Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2993468_0001.png
Årsrapport 2024
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0002.png
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0003.png
Årsrapport 2024
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
© 2025 Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Carl Jacobsens Vej 39
2500 Valby
Tlf: 72 14 20 00
E-mail: [email protected]
www.uim.dk
Marts 2025
Alle rettigheder tilhører Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Udgivelsen kan frit hentes på www.uim.dk
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations udgivelser kan frit citeres med
tydelig kildegengivelse.
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0004.png
Indholdsfortegnelse
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0
Påtegning af det samlede regnskab
1
1.1 Påtegning ..................................................................................................................... 2
2.0
Beretning
3
2.1 Præsentation af virksomheden ................................................................................... 3
2.2 Ledelsesberetning ....................................................................................................... 4
2.3 Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................... 6
2.4 Målrapportering .......................................................................................................... 7
2.5 Forventninger til det kommende år .......................................................................... 11
3.0
Regnskab
12
3.1 Anvendt regnskabspraksis ......................................................................................... 12
3.2 Resultatopgørelse mv. ............................................................................................... 12
3.3 Balancen .................................................................................................................... 13
3.4 Egenkapitalforklaring................................................................................................. 14
3.5 Likviditet og låneramme ............................................................................................ 15
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................ 15
3.7 Bevillingsregnskab ..................................................................................................... 16
4.0
Bilag
18
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ...................................................................... 18
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed .................................................................................... 19
4.7 It-omkostninger ......................................................................................................... 20
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0005.png
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten for Styrelsen for International Rekruttering og Integration er aflagt i hen-
hold til § 39, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabs-
væsen mv. (Regnskabsbekendtgørelsen).
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, CVR-nr. 36997427, er ansvarlig for i 2024, herunder de
regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevil-
lingskontrollen for 2024.
Årsrapporten omfatter følgende hovedkonti:
§ 14.21.01. Styrelsen for International Rekruttering og Integration
§ 14.21.02. Udvikling af prøver i dansk mv.
§ 14.21.03. Finansieringsbidrag vedr. arbejdsmarkedsrettet dansk for au pairs
§ 14.61.10. Indsats mod ufrivillige udlandsophold
§ 14.62.01. Nydanske kvinders vej til beskæftigelse
§ 14.62.07. Efteruddannelse
§ 14.62.08. Arbejdsmarkedsdansk
§ 14.62.10. Integration gennem beskæftigelse
§ 14.62.12. IGU-bonus til private virksomheder
§ 14.62.13. Understøttelse af igu-ordningen
§ 14.63.03. Støtte og rådgivning for au pairs
§ 14.69.01. Tilskud vedrørende indvandrere og flygtninge
§ 14.69.03. Formidling af viden
§ 14.69.04. Opkvalificering af kommuner mv.
§ 14.69.06. Frivillige integrationsarbejde
§ 14.69.07. Styrket informationsindsats i forhold til repatrieringsordningen
§ 14.69.08. Styrket indsats til unge, der flygter mv.
§ 14.69.09. Forebyggelse af radikalisering
§ 14.69.10. Støtte til private organisationer mv.
§ 14.69.11. Styrket indsats for dobbeltminoriteter
§ 14.69.13. Den frivillige integrationsindsats
§ 14.69.14. Driftsstøtte til brugerorganisationer mv.
§ 14.69.16. Forebyggelse af bandekriminalitet
Side | 1
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0006.png
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.1 Påtegning
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinfor-
mationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen er fyl-
destgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig for-
valtning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrappor-
ten.
København, den
17
/
3
2025
Trine Rask Thygesen
Direktør
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
København, den
19
/
3
2025
Pernille Breinholdt Mikkelsen
Departementschef
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Side | 2
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0007.png
2.0 Beretning
2.0 Beretning
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvir-
ket eller forventes at påvirke Styrelsen for International Rekruttering og Integrations ak-
tiviteter og forhold. Endvidere beskrives forventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af virksomheden
SIRI er en styrelse under Udlændinge- og Integrationsministeriet.
SIRIs vision
er:
Brugeren først, faglighed og fællesskab i top – i samspil med omverdenen.
SIRIs mission
er at understøtte:
Smidig adgang til Danmark for udlændinge på SIRIs opholdsordninger og udlændin-
ges integration, så de bliver en positiv del af det danske samfund.
SIRIs visionspejlemærker:
Service i verdensklasse: Vi gør det let og overskueligt at være bruger og viser vej
Faglighed i fokus: Vi mestrer vores paragraffer, data og arbejder hele tiden på at ud-
viklevores områder
Fremragende arbejdsplads: Vi er en arbejdsplads med fællesskab, fleksibilitet og
gode kollegaer
Værdifuld samarbejdspartner: Vi er åbne, opsøgende og samarbejder bredt om at
finde de bedste løsninger
SIRIs kerneopgaver
International rekruttering og fri bevægelighed inden for EU:
SIRI understøtter, at virksomheder og uddannelsesinstitutioner kan få velkvalificerede
udlændinge som medarbejdere og studerende, samt udsteder opholdsdokumenter for
EU/EØS-borgere og deres familier efter EU-retten. Det sker gennem effektiv, rettidig og
kvalitetsorienteret sagsbehandling og udvikling af sagsbehandlingen i dialog med inte-
ressenterne samt kontrol med den løbende efterlevelse på området.
