Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2993467_0001.png
Årsrapport 2024
Hjemrejsestyrelsen
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0002.png
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0003.png
Årsrapport 2024
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Hjemrejsestyrelsen
© 2025 Hjemrejsestyrelsen
Hjemrejsestyrelsen
Birkerød Kongevej 2-4
3460 Birkerød
Tlf.: +45 30 65 78 00
E-mail: [email protected]
www.uim.dk
Marts 2025
Alle rettigheder tilhører Hjemrejsestyrelsen.
Udgivelsen kan frit hentes på www.uim.dk
Hjemrejsestyrelsens udgivelser kan frit citeres med tydelig kildegengivelse.
Side | 3
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0004.png
Indholdsfortegnelse
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0
Påtegning af det samlede regnskab
5
1.1 Påtegning ..................................................................................................................... 5
2.0
Beretning
6
2.1 Præsentation af virksomheden ................................................................................... 6
2.2 Ledelsesberetning ....................................................................................................... 7
2.3 Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................... 9
2.4 Målrapportering ........................................................................................................ 10
2.5 Forventninger til det kommende år .......................................................................... 15
3.0
Regnskab
17
3.1 Anvendt regnskabspraksis ......................................................................................... 17
3.2 Resultatopgørelse mv. ............................................................................................... 18
3.3 Balancen .................................................................................................................... 19
3.4 Egenkapitalforklaring................................................................................................. 21
3.5 Likviditet og låneramme ............................................................................................ 22
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................ 22
3.7 Bevillingsregnskab ..................................................................................................... 23
4.0
Bilag
25
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ...................................................................... 25
4.2 Indtægtsdækket virksomhed ..................................................................................... 26
4.3 Fællesstatslige løsninger mv...................................................................................... 26
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed .................................................................................... 26
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter ................................................................................ 26
4.6 Forelagte investeringer ............................................................................................. 27
4.7 It-omkostninger ......................................................................................................... 27
Side | 4
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0005.png
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten for Hjemrejsestyrelsen er aflagt i henhold til § 39, stk. 4, i bekendtgørelse
nr. 116 af 27. februar 2018 om statens regnskabsvæsen mv. (Regnskabsbekendtgørel-
sen).
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Hjemrejsestyrelsen, CVR-nr.
41 33 82 10, er ansvarlig for i 2024, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som
skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2024.
Årsrapporten omfatter følgende hovedkonti:
§ 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen (drift, virksomhedsbærende hovedkonto)
§ 14.41.02. Flygtningenævnet (drift)
§ 14.41.03. Udlændingenævnet (drift)
§ 14.41.04. Understøttelse af hjemrejseindsatsen (tilskud)
§ 14.41.05. Forberedelse af hjemrejse (tilskud)
§ 14.41.06 Repatrieringsordningen (tilskud)
§ 14.41.07. Hjemrejsestøtte
1.1 Påtegning
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinfor-
mationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen er fyl-
destgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig for-
valtning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrappor-
ten.
København, den
19
/
3
2025
Pernille Breinholdt Mikkelsen
Departementschef
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Side | 5
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0006.png
2.0 Beretning
2.0 Beretning
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Hjemrejsestyrelsens og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller for-
ventes at påvirke Hjemrejsestyrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af virksomheden
Hjemrejsestyrelsen blev oprettet pr. 1. august 2020, jf. kongelig resolution af 10. sep-
tember 2019, hvor myndighedsansvaret for varetagelsen af opgaver i relation til hjem-
sendelse af udlændinge uden lovligt ophold i EU- og tredjelande mv., blev overført til
Hjemrejsestyrelsen fra politiet. Hjemrejsestyrelsens virksomhed omfatter endvidere
Flygtningenævnet, Udlændingenævnet med tilhørende sekretariater samt Nationalt ID-
center.
Hjemrejsestyrelsens arbejde skal resultere i følgende langsigtede effekter for samfundet:
Hjemrejsestyrelsen bidrager til en troværdig og effektiv udlændingepolitik gennem
et klart og tydeligt handlingsfokus på de myndighedsopgaver, der drejer sig om
hjemrejse, udsendelse og klagesagsbehandling.
Sikre at reglerne på udlændingeområdet vedrørende hjemrejse og udsendelser admi-
nistreres effektivt og korrekt.
Være førende i viden omkring hjemrejse og udsendelse ved at basere sin virksomhed
på solid viden og evidens.
Hjemrejsestyrelsen varetager opgaver i relation til hjemsendelse af afviste asylansøgere
og andre udlændinge, der ikke har lovligt ophold i Danmark. Opgaverne vedrører bl.a.
udrejsekontrol og gennemførelse af de faktiske udsendelser, herunder Dublin-udsendel-
ser, udsendelser til EU-lande og udsendelser til tredjelande. Hjemrejsestyrelsen har fo-
kus på en opsøgende tilgang med tidlig vejledning om muligheden for at hjemrejse samt
konsekvensvejledning om betydningen af manglende efterlevelse af myndighedernes
påbud. Hjemrejsestyrelsen har endvidere et Internationalt Kontor, som skal sikre en
styrkelse af det internationale samarbejde på området, herunder styrke det operatio-
nelle udsendelsesarbejde, kontakt med internationale organisationer og myndigheder i
tredjeverdenslande. Hjemrejsestyrelsen er samtidig ansvarlig for hjemrejseindsatsen i
forhold til sårbare persongrupper, som f.eks. uledsagede mindreårige og ofre for men-
neskehandel mv. Endvidere varetager Hjemrejsestyrelsen opgaver vedrørende forhol-
dene for udlændinge uden lovligt ophold i Danmark, herunder i relation til motivations-
fremmende foranstaltninger og kontrolforpligtelser.
