Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2993469_0001.png
Årsrapport 2024
Udlændingestyrelsen
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0002.png
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0003.png
Årsrapport 2024
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Udlændingestyrelsen
© 2025 Udlændingestyrelsen
Udlændingestyrelsen
Farimagsvej 51A
4700 Næstved
Tlf.: 35 36 66 00
E-mail: [email protected]
https://us.dk/
Marts 2025
Alle rettigheder tilhører Udlændingestyrelsen.
Udgivelsen kan frit hentes på www.uim.dk
Udlændingestyrelsens udgivelser kan frit citeres med tydelig kildegengivelse.
Side | 3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0004.png
Indholdsfortegnelse
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0
Påtegning af det samlede regnskab
5
1.1 Påtegning ..................................................................................................................... 5
2.0
Beretning
6
2.1 Præsentation af virksomheden ................................................................................... 6
2.2 Ledelsesberetning ....................................................................................................... 7
2.3 Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................... 9
2.4 Målrapportering ........................................................................................................ 12
2.5 Forventninger til det kommende år .......................................................................... 18
3.0
Regnskab
18
3.1 Anvendt regnskabspraksis ......................................................................................... 18
3.2 Resultatopgørelse mv. ............................................................................................... 19
3.3 Balancen .................................................................................................................... 21
3.4 Egenkapitalforklaring................................................................................................. 22
3.5 Likviditet og låneramme ............................................................................................ 23
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................ 23
3.7 Bevillingsregnskab ..................................................................................................... 24
4.0
Bilag
25
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ...................................................................... 25
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed .................................................................................... 27
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter ................................................................................ 29
4.6 Forelagte investeringer ............................................................................................. 30
4.7 It-omkostninger ......................................................................................................... 30
Side | 4
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0005.png
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten for Udlændingestyrelsen er aflagt i henhold til § 39, stk. 4, i bekendtgø-
relse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen mv. (Regnskabsbekendt-
gørelsen). Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Udlændingestyrel-
sen, CVR-nr. 77940413, er ansvarlig for i 2024, herunder de regnskabsmæssige forklarin-
ger, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2024.
Årsrapporten omfatter følgende hovedkonti:
§ 14.31.01. Udlændingestyrelsen
§ 14.31.02. Tilskud og samarbejdspartnere
§ 14.31.03. Medlemsbidrag til internationale organisationer og øvrige aktiviteter på
asylområdet
§ 14.31.20. Styrkelse af sammenhængskraft og forebyggelse af ekstremisme
§ 14.31.21. Tilskud til brugerorganisationer
§ 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet
§ 14.32.02. Indkvartering og underhold af asylansøgere m.fl.
§ 14.32.03. Øvrige initiativer på indkvarteringsområdet
§ 14.32.05. Initiativer vedrørende lokalområde omkring Udrejsecenter Kærshovedgård
§ 14.32.10. Kontante ydelser mv. til asylansøgere m.fl.
§ 14.34.10. It-understøttelse af udlændingesagskæden
§ 14.34.11. Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer
1.1 Påtegning
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinfor-
mationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i års-
rapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig for-
valtning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrappor-
ten.
Næstved, den
Niels Henrik Larsen
Direktør
Udlændingestyrelsen
København, den
19
/
3
/
2025
2025
Pernille Breinholdt Mikkelsen
Departementschef
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Side | 5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0006.png
2.0 Beretning
2.0 Beretning
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Udlændingestyrelsens og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller for-
ventes at påvirke Udlændingestyrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af virksomheden
Udlændingestyrelsen er en styrelse under Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Udlændingestyrelsen behandler sager om udlændinges adgang til og ophold i Danmark.
Det omfatter bl.a. sager om asyl, familiesammenføring, forlængelse af ophold, perma-
nent ophold, visum, pas, inddragelse og udvisning, hvor fokus er, at de rette skal have
tilladelse, og de rette skal have afslag. Styrelsen har også en række opgaver vedrørende
rådgivning og på forskelligvis at forebygge ekstremisme.
Udlændingestyrelsen er endvidere ansvarlig for opgaven med asylindkvartering. Styrel-
sen er desuden ansvarlig for at sikre en effektiv it-understøttelse af udlændingeområdet
samt udvikling og understøttelse af de fælleseuropæiske it-systemer. Derudover vareta-
ger Udlændingestyrelsen ligeledes opgaver angående brugervejledning samt telefoniske
og personlige henvendelser i Borgerservice. Endelig bistår styrelsen departementet med
ministerbetjening og input til lovgivningsarbejdet mv.
Styrelsen afgjorde i 2024 ca. 190.700 sager.
Udlændingestyrelsen har i 2024 bl.a. haft som målsætning at sikre:
en effektiv, korrekt og serviceorienteret sagsbehandling af styrelsens sager
den lavest mulige sagsbehandlingstid kombineret med høj faglig kvalitet inden
for de udmeldte frister
Målsætningerne er afspejlet i den mål- og resultatplan for 2024, der blev indgået mel-
lem Udlændingestyrelsen og Udlændinge- og Integrationsministeriets departement.
Årsrapporten omfatter alle Udlændingestyrelsens bevillinger. Der aflægges omkost-
ningsbaseret regnskab for driftsbevillinger og udgiftsbaseret regnskab for de øvrige be-
villinger. Det bemærkes, at bevillingsansvaret for ministerområdets Koncern It i 2024
overgik fra Udlændinge- og Integrationsministeriets departement til Udlændingestyrel-
sen.
Side | 6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0007.png
2.0 Beretning
2.2 Ledelsesberetning
2.2.1 Sammenfatning af årets faglige resultater
Udlændingestyrelsens mål- og resultatplan for 2024 omfattede resultatkrav og mål for
sagsbehandlingstid på asyl- og opholdsområdet. Herudover var der fastsat mål for mak-
simale ventetider i Borgerservice, kvalitetsmål for sagsbehandlingen, mål for informati-
onssikkerhed, leverandørstyring, databehandlerforhold, internt finansielt kontrolsystem
samt bæredygtighed.
Udlændingestyrelsens samlede målopfyldelsesgrad udgør 72,5 pct. for 2024.
Som følge af en betydelig budgettilpasning, som blev indledt i januar 2024, har det væ-
ret nødvendigt for styrelsen at tilpasse organisationen til et nyt lavere udgiftsniveau.
Det betød, at styrelsen gennemførte en større tilpasningsrunde. Samlet fratrådte der ca.
200 medarbejdere i 2024, hvilket generelt har haft indflydelse på styrelsens muligheder
for at opfylde en række af de fagligt opstillede mål.
Målopfyldelsesgraden har herudover været præget af den fortsat nødvendige priorite-
ring af sager vedrørende fordrevne fra Ukraine, som i andet halvår af 2024 var højere
end forudsat. Tilgangen af disse særlovssager endte på i alt 11.026 sager, hvilket var ca.
800 sager højere end forventet ved årets start. Prioriteringen af området betød, at sty-
relsen måtte omprioritere ressourcer fra en række andre opgaveområder, hvilket også
afspejler sig i den samlede målopfyldelsesgrad.
På trods af ovenstående rammevilkår har Udlændingestyrelsen formået at nedbringe
antallet af verserende sager på en række sagsområder. Dette på trods af, at der på flere
sagsområder har været en højere tilgang af sager end forudsat. Dette skyldes primært,
at styrelsen på visse sagsområder har formået at øge effektiviteten i forhold til det for-
ventede ved årets start bl.a. som følge af fokus på en målrettet sagsstyring og ved und-
tagelsesvist at bruge mindre tid på kompetenceudvikling.
På den baggrund er det Udlændingestyrelsens samlede vurdering, at målopfyldelsesgra-
den er tilfredsstillende. Der henvises desuden til afsnit 2.4 Målrapportering.
2.2.2 Sammenfatning af årets økonomiske resultater
Årets økonomiske hoved- og nøgletal fremgår af nedenstående tabel 1.