Integration, medborgerskab og forebyggelse af æresrelaterede konflikter og negativ so-
cial kontrol:
SIRI understøtter kommunerne og andre aktørers danskundervisning, beskæftigelses-
indsats og arbejde med at bekæmpe negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
SIRI udmønter regeringens politik på området.
Side | 3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0008.png
2.0 Beretning
2.2 Ledelsesberetning
2.2.1 Sammenfatning af årets faglige resultater
SIRIs mål- og resultatplan for 2024 omfattede faglige mål for sagsbehandlingstider på
SIRIs gebyrområde samt EU-området. Herudover var der fastsat faglige mål for adgang
til rådgivning og personlig betjening i Borgerservice, kvalitet i sagsbehandlingen og SIRIs
indsatser på integrationsområdet. Endelig var der fastsat koncernfælles mål for infor-
mationssikkerhed, leverandørstyring og databehandlerforhold, internt finansielt kon-
trolsystem og bæredygtighed.
SIRIs samlede målopfyldelsesgrad i mål- og resultatplanen for 2024 udgør 69,5 pct.
International rekruttering og EU-området
Der har i 2024 været et skærpet fokus på at styrke kvaliteten i SIRIs sagsbehandling.
Indsatsen har bl.a. omfattet udarbejdelsen af et nyt kvalitetskoncept, samt iværksæt-
telse af flere initiativer med det formål at gøre ansøgningsprocessen og sagsbehand-
lingen mere smidig.
SIRI har i 2024 afgjort ca. 116.900 sager mod ca. 113.300 sager i 2023. Derudover har
SIRI foretaget ca. 98.000 ekspeditioner i borgercentrene i 2024, hvor der i 2023 blev
foretaget ca. 93.000 ekspeditioner.
Den 1. juli 2024 blev ordningerne om uddannelsestilknytning og medfølgende familie
til udlandsdansker indført. Endvidere blev positivlisten for faglærte udvidet med
SOSU-hjælpere.
Integrationsområdet
SIRI har i samarbejde med bl.a. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)
og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) haft fokus på at understøtte imple-
menteringen af den nye arbejdspligt og trepartsaftalen om videreførelse og udvi-
delse af igu-ordningen.
SIRI har produceret og ført tilsyn med dansk- og vidensprøver samt udviklet materia-
ler vedr. kvalitet i danskundervisningen, og har udviklet anbefalinger om tilrettelæg-
gelse af sundhedsdansk til udenlandske læger og sygeplejersker, som opfølgning på
afrapportering fra Taskforce om Udenlandsk arbejdskraft.
I februar lancerede SIRI ”Nationalt Center mod Æresrelaterede konflikter (MÆRK)”. I
2024 er der bl.a. udarbejdet og afprøvet et nyt rådgivningskoncept til grundskoler og
ungdomsuddannelser. MÆRK har i 2024 gennemført en række undersøgelser for at
styrke viden på området; behovsafdækning af samarbejde mellem politiet og kom-
muner, videnskortlægning om æresrelaterede konflikter og forundersøgelse af of-
fentligt ansattes udøvelse af negativ social kontrol.
2.2.2 Sammenfatning af årets økonomiske resultater
Årets økonomiske hoved- og nøgletal fremgår af tabel 1.
Side | 4
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0009.png
2.0 Beretning
Tabel 1. SIRIs økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
Personaleoplysninger
Antal årsværk
415,3
438,1
467,7
Årsværkspris
0,5
0,6
0,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: Bevillinger i årsrapporten afspejler vedtaget Finanslov 2024 og forslag til Tillægsbevillingslov 2024, som på
udgivelsestidspunktet ikke er endeligt vedtaget af Folketinget.
29,5 pct.
40,9 pct.
36,6 pct.
35,0 pct.
32,3 pct.
34,2 pct.
3,9
14,8
-42,2
-3,5
-65,5
4,9
14,4
-65,8
-4,7
-66,5
4,3
14,0
-65,8
-4,3
-67,0
-284,9
291,1
6,2
18,4
21,0
-367,3
317,3
-50,0
-26,8
-23,6
-372,5
366,9
-5,6
-3,3
0,0
Regnskab
2023
Regnskab
2024
Grundbudget
2025
Resultatopgørelse
De ordinære driftsindtægter for styrelsen udgjorde i 2024 367,3 mio. kr., og de ordi-
nære driftsomkostninger udgjorde 317,3 mio. kr. Årets resultat viser et samlet mindre-
forbrug på 23,6 mio. kr. i 2024.
Mindreforbruget er sammensat af et mindreforbrug på § 14.21.01. på 24,1 mio. kr. og
et merforbrug på 0,5 mio. kr. på § 14.21.02.
Mindreforbruget på § 14.21.01. skyldes hovedsageligt flere gebyrindtægter, som følge
af højere sagstilgang på IR-området, end forventet i grundbudgettet for året. Lønudgif-
terne blev ikke tilpasset parallelt med de øgede indtægter, bl.a. som følge af forventede
bevillingsudfordringer i 2025, samt, at overskuddet på gebyrindtægterne i 2024 skal un-
derskududlignes i 2025, jf. krav om, at der skal tilstræbes en løbende 4-årig balance på
gebyrområdet.
Merforbruget på § 14.21.02. skyldes en høj tilgang af prøvedeltagere til særligt indføds-
retsprøven samt prøver i dansk som andetsprog og deraf forhøjede lønudgifter til skrift-
lig og mundtlig censur.
