLS).
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0022.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 21
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser udgør 21,1 mio. kr. i 2024. Udviklingen i hensatte forplig-
telser viser samlet set en stigning på 1,7 mio. kr. fra 2023 til 2024, hvilket kan
henføres til en større hensættelse til engangsvederlag, der afspejler stigningen i
lønninger.
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 106,8 mio. kr. i 2024. Udviklingen i kortfristet gæld viser
samlet set en stigning på 1,0 mio. kr. fra 2023 til 2024, hvilket primært kan hen-
føres til en stigning i skyldige feriepenge samt et fald i leverandører af varer og
tjenesteydelser.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Gældsstyrel-
sens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og
viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2023
-11,6
-
-11,6
-
-
-
-
-
-
-39,0
-
-
8,1
-
-
-30,9
-42,5
-42,5
2024
-11,6
-
-11,6
-
-
-
-
-
-
-30,9
-
-
-0,2
-
-
-31,1
-42,7
-42,7
Gældsstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2024 42,7 mio. kr., hvoraf 31,1 mio.
kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2024 forøget med 0,2 mio.
kr., hvilket kan henføres til årets resultat.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0023.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 22
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2024
-
0,5
0,0
Gældsstyrelsens låneramme ultimo 2024 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på låner-
ammen ultimo 2024 udgør 0,0 mio. kr. Styrelsen har ingen immaterielle eller ma-
terielle anlægsaktiver, hvorfor der ikke er trukket på lånerammen ultimo 2024.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Gældsstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2023
Akkumuleret opsparing ultimo 2024
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.02.
810,5
838,0
868,8
-30,8
202,5
171,7
Lønsumsloftet primo 2024 var 810,5 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført
lønsum på 27,5 mio. kr. Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2024 er
868,8 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 30,8 mio. kr. Den akkumulerede
opsparing af lønsum falder således til 171,7 mio. kr. ultimo 2024.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0024.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 23
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2024 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Gældsstyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnska-
bet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.31.02.
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud og videre-
førsel ultimo
Gældsstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
1.076,5
-2,9
1.090,9
-17,5
-14,4
14,6
-31,1
Administrerede ordninger
09.51.16.
Bo- og gaveafgift
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.21.
Gebyrer, retsafgifter
mv.
Personlige
fordringer
Overtagne studie-
lånsfordringer
Anden
Udgifter
Indtægter
Anden
Udgifter
Indtægter
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
0,0
-
-
-156,8
503,1
-1.206,9
20,3
-20,7
0,0
-
-
-138,1
517,4
-1.109,9
-74,0
73,0
0,0
-
-
-18,7
-14,3
-97,0
94,3
-93,7
-
-
-
-
09.51.22.
09.51.23.
Anmærkning: De administrede ordninger 09.51.28. og 09.51.29. anvendes ikke længere, hvorfor de ikke fremgår af bevillingsregnskabet.
Gældsstyrelsen har desuden delt ansvar for hovedkonto 37.63.01 sammen med en række andre ministerier. På kontoen budgetteres renteindtægter
mv. i forbindelse med Udbetaling Danmarks varetagelse af udlån for øvrige ministerier. Gældstyrelsens bidrag til hovedkontoen består af renteindtægter,
som udgør en begrænset del af den samlede bevilling på hovedkontoen.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit, herunder særligt afsnit 3.2.
De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger indgår i
det følgende. Inddrivelsesfordringer i de udgiftsbaserede bevillinger er indtægts-
ført til kursværdi i henhold til Økonomistyrelsens
vejledning om den regnskabs-
mæssige håndtering af tilgodehavender og udlån.
09.51.16. Bo- og gaveafgift.
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2024 på 0,0 mio. kr. Der er i et min-
dre omfang realiseret 12,3 t.kr. på kontoen, som vedrører tilgang af renter på lån
ydet til henstand med bo- og gaveafgift.
09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2024 på 156,8 mio. kr. Der er rea-
liseret indtægter på 138,1 mio. kr., hvilket svarer til en mindreindtægt på 18,7
mio. kr. Afvigelsen kan primært henføres til færre gebyrskabende inddrivelsesak-
tiviteter end budgetteret.
09.51.22. Personlige fordringer
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2024 på 503,1 mio. kr. Der er reali-
seret udgifter på 517,4 mio. kr., hvilket svarer til en merudgift i forhold til
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 24
bevillingen på 14,3 mio. kr. Afvigelsen kan primært henføres til flere af- og ned-
skrivninger end budgetteret.
