Finansudvalget 2024-25
FIU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2913152_0001.png
Velkommen til Finansudvalget
- En guide til udvalgets arbejde
Formand:
Simon Kollerup (S)
Næstformand:
Dennis Flydtkjær (DD)
Mødetidspunkt:
Torsdag kl. 13.00
Alternativt mødetidspunkt:
Onsdag kl. 11.00
Lokale:
2-011
Sekretariatsbistand:
Udvalgssekretær Mads Fallesen, tlf. 3337 3642,
[email protected]
Udvalgsassistent Aicha Esdam, tlf. 3337 5548,
[email protected]
Herudover har Folketingssekretariatet tilknyttet et antal konsulenter,
der kan bistå udvalgene med yderligere faglig bistand i form af f.eks.
mundtlige orienteringer/uddybende skriftlige oplæg om juridiske og
økonomiske problemstillinger, EU-sager, internationale forhold og
politisk aktuelle emner.
Udvalget har desuden tilknyttet en kontaktperson i biblioteket, der
bl.a. udarbejder baggrundsmateriale til lov- og beslutningsforslag og
forespørgsler, som sendes på mail til udvalget, ugen før sagen
behandles i folketingssalen.
Som udvalgsmedlem er du altid velkommen til at kontakte
sekretariatet om både faglige og praktiske spørgsmål, herunder om
bistand fra de tilknyttede konsulenter.
Sagsområde
Finansudvalgets sagsområde omfatter finanslovsforslag, konkrete
bevillingssager (aktstykker) fra ministre, tillægsbevillingslovforslag,
budgetloven, statslån, de løbende revisionssager og statsrevisorernes
betænkning over statsregnskabet, generel økonomisk politik m.v.
Hovedvægten i udvalgets arbejde ligger på behandlingen af
bevillingslovgivning, herunder aktstykker fra ministre, og den
kontrolfunktion der ligger i behandlingen af de løbende revisionssager
og Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet.
Dokumenter m.v.
Alle udvalgets dokumenter f.eks. lov- og beslutningsforslag,
spørgsmål og svar fra ministre, bilag, henvendelser fra borgerne,
udvalgsdagsordener, udvalgets kalender m.v. kan findes
her.
23. september 2024
J.nr.: 24-000926
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til arbejdet i Finansudvalget
2913152_0002.png
Procedurer og praksis m.v. for udvalget
Generelle regler for udvalgsarbejdet er beskrevet i publikationerne:
»Udvalgsvejledningen«, som kan findes
her
og
»Håndbog i Folketingsarbejdet«, kapitel 4, som kan findes
her
Finansudvalgets arbejdsform er beskrevet uddybende i beretning nr. 6
af 7. april 2011, som kan findes
her.
I nedenstående er oplistet særlige procedurer og praksis, som har
betydning for det daglige arbejde.
Dagsordner
Følgende punkter opføres normalt på udvalgets dagsorden:
Gennemgang af henstående aktstykker.
Gennemgang af nye aktstykker.
Gennemgang af orienteringer fra ministre.
Øvrige dagsordens punkter opføres, når det er relevant. Det kan f.eks.
være:
Samråd med ministre.
Gennemgang af beretninger modtaget fra Statsrevisorerne.
Møder med eksterne.
Medlemmer af udvalget kan altid bede sekretariatet om at sætte et
punkt på dagsordenen.
Sekretariatet lægger de faste møder om torsdagen kl. 13.00 i
kalenderen i Outlook for 6 måneder af gangen. Øvrige udvalgsmøder
indkaldes ligeledes via kalenderen i Outlook.
Den endelige dagsorden for mødet foreligger senest fredag i ugen
inden mødet. Dog kan det være nødvendigt at opdatere dagsordenen
helt frem til mødets start med f.eks. relevante bilag og/eller hastende
sager.
Kontrol af implementering af forlig og aftaler
Den parlamentariske tradition i Danmark er i høj grad båret af
indgåelse af forlig og aftaler, som oftest rækker flere år ud i fremtiden
og indebærer betydelige udgifter og investeringer.
Finansudvalget følger implementeringen af udvalgte, flerårige forlig og
aftaler for bl.a. at kunne kontrollere, om forliget/aftalen implementeres
i overensstemmelse med de politiske ønsker, har den forventede
virkning/effekt, og for at kunne følge og kontrollere udgiftsstyringen.