Flygtningenævnets Sekretariat er organisatorisk placeret i Hjemrejsestyrelsen. Hoved-
opgaven for sekretariatet er at sørge for, at de sager, som Flygtningenævnet behandler,
Side | 6
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0007.png
2.0 Beretning
bliver håndteret korrekt og hurtigt, og at nævnsmøderne tilrettelægges hensigtsmæs-
sigt og effektivt.
Udlændingenævnets Sekretariat er organisatorisk placeret i Hjemrejsestyrelsen. Hoved-
opgaven for sekretariatet er at sørge for, at de sager, som Udlændingenævnet behand-
ler, bliver håndteret korrekt og hurtigt, og at nævnsmøderne tilrettelægges hensigts-
mæssigt og effektivt.
Nationalt ID-center er organisatorisk placeret i Hjemrejsestyrelsen, men centeret udø-
ver sine funktioner i fuld uafhængighed. Nationalt ID-center yder bl.a. rådgivning og bi-
stand til offentlige myndigheder i forhold til spørgsmål om fastlæggelse og kontrol af
identiteten på udlændinge, som ønsker at indrejse i, eller som opholder sig i Danmark.
2.2 Ledelsesberetning
Indeværende afsnit giver en kort sammenfatning af årets vigtigste faglige og finansielle
resultater.
2.2.1 Sammenfatning af årets faglige resultater
Hjemrejsestyrelsens mål- og resultatplan for 2024 omfattede resultatkrav for sagsbe-
handling på udsendelsesområdet og klagesagsbehandlingen. Herudover arbejdede
Hjemrejsestyrelsen med kvalitetsmål for sagsbehandlingen, mål for informationssikker-
hed, mål for leverandørstyring og databehandlerforhold, mål for internt finansielt kon-
trolsystem samt mål for bæredygtighed.
I 2024 blev i alt 2.453 udlændinge
1
udsendt af Danmark.
Den samlede målopfyldelse er i alt 100 pct., og det er Hjemrejsestyrelsens samlede vur-
dering, at dette er et meget tilfredsstillende resultat. Se afsnit 2.4 for en mere detaljeret
gennemgang af Hjemrejsestyrelsens målopfyldelse.
2.2.2 Sammenfatning af årets finansielle resultater
Årets økonomiske hoved- og nøgletal fremgår af nedenstående tabel 1.
Tabel 1. Hjemrejsestyrelsens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
-264,7
-274,7
-268,9
Regnskab 2023
Regnskab 2024
Grundbudget 2025
Samme person kan være talt med som udsendt flere gange. Begrebet udsendt dækker desuden
også over rejst på egen hånd, hvis Hjemrejsestyrelsen har været en del af processen. Der eksiste-
rer også to andre grupper vedr. ”skønnet udrejst” og forsvundne udlændinge. Disse to typer tæl-
ler ikke med, da Hjemrejsestyrelsen ikke har kendskab hertil.
1
Side | 7
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0008.png
2.0 Beretning
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og im-
materielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
248,9
-15,8
-15,8
-15,7
251,4
-23,2
-23,2
-23,1
268,9
-
-
0,0
2,0
6,3
-182,9
-2,2
-25,1
1,5
3,0
-206,0
-1,6
-26,3
-
-
-
-
-
20,3
98,7
14,7
-
-
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
279,3
0,6
279,4
0,7
300
0,7
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Årsværk i 2025 er budgetteret på baggrund af finanslov for finansåret 2025.
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at summen kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
Årets resultat for Hjemrejsestyrelsens virksomhed er et samlet mindreforbrug på 23,1
mio. kr. Dette fordeler sig med et mindreforbrug på 10,7 mio. kr. på § 14.41.01. Hjem-
rejsestyrelsen, et mindreforbrug på 13,9 mio. kr. på § 14.41.02. Flygtningenævnet og et
merforbrug på 1,5 mio. kr. på § 14.41.03. Udlændingenævnet.
På § 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen har der historisk været et væsentligt forbrug i relation
til motivationsfremmende foranstaltninger og kontrolforpligtelser. Dette forbrug har
Hjemrejsestyrelsen nedbragt væsentligt i 2024 ved bl.a. at opnå godkendelse af det un-
derstøttende system til kontrolforpligtelserne samt interne effektiviseringer. Dertil har
der været en række udlån til øvrige institutioner på ministerområdet samt Minksekreta-
riatet, hvilket har medført færre lønudgifter end ventet. Årets resultat udviser derfor et
mindreforbrug i styrelsen. Sekretariatsbistand for nævnene har haft et mindre merfor-
brug, mens Nationalt ID-Center (NIDC) har haft et mindreforbrug.
Mindreforbruget på § 14.41.02. Flygtningenævnet knytter sig til færre afholdte nævns-
møder som følge af færre klagesager end forudsat. Merforbruget på § 14.41.03 Udlæn-
dingenævnet følger af en øget aktivitet, bl.a. som følge af stigende udgifter til førelse af
retssager.
Side | 8
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0009.png
2.0 Beretning
Årsværksforbruget udgjorde 279,4 årsværk i 2024. Det samlede lønsumsforbrug var
182,2 mio. kr. og ligger under lønsumsloftet for 2024, der udgjorde 196,8 mio. kr. Års-
værksprisen udgjorde 0,7 mio. kr.