Side | 5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0010.png
2.0 Beretning
Vurdering af årets resultat
Det er styrelsens vurdering, at årets økonomiske resultat er tilfredsstillende i lyset af ud-
viklingen i indtægterne sammenholdt med sagsudviklingen på områder, der er bevil-
lingsmæssigt underfinansieret.
2.2.3 Oversigt over hovedkonti
Tabel 2. Styrelsens hovedkonti
Navn (mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Årets resultat
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Anlæg
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Bevilling
(FL+TB)
128,7
344,2
-215,5
128,7
83,2
94,0
-10,8
0
0,0
0,0
Regnskab
105,1
347,1
-242,0
105,1
71,6
81,1
-9,5
0
0,0
0,0
Overført overskud/vide-
reførsler ultimo året
63,4
0
0
0
119,3
0,0
0,0
0
0,0
0,0
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Dette afsnit viser ressourceforbruget for den virksomhedsbærende hovedkonto §
14.21.01. Styrelsen for International Rekruttering og Integration, herunder International
rekruttering, Integration og medborgerskab og EU. Den dækker også § 14.21.02. Udvik-
ling af prøver i dansk mv., herunder Indfødsretsprøven, Prøver inden for danskuddan-
nelse til voksne udlændinge m.fl., Danskprøver for ægtefællesammen-førte og indvan-
dringsprøven og Medborgerskabsprøven.
Tabel 3a. Sammenfatning af økonomi for § 14.21.01. SIRIs opgaver
Opgave (mio. kr.)
0. Generel ledelse og administration
1. International Rekruttering
2. Integration og medborgerskab
3. EU
Bevilling
(FL+TB)
-33,1
-15,3
-40,3
-32,7
Øvrige
indtægter
-51,8
-186,9
0,0
0,0
-238,7
Omkostninger
84,9
179,9
34,2
36,9
335,9
Andel af årets
overskud
0,0
-22,3
-6,1
4,2
-24,1
I alt
-121,4
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
Note: Kategoriseret efter FL-formål.
Side | 6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0011.png
2.0 Beretning
Tabel 3b. Sammenfatning af økonomi for § 14.21.02. Udvikling i prøver i dansk mv.
Opgave (mio. kr.)
Bevilling
(FL+TB)
0
-0,6
-6,4
Øvrige
indtægter
0
0
0
Omkostninger
Andel af årets
overskud
0
0,3
0,4
0. Generelle fællesomkostninger
1. Indfødsretsprøven
2. Prøver inden for danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl.
3. Danskprøver for ægtefællesammen-
førte og indvandringsprøven
4. Medborgerskabsprøven
0
0,9
6,8
-0,2
-0,1
0
0
0
0,0
0,1
7,8
-0,2
0,0
0,5
I alt
-7,3
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
Note: Kategoriseret efter delregnskab.
2.4 Målrapportering
SIRIs mål for 2024 er fastsat i mål- og resultatplanen for 2024, som er indgået mellem
SIRI og Udlændinge- og Integrationsministeriets departement. Målrapporteringen inde-
holder to dele: 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse og 2. del: Uddybende analy-
ser og vurderinger.
2.4.1 Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Opfyldelsen af resultatkravene i mål- og resultatplanen for 2024 fremgår af tabel 4 ne-
denfor. SIRIs målopfyldelsesgrad i 2024 udgør samlet set 69,5 pct.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
1.
Faglige mål
Der er fastsat følgende procent målsætninger
for SIRIs servicemåls overholdelse for afgørelser
i 2024:
Fast track, 1. gang:
85 pct. afgjort inden for 31 dage
Hele erhvervsområdet, 1. gang :
Alle 1. gangs sager inden for erhvervsområdet:
75 pct. af sagerne er afgjort inden 31 dage
EU-området:
70 pct.
70 pct. af sagerne er afgjort inden 1 dag
1.2.
Borgerservice
Styrelsen skal sikre let og smi-
dig adgang til rådgivning og
personlig betjening af borgere
og virksomheder.
Styrelsen skal i 2024 sikre, at der for 80 pct. af
alle hverdage maksimalt er 10 dages ventetid til
næste ledige tid til biometrioptag.
Valby vægter 50 pct.
Aarhus vægter 10 pct.
98 pct.
100 pct.
15
71 pct.
0
85 pct.
20
Succeskriterium
Opnåede resul-
tater
Vægtning
56,25
35
1.1. Effektiv sagsbehandling
SIRI vil i løbet af året sikre ser-
vicemålsoverholdelse for
sagsbehandlingstiden på er-
hvervsområdet, studieområ-
det og EU-området.
10
Side | 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0012.png
2.0 Beretning
Aalborg vægter 10 pct.
Esbjerg vægter 10 pct.
Sønderborg vægter 10 pct.
Odense vægter 10 pct.
1.3.
Kvalitet i sagsbehandlingen
SIRI vil løbende sikre let ad-
gang til rådgivning og person-
lig betjening af borgere og
virksomheder.
Styrelsen gennemfører en kvalitetsmåling, hvor
3-4 områder undersøges. Områderne er udvalgt
i dialog med departementet.
Følgende indgår bl.a. i målingen:
• Brugerundersøgelse af tilfredsheden i callcen-
tret
• Gennemgang af konkrete sager inden for 1-2
temaer
• Effektive interne sagsprocesser.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
Delvist opfyldt
3,75
1.4.