De relevante ministre indkaldes til at give en mundtlig status
for implementeringen m.v. af forliget/aftalen.
Side 2 | 9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til arbejdet i Finansudvalget
2913152_0003.png
Henvendelser og deputationer
På grund af udvalgets omfattende arbejdsområde modtages og
omdeles ikke skriftlige henvendelser fra borgere og organisationer, og
det er heller ikke muligt at få foretræde for udvalget vedrørende
finanslovsforslaget, aktstykker m.v.
Borgere og organisationer henvises til de relevante fagudvalg.
Henvendelser til udvalget kan dog sendes på mail til udvalgets
medlemmer, men omdeles ikke med bilagsnummer, medmindre et
medlem anmoder om at få det omdelt, f.eks. hvis medlemmet ønsker
at stille spørgsmål til en minister vedrørende henvendelsen.
Såfremt udvalget behandler andre lov- eller beslutningsforslag end de
egentlige bevillingsforslag, vil der både blive omdelt henvendelser og
modtaget deputationer vedrørende forslagene.
Spørgsmål som sekretariatet automatisk stiller
Samrådsspørgsmål om Økonomisk redegørelse
(december, maj og august)
Samrådsspørgsmål om Det Europæiske Semester
Spørgsmål om talepapir efter samråd
Spørgsmål om gældende forlig og politiske aftaler
(En gang årligt)
Rykker for ubesvarede spørgsmål
Sekretariatet rykker løbende for ubesvarede spørgsmål og anmoder
om at få en tilbagemelding om, hvornår de spørgsmål, hvor svarfristen
er overskredet, forventes besvaret.
Sekretariatet kan også rykke særskilt efter anmodning fra et medlem.
Behandling af lovforslag og beslutningsforslag
De lovforslag, som regeringen forventer at fremsætte i et folketingsår,
fremgår af regeringens lovprogram. Lovprogrammet bliver normalt
sendt til Folketinget i starten af oktober og opdateres i december,
februar og marts.
Finanslovsforslaget
Forslag til finanslov (FFL) skal senest fremsættes 4 måneder forud for
finansåret, jf. grundlovens § 45.
Finansudvalget modtager en elektronisk udgave af FFL aftenen før
forslagets offentliggørelse
normalt kl. 20.00.
Samtidig modtages også Økonomisk Redegørelse (august).
Side 3 | 9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til arbejdet i Finansudvalget
2913152_0004.png
Teknisk gennemgang
Udvalget beslutter i foråret, hvornår der afholdes teknisk gennemgang
af FFL og med hvilke ministre.
Ministeren og dennes embedsmænd lægger ud med en kort
præsentation af de vigtigste ting på deres område, og herefter er der
mulighed for at stille spørgsmål.
1. behandling
1. behandling af FFL finder sted den førstkommende tirsdag eller
torsdag efter den 5. september. Der er afsat en hel dag til denne
debat.
FFL genfremsættes i det nye folketingsår som lovforslag nr. L 1.
Normalt tager ingen ordet under 1. behandling af det genfremsatte
forslag.
Udvalgsbehandling
På et af de første udvalgsmøder i det nye folketingsår sættes tidsplan
for behandlingen af FFL på dagsorden til godkendelse.
Betænkningen afgives normalt i oktober måned, og den indeholder
som hovedregel ikke ændringsforslag. Ved 2. behandling er der
normalt ingen, der tager ordet.
Når regeringen har indgået aftale om finansloven, og henholdsvis
regeringen og folketingsgrupperne har stillet ændringsforslag, afgiver
Finansudvalget tillægsbetænkning.
3. behandling
3. behandling af finanslovsforslaget foregår typisk over to dage.
Første dag er den store debat, som afsluttes med afstemninger om de
ændringsforslag, som partierne ønsker afstemning om.
Efter afstemningerne afbrydes mødet i folketingssalen, og
Finansudvalget mødes for at drøfte, om afstemningerne er forløbet
korrekt. Der afgives en mundtlig indstilling om resultatet af
afstemninger.