Det er samlet set Hjemrejsestyrelsens vurdering, at årets finansielle resultater er til-
fredsstillende.
2.2.3 Oversigt over hovedkonti
I tabel 2 grupperes Hjemrejsestyrelsens hovedkonti i Drift (dvs. driftsbevillinger) og Ad-
ministrerede ordninger (dvs. reservationsbevillinger og en lovbunden bevilling). For de
nærmere detaljer vedrørende de enkelte hovedkonti henvises til afsnit 3.7. Bevillings-
regnskabet.
Tabel 2. Hjemrejsestyrelsens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Balancekonto
Administrerede ordninger - tilskud
Udgifter
Indtægter
Balancekonto
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at summen kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
Note: Bevillinger i årsrapporten afspejler vedtaget Finanslov 2024 og forslag til Tillægsbevillingslov 2024, som på
udgivelsestidspunktet ikke er endeligt vedtaget af Folketinget.
47,5
-0,1
38,8
0
-
-
144,2
273,6
-0,8
251,6
-1,9
-
-
202,6
Bevilling
(FL+TB)
Regnskab
Overført overskud ultimo
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Dette afsnit viser ressourceforbruget for den virksomhedsbærende hovedkonto §
14.41.01. Hjemrejsestyrelsen, herunder nævnssekretariaterne og Nationalt ID-Center
samt § 14.41.02. Flygtningenævnet og § 14.41.03. Udlændingenævnet.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for Hjemrejsestyrelsens opgaver
Opgave (mio. kr.)
0.
1.
Generelle fællesomkostninger
Hjemrejseindsats
Bevilling
(FL+TB)
48,2
87,7
-1,5
Øvrige
indtægter
Omkostninger
36,9
86,5
Andel af årets
overskud
11,3
1,2
Side | 9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0010.png
2.0 Beretning
2.
3.
4.
5.
I alt
Sekretariatsbistand til nævnene
Flygtningenævnet
Udlændingenævnet
Nationalt ID-center
61,9
35,3
8,1
31,6
272,8
0
0
-0,4
0
-1,9
66,5
21,4
9,6
28,9
249,7
-4,6
13,9
-1,5
2,7
23,1
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at summen kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
2.4 Målrapportering
Hjemrejsestyrelsens mål for 2024 er fastsat i mål- og resultatplanen for 2024, som er
indgået mellem Hjemrejsestyrelsen og Udlændinge- og Integrationsministeriets depar-
tement. Målrapporteringen indeholder to dele: 1. del: Oversigt over årets resultatopfyl-
delse og 2. del: Uddybende analyser og vurderinger.
2.4.1 Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Oversigt over årets faglige resultatopfyldelse for de eksternt rettede mål samt de kon-
cernfælles mål fremgår af tabel 4 nedenfor. Hjemrejsestyrelsen har opfyldt 15 ud af 15
mål. Den samlede målopfyldelsesgrad i 2024 udgør 100 pct.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Resultatkrav
Målopfyldelse
(året som helhed)
Vægt-
ning
1. Faglige mål
a)
Opfyldt
Delmål 1) Hjemrejsestyrelsen skal i lø-
bet af 2024 udsende minimum 150
Delmål 1) 196 afvi-
afviste asylansøgere.
ste asylansøgere blev
udsendt i 2024
Delmål 2) Antallet af afviste asylansø-
gere, der har været i udsendelsespo- Delmål 2) Antallet er
20
sition i mere end to år, skal i løbet af
nedbragt med 20,2%
2024 nedbringes minimum 10 pct. i
forhold til ultimo 2023.
Delmål 3) 967 doms-
udviste blev udsendt
Delmål 3) Hjemrejsestyrelsen skal i
i 2024
2024 udsende minimum 800 domsud-
viste.
b) Inden udgangen af 2024 er der
gennemført 3-5 hjemrejseprojekter,
som kan omfatte både frivillige og
tvangsmæssige udsendelser.
Opfyldt
10
Hjemrejseindsats:
Hjemrejsestyrelsen skal understøtte, at
antallet af udlændinge i udsendel-sespo-
sition i løbet af 2024 nedbringes.
5 projekter er gen-
nemført i 2024
Side | 10
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0011.png
2.0 Beretning
c) Den første hjemrejsesamtale med
Opfyldt
udlændinge, som får afslag på asyl i
2024 og har en udrejsefrist på 7 dage,
skal være afholdt inden udrejsefristen 93,8%
i 85 pct. af sagerne.
d) 90 pct. af udeblevne afviste asylan-
søgere fra landets udrejsecentre vil få
berammet en ”genopdukketsamtale”
inden 10 dage fra tilbagekomsten til
udrejsecentret.
Opfyldt
5
5
96,2%
e) Hjemrejsestyrelsen skal i 95 pct. af
alle relevante sager, og på baggrund
Opfyldt
af en skriftlig orientering fra Udlæn-
dingestyrelsen, have berammet tæn-
kepausesamtalen senest 8 dage efter, 96,4%
at udlændingen har modtaget det
oversatte afslag på asyl
f) Overtrædelser af kontrol-forpligtel-
ser (dvs. meldepligt, opholdspligt og
underretningspligt) skal løbende poli-
tianmeldes. Målet for 2024 er, at 95%
af personerne med potentielle over-
trædelser af kontrolforpligtelserne er
blevet behandlet og konstaterede
overtrædelser anmeldt på baggrund
af løbende månedlige opgørelser.