Forebyggelse af negativ social kontrol
SIRI etablerer i 2024 et Natio-
nalt Center mod Æresrelate-
rede Konflikter. Centeret vil i
2024 have særligt fokus på
børn og unge, herunder en
styrket indsats i for hold til
rådgivning og opkvalificering
af lærere, vejledere og andet
personale på ungdomsuddan-
nelser.
2.
Koncernfælles mål
2.1. Informationssikkerhed
Styrelsen skal opretholde det
modenhedsniveau på in-for-
mationssikkerhedsområdet,
Styrelsen skal opnå eller opretholde det forven-
som er forudsat i Digitalise-
tede modenhedsniveau.
rings-styrelsens ISO27001 mo-
denhedskoncept.
Styrelsen skal efterleve Digita-
liseringsstyrelsens tekniske
minimumkrav.
2.2. Leverandørstyring/data-
behandlerforhold
Styrelsen skal sikre at der fo-
retages rettidige risikovurde-
ringer forinden indgåelse af
databehandleraftaler.
Styrelsen skal sikre at der ind-
gås databehandleraftaler, for-
inden behandling af person-
oplysninger finder sted.
Styrelsen skal ved udgangen af 2. og 4. kvartal
2024 indsende oversigt over indgåede databe-
handlerforhold.
Delvist opfyldt
Det skal fremgå af oversigten, hvorvidt der er
indgået databehandleraftaler - herunder om
der er risikovurderet, ført tilsyn og om der i for-
2,0
Styrelsen efterlever de tekniske minimumskrav.
Der udarbejdes i 1. kvartal en kommunikations-
plan for Centerets arbejde, der sikrer kendskab
til centerets tilbud og arbejde. Kommunikati-
onsplanen skal godkendes af departementet in-
den udgangen af 1. kvartal.
Der lanceres i 3. kvartal en rådgivningspakke til
lærere på ungdomsuddannelserne om opspo-
ring og håndtering af negativ social kontrol.
13,25
Delvist opfyldt
7,5
Delvist
opfyldt
1,25
Side | 8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0013.png
2.0 Beretning
Styrelsen skal sikre at databe-
handleren ikke overfører per-
sonoplysninger til usikre tred-
jelande i strid med databe-
skyttelsesreglerne.
Styrelsen skal sikre at der ud
fra en risikobaseret tilgang fo-
retages regelmæssige tilsyn af
databehandlernes behandling
af personoplysninger.
2.3. Intern finansiel kontrol
bindelse med det enkelte databehandlerfor-
hold sker overførsler til usikre tredjelande i
strid med databeskyttelsesreglerne.
a)
Styrelsen skal ved udgangen af 3. kvartal
2023 have udpeget en kontrolmiljøansvarlig og
beskrevet den kontrolmiljøansvarliges rolle, jf.
udkast til BEK om intern finansiel kontrol.
b)
Styrelsen skal ved udgangen af 2. kvartal
og 4. kvartal 2023 rapportere status på styrel-
sens arbejde med det interne finansielle kon-
trolsystem.
Opfyldt
5
Opfyldt
2.4. Bæredygtighed
Styrelsen sikrer, at der fast-
sættes mindst ét mål for bæ-
redygtig udvikling for deres
opgaver for at styrke den bæ-
redygtige udvikling i statslige
institutioner som led i realise-
ringen af FN’s Verdensmål.
a)
Styrelsen har ved udgangen af 2. kvartal
2023 besluttet hvilke bæredygtige mål, de vil
arbejde med, i overensstemmelse med føl-
gende:
b)
Styrelsen har ved udgangen af 3. kvartal
2023 operationaliseret de bæredygtige mål,
herunder fastsat baseline, så styrelsen kan
følge målopfyldelsen fra 1. januar 2024.
Opfyldt
5
Opfyldt
Målopfyldelse i alt
69,5
2.4.2 Målrapportering 2. del Uddybende analyser og vurderinger
Nedenfor uddybes baggrunden for den målopfyldelsen.
2.4.2.1 Faglige mål
Mål 1.1: Effektiv sagsbehandling
SIRI har i 2024 delvist opfyldt målet om effektiv sagsbehandling, idet to af de tre mål-
sætninger for SIRIs servicemålsoverholdelse for afgørelser i 2024 er opfyldt.
SIRI har opfyldt de faglige servicemål for hhv.:
Fast track, 1. gang – målsætning: 85 pct. af sagerne er afgjort inden for 31 dage
EU-området – målsætning: 70 pct. af sagerne er afgjort inden for 1 dag
SIRI har ikke opfyldt målet for:
Hele erhvervsområdet – målsætning: 75 pct. af sagerne er afgjort inden for 31 dage
(omfatter alle 1. gangs sager inden for erhvervsområdet)
Hele erhvervsområdet, 1. gang
SIRI har ikke opfyldt målet om, at 75 pct. af alle førstegangssager inden for erhvervsom-
rådet er afgjort inden for 31 dage. Årets resultat er, at 70 pct. af sagerne er afgjort inden
for 31 dage. Det er særligt sager på det supplerende beløbsspor på fast-track-ordnin-
gen, positivlisten for faglærte, Grønland samt den supplerende beløbsordning, som
Side | 9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0014.png
2.0 Beretning
trækker den samlede servicemålsoverholdelse for førstegangssager på erhvervsområdet
ned.
Mål 1.2: Borgerservice
SIRI har i 2024 opfyldt det faglige mål på borgerserviceområdet.
Målsætningen var, at der for 80 pct. af alle hverdage maksimalt skulle være 10 dages
ventetid til næste ledige tid til biometrioptag.