Ved starten af mødet på dag 2 afgiver udvalgsformanden
Finansudvalgets mundtlige indstilling fra talerstolen, hvorefter der
stemmes om den endelige finanslov.
Aktstykker
Aktstykker modtages senest onsdag i ugen forud for det møde, hvor
aktstykket ønskes behandlet.
Sekretariatet omdeler aktstykkerne, som kan findes på hjemmesiden.
Endvidere sendes aktstykker på mail (onsdag) til udvalgets
medlemmer og deres medarbejdere. Der vil være links til fortrolige
aktstykker, hvorfor de kun kan tilgås via pc fra Christiansborgs
netværk, eller hvis man er tilkoblet VPN-forbindelse.
Side 4 | 9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til arbejdet i Finansudvalget
Spørgsmål til aktstykker
Udvalgets medlemmer kan herefter stille spørgsmål til aktstykkerne.
Som udgangspunkt har spørgsmål opsættende virkning. Det vil sige,
at hvis der på mødet, hvor et aktstykke skal behandles, er ubesvarede
spørgsmål til aktstykket, er udgangspunktet, at aktstykket ikke kan
afgøres på mødet. I sidste ende er det flertallet i udvalget, der
beslutter, om et aktstykke skal afgøres uanset, at der er ubesvarede
spørgsmål.
I forbindelse med at spørgsmål stilles, kan medlemmet oplyse, at
spørgsmålet ikke skal have opsættende virkning, og at aktstykket
således kan afgøres, selv om spørgsmålet ikke er besvaret. I det
tilfælde sættes som hovedregel en frist på 14 dage for besvarelse af
spørgsmålet.
Der er som udgangspunkt ikke mulighed for at stille MFU-spørgsmål
til aktstykker, da medlemmerne af Finansudvalget ønsker at have styr
på, hvilke spørgsmål der stilles og hvornår.
Afgørelse af aktstykker
Ved afgørelse af aktstykker gælder reglen om, at »stolene tæller«,
dog således at medlemmer, der ikke er tilstede, regnes for at have
stemt ja. Fraværende medlemmer kontaktes derfor ikke med henblik
på at fastslå deres stemmeafgivning.
Hvis et medlem ikke har mulighed for at deltage i mødet, hvor
aktstykkerne skal afgøres, kan medlemmet på forhånd skriftligt
meddele, hvorledes man stemmer til aktstykkerne.
Hvis et flertal i Finansudvalget har tiltrådt et aktstykke, er
vedkommende minister efter gældende praksis stillet, som om
bevilling var givet ved lov med de eventuelle særlige begrænsninger,
som af udvalget måtte være knyttet til tiltrædelsen, jf. nedenfor.
Påtegninger
Finansudvalget har mulighed for at opstille visse betingelser eller
begrænsninger vedrørende aktstykker. Udvalget vil imidlertid ikke
udvælge dele af et aktstykke, som udvalget ikke kan tiltræde, eller
som ønskes ændret af udvalget, men alene tiltræde eller forkaste hele
aktstykket.
I forbindelse med tiltrædelsen af et aktstykke kan udvalget eller dele
heraf knytte en eller flere påtegninger til aktstykket. En påtegning kan
have karakter af enten:
en stemmeforklaring, eller
hvis der er tale om en påtegning, som støttes af et flertal i
udvalget, en betingelse eller en særlig begrænsning
vedrørende bevillingen eller ministerens anvendelse heraf.
Side 5 | 9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til arbejdet i Finansudvalget
Hastende aktstykker
Såfremt ministeren finder, at der kan være konsekvenser af negativ
art, hvis et aktstykke tiltrædes efter en given dato, bør dette fremgå af
aktstykket eller i et følgebrev, herunder hvilke konsekvenser det vil
have.
I ekstraordinære tilfælde, hvor normalfristen for oversendelse ikke kan
overholdes, eller hvor aktstykket er af så hastende karakter, at et
aktstykke ikke kan afvente behandling på det førstkommende møde,
skal ministeren skrive et brev til udvalgets formand med anmodning
om, aktstykket behandles på førstkommende møde eller i helt
ekstraordinære tilfælde i skriftlig procedure. Brevet skal altid redegøre
for:
hvorfor aktstykket er hastende,
hvorfor aktstykket ikke er oversendt tidligere,
hvornår den manglende tiltrædelse får negative
konsekvenser, og
hvilke negative konsekvenser der er tale om.