Tabel 1. Udlændingestyrelsens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
-825,0
795,0
-30,1
-11,8
-912,0
927,3
15,2
-5,0
-857,7
890,9
33,2
24,7
Regnskab 2023
Regnskab 2024
Grundbudget 2025
Side | 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0008.png
2.0 Beretning
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og
immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
-0,4
12,0
25,0
230,1
44,3
-848,4
-227,8
-158,2
410,8
128,4
-1.018,0
-393,7
-213,4
-
-
-
-
-
73,0
89,5
67,3
90,6
-
-
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
710,9
0,5
715,8
0,6
735,0
0,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Note: Udlændingestyrelsen overtog i 2024 bevillingsansvaret for § 14.34.10. It-understøttelse af udlændingesags-
kæden og § 14.34.11. Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer fra Udlændinge- og Integrations-
ministeriets departement. Det er således ikke fuldt ud retvisende at sammenligne regnskabstal mellem 2023 og
2024.
Årets resultat for Udlændingestyrelsens virksomhed var et samlet merforbrug på 12,0
mio. kr., heraf et mindreforbrug på 1,8 mio. kr. på § 14.31.01. Udlændingestyrelsen og
et merforbrug på 22,8 mio. kr. på § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssyste-
met. Derudover et mindreforbrug på 5,6 mio. kr. på § 14.34.10. It-understøttelse af ud-
lændingesagskæden samt et mindreforbrug på 3,4 mio. kr. på § 14.34.11. Udvikling og
understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer.
Merforbruget på § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet kan henføres
til et højere indkvarteringsomfang end forudsat på finansloven for 2024 samt gennem-
førelse af en række nødvendige og prioriterede investeringer i bygningsmassen med
henblik på nedbringelse af kritiske vedligeholdelsesmæssige efterslæb, herunder ibrug-
tagning af centre, der ellers har været driftsstoppede og indgået i styrelsens bered-
skabskapacitet.
Mindreforbrug på de øvrige hovedkonti skyldes primært, at det ikke har været muligt at
gennemføre og afslutte alle planlagte aktiviteter inden årets udgang.
Der henvises i øvrigt til de regnskabsmæssige forklaringer i afsnit 2.3. Kerneopgaver og
ressourcer.
Samlet set er det Udlændingestyrelsens vurdering, at årets økonomiske resultater er til-
fredsstillende.
Side | 8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0009.png
2.0 Beretning
2.2.3 Oversigt over hovedkonti
Tabel 2. Udlændingestyrelsens hovedkonti
(mio. kr.)
Udgifter
Drift
Indtægter
Balancekonto
Udgifter
Administrerede ordninger
Indtægter
Balancekonto
Bevilling
(FL+TB)
920,3
-93,7
-
658,9
-
-
Regnskab
979,5
-140,9
-
623,7
-
-
Overført overskud
ultimo
-
-
1.010,0
-
-
147,0
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Note: Bevillinger i årsrapporten afspejler vedtaget Finanslov 2024 og forslag til Tillægsbevillingslov 2024, som på
udgivelsestidspunktet ikke er endeligt vedtaget af Folketinget
Der findes yderligere oplysninger om de enkelte hovedkonti i afsnit 3.7. Bevillingsregn-
skabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
I dette afsnit redegøres for kerneopgaver samt ressourceforbruget for Udlændingesty-
relsens virksomhed i 2024 opdelt på virksomhedens fire hovedkonti § 14.31.01. Udlæn-
dingestyrelsen, § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet, § 14.34.10. It-
understøttelse af udlændingesagskæden og § 14.34.11. Udvikling og understøttelse af
fælleseuropæiske it-systemer.
2.3.1 § 14.31.01. Udlændingestyrelsen
Af tabel 3a fremgår de økonomiske hovedtal for Udlændingestyrelsens hovedopgaver
vedrørende § 14.31.01. Udlændingestyrelsen.
På hovedkontoen afholdes udgifter til Udlændingestyrelsens drift, herunder lønudgifter.
Endvidere afholdes udgifter til understøttelse af sagsbehandlingen på asyl- og opholds-
området, herunder udgifter til tolke, DNA- og aldersundersøgelser mv. Endelig oppebæ-
res gebyrindtægter for ansøgninger på opholdsområdet, herunder bl.a. for sager om
familiesammenføring samt sager om tidsbegrænset forlængelse og permanent ophold.
Tabel 3a. Sammenfatning af økonomi for Udlændingestyrelsens opgaver
Opgave (mio. kr.)
Generelle fællesomkostninger
Asylsager og forlængelser på
asylområdet
Familiesammenføringssager og
forlængelse af opholdstilladelse mv.
Visumsager
Bevilling
(FL+TB)
141,4
172,6
Øvrige
indtægter
1,1
1,7
Omkostninger
188,3
150,0
Andel af årets
overskud
-45,8
24,3
93,7
23,3
82,3
0,1
149,3
30,8
26,7
-7,4
Side | 9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0010.png
2.0 Beretning
Indkvartering
I alt
26,7
457,7
0,0
85,2
22,7
541,1
4,0
1,8
Kilde: Statens Bevillingslovsystem (SB) og Navision Stat.
Udlændingestyrelsen indtægtsførte i 2024 bevillinger på i alt 457,7 mio. kr. og indtægter
på i alt 85,2 mio. kr. Det samlede forbrug udgjorde 541,1 mio. kr., og årets resultat blev
således et mindreforbrug på 1,8 mio. kr.
2.3.2 § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet
Af tabel 3b fremgår de økonomiske hovedtal for Udlændingestyrelsens hovedopgaver
vedrørende § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet. På hovedkontoen
afholdes udgifter forbundet med drift af asylcentre, herunder udgifter til husleje, energi
og bygningsvedligeholdelse samt udgifter i forbindelse med kapacitetstilpasning af ind-
kvarteringssystemet mv.
Tabel 3b. Sammenfatning af økonomi for Udlændingestyrelsens opgaver
Opgave (mio. kr.)
Tilvejebringelse af indkvarteringssteder
Drift og vedligehold af ejendomsportefølje
Tilpasning af indkvarteringssystemet og
opretholdelse af fysisk beredskab
I alt
Kilde: Statens Bevillingslovsystem (SB).
Bevilling
(FL+TB)
26,9
143,7
Øvrige
indtægter
0,2
1,6
Omkostninger
30,4
166,1
Andel af årets
overskud
-3,3
-20,8
72,9
243,5
0,0
1,8
71,6
268,1
1,3
-22,8
Udlændingestyrelsen indtægtsførte i 2024 bevillinger på i alt 243,5 mio. kr. og indtægter
fra øvrig drift på i alt 1,8 mio. kr. Det samlede forbrug udgjorde 268,1 mio. kr., og årets
resultat blev således et merforbrug på 22,8 mio. kr.
Merforbruget kan henføres til, at indkvarteringsomfanget i 2024 blev højere end forud-
sat på finansloven. På finansloven for 2024 var der forudsat et samlet antal indkvarte-
rede asylansøgere på 2.502 årspersoner, mens det realiserede antal indkvarterede ud-
gjorde 2.622 årspersoner. Det højere indkvarteringsomfang skyldes primært flere an-
søgninger fra Ukraine efter særloven, samt at en højere andel af de indrejste ukrainere
havde behov for indkvartering under Udlændingestyrelsens forsørgelse.
Som følge af det stigende indkvarteringsomfang har det i andet halvår 2024 været nød-
vendigt for Udlændingestyrelsen at iværksætte bygningsmæssige tilpasninger med hen-
blik på at optimere anvendelsen af indkvarteringskapaciteten mest muligt. Herudover
har det i slutningen af året været nødvendigt at ibrugtage centre, der ellers har været
driftsstoppede og alene har indgået i styrelsens beredskabskapacitet.