Mål 1.3: Kvalitet i sagsbehandlingen
SIRI har i 2024 delvist opfyldt målet om kvalitet i sagsbehandlingen.
SIRI har på baggrund af dialog med UIMs departement gennemført følgende kvalitets-
målinger:
Brugerundersøgelse af tilfredsheden i callcentret
Gennemgang af konkrete sager med fokus på de to udvalgte temaer - inddragelser
og politianmeldelser
Undersøgelse af inde- og udetiden på beløbs- og fast track-ordningen i 2024.
Det er aftalt, at der derudover skal gennemføres en undersøgelse af fast track-certifice-
ring. Denne er under udarbejdelse i SIRI og forventes færdiggjort i 1. kvartal 2025.
Mål 1.4: Forebyggelse af negativ social kontrol
SIRI har delvist opfyldt målet om forebyggelse af negativ social kontrol.
SIRI har i 2024 etableret et nationalt center mod æresrelaterede konflikter, MÆRK. Sty-
relsen har udarbejdet en kommunikationsplan, der har til formål at sikre kendskab til
MÆRKs tilbud og arbejde.
SIRI har lanceret et nyt rådgivningskoncept til lærere på ungdomsuddannelser om op-
sporing og håndtering af negativ social kontrol. Der delvis opfyldelse skyldes sen frem-
sendelse til departementet jf. frist.
2.4.2.2 Koncernfælles mål
Mål 2.1: Informationssikkerhed
SIRI har delvist opfyldt målet om informationssikkerhed.
SIRI efterlever det forventede modenhedsniveau 4 ’Styret og målbar’ på tværs af de ni
spørgeområder på informationssikkerhedsområdet, som forudsat i Digitaliseringsstyrel-
sens ISO 27001 modenhedskoncept.
I forhold til de tekniske minimumskrav er målet ikke opfyldt på grund af manglende svar
ift. flere it-systemer, hvorfor det ikke kan vurderes, at kravet er overholdt for samtlige
it-systemer.
Mål 2.2: Leverandørstyring/databehandlerforhold
Side | 10
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0015.png
2.0 Beretning
SIRI har delvist opfyldt målet om leverandørstyring og databehandlerforhold.
SIRI har generelt foretaget risikovurderinger, indgået databehandleraftaler, der overfø-
res ikke persondata til usikre tredjelande og der er ført tilsyn, hvor tilsynsforpligtelsen
påhviler SIRI. Der er dog fortsat uklarhed om dataansvar for én leverandør.
Mål 2.3: Intern finansiel kontrol
SIRI har opfyldt målet vedr. intern finansiel kontrol.
SIRI har i 3. kvartal rapporteret til UIMs departement om status på styrelsens arbejde
med det interne finansielle kontrolmiljø for første halvår 2024 og fremsendt et overblik
over SIRIs risikovurdering af styrelsens finansielle processer. Risikovurderingen danner
ramme for den løbende vedligeholdelse af SIRIs interne finansielle kontrolmiljø.
Mål 2.4: Bæredygtighed
SIRI har opfyldt målet vedr. bæredygtighed.
SIRI har i 1. kvartal 2024 indsendt en indkøbsanalyse til UIMs departement med tre ud-
pegede strategiske indsatsområder i 2024. Dertil har SIRI har ved udgangen af 2. kvartal
2024 opstillet strategiske indkøbsmål og har ved udgangen af 3. kvartal 2024 fremsendt
status på opfyldelsen af de strategiske indkøbsmål.
2.5 Forventninger til det kommende år
Tabel 5. Økonomiske forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Regnskab
2024
-370,7
347,1
-23,6
Grundbudget
2025
-372,4
372,4
0,0
International rekruttering og EU-området
Det primære fokus inden for sagsområdet International Rekruttering- og EU, samt de
bevillingsfinansierede områder, vil i 2025 overordnet set være at sikre en hurtig og ef-
fektiv sagsbehandling. Derudover vil der være fokus på konsolidering af nyere sagsom-
råder.
Integrationsområdet
SIRI vil i 2025 fortsat understøtte implementering af den nye arbejdspligt, samt udbrede
og understøtte anvendelsen af igu-ordningen, herunder implementering af de fagspeci-
fikke retninger, der skal styrke skoledelen. Desuden skal implementering af traumebe-
vidst tilgang understøttes i kommunerne. Samtidig vil SIRI fortsat rådgive kommunerne
om modtagelse og integration af nyankommne udlændinge, herunder kvoteflygtninge
og fordrevne fra Ukraine.
Side | 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0016.png
3.0 Regnskab
På danskområdet skal SIRI bl.a. bidrage til anbefalinger i forbindelse med den tværmini-
sterielle arbejdsgruppe, som ser på indretningen af danskundervisningstilbuddene til
voksne, samt udvikle en ny prøve til Danskuddannelse 1 (DU1).
I 2025 skal MÆRK igangsætte og understøtte en række nye initiativer fra regeringens
styrkede indsats mod negativ social kontrol og parallelsamfund (Et frit liv i Danmark).
Initiativerne skal samlet set bidrage med ny viden og sikre øget støtte til ofre for æres-
relaterede konflikter. MÆRK skal bl.a. oprette en ny indsats med rettighedsvejledere på
en række ungdomsuddannelser og tilbyde styrket rådgivning i boligområder. Derudover
skal MÆRK igangsætte en række undersøgelser om genopdragelsesrejser, negativ social
kontrol på videregående uddannelser samt tavshedskultur og negativ social kontrol i of-
fentlige myndigheder.