Finansudvalget er ikke bundet af ministerens tilkendegivelser.
Aktstykker i skriftlig procedure
Uden for Folketingets mødeperioder eller i stærkt hastende sager,
hvor afgørelse ikke kan afvente næste udvalgsmøde, kan aktstykker
afgøres i skriftlig procedure.
Aktstykket sendes til udvalgets medlemmer på mail med oplysning om
frist for tilbagemelding. Udvalgets sekretariat indhenter
finansordførernes stilling til aktstykket.
Fortrolige aktstykker
Fortrolige aktstykker litreres fortløbende, og omdeles på alm. del.
Fortrolige aktstykker kan drøftes af Finansudvalgets medlemmer med
andre folketingsmedlemmer og på partiernes gruppemøder, men
dette bør kun ske undtagelsesvis og altid under forudsætning om, at
fortroligheden overholdes af dem, der på denne måde måtte blive
inddraget i behandlingen.
Det skal af et fortroligt aktstykke fremgå, om det udelukkende er
indholdet af aktstykket der er fortroligt, således at eksistensen af det
er offentlig, eller om såvel indhold som eksistens er fortroligt
Aktstykker, der behandles i Folketingssalen
I Folketingets mødeperioder har ethvert medlem af Folketinget
adgang til at føre et aktstykke vedrørende en bevillingsansøgning
frem i Folketingssalen. Dette sker normalt ved, at der fremsættes et
beslutningsforslag, der opfordrer ministeren til at trække aktstykket
tilbage.
Side 6 | 9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til arbejdet i Finansudvalget
2913152_0007.png
Det vil i almindelighed kunne forventes, at Finansudvalgets
behandling af aktstykket stilles i bero, til beslutningsforslaget er
færdigbehandlet i Folketingssalen.
Beslutningsforslaget udfærdiges af Finansudvalget sekretariat, men
behandles normalt i det relevante fagudvalg. Beslutningsforslag
vedrørende aktstykker fremsat af statsministeren eller
finansministeren kan henvises til behandling i Finansudvalget.
Hvis der er særlige grunde hertil, kan forslag vedrørende andre
ministerområder også behandles i Finansudvalget.
Uden for Folketingets mødeperioder gælder særlige regler, som
fremgår af
beretning nr. 6 af 7. april 2011.
Tillægsbevillingsloven
Finansministeren fremsætter lov om tillægsbevilling i januar/februar. I
tillægsbevillingsloven opsamles de bevillingsansøgninger (aktstykker),
som Finansudvalget har tiltrådt i det foregående år.
Der er normalt ingen, der tager ordet under 1. behandling.
Betænkningen afgives normalt i februar/marts måned, og den
indeholder som hovedregel ikke ændringsforslag.
Statsrevisorerne
Alle beretninger fra Statsrevisorerne sættes på dagsorden for et møde
i udvalget. Der kan stilles spørgsmål, indkaldes til samråd, afholdes
møder med statsrevisorerne m.v.
Statsregnskabet
Statsrevisorerne afgiver i februar/marts den endelige betænkning over
statsregnskabet for det finansår, der ligger 2 år forud.
Finansudvalgets behandling af den endelige betænkning over
statsregnskabet skal munde ud i en betænkning, der indeholder et
beslutningsforslag i henhold til grundlovens § 47 med hensyn til
statsregnskabet for finansåret.
Der kan stilles spørgsmål, afholdes samråd, afholdes møder med
Statsrevisorerne om deres bemærkninger i den endelige betænkning
m.v.
Udvalget kommer sædvanligvis med nogle overordnede politiske
bemærkninger, som er fælles for hele udvalget.
Side 7 | 9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til arbejdet i Finansudvalget
2913152_0008.png
EU-sager
Finansministeren og økonomiministeren deltager i rådsmøder i EU i
forhold til de sager, der falder under ministrenes ressort.
Forinden rådsmøde og Europaudvalgets møde får udvalget tilsendt
samlenotat med sager, der falder under udvalgets ressort. Udvalgets
medlemmer har på den baggrund mulighed for at indkalde ministeren
til et (som oftest) lukket samråd for at få uddybet de relevante sager.