Side | 10
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0011.png
2.0 Beretning
Merforbruget kan endvidere henføres til, at Udlændingestyrelsen har gennemført en
række nødvendige og prioriterede investeringer i bygningsmassen med henblik på at på-
begynde en nedbringelse af kritiske vedligeholdelsesmæssige efterslæb, som er blevet
opbygget gennem en længere årrække. Investeringerne har været nødvendige for, at
bygningerne kan forblive funktionelle og minimere de ellers afledte følgeudgifter.
2.3.3 § 14.34.10. It-understøttelse af udlændingesagskæden
Af tabel 3c fremgår de økonomiske hovedtal for Udlændingestyrelsens hovedopgaver
vedr. § 14.34.10 It-understøttelse af udlændingesagskæden. På hovedkontoen afholdes
udgifter forbundet med it-understøttelse af Udlændinge- og Integrationsministeriets
koncern, herunder lønudgifter.
Tabel 3c. Sammenfatning af økonomi for Udlændingestyrelsens opgaver
Opgave (mio. kr.)
Generelle fællesomkostninger
It-understøttelse af udlændingesagskæden
I alt
Bevilling
(FL+TB)
0,1
80,9
81,0
Øvrige
indtægter
0,0
53,6
53,6
Omkostninger
2,2
126,8
129,0
Andel af årets
overskud
-2,1
7,7
5,6
Udlændingestyrelsen indtægtsførte i 2024 bevillinger på i alt 81,0 mio. kr. og indtægter
på i alt 53,6 mio. kr. Det samlede forbrug udgjorde 129,0 mio. kr., og årets resultat blev
således et mindreforbrug på 5,6 mio. kr. Dette skyldes primært, at det ikke har været
muligt at gennemføre og afslutte alle planlagte aktiviteter inden årets udgang.
2.3.4 § 14.34.11. Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer
Af tabel 3d fremgår de økonomiske hovedtal for Udlændingestyrelsens hovedopgaver
på § 14.34.11 Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer. På hoved-
kontoen afholdes udgifter forbundet med udvikling og understøttelse af fælleseuropæi-
ske it-systemer vedrørende grænsekontrol samt nationale it-systemer relateret til disse.
Tabel 3d. Sammenfatning af økonomi for Udlændingestyrelsens opgaver
Opgave (mio. kr.)
Generelle fællesomkostninger
Udvikling og understøttelse af fælleseuropæi-
ske it-systemer
I alt
Bevilling
(FL+TB)
0,1
44,3
44,4
Øvrige
indtægter
0,0
0,3
0,3
Omkostninger
0,0
41,3
41,3
Andel af årets
overskud
0,1
3,3
3,4
Udlændingestyrelsen indtægtsførte i 2024 bevillinger på i alt 44,4 mio. kr. og indtægter
på 0,3 mio. kr. Det samlede forbrug udgjorde 41,3 mio. kr., hvorfor der i 2024 var et
mindreforbrug på 3,4 mio. kr.
Årsagen til mindreforbruget skyldes primært generelle forsinkelser i den samlede EU-
tidsplan for implementering af Schengenretsakterne, herunder it-systemet EES, der
skulle være ibrugtaget i EU i efteråret 2024.
Side | 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0012.png
2.0 Beretning
2.4 Målrapportering
Udlændingestyrelsens mål for 2024 er fastsat i mål- og resultatplanen, som er indgået
mellem Udlændingestyrelsen og Udlændinge- og Integrationsministeriets departement.
Målrapporteringen indeholder to dele: 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse og
2. del: Uddybende analyser og vurderinger.
2.4.1 Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Opfyldelsen af resultatkravene i mål- og resultatplanen for 2024 fremgår af tabel 4 ne-
denfor. Den samlede målopfyldelsesgrad for Udlændingestyrelsen i 2024 udgør 72,5
pct.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
1. Faglige mål
1.1 Asylsager
a) Styrelsen skal gennemføre den
første samtale med asylansøge-
ren uden opholdsgrundlag se-
nest 30 dage efter indgivelse af
en asylansøgning i minimum 90
pct. af alle sager, der er indgivet
og afgjort fra 1. april 2024.
b) Der forventes indgivet 2.000
spontane asylansøgninger (eks-
klusiv fjern-registrerede) i Dan-
mark i 2024. Udlændingestyrel-
sen skal – under hensyntagen til
også at kunne behandle sager
om asyl indgivet af personer,
der allerede har et opholds-
grundlag i Danmark – afgøre mi-
nimum 2.000 spontane asylsa-
ger (eksklusiv fjernregistrerede)
i 2024.
c) Den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for personer, der er
omfattet af lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine må
højst udgøre 35 dage i 90 pct. af
sagerne.
d) Styrelsen skal inden den 17.
marts 2024 træffe afgørelse i
mindst 95 pct. af sagerne om
forlængelse for personer, der er
omfattet af lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine.
e) Center for Dokumentation og
Indsats mod Ekstremisme skal i
2024 tage initativ til at styrke og
formalisere samabejdet med øv-
rige nordiske lande om den tidli-
gere forebyggende indsats mod
ekstremisme, herunder sikre en
højere grad af vidensdeling.
Succeskriterium
Opnåede
resultater
Vægtning
Styrelsen vil sikre en effektiv og korrekt sagsbe-
handling.
68%
Ikke op-
fyldt
0
2.211
Opfyldt
15
19 dage
Opfyldt
5
99,9%
Opfyldt
5
Opfyldt
10
Side | 12
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0013.png
2.0 Beretning
1.2 Familiesammenføringssager mv.
a) For familiesammenføringssager
1. gang skal styrelsen overholde
en maksimal sagsbehandlingstid
på 7 måneder i minimum 90 pct.
af sagerne afgjort i 2024.
b) For sager om permanent op-
holdstilladelse skal styrelsen
overholde en maksimal sagsbe-
handlingstid på 10 måneder i
minimum 90 pct. af sagerne af-
gjort i 2024.
1.3 Visumsager
For 1. gangs visumsager vedr.
forretningsbesøg og privatbesøg
gælder, at styrelsen skal over-
holde en maksimal sagsbehand-
lingstid på 40 dage i 90 pct. af
sagerne afgjort i 2. halvår 2024.
Styrelsen vil sikre en effektiv og korrekt sagsbe-
handling.
89%
Ikke op-
fyldt
0
99%
Opfyldt
10
Styrelsen vil sikre en effektiv og korrekt sagsbe-
handling.
68%
Ikke op-
fyldt
0
1.4 Borgerservice
Højeste ventetid på personlig
betjening: Alle hverdage skal der
maksimalt være 3 uger til den
næste tid. Målet skal være op-
fyldt i 90% på alle hverdage for
ekspeditionen i Næstved, Aal-
borg, Aarhus og Odense.
Opfyldt
Næstved
98%
Aalborg
93%
Odense
91%
Aarhus
94%
Styrelsen vil sikre en god kvalitet i betjening af
brugerne
5
1.5 Kvalitet i styrelsens sagsbehandling og afgørel-
ser
Styrelsen skal løbende sikre en korrekt sagsbe-
handling og høj faglig kvalitet i sine afgørelser.
Styrelsen skal inden udgangen
af 1. halvår 2024 gennemføre en
stikprøvebaseret kvalitetsmåling
med udgangspunkt i fokusområ-
der defineret i dialog med de-
partementet. Målingens resulta-
ter og forslag til opfølgende ini-
tiativer rapporteres for styrel-
sens direktion og eftersendes til
departementet.
Opfyldt
10
2. Koncernfælles mål
2.1 Informationssikkerhed
Styrelsen skal:
a) Opretholde det modenhedsniveau på infor-
mationssikkerhedsområdet, som er forudsat i
Digitaliseringsstyrelsens ISO-27001 modenheds-
koncept.
b) Efterleve Digitaliseringsstyrelsens tekniske
minimumskrav.
Konstateres mangler i forbindelse med Digitali-
seringsstyrelsens modenhedsmålinger eller op-
følgning på tekniske minimumskrav, skal styrel-
sen følge de udarbe
jdede handlingsplaner.
Styrelsen skal opnå eller opret-
holde det forventede moden-
hedsniveau.