3.0 Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Regnskabspraksis tager udgangspunkt i de regnskabsregler og principper, som fremgår
af bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen samt retningslinjerne i Finansministeri-
ets Økonomiske Administrative Vejledning.
Regnskabs- og bevillingsoplysninger er baseret på uddata fra Statens Koncernsystem
(SKS), afstemt med data fra Navision Stat og Statens Budgetsystem (SBS).
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Hovedtal (mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjene-
ster
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
201,7
229,4
240,1
0
0
9,9
9,9
0
0
10,4
10,4
0
0
10,2
10,2
-116,6
-0,1
-0,1
0
0
-168,2
-284,9
-128,7
0
0
0
0
-238,7
-367,3
-127,2
0
0
0
0
-237,0
-364,2
Regnskab
2023
Regnskab
2024
Grundbudget
2025
Side | 12
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0017.png
3.0 Regnskab
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjeneste-
ydelser
Andre ordinære driftsomkost-
ninger
Ordinære driftsomkostninger i
alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære
poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
30,2
-8
0,8
224,7
1,3
26,9
28,4
291,1
34,5
-9,9
-0,3
253,7
1,2
24,8
27,2
317,3
35,3
-8,2
0,1
267,3
1,8
30,0
36,3
345,7
6,2
-50,0
-18,6
-3,2
15,5
18,4
-3,4
26,6
-26,8
-8,2
23,3
-3,5
0
2,6
21
0
3,1
-23,6
0
3,5
0
0
0
21
0
0
-23,6
0
0
0
Det samlede resultat for styrelsen er et mindreforbrug på 23,6 mio. kr. i 2024, der er di-
sponeret til overført overskud, jf. tabel 7.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
Disponering af årets resultat (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
0,0
0,0
23,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Budgetsystem (SBS).
Note: Der er i forbindelse med omkostningsbevillingsafregningen sket en fejl, der påvirker balancekonto 740301,
delregnskab 155 og balancekonto 740701, delregnskab 155. Årets resultat er ikke påvirket heraf, da der er tale om
en manglende ompostering mellem to balancekonti. Fejlen er rettet i 2025-regnskabet.
3.3 Balancen
Tabel 8. Balancen
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægs-
aktiver
2023
2024
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
(startkapital)
-2,4
-2,4
2023
2024
Side | 13
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0018.png
3.0 Regnskab
Færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Erhvervede koncessio-
ner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter
under opførelse
Immaterielle anlægs-
aktiver i alt
Materielle anlægsak-
tiver
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbej-
der for egen regning
2
Materielle anlægsak-
tiver i alt
Finansielle anlægsak-
tiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle an-
lægsaktiver
Finansielle anlægsak-
tiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsnings-
poster
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansierings-
konto
Andre likvider
Likvide beholdninger i
alt
Omsætningsaktiver i
alt
Aktiver i alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
0
0
0
0,5
1,7
0
0,2
1,9
Opskrivninger
Reserveret egenkapi-
tal
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
0
0
0
0
-39,8
-42,2
-7,6
0
0
0
0
-63,4
-65,8
-7,3
1
0,1
0
0,2
0
3,1
0
3,4
0
0
0,7
0
2,3
0
3
3
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældspo-
ster
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet
gæld
-3,5
0
0
0
-3,5
-4,7
0
0
0
-4,7
2,4
2,4
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældspo-
ster
2,4
6,3
2,4
7,3
Leverandører af varer
og tjeneste ydelser
Anden kortfristet
gæld
Skyldige feriepenge
-38,2
-4,6
-9,5
0
-13,2
-65,5
-36,4
-5,5
-11,7
0
-12,9
-66,5
0
14,2
0,6
0
14,4
0
Igangværende arbej-
der for fremmed reg-
ning
Periodeafgrænsnings-
poster
Kortfristet gæld i alt
124,9
-27,1
-0,2
97,6
112,4
118,7
58,5
64,2
0
122,7
137
144,3
Gæld i alt
Passiver i alt
-69
-118,7
-71,3
-144,3
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital (mio. kr.)
2023
2024
Side | 14
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0019.png
3.0 Regnskab
Reguleret egenkapital primo
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Primo regulering/flytning mellem bogførings-
kredse
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
Bortfald
Udbytte til staten
Overførsel af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen
-2,4
0
-2,4
0
0
0
0
0
0
-60,8
-2,4
0
-2,4
0
0
0
0
0
0
-39,8
0
0
0
21
0
0
0
-39,8
-42,2
-42,2
0
-23,6
0
0
0
-63,4
-65,8
-65,8
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Budgetsystem (SBS).
3.5 Likviditet og låneramme
Udnyttelsesgraden af lånerammen er beregnet af anlægsaktiver i pct.% af lånerammen i
henhold til beregningsmetode udmeldt af Økonomistyrelsen. Styrelsen har ultimo 2024
en udnyttelsesgrad på 36,6 pct.
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
Låneramme
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2024 mio. kr.
4,9
13,3
36,6
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft på FL
§ 14.21.01
253,5
§ 14.21.02
5,4
Side | 15
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0020.png
3.0 Regnskab
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mer-/mindreforbrug)
Akk. opsparing ultimo 2023
Akk. opsparing ultimo 2024
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
258,1
247,3
10,8
35,6
46,5
5,4
6,4
-1,0
1,8
0,8
3.7 Bevillingsregnskab
Tabel 12a. Bevillingsregnskab (Driftsbevilling)
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Drift
§ 14.21.01.
Styrelsen for Interna-
tional Rekruttering og
Integration mv.
Udvikling i prøver i
dansk mv.
Driftsbevil-
ling
Udgifter
Indtæg-
ter
Udgifter
Indtæg-
ter
336,9
-215,5
7,3
0,0
339,2
-241,9
7,9
-0,1
-2,3
26,4
-0,6
0,1
-13,4
(Mio.
kr.)
Bevilling
Regn-
skab
Afvi- Overført over-
gelse skud
-63,4
-49,9
§ 14.21.02.
Driftsbevil-
ling
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Tabel 12b.
Bevillingsregnskab (Lovbunden bevilling)
Hovedkonto
Navn
Lovbunden
§ 14.62.12.
IGU-bonus til private
virksomheder
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
8,9
0,0
1,0
0,0
7,9
0,0
0,0
Bevillingstype
(Mio. kr.)
Bevil-
ling
Regn-
skab
Afvi-
gelse
Viderefør-
sel Ultimo
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Tabel 12c.
Bevillingsregnskab (Reservationsbevilling)
Hovedkonto
Navn
Bevillingstype
Reservation
§ 14.61.10.
Indsats mod ufrivillige
udlandsophold
Nydanske kvinders vej
til beskæftigelse
Efteruddannelse
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
1,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,9
0,0
0,0
1,9
0,0
0,0
0,0
-0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,7
0,0
0,0
0,0
-5,7
-24,2
-7,0
-10,7
-3,5
(Mio. kr.)
Bevil-
ling
Regn-
skab
Afvi-
gelse
Viderefør-
sel Ultimo
-119,3
-1,3
§ 14.62.01
§ 14.62.07
§ 14.62.08
Arbejdsmarkedsdansk
Integration gennem be-
skæftigelse
Understøttelse af IGU-
ordningen
§ 14.62.10
§ 14.62.13
§ 14.634.03
Side | 16
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0021.png
3.0 Regnskab
Støtte og rådgivning for
au pairs
§ 14.69.01
Tilskud vedrørende ind-
vandrere og flygtninge
Formidling af viden
Opkvalificering af kom-
muner mv.
Frivillige integrationsar-
bejde
Styrket informations-
indsats ft. Repat.
Styrket indsats til unge,
der flygter mv.
Forebyggelse af radika-
lisering
Støtte til private organi-
sationer mv.
Styrket indsats for dob-
beltminoriteter
Den frivillige integrati-
onsindsats
Driftsstøtte til brugeror-
ganisationer mv.
Forebyggelse af bande-
kriminalitet
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
0,0
3,8
0,0
1,4
0,0
0,0
0,0
11,9
0,0
0,0
0,0
6,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,4
0,0
8,0
0,0
39,7
0,0
0,0
0,0
0,0
3,8
0,0
1,4
0,0
0,0
0,0
11,9
0,0
0,0
0,0
5,8
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
9,0
0,0
7,9
0,0
39,7
0,0
-1,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
1,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
-3,6
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
1,4
0,0
-7,7
-0,4
-0,9
-0,3
-0,3
-11,4
-6,4
-6,7
-0,4
-5,9
-4,7
-21,7
§ 14.69.03
§ 14.69.04
§ 14.69.06
§ 14.69.07
§ 14.69.08
§ 14.69.09
§ 14.69.10
§ 14.69.11
§ 14.69.13
§ 14.69.14
§ 14.69.16
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Tabel 12d. Bevillingsregnskab (Anden bevilling)
Hovedkonto
Anden bevilling
§ 14.21.03
Finansieringsbidrag au
pairs
Anden bevil-
ling
Udgifter
Indtægter
0,3
-10,8
0,3
-9,5
0,0
-1,3
0,0
Navn
Bevillingstype
(Mio. kr.)
Bevil-
ling
Regn-
skab
Afvi-
gelse
Viderefør-
sel Ultimo
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Side | 17
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0022.png
4.0 Bilag
4.0 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Note 1 til Tabel 8 Balancen
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris
Primo korrektioner og flyt-
ning mellem bogførings-
kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2024
Akkumulerede afskrivnin-
ger
Akkumulerede nedskriv-
ninger
Akkumulerede af- og ned-
skrivninger pr. 31.12.2024
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12.2024
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivnin-
ger
Færdiggjorte udviklings-
projekter
3,6
0
1,4
0
5
-3,3
0
Erhvervede koncessioner,
patenter, licenser m.v.
0
0
0
0
0
0
0
I alt
3,6
0
1,4
0
5
-3,3
0
-3,3
0
-3,3
1,7
-0,3
0
-0,3
0
0
0
0
1,7
-0,3
0
-0,3
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2024
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2024
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Udviklingsprojekter under udførelse
0
1,4
0
1,3
0,2
Note 2 til Tabel 8 Balancen
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner
og flytning mellem
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr.
31.12.2024
Bygninger
1,7
0
0
0
1,7
Infrastruktur
0
0
0
0
0
Transport-
materiel
0,6
0
0,5
0
1,2
IT-udstyr
5,1
0
0
0
5,1
Inventar
4,6
0
0
0
4,6
I alt
11,9
0
0,5
0
12,5
Side | 18
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0023.png
4.0 Bilag
Akkumulerede af-
skrivninger
Akkumulerede ned-
skrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger pr.
31.12.2024
Regnskabsmæssig
værdi pr. 31.12.2024
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og ned-
skrivninger
(mio. kr.)
-1,7
0
-1,7
0
0
0
-0,5
0
-0,5
-4,2
0
-4,2
-3,1
0
-3,1
-9,5
0
-9,5
0
-0,1
0
-0,1
0
0
0
0
0,7
-0,1
0
-0,1
0,9
-0,3
0
-0,3
1,4
-0,5
0
-0,5
3
-0,9
0
-0,9
Igangværende arbejde for egen regning
0
0
0
0
0
Primo saldo pr. 1 januar 2024
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2024
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Note 3 til Tabel 8 Balancen
Tabel 15. Hensatte forpligtelser
Poster (mio. kr.)
Åremålskontrakter
Resultatløn
Øvrige hensættelser
Total
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Hensat 2024
1,6
2,9
2,8
7,3
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
SIRI har et samlet mindreforbrug på gebyrområdet på 28,3 mio. kr. Mindreforbruget på
gebyrområdet skyldes hovedsageligt højere end forventet gebyrindtægter som følge af
en markant højere tilgang, særligt for studiesager og medfølgende familie. Den høje til-
gang har ligeledes ført til højere lønudgifter end forventet. SIRI har derudover haft la-
vere driftsudgifter end der forventedes ved GB24.
Der tilstræbes balance på den gebyrfinansierede del af International Rekruttering over
en 4-årig periode, jf. Budgetvejledningens retningslinjer for fastsættelse af afgifter og
gebyrer.
SIRI gik ind i 2023 med et samlet overskud på -0,6 mio. kr. Det blev udlignet med et un-
derskud på 11,6 mio. kr. i 2023, der førte til et samlet underskud på 11 mio. kr. på ge-
byrøkonomien ved starten af 2024. Da der har været merindtægter fra gebyrerne på
Side | 19
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0024.png
4.0 Bilag
28,3 mio. kr. i 2024, er det akkumulerede overskud på gebyrøkonomien nu på 17,3
mio.kr.
Nedenstående tabel 18 viser de isolerede resultater for gebyr økonomien de sidste 4 år,
uden at tage over- og underskudsudligninger i betragtning.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst, kr.
2021
2022
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
-128,1
115,8
-12,3
-153,7
149,7
-4,0
2023
-168,2
179,8
11,6
2024
-238,7
210,4
-28,3
*) Ved gebyrøkonomien forstås den gebyrfinansierede del af økonomien for International Rekrutte-
ring. Bemærk at lønudgifter på 1,0 mio. kr. er placeret på det rigtige FL-formål 1011, men ikke del-
regnskab 155. Disse penge bliver manuelt tilføjet i tabellen.
Kilde: Navision Stat
Nedenstående tabel 19 viser gebyrindtægterne fordelt på de fem overordnede gebyr-
områder, der er forbundet med omkostningerne til sagsbehandling af tidsubegrænsede
ansøgninger. Inddelingen svarer til inddelingen, som fremgår af finansloven.
Tabel 19: Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst, kr.
Sagstype
2021
2022
Erhvervssager
Au pair og praktikanter
Studerende, etablerings-
kort, Start up DK
Medfølgende familie
Arb.till. til jobsøgning ef-
ter endt studie
SIRI andel af TUB-gebyrer
I alt
-69,3
-14,3
-20,8
-21,4
0
-3,6
-129,3
-85,4
-15,8
-22,4
-23,8
0
-3,7
-151
2023
-81,5
-13,3
-33
-36,8
-0,3
-4,4
-169,3
2024
-119,4
-15,9
-46,8
-53,3
-0,5
-4,2
-240,2
Kilde: Navision Stat
Note: De samlede nettogebyrindtægter er 238,7 mio. kr. da periodiseringen af gebyrindtægter til
færdiggørelse af verserende sager ultimo året er steget med 2,3 mio. kr. i forhold til primo året.
Hertil kommer øvrige indtægter på 0,8 mio. kr. fra erstatningsopholdskort og genoptagelsessager.
Periodiseringen af gebyrindtægter er steget med 2,3 mio. kr. fra 12,5 mio. kr. ultimo
2023 til 14,8 mio. kr. ultimo 2024, jf. tabel 21. Stigningen ligger primært på erhvervssa-
ger, og skyldes en højere gebyrsats i 2024 end i 2023, mens antallet af verserende sager
er uændret. De øvrige bevægelser skyldes en mindre stigning i gebyrsatsen for studie og
Au pair sager.
4.7 It-omkostninger
I nedenstående tabel 23 ses styrelsens IT-omkostninger fordelt på lønomkostninger,
driftsomkostninger og investeringsomkostninger.
Side | 20
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993468_0025.png
4.0 Bilag
Tabel 23. It-omkostninger
It-omkostninger (mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til IT (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
2024
5,2
13,2
2,1
0,5
0
0,2
21,2
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: De interne personaleomkostninger er beregnet ud fra tidsregistreringer på it-generelt og koncernfælles it-
projekter fra mTIME. Herefter er der brugt et årligt effektivt årsværk på 1420 timer og årsværksprisen fra tabel 1.
Note: Der er på ministerområdet etableret koncernfælles IT, Center for IT placeret ved Udlændingestyrelsen, hvor-
for ovenstående it-omkostninger alene vedrører de direkte udgifter til it-drift og vedligeholdelse mv. i styrelsen.
Side | 21