Hjemrejsestyrelsen vil månedligt af-
rapportere til departementet.
g) I minimum 80 % af sagerne om
straksudsendelser skal udsendelsen
være gennemført senest 10 dage ef-
ter, at Hjemrejsestyrelsen har modta-
get svar på høring fra relevante myn-
digheder, jf. bekendtgørelse om
straksudsendelse.
h) I minimum 90 pct. af sagerne skal
overførelsen af udlændinge, omfattet
af Dublinforordningen, til den ansvar-
lige medlemsstat, ske inden for fri-
sterne i Dublinforordningens artikel
29, stk. 1 og 2.
Flygtningenævnets sekretariat:
Sekretariatet skal understøtte, at de sa-
ger som Flygtninge-nævnet behandler,
bliver ekspederet korrekt og hurtigt.
5
Opfyldt
5
Målet er opfyldt
Opfyldt
5
92,9%
Opfyldt
5
99,7%
Opfyldt
Flygtningenævnet har en målsætning
om, at den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for 95 pct. af spontansa-
ger i 2024 ikke overstiger 110 dage.
Den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid
for 95 pct. af spon-
tansagerne i 2024
var 98 dage.
10
Side | 11
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0012.png
2.0 Beretning
Udlændingenævnets sekretariat:
Sekretariatet skal understøtte, at de sa-
ger som Udlændinge-nævnet behandler,
bliver ekspederet korrekt og hurtigt.
Opfyldt
Udlændingenævnet har en målsæt-
ning om, at den gennemsnitlige sags-
behandlingstid for 95 pct. af nævnets
sager er ikke overstiger 6 måneder
ved udgangen af 2024.
Den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid
for 95 pct. af Udlæn-
dingenævnets sager
var 157,5 dage
10
Styrelsen skal i 2. kvartal udvælge,
hvilke sagsområder der skal kvalitets-
måles. Udvælgelsen skal ske i dialog
med departementet.
Kvalitet i sagsbehandlingen: Hjemrejse-
styrelsen skal løbende sikre, at etable-
rede og nye regler samt praksisændrin-
ger efterleves.
I 3. kvartal gennemføres kvalitetsmål-
ingen af de udvalgte sagsområder. På
baggrund af målingerne udarbejdes
en rapport om målingens resultater,
og evt. forslag til opfølgende initiati-
ver rapporteres for styrelsens direk-
tion og eftersendes til departe-men-
tet.
Opfyldt
5
2. Koncernfælles mål
Informationssikkerhed:
Styrelsen skal:
• Opretholde det modenhedsniveau på
informationssikkerhedsområdet, som er
forudsat i Digitalise-ringsstyrelsens ISO-
27001 modenhedskoncept.
• Efterleve Digitaliseringsstyrelsens tek-
niske minimumkrav.
Konstateres mangler i forbindelse med
Digitaliseringsstyrelsens modenhedsmå-
linger eller opfølgning på de tekniske mi-
nimumskrav, skal styrelsen følge de udar-
bejdede handlingsplaner.
Leverandørstyring/databehandlerfor-
hold:
Styrelsen skal sikre:
• at der foretages rettidige risikovurde-
ringer forinden indgåelse af databehand-
leraftaler
Styrelsen skal ved udgangen af 2. og
4. kvartal 2024 indsende oversigt
over indgåede databehandlerfor-
hold.
Målet er opfyldt
2,5
Styrelsen skal opnå eller opretholde
det forventede modenhedsniveau.
Målet er opfyldt
Styrelsen efterlever de tekniske mi-
nimumskrav.
2,5
Det skal fremgå af oversigten, hvor-
vidt der er indgået databehandleraf-
taler – herunder om der er risikovur-
deret, ført tilsyn og om der i forbin-
• at der indgås databehandleraftaler, for- delse med det enkelte databehand-
inden behandling af personoplysninger
lerforhold sker overførsler til usikre
Side | 12
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0013.png
2.0 Beretning
finder sted
• at databehandleren ikke overfører per-
sonoplysninger til usikre tredjelande i
strid med databeskyttelsesreglerne.
• at der ud fra en risikobaseret tilgang fo-
retages regelmæssige tilsyn af databe-
handlernes behandling af personoplys-
ninger
Internt finansielt kontrolsystem:
Bekendtgørelse om intern kontrol mv.
har virkning fra d. 1. juli 2024. Med be-
kendtgørelsen stilles der krav om, at sty-
relsens interne finansielle kontrolmiljø
vedligeholdes, og at der løbende følges
op på ændringer i styrelsens finansielle
risikovurdering. Indsatsen skal sikre, at
det ønskede niveau af kontrol mod tilsig-
tede og utilsigtede fejl i finansielle pro-
cesser løbende er til stede.
Bæredygtighed:
Udlændinge- og Integrati-onsministeriet
arbejder med FNs verdensmål, herunder
mål 12 om an-svarlig produktion og an-
svarligt forbrug, jf. delmål 12.7, der
handler om, at fremme en bære-dygtig
offentlig indkøbs-praksis i overensstem-
melse med nationale politik-ker og priori-
teter. Delmålet efterleves bl.a. ved im-
plementering af Charter for godt og
grønt indkøb.
tredjelande i strid med databeskyt-
telsesreglerne.
Styrelsen skal med udgangen af 3.
kvartal 2024 rapportere status på
styrelsens arbejde med det interne
finansielle kontrolmiljø samt risiko-
vurderingen af styrelsens finansielle
processer.
Målet er opfyldt
5
Styrelsen skal med udgangen af 1.
kvartal indsende indkøbsanalyse
med udpegede strategiske indsats-
områder.
Styrelsen skal med udgangen af 2.
kvartal have opstillet indkøbsmål,
herunder baseline.
Styrelsen skal ved udgangen af 3.
kvartal fremsende status på målop-
fyldelse på indkøbsmål.
Målet er opfyldt
5
2.4.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
I det følgende analyseres udvalgte mål og resultater. Der redegøres nedenfor for
følgende mål:
Mål 1.1. Hjemrejseindsatsen generelt
Mål 1.2. Flygtningenævnets sekretariat
Mål 1.3 Udlændingenævnets sekretariat
Ad 1.1 Hjemrejsestyrelsen har i 2024 understøttet, at afviste asylansøgere m.fl. uden
lovligt ophold i Danmark udrejser af landet i overensstemmelse med deres pligt hertil.
Styrelsen har endvidere vejledt om mulighederne for og understøttet frivillig hjemrejse
og konsekvenser ved ikke at samarbejde med myndighederne herom. Hjemrejsestyrel-
sen har arbejdet målrettet og håndteret sagerne proaktivt, og udført en effektiv, korrekt
og håndholdt behandling af sagerne, til udsendelsen har fundet sted. Ydermere har
Side | 13
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0014.png
2.0 Beretning
Hjemrejsestyrelsen arbejdet målrettet med at overholde frister inden for Dublin-udsen-
delser, udsendelse af domsudviste, samt frister relateret til domsudviste.
Resultatkravene vedr. hjemrejseindsatsen er opfyldt.
Ad. mål 1.2. Flygtningenævnets sekretariatet skal understøtte, at de sager, som Flygt-
ningenævnet behandler, bliver ekspederet korrekt og hurtigt.
”Flygtningenævnet har en målsætning om, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for 95 pct. af spontansager i 2024 ikke overstiger 110 dage.”
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 95 pct. af spontansagerne i 2024 var 98
dage.
Resultatkravet er opfyldt.
Ad. Mål 1.3. Udlændingenævnets sekretariat - Sekretariatet skal understøtte, at de sa-
ger som Udlændingenævnet behandler, bliver ekspederet korrekt og hurtigt.
” Udlændingenævnet har en målsætning om, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for 95 pct. af nævnets sager er nedbragt til 6 måneder ved udgangen af 2024.”
I oktober 2022 påbegyndte Udlændingenævnets sekretariat et projekt for at komme
sagsbunkerne til livs med særligt fokus på at afslutte de ældste sager og skabe en sund
sagsportefølje. Det overordnede mål er kortere sagsbehandlingstider. Indsatsen har haft
god effekt, og antallet af verserende sager blev reduceret, således at den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid ved udgangen af 2024 var 157,5 dage svarende til ca. 5,3 måne-
der.
Resultatkravet er opfyldt.
2.4.3 Koncernfælles mål
Mål 2.1: Informationssikkerhed
2.1: 1.halvår:
Styrelsen opretholder det forventede modenhedsniveau, og styrelsen ef-
terlever de tekniske minimumskrav.
Hjemrejsestyrelsen har opretholdt det ønskede modenhedsniveau på alle områder ved
udgangen af året, og målet er derfor opfyldt.
Forvaltningsret og Datasikkerhed (FD) har vurderet, at målet er opfyldt. Hjemrejse-
styrelsens overholdelse af de teknikske minimumskrav indeholder et forbehold for
krav 6, 12, 16 og 27, hvor fuldstændig efterlevelse afhænger af løsninger i Koncern
It. De øvrige tekniske minimumskrav efterleves fuldstændigt.
Departementet har vurderet, at målet er opfyldt.
Side | 14
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0015.png
2.0 Beretning
Mål 2.2: Leverandørstyring/ databehandlerforhold
2.2: 2.2: Styrelsen
skal ved udgangen af 2. og 4. kvartal 2024 indsende oversigt over ind-
gåede databehandlerforhold.
Departementet har vurderet, at målet er opfyldt.
Mål 2.3: Intern finansiel kontrol
2.3: Styrelsen skal med udgangen af 3. kvartal 2024 rapportere status på styrelsens ar-
bejde med det interne finansielle kontrolmiljø samt risikovurderingen af styrelsens finan-
sielle processer.
Departementet har vurderet, at målet er opfyldt.
Mål 2.4: Bæredygtighed
2.4:
Styrelsen skal med udgangen af 1. kvartal indsende indkøbsanalyse med udpegede stra-
tegiske indsatsområder.
Styrelsen skal med udgangen af 2. kvartal have opstillet indkøbsmål, herunder baseline.
Styrelsen skal ved udgangen af 3. kvartal fremsende status på målopfyldelse på indkøbs-
mål.
Departementet har vurderet, at målet er opfyldt.
2.5 Forventninger til det kommende år
Hjemrejsestyrelsens grundbudget 2025 udgør 268,9 mio. kr., jf. finansloven for 2025.
Tabel 5. Økonomiske forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab
2024
-274,7
251,6
-23,1
Grundbudget
2025
-268,9
268,9
0,0
Anm.: Hjemrejsestyrelsens økonomiske resultat 2024 og forventninger til kommende år omfatter den
virksomhedsbærende hovedkonti § 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen, § 14.41.02. Flygtningenævnet og § 14.41.03. Ud-
lændingenævnet.
Anm.: Afrunding til én decimal kan betyde, at resultatet kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: GB2025 svarer til FL2025.
Overordnet indeholder Hjemrejsestyrelsens mål- og resultatplan for 2025 ambitiøse
mål, både i forhold til den mere konkrete hjemrejseopgave, men også i forhold til de
Side | 15
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0016.png
2.0 Beretning
processer, der skal understøtte hjemrejse med fortsat skærpet fokus på udsendelse af
afviste asylansøgere og øget fokus på domsudviste. Herunder også fortsat fokus på
overholdelse af frister. Samtidig vil det være en væsentlig prioritet for Hjemrejsestyrel-
sen i 2025, at sagsbehandlingen fortsat skal lykkes, og at der i nævnene er en særlig am-
bition om, at sagsbehandlingstiden, ligesom i 2024, fortsat nedbringes.
I 2025 vil Hjemrejsestyrelsen have fokus på at styrke samarbejdet med relevante aktører
for at sikre, at repatrieringsindsatsen, der skal medvirke til at herboende udlændinge,
som er omfattet af ordningen, og som ønsker at vende tilbage til hjemlandet, får den
bedst mulige rådgivning og støtte til at kunne træffe beslutning om at vende tilbage.
Hjemrejsestyrelsen vil i 2025 arbejde med en række større projekter på udsendelsesom-
rådet, som ikke mindst tager sigte på at håndtere vanskelige udsendelsessager. Projek-
terne skal endvidere give viden om nye måder at løse hjemrejseopgaven på, som derefter
kan blive en del af styrelsens almindelige drift på området.
Side | 16
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0017.png
3.0 Regnskab
3.0 Regnskab
I dette afsnit redegøres for Hjemrejsestyrelsens ressourceforbrug i
finansåret 2024 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle
status på balancen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som
Hjemrejsestyrelsen har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar
for i 2024.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af
bevillinger pr. hovedkonto samt synliggørelse af udnyttelsen af
lånerammen og lønsumsloftet.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Hjemrejsestyrelsen følger bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen og
retningslinjerne i Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning, jf. Økonomi-
styrelsens hjemmeside
www.oes.dk.
Regnskabs- og bevillingsoplysninger er baseret på uddata fra Statens Koncernsystem
(SKS), afstemt med data fra Navision Stat og Statens Budgetsystem (SBS).
Side | 17
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0018.png
3.0 Regnskab
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Hovedtal (mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
0,0
0,0
0,0
0,0
-23,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,2
-15,7
0,0
0,1
-23,1
0,0
0,0
0,0
-0,0
-0,0
-15,9
0,0
0,0
-23,2
0,0
0,0
0,0
164,9
22,0
-6,9
-0,2
180,0
0,7
8,5
52,5
248,9
-15,8
164,1
23,6
-6,4
1,0
182,2
0,6
12,8
48,2
251,4
-23,2
-
-
-
-
195,3
-
-
-
268,9
0,0
7,0
7,0
7,7
7,7
-
7,8
7,8
-261,2
0,0
-2,8
-0,7
-264,7
-272,8
0,0
-1,4
-0,5
-274,7
-
-
-
-
-268,9
Regnskab
2023
Regnskab
2024
Grundbudget
2025
Årets resultat
-15,7
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at summen kan afvige fra tal i SKS.
Note: GB2025 svarer til FL2025.
Side | 18
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0019.png
3.0 Regnskab
Resultatet af Hjemrejsestyrelsens omkostningsbaserede drift viser et mindreforbrug på
23,1 mio. kr., der er fremkommet på baggrund af ordinære driftsindtægter på i alt 274,7
mio. kr., hvor den væsentligste post udgøres af bevillinger på 272,8 mio. kr. De reste-
rende indtægter kan bl.a. tilskrives refusioner fra Frontex. Dertil kommer ordinære
driftsomkostninger på i alt 251,4 mio. kr., hvor den største post er personaleomkostnin-
ger på 182,2 mio. kr.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
Disponering af årets resultat (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
23,1
Anm.: Resultatdisponeringen omfatter den virksomhedsbærende hovedkonto § 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen, §
14.41.02. Flygtningenævnet og § 14.41.03. Udlændingenævnet.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
3.3 Balancen
Den samlede balance udgør 237,5 mio. kr. pr. 31. december 2024 mod 212,7 mio. kr. pr.
31. december 2023. Udviklingen skyldes en stigning i omsætningsaktiver på aktivsiden,
mens der på passivsiden er en stigning i egenkapitalen.
På aktivsiden består balancen af omsætningsaktiver og likvider for i alt 232,6 mio. kr. og
anlægsaktiver for 4,8 mio. kr., mens balancen på passivsiden udgøres af kortfristet gæld
på 26,3 mio. kr., langfristet gæld på 1,6 mio. kr., hensættelser på 3,5 mio. kr. og egenka-
pital på i alt 206,0 mio. kr.
Tabel 8. Balancen
Note
1
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, paten-
ter m.v.
Udviklingsprojekter under opfø-
relse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
F2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
-
-
0,3
-
0,1
-
-
0,1
-
0,1
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
-2,2
-1,6
1,6
-
-
1,6
1,3
-
-
1,3
2023
2024
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startka-
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
3
-3,4
-
-
-
-
-179,5
-182,9
-2,6
-3,4
-
-
-
-
-202,6
-206,0
-3,5
2023
2024
Side | 19
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0020.png
3.0 Regnskab
Igangværende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
-
0,4
3,4
-
3,4
5,4
0,2
3,4
-
3,4
4,9
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tj.ydel-
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for
fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
-
-
-
-2,2
-9,6
-6,3
-6,6
1,3
-4,0
-25,1
-
-
-
-1,6
-10,9
-5,4
-5,9
0,0
-4,1
-26,3
-
6,3
-
182,1
18,9
0,0
201,0
207,3
-
3,0
-
21,4
208,2
0,0
229,6
232,6
Gæld i alt
-27,3
-27,9
-237,5
Aktiver i alt
212,7 237,5
Passiver i alt
-212,7
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note 1: Afrunding til én decimal kan betyde, at summen kan afvige fra tal i SKS.
Note 2: GB2025 svarer til FL2025
Note 3: Forpligtelsen vedrører bl.a. åremål og afspadsering. Der er yderligere uddybning under 4.1.7.
Aktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver udgør 1,3 mio. kr. Der er tale om
Færdiggjorte udviklings-
projekter,
der primært vedrører dokumentationsundersøgelsesudstyr og ESDA i regi af
NIDC samt etablering af hjemmeside, sagsbehandlingssystem mv. i Hjemrejsestyrelsen
og NIDC.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiverne består af tilgodehavender, periodeafgrænsningsposter
og likvide midler. Samlet er omsætningsaktiverne steget fra 207,3 mio. kr. i 2023 til
232,6 mio. kr. i 2024. Stigningen skyldes primært en omlægning til den uforrentede
konto (FF5) fra finansieringskontoen (FF7).
Reguleringen mellem FF7 og FF5 skyldes en ændring i den oprindelige bogføring, der
blev foretaget i Hjemrejsestyrelsens regnskab for at sikre, at regnskabet er i overens-
stemmelse med de gældende regnskabsmæssige standarder. Der blev således flyttet
midler fra FF7 til FF5, svarende til primoværdien af det overførte overskud i 2024.
Passiver
Egenkapital
Egenkapitalen udgør 206,0 mio. kr. i 2024. Det samlede videreførte overskud er
Side | 20
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0021.png
3.0 Regnskab
steget med 23,1 mio. kr. fra 182,9 mio. kr. i 2023 til 206,0 mio. kr. i 2024. Se også afsnit
3.4 Egenkapitalforklaring.
Hensatte forpligtelser vedrører bl.a. åremålshensættelse og afspadsering samt reetable-
ring af lejemål.
Leverandører af vare- og tjenesteydelser stiger fra 2023 til 2024, og tilskrives tidsmæs-
sige forskydninger på kort sigt.
Feriepenge reguleres med 0,7 mio. kr., hvilket skyldes den årlige genberegning af skyl-
dige feriepenge ultimo 2024.
Periodeafgrænsningsposter indeholder hensættelser til lønforhandlinger på ca. 4,1 mio.
kr., som vedrører 2024.
3.4 Egenkapitalforklaring
I tabel 9 forklares Hjemrejsestyrelsens egenkapital. Forklaringen
uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer som følge af
disponeringer for overført resultat til egenkapitalen.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Primo regulering/flytning mellem bogføringskredse
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
Bortfald
Udbytte til staten
Overførsel af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
2023
-3,4
-
-3,4
-
-
-
-
-
-
-163,7
0,0
-
-15,7
-
-
-
-179,5
2024
-3,4
-
-3,4
-
-
-
-
-
-
-179,5
0,0
-
-23,1
-
-
-
-202,6
Side | 21
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0022.png
3.0 Regnskab
Egenkapital ultimo
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
-182,9
-206,0
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
Låneramme (mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2024
1,5
10,0
14,7
Hjemrejsestyrelsens udnyttelsesgrad af lånerammen udgør 14,7 pct. i 2024, som tilskri-
ves, at immaterielle og materielle anlægsaktiver er faldet fra 2,0 til 1,5 mio. kr. fra 2023
til 2024, hvilket skyldes almindelige af- og nedskrivninger på biler og andet anlæg.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
§ 14.41.01.16800
§ 14.41.02.16800
§ 14.41.03.16800
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft på FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mer-/mindreforbrug)
Akk. opsparing ultimo 2023
1
Akk. opsparing ultimo 2024
181,2
181,2
170,9
10,3
68,9
79,2
9,6
9,6
7,0
2,6
75,5
78,1
6,0
6,0
4,3
1,7
46,7
48,4
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Note 1: Bogføring vedr. opsparingen for 2023 og 2024 foretages i 1. kvartal 2025.
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2024 er for § 14.41.01. Hjemrejsestyrel-
sen på 170,9 mio. kr. Lønsumsloftet for 2024 var på 181,2 mio. kr. Den akkumulerede
opsparing stiger således fra 68,9 mio. kr. i 2023 til 79,2 mio. kr. i 2024.
For § 14.41.02. Flygtningenævnet udviser det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i
2024 7,0 mio. kr., mens lønsumsloftet er på 9,6 mio. kr., hvorfor den akkumulerede op-
sparing stiger fra 75,5 mio. kr. til 78,1 mio. kr. i 2024. For § 14.41.03. Udlændingenæv-
net gælder, at det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2024 er 4,3 mio. kr., mens
Side | 22
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0023.png
3.0 Regnskab
lønsumsloftet er på 6,0 mio. kr., hvorfor den akkumulerede opsparing stiger fra 46,7
mio. kr. til 48,4 mio. kr. i 2024.
3.7 Bevillingsregnskab
Tabel 12 a. Bevillingsregnskab
Bevilling
(FL+TB)
320,2
Overført
Regnskab
Afvigelse
overskud
Ultimo 2024
288,4
31,8
-202,6
Videreførelse
Ultimo 2024
-144,2
Hovedkonto (mio. kr.)
41338210 Hjemrejsestyrelsen
Heraf:
Tabel 12 b. Bevillingsregnskab
Bevilling
(FL+TB)
229,4
229,5
-0,1
35,3
35,3
0,0
8,1
8,8
-0,7
Overført
Regnskab
Afvigelse
overskud
Ultimo 2024
218,7
220,2
-1,5
21,4
21,4
0,0
9,6
9,9
-0,4
10,7
9,3
1,4
13,9
13,9
0,0
-1,5
-1,1
-0,3
-18,3
0
-91,2
0
-93,2
Videreførsel
Ultimo 2024
0
Hovedkonto (mio. kr.)
§ 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.02. Flygtningenævnet
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.03. Udlændingenævnet
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling
(FL+TB)
Overført
Regnskab
Afvigelse
overskud
Ultimo 2024
9,7
9,7
0,0
21,0
21,0
0,0
5,2
0,2
0,2
0,0
2,6
2,7
-0,1
0,0
0
0
0
Videreførelse
Ultimo 2024
§ 14.41.04. Understøttelse af
hjemrejseindsats
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.05. Forberedelse af hjem-
rejse
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.06. Indsats i forhold til
9,9
9,9
0,0
23,6
23,7
-0,1
5,2
-112,8
-28,9
-2,4
Side | 23
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0024.png
3.0 Regnskab
repatrieringsordningen
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.07. Hjemrejsestøtte
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
5,2
0,0
8,7
8,7
0,0
5,2
0,0
2,9
2,9
0,0
0,0
0,0
5,8
5,8
0,0
0
0,0
Side | 24
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0025.png
4.0 Bilag
4.0 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Hjemrejsestyrelsen har ingen regnskabstekniske bemærkninger til resultatopgørelsen
og balancen.
Note 1 til Tabel 8 Balancen
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udvik- Erhvervede koncessi-
lingsprojekter
oner, patenter, li-
censer m.v.
3,13
-
-
-
3,1
-1,8
-
-1,8
1,3
-0,3
-
-0,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
I alt
Kostpris
Primo korrektioner og flytning mellem bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2024
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr.
31.12.2024
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2024
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Kilde: Statens Koncern System (SKS) 2024.
3,13
-
-
-
3,1
-1,8
-
-1,8
1,3
-0,3
-
-0,3
Note 2 til Tabel 8 Balancen
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2024
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Transportmateriel
1,0
-
-
-
1,0
-0,9
-
IT-udstyr
0,5
-
-
-
0,5
-0,4
-
Inventar
1,3
-
-
-
1,3
-1,3
-
I alt
2,8
-
-
-
2,8
-2,6
-
Side | 25
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0026.png
4.0 Bilag
Akkumulerede af- og nedskrivninger
pr. 31.12.2024
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2024
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
-0,9
-0,4
-1,3
-2,6
0,1
-0,2
-
-0,2
0,1
-0,1
-
-0,1
0,0
0,0
-
0,0
0,2
-0,2
-
-0,2
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2024
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2024
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Igangværende arbejder
for egen regning
0,0
0,0
-
0,0
0,0
Note 4.1.7. Hensatte forpligtelser
Hjemrejsestyrelsen har hensatte forpligtelser til bl.a. åremålsansættelse og afspadsering
samt reetablering af lejemål. Herudover er der hensatte forpligtelser til lønforhandlin-
ger, fratrædelsesgodtgørelse og udgifter til udlændingeattachéer.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Hjemrejsestyrelsen udfører ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Hjemrejsestyrelsen sælger ikke fællesstatslige løsninger.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Inden for Hjemrejsestyrelsens virksomhed er der en enkelt gebyrordning vedr. Udlæn-
dingenævnets opkrævning af et klagesagsgebyr. Der er indgået en administrationsaftale
mellem Hjemrejsestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og Integration
vedrørende administrationen af dette gebyr. Gebyret er administrativt fastsat i henhold
til udlændingelovens § 9, og reguleres én gang årligt, jf. § 9 stk. 4. Gebyret var fastsat til
930 kr. pr. klagesag i 2024, jf. § 9 stk. 5. Det samlede provenu fra gebyret udgjorde i
2024 i alt 0,5 mio. kr.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Hjemrejsestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter.
Side | 26
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Årsrapporter/finansielt regnskab § 14, fra udlændinge- og integrationsministeren
2993467_0027.png
4.0 Bilag
4.6 Forelagte investeringer
Hjemrejsestyrelsen har ikke foretaget investeringer, der kræver forelæggelse.
4.7 It-omkostninger
Hjemrejsestyrelsens it-aktiviteter varetages af Statens IT og Udlændingestyrelsen (Kon-
cern IT). Der har i alt været IT-udgifter for 13,3 mio. kr. i 2024 i Hjemrejsestyrelsen.
Tabel 15. It-omkostninger
It-omkostninger (mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
2024
1,0
7,1
2,1
2,1
0,9
0,1
13,3
Side | 27