Styrelsen efterlever de tekniske
minimumskrav.
Delvist
opfyldt
1,25
2.2 Leverandørstyring/databehandlerforhold
Side | 13
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0014.png
2.0 Beretning
Styrelsen skal sikre:
· at der foretages rettidige risikovurderinger for-
inden indgåelse af databehandleraftaler
· at der indgås databehandleraftaler, forinden
behandling af personoplysninger finder sted
· at databehandleren ikke overfører personop-
lysninger til usikre tredjelande i strid med data-
beskyttelsesreglerne.
· at der ud fra en risikobaseret tilgang foretages
regelmæssige tilsyn af databehandlernes be-
handling af personoplysninger
2.3 Intern finansiel kontrol
Bekendtgørelse om intern kontrol mv. har virk-
ning fra d. 1. juli 2024. Med bekendtgørelsen
stilles der krav om, at styrelsens interne finan-
sielle kontrolmiljø vedligeholdes, og at der lø-
bende følges op på ændringer i styrelsens finan-
sielle risikovurdering. Indsatsen skal sikre, at det
ønskede niveau af kontrol mod tilsigtede og
utilsigtede fejl i finansielle processer løbende er
til stede.
2.4 Bæredygtighed
Udlændinge- og Integrationsministeriet arbej-
der med FNs verdensmål, herunder mål 12 om
ansvarlig produktion og ansvarligt forbrug, jf.
delmål 12.7, der handler om, at fremme en bæ-
redygtig offentlig indkøbspraksis i overensstem-
melse med nationale politikker og prioriteter.
Delmålet efterleves bl.a. ved implementering af
Charter for godt og grønt indkøb.
Styrelsen skal ved udgangen af
2. og 4. kvartal 2024
indsende oversigt over
indgåede databehandlerforhold.
Det skal fremgå af oversigten,
hvorvidt der er indgået databe-
handleraftaler
– herunder om der er risikovur-
deret, ført tilsyn og
om der i forbindelse med
det enkelte databehandlerfor-
hold sker overførsler
til usikre tredjelande i strid
med databeskyttelsesreglerne.
Styrelsen skal med udgangen af
3. kvartal 2024 rapportere sta-
tus på styrelsens arbejde med
det interne finansielle kontrol-
miljø samt risikovurderingen af
styrelsens finansielle processer.
Delvist
opfyldt
1,25
Opfyldt
5
Styrelsen skal med udgangen af
1. kvartal indsende indkøbsana-
lyse med udpegede strategiske
indsatsområder.
Styrelsen skal med udgangen af
2. kvartal have opstillet indkøbs-
mål, herunder baseline.
Styrelsen skal ved udgangen af
3. kvartal fremsende status på
målopfyldelse på indkøbsmål.
Opfyldt
5
Målopfyldelse i alt
2.4.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
Udlændingestyrelsens mål- og resultatplan for 2024 omfattede faglige og koncernfælles
mål. De faglige mål havde bl.a. fokus på sagsbehandlingstiden samt ventetiden i Borger-
service. Der var samtidig lagt vægt på kontrol af kvaliteten af sagsbehandlingen og afgø-
relserne i Udlændingestyrelsen samt styrkelse af det nordiske samarbejde omkring fore-
byggelse af ekstremisme. De koncernfælles mål havde fokus på informationssikkerhed,
leverandørstyring, databehandlerforhold, intern finansiel kontrol og bæredygtighed.
2.4.2.1 Faglige mål
Mål 1.1 Asylsager
1.1a: Styrelsen skal gennemføre den første samtale med asylansøgeren uden opholds-
grundlag senest 30 dage efter indgivelse af en asylansøgning i minimum 90 pct. af alle
sager, der er indgivet og afgjort fra 1. april 2024.
Side | 14
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0015.png
2.0 Beretning
Udlændingestyrelsen har i 2024 ikke opfyldt målet, da kun 68 pct. af asylansøgerne har
gennemført den første samtale senest 30 dage efter indgivelsen af asylansøgningen.
Målopfyldelsesgraden skal ses i lyset af manglende ressourcer på asylområdet ved ind-
gangen til april 2024, hvilket medførte højere liggetider i forhold til gennemførelsen af
samtaler end forventet. På trods af et modificeret ansættelsesstop forsøgte Udlændin-
gestyrelsen særskilt at rekruttere til asylområdet. Det var dog ikke muligt at rekruttere
tilstrækkeligt i forhold til at overholde målet.
1.1b: Der forventes indgivet 2.000 spontane asylansøgninger (eksklusiv fjernregistre-
rede) i Danmark i 2024. Udlændingestyrelsen skal – under hensyntagen til også at kunne
behandle sager om asyl indgivet af personer, der allerede har et opholdsgrundlag i Dan-
mark – afgøre minimum 2.000 spontane asylsager (eksklusiv fjernregistrerede) i 2024.
Udlændingestyrelsen har i 2024 opfyldt målet, da styrelsen har afgjort 2.211 spontane
asylsager.
1.1c: Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for personer, der er omfattet af lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine må højst udgøre
35 dage i 90 pct. af sagerne.
Udlændingestyrelsen har i 2024 opfyldt målet, da der for 90 pct. af sagerne er realiseret
en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 19 dage.
1.1d: Styrelsen skal inden den 17. marts 2024 træffe afgørelse i mindst 95 pct. af sa-
gerne om forlængelse for personer, der er omfattet af lov om midlertidig opholdstilla-
delse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Udlændingestyrelsen har i 2024 opfyldt målet, da 99,9 pct. af sagerne er afgjort inden
den 17. marts 2024.
1.1e: Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme skal i 2024 tage initiativ til
at styrke og formalisere samarbejdet med øvrige nordiske lande om den tidligere fore-
byggende indsats mod ekstremisme, herunder sikre en højere grad af vidensdeling.
Udlændingestyrelsen har i 2024 etableret og gennemført en række initiativer med hen-
blik på at styrke samarbejdet med de øvrige nordiske lande vedrørende den forebyg-
gende indsats mod ekstremisme. Herunder er der taget initiativ til at deltage og invitere
de nordiske lande til at deltage i relevante møder, netværk samt temadage på tværs af
Norden for på denne måde at sikre videndeling på tværs.
Departementet har vurderet, at målet er opfyldt.
Mål 1.2 Familiesammenføringssager mv.
Side | 15
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0016.png
2.0 Beretning
1.2a: For familiesammenføringssager 1. gang skal styrelsen overholde en maksimal
sagsbehandlingstid på 7 måneder i minimum 90 pct. af sagerne afgjort i 2024.
Udlændingestyrelsen har i 2024 ikke opfyldt målet, da kun 89 pct. af sagerne har en
maksimal sagsbehandlingstid på 7 måneder.
Målet blev stort set opfyldt, og det lykkedes samtidig at nedbringe antallet af verse-
rende sager fra 2.103 sager til 2.050 sager ved udgangen af 2024, selvom tilgangen var
højere end forventet.
Målopfyldelsen skal samtidig ses i lyset af, at styrelsen har prioriteret sager vedrørende
fordrevne fra Ukraine, hvor der i 2024 har været en højere tilgang af sager end forven-
tet. Prioriteringen har medført, at et større antal familiesammenføringssager fik en læn-
gere liggetid, hvilket har haft betydning for styrelsens muligheder for at opfylde målet
1.2b: For sager om permanent opholdstilladelse skal styrelsen overholde en maksimal
sagsbehandlingstid på 10 måneder i minimum 90 pct. af sagerne afgjort i 2024.
Udlændingestyrelsen har i 2024 opfyldt målet, da 99 pct. af sagerne havde en sagsbe-
handlingstid på under 10 måneder.
Mål 1.3 Visumsager
For 1. gangs visumsager vedr. forretningsbesøg og privatbesøg gælder, at styrelsen skal
overholde en maksimal sagsbehandlingstid på 40 dage i 90 pct. af sagerne afgjort i 2.
halvår 2024.