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2024 på 1.206,9 mio. kr. Der er
realiseret indtægter på 1.109,9 mio. kr., hvilket svarer til en mindreindtægt på
97,0 mio. kr. Afvigelsen kan primært henføres til flere af- og nedskrivninger end
budgetteret.
09.51.23. Overtagne studielånsfordringer
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2024 på 20,3 mio. kr. Der er realise-
ret negative udgifter på 74,0 mio. kr., hvilket svarer til en mindreudgift på 94,3
mio. kr. Afvigelsen kan primært henføres til færre af- og nedskrivninger af over-
tagne studielånsfordringer end budgetteret.
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2024 på 20,7 mio. kr. Der er reali-
seret negative indtægter på 73,0 mio. kr., hvilket svarer til en mindreindtægt på
93,7 mio. kr. Afvigelsen kan henføres til mindre afgang på overtagne studielåns-
fordringer end budgetteret.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0026.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 25
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0027.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 26
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Gældsstyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 13 udgår af
årsrapporten.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Gældsstyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver, hvorfor tabel 14 udgår af
årsrapporten.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående
note 3
fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag
I alt
Kilde: SAP Intern.
21,1
21,1
Opgørelsen af de hensatte forpligtelser følger metoden som beskrevet under
af-
snit 3.1 Anvendt regnskabspraksis.
Gældsstyrelsen har ultimo 2024 bogført hen-
satte forpligtelser for samlet 21,1 mio. kr. De hensatte forpligtelser er registreret
som lønomkostninger vedrørende engangsvederlag til medarbejdere og hono-
rering af særlig indsats til ledere.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden
kortfristet gæld
Af nedenstående
note 4
fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under anden kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under anden kortfristet gæld
(mio. kr.)
Over-/merarbejde
I alt
Kilde: SAP Intern.
5,0
5,0
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 27
Gældsstyrelsen har ultimo 2024 bogført hensatte forpligtigelser under anden
kortfristet gæld for samlet 5,0 mio. kr. De hensatte forpligtigelser under anden
kortfristet gæld omhandler forpligtelse til over-/merarbejde.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Gældsstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2024 opgjort til 21,7 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 1,2 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2024.
Udlæg
Gældsstyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation, lå-
sesmed mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner.
Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlæg-
get som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr.
31. december 2024 opgjort til 1,8 mio. kr. Heraf er fordringer svarende til 0,0
mio. kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 1,8 mio. kr. er sendt til
inddrivelse.
Sikkerhedsstillelser
Gældsstyrelsen stiller sikkerhed i to typer af sager. I den første type af sager stil-
ler styrelsen sikkerhed for boets behandling. I den anden type af sager gælder,
at styrelsen stiller sikkerhed over for boet til yderligere undersøgelser eller rets-
sager vedrørende eksempelvis omstødelse, ledelsesansvar og erstatningssager.
Sikkerhedsstillelserne er givet enten som tilsagn eller ved forlods udbetaling, og
forpligtelsen ophører først, når sagen er afsluttet, og det endeligt fremgår, om
sikkerhedsstillelsen bliver en omkostning for Gældsstyrelsen. En større andel af
sikkerhedsstillelser vedrører derfor sagskomplekser af ældre dato, der endnu
ikke er afsluttet.
Gældsstyrelsens eventualforpligtelse til sikkerhedsstillelser pr. 31. december
2024 er opgjort til 197,6 mio. kr. mod 199,3 mio. kr. ultimo 2023. Eventualfor-
pligtelsen er dermed faldet med 1,7 mio. kr.
De økonomiske konsekvenser af sikkerhedsstillelserne er afhængige af, om der
er aktiver i konkursboet, der kan dække omkostningerne ved de to typer af sa-
ger. I 2024 har Gældsstyrelsen i den sammenhæng haft omkostninger på ca.
64,3 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Gældsstyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 ud-
går af årsrapporten.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0029.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 28
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Gældsstyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår
af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Gældsstyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 ud-
går af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Gældsstyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor ta-
bel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Gældsstyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 IT-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Gældsstyrelsens IT-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede IT-omkostninger til fagsystemer, IT-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt IT
til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til IT (IT-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af IT, herunder fra Statens IT
IT-systemdrift
IT-vedligehold
IT-udviklingsomkostninger
Udgifter til IT-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
5,0
-
-
-
-
1,2
6,2
4.8 Supplerende bilag
Gældsstyrelsen har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 134: Årsrapporter for 2024 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2998493_0030.png
Årsrapport 2024 Gældsstyrelsen
Side 29
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen