Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 102
Offentligt
2976866_0001.png
10. februar 2025
J.nr. 2024 - 7726
Til Folketinget
Finansudvalget
Danmark skal implementere EU’s toldkodeks (EUTK) med løbende EU-frister
frem mod
udgangen af 2025. Implementeringen har i en årrække været under stort tidspres for at nå
EU-fristerne, idet der er tale om en stor og kompleks opgave med mange gensidige af-
hængigheder, der skal gennemføres på kort tid. Mange andre EU-lande, herunder flere
sammenlignelige lande, er ligeledes udfordret med at implementere EUTK.
Det er Skatteministeriets vurdering, at der generelt er god fremdrift i implementeringen af
EUTK i Danmark trods mange gensidige afhængigheder på tværs af flere store projekter,
og størstedelen af de planlagte releases i de tre primære projekter ifm. implementeringen
af EUTK er idriftsat. Bl.a. er tredje og sidste del af importkontrolsystemet sat i drift i maj
2024 i overensstemmelse med implementeringsplanen. De nye eksport- og EU-forsendel-
sessystemer (EEF) er teknisk idriftsat medio august 2023 indenfor EU-fristen, og alle
operatører har været tilsluttet de nye EEF-systemer siden juni 2024, hvorefter projektet er
afsluttet,
jf. akt. 70 af 28. november 2024.
Finansudvalget har senest i maj 2024 tiltrådt en ny tidsplan for projekterne vedr. hhv. im-
plementering af det nye nationale importsystem (DMS Import) og nye kontrol- og risiko-
styringssystemer (KRS),
jf. fortrolig akt. AU
og
fortrolig akt. AV af 16. maj 2024.
Tidsplanen
indebar idriftsættelse af systemerne den 8. marts 2025. EU-fristen for importsystemet var
fastlagt til den 31. december 2022. Danmark og 15 andre medlemsstater fik efterfølgende
dispensation herfor med ny frist den 31. december 2023.
Justeret tidsplan for implementering af DMS Import og KRS
Der er over en længere periode konstateret et højere antal fejl og lavere kvalitet i leveran-
dørens leverancer end forudsat. Der har været iværksat mitigerende tiltag med fokus på at
udbedre den manglende kvalitet, men det har alligevel vist sig vanskeligt for leverandøren,
at levere et tilfredsstillende produkt til den aftalte tid.
Skatteforvaltningen har fokus på at sikre, at importsystemet opnår den forudsatte kvalitet
og sikre den bedst mulige onboarding af erhvervslivet. Erhvervslivet har ligeledes udtrykt
ønske om mere tid til deres tilslutning til de nye systemer. Skatteforvaltningen ønsker der-
for at udskyde idriftsættelsen af DMS Import og kontrol- og risikostyringssystemet KRS.
Det betyder at hovedparten af importsystemet idriftsættes i juni 2025, hvorefter virksom-
hederne kan tage systemerne i brug, og Danmark i al væsentlighed efterlever EU-lovgiv-
ningen, da det herfra er muligt at gennemføre de angivelsesprocesser, som er forudsat af
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Orientering vedr. justeret tidsplan for DMS Import og KRS, fra skatteministeren
2976866_0002.png
Europa-Kommissionen med enkelte manuelle workarounds. I september 2025 idriftsæt-
tes yderligere en programrelease, som indeholder en række justeringer til systemet, så der
bl.a. ikke længere skal foretages manuelle workarounds, samt bidrager til større bruger-
venlighed for dele af erhvervslivet (særligt shippingbranchen).
Skatteforvaltningen vurderer, at udskydelsen kan håndteres ved at forlænge brugen af de
nuværende importsystemer. Europa-Kommissionen kan overveje at åbne en traktatkræn-
kelsessag mod Danmark. Skatteministeriet vurderer risikoen herfor som reel, men mode-
rat. De manuelle workarounds forventes ikke i sig selv at udløse kritik fra Kommissionen.
De økonomiske konsekvenser af den justerede tidsplan for DMS Import og KRS forven-
tes fortsat afholdt indenfor projekternes økonomiske rammer inkl. risikopulje, som senest
blev tiltrådt af Finansudvalget med
fortrolig akt. AU
og
fortrolig akt. AV af 16. maj 2024.
Fi-
nansudvalget vil i første halvår 2025 blive forelagt søgende aktstykker om væsentlige æn-
dringer til tidsplanen for projekterne.
Skatteforvaltningen orienterer om den ændrede idriftsættelse til erhvervslivet. Skattefor-
valtningen vil desuden fortsætte de senere års tætte og løbende dialog om implementerin-
gen af EUTK med Europa-Kommissionen på teknisk niveau.
Rasmus Stoklund
/ Katrine Baadsgaard Görtz
Side 2 af 2