Udlændingestyrelsen har i 2024 ikke opfyldt målet, da kun 68 pct. af sagerne har en
maksimal sagsbehandlingstid på 40 dage. Udlændingestyrelsen har dog nået det i vi-
sumkodekset fastsatte og ufravigelige absolutte mål på 45 dage.
En række forhold har haft betydning for den manglende målopfyldelse, herunder navn-
lig at den gennemsnitlige visumsag, der bliver forelagt fra repræsentationerne, har haft
en længere sagsbehandlingstid. Dette skyldes bl.a., at der er færre sager, som er mindre
komplicerede end tidligere. Dette afspejles samlet set i tidsforbruget pr. sag, som i 2024
blev realiseret til 3,8 timer mod en forventning ved årets start på 3,4 timer.
Mål 1.4 Borgerservice
Højeste ventetid på personlig betjening: Alle hverdage skal der maksimalt være 3 uger til
den næste tid. Målet skal være opfyldt i 90 pct. på alle hverdage for ekspeditionen i
Næstved, Aalborg, Aarhus og Odense.
Udlændingestyrelsen har i 2024 opfyldt målet, herunder har ekspeditionen i Næstved
haft en målopfyldelse på 98 pct., Aalborg på 93 pct., Odense på 91 pct. og Aarhus på 94
pct.
Side | 16
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0017.png
2.0 Beretning
Mål 1.5 Kvalitet i styrelsens sagsbehandling og afgørelser
Styrelsen skal inden udgangen af 1. halvår 2024 gennemføre en stikprøvebaseret kvali-
tetsmåling med udgangspunkt i fokusområder defineret i dialog med departementet.
Målingens resultater og forslag til opfølgende initiativer rapporteres for styrelsens direk-
tion og eftersendes til departementet.
Udlændingestyrelsen har i 2024 opfyldt målet.
2.4.2.2 Koncernfælles mål
Mål 2.1: Informationssikkerhed
Styrelsen opretholder det forventede modenhedsniveau.
Styrelsen efterlever de tekniske minimumskrav.
Departementet har vurderet, at målet er delvist opfyldt.
Mål 2.2: Leverandørstyring/ databehandlerforhold
Styrelsen skal ved udgangen af 2. og 4. kvartal 2024 indsende oversigt over indgåede
databehandlerforhold.
Det skal fremgå af oversigten, hvorvidt der er indgået databehandleraftaler – herunder
om der er risikovurderet, ført tilsyn og om der i forbindelse med det enkelte databehand-
lerforhold sker overførsler til usikre tredjelande i strid med databeskyttelsesreglerne
Departementet har vurderet, at målet er delvist opfyldt.
Mål 2.3: Intern finansiel kontrol
Styrelsen skal med udgangen af 3. kvartal 2024 rapportere status på styrelsens arbejde
med det interne finansielle kontrolmiljø samt risikovurderingen af styrelsens finansielle
processer.
Departementet har vurderet, at målet er opfyldt.
Mål 2.4: Bæredygtighed
Styrelsen skal med udgangen af 1. kvartal indsende indkøbsanalyse med udpegede stra-
tegiske indsatsområder.
Styrelsen skal med udgangen af 2. kvartal have opstillet indkøbsmål, herunder baseline.
Styrelsen skal ved udgangen af 3. kvartal fremsende status på målopfyldelse på indkøbs-
mål.
Departementet har vurderet, at målet er opfyldt.
Side | 17
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0018.png
3.0 Regnskab
2.5 Forventninger til det kommende år
Tabel 5. Økonomiske forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Regnskab
2024
-967,5
979,5
12,0
Grundbudget
2025
-907,6
932,6
25,0
I 2025 budgetterer styrelsen med en forventet samlet indtægt og bevilling på 907,6 mio.
kr. samt et forventet forbrug på 932,6 mio. kr. I 2025 budgetteres der således med et
merforbrug på 25,0 mio. kr.
Merforbruget på de 25,0 mio. kr. vedrører § 14.34.11. Udvikling og understøttelse af
fælleseuropæiske it-systemer. Det forventes, at udgifterne finansieres af et kommende
aktstykke vedrørende implementering af Schengenretsakterne.
Overordnet vil Udlændingestyrelsen i 2025 have et stort fokus på opretholdelse af en
stabil drift trods de økonomiske rammer. I den henseende vil styrelsen arbejde for at til-
passe opgaverne og organisationen til den nye økonomiske situation. Udlændingestyrel-
sen vil fortsat arbejde for at være en attraktiv arbejdsplads, og derigennem sikre tiltræk-
ning og fastholdelse af medarbejdere, som er grundlæggende for at bibeholde styrel-
sens høje kvalitet og effektivitet i sagsproduktionen.
Implementering af Schengenretsakterne vil igen i 2025 have et helt særligt fokus og pri-
oritet. Det samme vil implementeringen af asyl- og migrationspagten, som forventes at
skulle træde i kraft fra juni 2026.
I andet halvår af 2025 overtager Danmark EU-formandskabet. Her vil Udlændingestyrel-
sen have en vigtig rolle i arbejdet med at fremme danske interesser i EU på asyl- og mi-
grationsområdet. Der vil derfor være stor fokus på styrelsens arbejde med formandska-
bet igennem 2025.
3.0 Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Regnskabspraksis tager udgangspunkt i de regnskabsregler og principper, som fremgår
af Regnskabsbekendtgørelsen samt retningslinjerne i Finansministeriets Økonomisk Ad-
ministrative Vejledning (www.oav.dk).
Regnskabs- og bevillingsoplysninger er baseret på uddata fra Statens Koncernsystem
(SKS), afstemt med data fra Navision Stat og Statens Bevillingslovssystem (SB).
Side | 18
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0019.png
3.0 Regnskab
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note Hovedtal (mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
-738,5
-0,2
-0,5
-1,7
-84,2
-825,0
-826,6
-0,3
-0,4
-3,0
-81,8
-912,0
-795,4
-0,3
-0,3
-
-61,7
-857,7
Regnskab
2023
Regnskab
2024
Grundbudget
2025
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
346,1
53,9
-16,1
0,7
384,7
14,5
29,9
304,7
795,0
389,0
60,6
-18,3
4,1
435,4
35,8
43,2
355,0
927,3
386,2
59,2
-15,6
-
429,8
43,3
58,9
300,6
890,9
-
-
61,1
61,1
-
-
57,8
57,8
-
-
58,3
58,3
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
-30,1
15,2
33,2
-4,0
22,2
-11,8
-55,4
35,2
-5,0
-49,8
41,3
24,7
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
-0,0
11,4
-0,4
-0,0
17,0
12,0
-0,1
0,4
25,0
1
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
-
-
-0,4
-
-
12,0
-
-
25,0
Årets resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Side | 19
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0020.png
3.0 Regnskab
Note: Udlændingestyrelsen overtog i 2024 bevillingsansvaret for § 14.34.10. It-understøttelse af udlændingesags-
kæden og § 14.34.11. Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer fra Udlændinge- og Integrations-
ministeriets departement. Det er således ikke fuldt ud retvisende at sammenligne regnskabstal mellem 2023 og
2024.
Resultatopgørelsen for 2024 for Udlændingestyrelsens virksomhed vedrører de fire ho-
vedkonti § 14.31.01. Udlændingestyrelsen, § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarte-
ringssystemet, § 14.34.10. It-understøttelse af udlændingesagskæden og § 14.34.11.
Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer.
Årets resultat for Udlændingestyrelsens virksomhed var et samlet merforbrug på 12,0
mio. kr., heraf et mindreforbrug på 1,8 mio. kr. på § 14.31.01. Udlændingestyrelsen og
et merforbrug på 22,8 mio. kr. på § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssyste-
met. Derudover var der et mindreforbrug på 5,6 mio. kr. på § 14.34.10. It-understøt-
telse af udlændingesagskæden samt et mindreforbrug på 3,4 mio. kr. på § 14.34.11. Ud-
vikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer.
Udlændingestyrelsen havde i 2024 indtægtsførte bevillinger på 826,6 mio. kr. Indtæg-
terne udgjorde i alt 967,4 mio. kr., mens omkostninger udgjorde i alt 979,5 mio. kr.
På indtægtssiden var den største post i 2024, ud over den indtægtsførte bevilling, gebyr-
indtægter på 81,8 mio. kr.
På udgiftssiden var den største post personaleomkostninger på 435,4 mio. kr. Stignin-
gen i omkostningsniveauet i forhold til 2023 afspejler, at Udlændingestyrelsen i 2024 or-
ganisatorisk og bevillingsmæssigt har overtaget ansvaret for Udlændinge- og Integrati-
onsministeriets Koncern It. Den næststørste udgiftspost var andre ordinære driftsom-
kostninger på 355,0 mio. kr.
Af det samlede resultat for 2024 er alle 12,0 mio. kr. disponeret til videreført overskud.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
Disponering af årets resultat (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Bevillingslovsystem (SB).
0,0
0,0
-12,0
3.2.1 Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Der blev i 2024 tilbageført ikke benyttede hensættelsesposter for i alt 0,6 mio. kr. for-
delt over i alt 2 hensættelser. Der blev i 2024 tilbageført ikke benyttede periodiserede
poster for i alt 1,4 mio. kr. fordelt over i alt 7 periodiseringer. Årsagen til tilbageførs-
lerne var, at de realiserede udgifter i 2024 beløb sig til mindre end de hensatte og perio-
diserede beløb.
Side | 20
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0021.png
3.0 Regnskab
3.3 Balancen
Tabel 8. Balancen
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsakti-
ver
Færdiggjorte udviklings-
projekter
Erhvervede koncessioner,
patenter mv.
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsakti-
ver i alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og byg-
ninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder
for egen regning
Materielle anlægsaktiver
i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægs-
aktiver
Finansielle anlægsaktiver
i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
(ekskl. likvider)
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningspo-
ster
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
1.030,8
-53,1
0,0
977,7
1.022,0
1.260,1
139,5
978,5
0,0
1.117,9
1.246,3
1.665,1
Passiver i alt
-1.260,1
-1.665,1
Gæld i alt
-386,0
-607,1
-
37,6
6,7
-
126,5
1,9
5
8,0
-
8,0
238,1
8,0
-
8,0
418,8
Kortfristede gælds-
poster
Leverandører af varer
og tj.ydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
for fremmed regning
Periodeafgrænsnings-
poster
Skyldige indefrosne-
feriepenge
Kortfristet gæld i alt
213,0
-
0,2
-
6,2
10,7
230,1
206,6
-
0,2
-
4,5
8,7
220,0
4
Langfristede gælds-
poster
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
-227,8
-
-
-
-227,8
-346,5
-47,2
-
-
-393,7
3
Hensatte forpligtelser
-25,6
-39,9
2023
2024 Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
(Startkapital)
-
-
-
-
100,5
0,8
89,5
190,7
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald og konto-
ændringer
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
-8,0
-
-
-
-
-840,4
-848,4
-8,0
-
-
-
-
-1.010,0
-1.018,0
2023
2024
2
-102,3
-17,2
-16,3
-3,8
-18,4
-
-158,2
-121,6
-12,3
-19,4
-37,4
-22,8
-
-213,4
Side | 21
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0022.png
3.0 Regnskab
Udlændingestyrelsens balance udviste ultimo 2024 aktiver og passiver for 1.665,1 mio.
kr. mod 1.260,1 mio. kr. ultimo 2023. Stigningen i forhold til 2023 afspejler bl.a., at Ud-
lændingestyrelsen i 2024 organisatorisk og bevillingsmæssigt har overtaget ansvaret for
Udlændinge- og Integrationsministeriets Koncern It og i den forbindelse har fået tilført
immaterielle anlægsaktiver og tilhørende gæld svarende til 190,7 mio. kr.
Den største post på aktivsiden var omsætningsaktiverne, der udgjorde i alt 1.246,3 mio.
kr.
De immaterielle anlægsaktiver udgjorde 190,7 mio. kr. mio. kr. og udgøres af færdigud-
viklede it-projekter og it-projekter under udførelse i regi af Koncern It. De materielle an-
lægsaktiver udgjorde 220,0 mio. kr., hvoraf grunde, arealer og bygninger til brug for ind-
kvartering af asylansøgere udgjorde 206,6 mio. kr.
På passivsiden var den største post den langfristede gæld, der udgjorde 393,7 mio. kr.
Denne består af donationer på 47,2 mio. kr. og FF4 langfristet gæld. FF4 saldoen er
primo 2024 reguleret til afstemning med beløbet for anlægsaktiver på 363,6 mio. kr.
ved overførsel af likvider.
Næststørste passivpost var den kortfristede gæld på 213,4 mio. kr. Heri indgår periode-
afgrænsningsposter på 22,8 mio. kr., der vedrører gebyrindbetalinger for sager, hvor
sagsbehandlingen ikke blev afsluttet i 2023, og indtægtsføringen først vil blive foretaget,
når der foreligger en afgørelse.
Endvidere kan nævnes hensatte forpligtelser på 39,9 mio. kr. samt skyldige feriepenge
på 19,4 mio. kr.
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital (mio. kr.)
Egenkapital primo
Reguleret egenkapital primo
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
2023
-848,0
-8,0
-
-8,0
-
-
-
-
-
-
-840,0
2024
-848,4
-8,0
-
-8,0
-
-
-
-
-
-
-840,4
Side | 22
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0023.png
3.0 Regnskab
Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
-
-
-0,4
-
-
-840,4
-848,4
-181,6
-
12,0
-
-
-1.010,0
-1.018,0
-848,4
-1.018,0
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Bevillingslovsystem (SB).
Note: Udlændingestyrelsen overtog i 2024 bevillingsansvaret for § 14.34.10. It-understøttelse af udlændingesags-
kæden og § 14.34.11. Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer fra Udlændinge- og Integrations-
ministeriets departement. Primoreguleringen af egenkapitalen kan henføres hertil.
Udlændingestyrelsens egenkapital udgjorde 1.018,0 mio. kr. ultimo 2024.
Egenkapitalen bestod af en startkapital på 8,0 mio. kr. Hertil kommer et akkumuleret vi-
dereført overskud på 840,4 mio., en primoregulering på 181,6 mio. kr. samt årets un-
derskud for 2024 på 12,0 mio. kr.
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
Låneramme (mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2024
363,6
540,0
67,3
Udlændingestyrelsens træk på den langfristede FF4-gæld ultimo 2024 udgjorde 346,5
mio. kr. Primo 2025 er den likvidt reguleret op til værdien af anlægsaktiverne på 363,6
mio. kr.
Lånerammen ultimo 2024 udgjorde 540,0 mio. kr., hvilket gav en udnyttelsesgrad af lå-
nerammen på 67,3 pct. Udnyttelsesgraden ultimo 2023 var 73,0 pct.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft på finansloven
Lønsumsloft inkl. tillægsbevil-
ling/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
§ 14.31.01. Udlæn-
dingestyrelsen
355,4
355,4
372,3
§ 14.34.10. It-under-
støttelse af Udlændin-
gesagskæden
57,7
60,3
46,6
§ 14.34.11. Udvikling og
understøttelse af fælles-
europæiske it-systemer
6,5
15,1
15,1
Side | 23
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0024.png
3.0 Regnskab
Difference
Akk. opsparing ultimo 2023
Akk. opsparing ultimo 2024
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
-16,9
89,7
72,8
13,7
12,0
25,7
0,0
14,3
14,3
På § 14.31.01. Udlændingestyrelsen udgjorde det samlede lønsumsloft 355,4 mio. kr. i
2024. Det samlede forbrug udgjorde 372,3 mio. kr., svarende til et merforbrug på 16,9
mio. kr. Styrelsen havde ultimo 2023 et akkumuleret mindreforbrug fra tidligere fi-
nansår på 89,7 mio. kr. Det akkumulerede mindreforbrug ultimo 2024 udgjorde 72,8
mio. kr.
På § 14.34.10. It-understøttelse af Udlændingesagskæden udgjorde det samlede løn-
sumsloft 60,3 mio. kr. i 2024. Det samlede forbrug udgjorde 46,6 mio. kr., svarende til et
mindreforbrug på 13,7 mio. kr. Styrelsen havde ultimo 2023 et akkumuleret mindrefor-
brug fra tidligere finansår på 12,0 mio. kr. Det akkumulerede mindreforbrug ultimo
2024 udgjorde 25,7 mio. kr.
På § 14.34.11. Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer udgjorde det
samlede lønsumsloft 15,1 mio. kr. i 2024. Det samlede forbrug udgjorde 15,1 mio. kr.,
svarende til lønsumsloftet for 2024. Styrelsen havde ultimo 2023 et akkumuleret min-
dreforbrug fra tidligere finansår på 14,3 mio. kr. Det akkumulerede mindreforbrug ul-
timo 2024 var uforandret.
3.7 Bevillingsregnskab
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto Navn
Bevillings-
type
(Mio. kr.) Bevilling Regnskab Afvigelse
Overført over-
skud/viderefø-
relse ultimo
-1.010,0
Udgifter
§ 14.31.01. Udlændingestyrelsen
Drift
Indtægter
Drift og tilpasning af ind-
§ 14.32.01.
Drift
kvarteringssystemet
It-understøttelse af ud-
lændingesagskæden
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Drift
Indtægter
Udgifter
Indtægter
-31,7
44,5
-0,1
-53,6
41,3
-0,3
21,9
3,2
0,2
-
-103,0
-
-147,0
Udgifter
Lovbunden
Indtægter
-
-
-
-
89,8
90,3
-0,5
-
-61,6
243,8
-0,3
112,7
-85,2
268,1
-1,8
129,0
23,6
-24,3
1,5
-16,3
-
-564,2
-
-87,6
519,3
541,1
-21,8
-255,2
Drift
§ 14.34.10.
Udvikling og understøt-
§ 14.34.11. telse af fælleseuropæiske Drift
it-systemer
Administrerede ordninger
Kontante ydelser mv. til
§ 14.32.10.
asylansøgere m.fl.
Side | 24
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0025.png
4.0 Bilag
Tilskud og samarbejds-
§ 14.31.02.
partnere
Udgifter
Reservation
Indtægter
21,9
-
15,1
-
1,3
-
2,1
-
100,1
-
5,6
-
423,0
-
20,1
-
14,4
-
1,3
-
2,1
-
100,1
-
5,6
-
389,8
-
1,8
-
0,7
-
-
-
-
-
-11,8
--
-27,4
-
-
-
-
-
-107,8
Medlemsbidrag til inter-
Udgifter
nationale organisationer
§ 14.31.03.
Reservation
og øvrige aktiviteter på
Indtægter
asylområdet
Styrkelse af sammen-
§ 14.31.20. hængskraft og forebyg-
gelse af ekstremisme
§ 14.31.21
Tilskud til brugerorgani-
sationer
Øvrige initiativer på ind-
kvarteringsområdet
Udgifter
Reservation
Indtægter
Udgifter
Reservation
Indtægter
Udgifter
Reservation
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
§ 14.32.03.
-
-
Initiativer vedrørende lo-
§ 14.32.05. kalområdet omkring
Reservation
Kærshovedgård
Indkvartering og under-
§ 14.32.02.
Anden
hold af asylansøgere m.fl.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
-
33,2
-
-
-
-
4.0 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Note 4.1.1 Immaterielle anlægsaktiver
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogf.kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2024
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivnin-
ger 31.12.2024
Regnskabsmæssig værdi pr
31.12.2024
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
-
137,9
88,5
-6,8
219,7
-119,2
-
Erhvervede koncessioner,
patenter, licenser mv.
-
3,0
-
-
3,0
-2,2
-
I alt
-
141,0
88,5
-6,8
222,7
-121,4
-
-119,2
100,5
-16,6
-
-16,6
-2,2
0,8
-0,8
-
-0,8
-121,4
101,3
-17,3
-
-17,3
Side | 25
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0026.png
4.0 Bilag
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Udviklingsprojekter un-
der udførelse
106,7
71,1
-
-88,4
89,5
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 01.01.2024
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2024
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note 4.1.2 Materielle anlægsaktiver
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris pr. 01.01.2023
Primokorrektioner og flytning ml.
bogf.kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr.
31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Igangværende arbejder
for egen regning
10,7
4,3
-
-6,3
8,7
Grunde, arealer
og bygninger
318,5
-
6,5
-
325,0
-118,4
-
-118,4
206,6
-12,9
-
-12,9
Transport-
materiel
1,4
-
-
-
1,4
-1,3
-
-1,3
0,2
-0,1
-
-0,1
Inventar og
IT-udstyr
22,0
0,2
0,2
-
22,5
-17,9
-
-17,9
4,5
-1,8
-
-1,8
I alt
342,0
0,2
6,7
-
348,9
-137,6
-
-137,6
211,3
-14,8
-
-14,8
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 01.01.2024
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2024
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Side | 26
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0027.png
4.0 Bilag
Note 3 til Tabel 8. Balancen
Hensatte forpligtelser
Ultimo 2024 udgjorde de hensatte forpligtelser i alt 39,9 mio. kr. Heraf vedrører 8,2
mio. kr. indmeldte erstatningssager og 4,6 mio. kr. vedrører arbejdsskadesager, begge
relateret til asylcentersystemet. Endvidere vedrører 8,0 mio. kr. lønrelaterede hensæt-
telser. Hertil kommer 2,0 mio. kr. til forventet tilbagebetaling af gebyrer, 6,3 mio. kr.
vedrørende stævning fra Femern i erstatningssag, 10,3 mio. kr. retablering af lejemål
samt 0,5 mio. kr. vedrørende fjernvarmetilslutning på asylcenter.
Note 4 til Tabel 8. Balancen
FF4 Langfristet gæld
FF4 Langfristet gæld på 346,5 mio. kr. er primo 2024 likvidt opreguleret til saldo for an-
lægsaktiver svarende til 363,3 mio. kr.
Note 5 til Tabel 8. Balancen
Periodeafgrænsningsposter
Ændringen fra 18,4 mio. kr. i 2023 til 22,8 mio. kr. i 2024 skyldes en stigning i forudbe-
talte ydelser, heraf 4,4 mio. kr. vedrørende gebyrer.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Udlændingestyrelsen administrerer en række gebyrbelagte sagstyper, som er opdelt i
henholdsvis omkostningsdækkede og lovfastsatte gebyrordninger. De totale gebyrind-
tægter i 2024 var 81,8 mio. kr., heraf 74,2 mio. kr. på den omkostningsdækkede gebyr-
ordning og 7,6 mio. kr. på den lovfastsatte gebyrordning. Under den omkostningsdæk-
kede gebyrordning udgjorde Udlændingestyrelsens provenu 72,4 mio. kr. De resterende
1,8 mio. kr. dækker en række administrationsgebyrer, som tilfalder Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration, der varetager selve opkrævningen af gebyrerne på
vegne af Udlændingestyrelsen.
4.4.1 Omkostningsdækkede gebyrordninger
Udlændingestyrelsens omkostningsdækkede gebyrer for 2024 fremgår af nedenstående
tabel. Styrelsens ret til at opkræve gebyrer er hjemlet i udlændingelovens § 9 h.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst, mio. kr.
Gebyrøkonomien (mio. kr.)
Gebyrprovenu
Familiesammenføring 1. gang ekskl. EU-sager
Religiøse forkyndere, 1. gang og forlængelse
Familiesammenføring, forlængelse
2021
60,1
17,9
1,2
14,1
2022
59,3
15,3
1,6
12,1
2023
74,5
19,7
2,2
8,6
2024
72,4
19,0
2,6
11,1
Side | 27
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0028.png
4.0 Bilag
Tidsubegrænset ophold, studie og erhverv
Tidsubegrænset ophold, religiøse forkyndere
Tidsubegrænset ophold, familiesammenføring
Tidsubegrænset ophold, asyl og humanitær opholdstil-
ladelse
Internationale pensionister, 1. gang og forlængelse
Opholdstilladelse, udenlandske adoptivbørn
Erstatningsopholdskort
Omkostninger
Familiesammenføring 1. gang ekskl. EU-sager
Religiøse forkyndere, 1. gang og forlængelse
Familiesammenføring, forlængelse
Tidsubegrænset ophold, studie og erhverv
Tidsubegrænset ophold, religiøse forkyndere
Tidsubegrænset ophold, familiesammenføring
Tidsubegrænset ophold, asyl og humanitær opholdstil-
ladelse
Internationale pensionister, 1. gang og forlængelse
Opholdstilladelse, udenlandske adoptivbørn
Erstatningsopholdskort
Resultat
7,3
0,0
12,9
4,3
0,0
0,0
2,4
64,9
18,5
2,2
15,9
7,8
0,0
13,7
4,5
0,0
0,0
2,3
4,8
7,8
0,0
15,2
7,3
0,0
0,0
-
67,2
15,2
2,0
14,9
9,1
0,0
17,6
8,4
-
0,0
-
7,9
10,4
0,0
19,5
14,0
-
0,0
-
73,4
18,7
3,2
14,1
8,8
0,0
16,5
11,9
-
0,0
-
-1,1
9,3
0,0
17,2
13,2
-
0,0
-
69,5
16,7
2,3
12,9
8,8
0,0
16,2
12,5
-
0,0
-
-2,9
Kilde: Navision Stat
Note: Bemærk, at der kan forekomme decimalafvigelser som følge af afrundinger.
I 2024 udgjorde Udlændingestyrelsens indtægter for de omkostningsdækkede
gebyrordninger 72,4 mio. kr. Sammenholdt med 2023 svarer det til en mindreindtægt
på 2,1 mio. kr.
Mindreindtægten kan primært henføres til, at der i 2024 blev behandlet færre gebyrbe-
lagte sager sammenlignet med 2023.
Udlændingestyrelsen har i 2024 opgjort omkostningerne for de omkostningsdækkede
gebyrordninger til 69,5 mio. kr. Sammenholdt med det indtægtsførte beløb på 72,4 mio.
kr. har styrelsen således i 2024 haft en mindreudgift på i alt 2,9 mio. kr.
Mindreudgiften kan primært henføres til, at der på flere sagsområder har været et la-
vere tidsforbrug pr. sag end forudsat ved årets start. Den øgede effektivitet skyldes et
ekstraordinært fokus på en målrettet sagsstyring som følge af et år med betydelige bud-
gettilpasninger.
Omkostningerne er beregnet med udgangspunkt i de samme beregningsprincipper som
ved fastlæggelsen af gebyrsatserne for finansåret 2024, der er beskrevet i styrelsens
regnskabsinstruks.
Side | 28
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0029.png
4.0 Bilag
Differencerne mellem indtægt og omkostning på de enkelte sagsområder i 2024 vil blive
efterreguleret i gebyrsatserne for 2026 og frem med henblik på at skabe en fireårig ba-
lance på de omkostningsdækkede gebyrordninger, jf. Budgetvejledningens retningslin-
jer for fastsættelse af afgifter og gebyrer.
4.4.2 Lovfastsatte gebyrordninger
Udlændingestyrelsen har en række lovfastsatte gebyrordninger, jf. nedenstående tabel.
Det gælder bl.a. gebyrindtægter i forbindelse med afholdelse af dansk- og forlængelses-
prøven samt opkrævning af gebyr ved forlængelse af visum.
Tabel 19 angiver de indtægtsførte lovfastsatte gebyrer fordelt på sagsområder i perio-
den 2021-2024.
Tabel 19. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst.
(mio. kr.)
2021
Laissez-passer udstedelse
Dansk- og forlængelsesprøve
Visumforlængelser
Erstatningsopholdskort*
Afvisninger (opholdsgebyrer)
Genoptagelsesanmodninger (opholdsgebyrer)
I alt
-
6,1
0,1
-
0,0
0,1
6,4
Årets resultat
2022
0,0
4,6
0,1
3,1
0,0
0,2
8,1
2023
0,0
4,0
0,1
3,6
0,0
0,1
8,0
2024
0,0
4,4
0,1
2,9
0,1
0,2
7,6
Kilde: Navision Stat
Note: Bemærk, at der kan forekomme decimalafvigelser som følge af afrundinger.
Note: Erstatningsopholdskort er fra og med 2022 overgået fra at være omkostningsbestemt gebyr til at være et
lovbestemt gebyr.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Udlændingestyrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter kan henføres til etableringen af
den danske ETIAS-enhed, udstationeringen af medarbejdere til FRONTEX samt flere for-
skellige EU-finansierede aktiviteter i forbindelse med implementering af Schengen-
retsakterne.
Udlændingestyrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter fremgår af tabel 20 herunder.
Tabel 20. Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter, mio. kr.
Side | 29
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0030.png
4.0 Bilag
Ordning
Etablering af national ETIAS-enhed
Udstationering til FRONTEX
Revised VIS
Interoperabilitet
Data og beskedfordeler
I alt
Årets indtægts-
førte tilskud
0,1
1,6
0,2
0,2
1,0
3,1
Årets udgifter
Sum af modtagne
Medfinansiering betalinger, der ikke
er indtægtsført
0,0
0,0
0,1
0,1
0,1
0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
1,6
0,2
0,2
1,0
3,1
Kilde: Udlændingestyrelsen på baggrund af data fra Navision Stat
Udlændingestyrelsen indtægtsfører de tilskudsfinansierede aktiviteter fra balancen i
takt med, at der forekommer forbrug i relation til opgaveløsningen.
I oversigten er kun medtaget de tilskudsfinansierede aktiviteter, der reelt har været et
forbrug på i 2024. Der er således en mindre afvigelse ift. SKS, hvilket skyldes tilbagefør-
sel af forbrug på ca. 0,8 mio. kr. vedr. forrige år på afsluttede aktiviteter.
4.6 Forelagte investeringer
Udlændingestyrelsen har i 2024 ikke afsluttet nogle anlægsprojekter, der har været fo-
relagt FIU, hvorfor tabel 21 udgår.
I tabel 22 fremgår de igangværende anlægsprojekter, der har været forelagt FIU.
Der er kun medtaget de anlægsprojekter, hvor det tilhørende aktstykke er offentliggjort
(ikke fortroligt).
Tabel 22. Oversigt over igangværende anlægsprojekter, mio. kr.
Igangværende anlægs-
projekter
Senest forelagt
Bygge-
start
2018
Forventet Afholdte ud- Afholdte udgifter,
afslutning
gifter i alt indeværende år
2032
24,8
3,1
Godkendt
totaludgift
90,9
Øget brug af biometri 21. november 2024
Kilde: Navision Stat
4.7 It-omkostninger
Udlændingestyrelsen havde i 2024 it-omkostninger for 168,0 mio. kr. Heraf udgør 66,5
mio. kr. interne personaleomkostninger til it.
Tabel 23. It-omkostninger
It-omkostninger (mio.kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Intern statslig køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
2024
66,5
27,7
9,2
35,5
Side | 30
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993469_0031.png
4.0 Bilag
It-udviklingsomkostninger ekskl. af- og nedskrivninger
It-udviklingsomkostninger, af- og nedskrivninger for it, der er aktiveret
It-udviklingsomkostninger i alt
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
8,7
19,0
27,7
1,4
168,0
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat
Note: Udlændingestyrelsen overtog i 2024 bevillingsansvaret for § 14.34.10. It-understøttelse af udlændingesags-
kæden og § 14.34.11. Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer fra Udlændinge- og Integrations-
ministeriets departement.
Side | 31