Herudover kan udvalget altid stille skriftlige udvalgsspørgsmål eller
kalde ministre i samråd for så vidt angår andre økonomiske
problemstillinger inden for EU-samarbejdet.
Udvalget har mulighed for at bede en af Folketingets EU-konsulenter
om at orientere udvalget om en EU-sag/emne.
Regeringen skal endvidere gennem ét årligt samråd, som
udgangspunkt i juni, orientere Europaudvalget og Finansudvalget om
Kommissionens udkast til landespecifikke anbefalinger vedrørende
EU-landenes økonomisk-politiske udfordringer og om regeringens
holdning hertil. For yderligere information henvises til
Europaudvalgets beretning nr. 4 af almen art (folketingsåret 2022-23,
2. samling), som kan findes
her.
Faste aktiviteter i udvalget
Udvalget har en række faste aktiviteter (møder):
De Økonomiske Råd
Udvalget mødes to gange årligt med De Økonomiske Råds
formandskab med henblik på en orientering om og en drøftelse af de
halvårlige vismandsrapporter. Mødet afholdes tidsmæssigt så tæt
som muligt på offentliggørelsen af rapporten.
Nationalbanken
Udvalget mødes så vidt muligt hvert år med Nationalbanken for at få
en orientering om aktuelle økonomisk-politiske problemstillinger.
Økonomisk Redegørelse
Udvalget kalder økonomiministeren i samråd, hver gang Økonomisk
Redegørelse (ØR) offentliggøres (december, maj og august).
Samrådet afholdes som udgangspunkt på dagen for offentliggørelsen
eller umiddelbart herefter. Udvalget får oversendt ØR i klausuleret
form senest kl. 20.00 dagen før offentliggørelsen.
Fordeling og incitamenter
Udvalget kalder økonomiministeren i samråd, hver gang publikationen
Fordeling og incitamenter offentliggøres. Samrådet afholdes som
udgangspunkt på førstkommende ordinære møde efter
offentliggørelsen eller umiddelbart herefter.
Side 8 | 9
FIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til arbejdet i Finansudvalget
2913152_0009.png
Invitationer til besøg, konferencer etc.
Når udvalget modtager en invitation, omdeles den i udvalget.
Hvis deltagelse er gratis, kan interesserede medlemmer tilmelde sig
direkte til arrangøren, medmindre det er aftalt med arrangøren, at
udvalgssekretariatet samler tilmeldinger sammen og sender en samlet
tilmelding.
Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves
deltagerbetaling, eller som indebærer udgifter, som ønskes dækket af
udvalget, skal udvalget formelt godkende dette på et udvalgsmøde,
herunder træffe beslutning om, hvorvidt emnet er relevant i forhold til
udvalgets sagsområde, og evt. hvor mange udvalgsmedlemmer der
kan deltage.
Udvalget har følgende retningslinjer for deltagelse i konferencer m.v. i
Danmark:
• Hvis invitationen er stilet til og omdelt til hele udvalget, og
• udgifterne til deltagelse (deltagergebyr, transport, hotel
m.v.), ikke
overstiger 3.000 kr., og
• kun et mindre antal medlemmer fra udvalget ønsker at tilmelde sig
bemyndiges formanden til at kunne godkende deltagelse i
arrangementer med relevans for udvalgets sagsområde.
Deltagelse i udvalgsmøder
Udvalgsmøder er i udgangspunktet lukkede, hvorfor kun medlemmer
eller inviterede kan deltage i møderne. Partiansatte og
erhvervspraktikanter kan som udgangspunkt ikke deltage i tekniske
gennemgange.
Virtuel deltagelse i udvalgets møder
Møder i udvalget afholdes som udgangspunkt som fysiske møder. Der
kan undtagelsesvist afholdes virtuelle møder, ligesom medlemmer
undtagelsesvist kan bede om at deltage virtuelt i ellers fysiske møder.
Underudvalg
Der nedsættes typisk et ad hoc underudvalg, når der er truffet
beslutning om at igangsætte en given større aktivitet. Underudvalget
bistår i planlægningsprocessen og træffer løbende afgørelser om de
praktiske forhold.
Side 9 | 9