Færøudvalget 2024-25
FÆU Alm.del Bilag 19
Offentligt
2962130_0001.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
Fra Krim til Kyiv
En analyse af forholdet mellem
Færøerne og Rusland
ANALYSE
|
November 2024
Fakultetet for Historie og Samfund
1
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0002.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
Fra Krim til Kyiv:
En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
PUBLICERET AF
FORFATTERE
COPYRIGHT
ISBN
OVERSÆTTELSE
Heini í Skorini, lektor i international politik
Hans Ellefsen, lektor i økonomi
Páll Holm Johannesen, analytiker for Færøernes Industri
Tór Marni Weihe, forskningsassistent
Flemming Splidsboel, seniorforsker
Rigsombudsmanden på Færøerne ved Annika Smith
Fakultetet for Historie og Samfund, Færøernes Universitet
Jó nas Broncks gøta
25,
FO-100
Tó
rshavn, tlf.:
+298 352580
email: [email protected]
© Tó
rshavn 2024,
forfatterne og Fakultetet for Historie og Samfund
978-99918-3-853-3
Denne udgave er blevet til med støtte fra forskningsprogrammet ‘Foreign Affairs, Security and Defence
Policy in the North Atlantic’, som administreres af Færøernes Forskningsrå d
Fakultetet for Historie og Samfund
2
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0003.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
SAMMENDRAG OG HOVEDKONKLUSIONER
Det vurderes, at
fiskeriaftalen med Rusland vil give et underskud i 2024.
Den faldende
torskekvote i Barentshavet og den høje pris på makrel er blandt årsagerne.
I 2023, lige før forhandlingerne mellem Færøerne og Rusland skulle finde sted, forlød
det, at Rusland ville indføre importforbud mod færøske fiskeprodukter som modsvar på
Færøernes sanktioner mod Rusland.
Signalet kan enten tolkes som en trussel for at
lægge pres på Færøerne, eller som et resultat af, at russisk erhvervsliv eventuelt
formåede at sætte en stopper for et forbud.
De færøske myndigheder bør undersøge,
om der findes nogen sammenhæng iøvrigt mellem fiskeriaftalen mellem Færøerne og
Rusland og den færøske eksport til Rusland.
Den færøske samhandel med Rusland er faldet markant efter Ruslands invasion af
Ukraine.
Det vurderes, at 7% af den færøske eksport vil gå til Rusland i 2024. Værdien
heraf er cirka 800 mio. kr.
Færøernes restriktioner mod Rusland mærkes i de dele af erhvervslivet, som har
leveret varer og tjenester til den russiske flåde.
Aktiviteten knyttet til tilstedeværelsen
af russiske skibe i færøsk farvand er faldet betydeligt.
Der er ikke umiddelbart udsigt til forbedringer i forholdet mellem Vesten og Rusland
i de kommende år. Samtidig har det arktiske område stor strategisk betydning for
Rusland, hvis interesser også omfatter Færøerne og Nordatlanten.
Færøerne bør
derfor udvikle en langtidsstrategi for deres ruslandspolitik, der tager højde for Ruslands
udenrigspolitiske kurs og de strategiske og maritime interesser, Rusland har, som er
relevante for Færøerne.
Den globale politiske udvikling betyder, at det bliver stadig sværere for Færøerne at
forblive neutrale og holde sig uden for forsvarspolitiske alliancer.
Udviklingen betyder
også, at sikkerheds- og forsvarspolitik vil definere dagsordenen i internationale
relationer i de kommende år.
At
sikkerheds- og forsvarspolitik fylder meget, lægger også pres på
ansvarsfordelingen mellem Færøerne og Danmark.
De områder, som Færøerne har
overtaget ansvaret for
herunder telekommunikation, handel og fiskeri
får i stigende
grad en sikkerhedspolitisk dimension.
Dette betyder, at skellet mellem politik, handel og sikkerhed gradvist udviskes i
international politik.
Geopolitiske og økonomiske interesser bliver i højere grad flettet
sammen, og idealet om frihandel er delvist erstattet af idealet om nationaløkonomisk
sikkerhed og nationaløkonomisk uafhængighed. Dette skaber udfordringer for lande
som Færøerne, der har en åben, eksportafhængig økonomi.
3
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0004.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
1.
INDLEDNING: Færøsk ruslandspolitik fra Krim til Kyiv
1
”Vi er stolte af at have fået denne aftale i stand, for det er ikke som at sige det at opnå en aftale
mellem to lande, der økonomisk er så forskellige”
(Sosialurin, 1977)
Heini í Skorini
Godt 40 å
r efter den første aftale er forholdet mellem Færøerne og Rusland et omstridt emne, der
skaber splid mellem færingerne. Den samme debat og de samme uenigheder ses i alle europæiske lande,
som har haft handelsmæssigt, erhvervsmæssigt eller politisk samarbejde med Rusland. Siden Ruslands
invasion af
Ukraine i februar 2022 har EU-landene
begrænset importen af russisk olie, gas og kul og har
vedtaget omfattende sanktioner mod Rusland. Tabellen nedenfor viser, hvordan importen af russiske
varer er faldet siden første kvartal af 2022. Men på trods af denne
udvikling er Rusland fortsat den
næststørste eksterne gasleverandør til EU-landene (efter Norge).
Ordene tilhører Færøernes
lagmand i 1977, Atli P. Dam, efter at Færøerne
og Sovjetunionen havde
underskrevet en gensidig
�½iskeriaftale søndag den 27. november 1977. Udover Atli P. Dam blev aftalen også
underskrevet af den sovjetiske �½iskeriminister, Aleksandr Isjkhov, og den danske rigsombudsmand på
Færøerne, Leif Groth.
Samtidig varierer det handelsmæssige samarbejde med Rusland fra land til land, og �½lere europæiske
lande har indført forskellige undtagelser i deres sanktioner. Ambitionen er at skade den russiske økonomi,
uden at tiltagene
få r for store omkostninger på hjemmefronten. Det er især de østeuropæiske EU-
medlemslande som Ungarn, Bulgarien og de baltiske lande, der fortsat importerer mange varer og
tjenester fra Rusland. Derfor er samhandlen mellem Rusland og Færøerne ikke noget enkeltstå
ende
tilfælde i en europæisk kontekst. Da europæiske lande boykottede Rusland efter den russiske besættelse
af Krim-halvøen
i 2014, svarede den russiske regering igen ved blandt andet
at boykotte
4
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0005.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
fødevarer
fra Europa. Men i modsætning
til vores nabolande valgte den færøske regering ikke at
fordømme invasionen offentligt. Tværtimod rejste Færøernes lagmand og repræsentanter for Færøernes
landsstyre på
of�½icielt besøg til Moskva.
Formå let var at styrke det økonomiske samarbejde med Rusland
og den eurasiske økonomiske organisation EAEU, som ud over Rusland omfatter Kasakhstan, Armenien,
Hviderusland og Kirgisistan. I 2015 å
bnede Færøerne en repræsentation
i Moskva, og i 2019 underskrev
Færøerne og EAEU et så kaldt "memorandum of understanding", der havde til formå l at styrke
samarbejdet og øge samhandel og investeringer. I denne periode hjemsendte europæiske lande russiske
diplomater, efter at russiske oppositions�½igurer blev myrdet på
europæisk jord, og samarbejdet mellem
Færøerne og Rusland blev kritiseret internationalt.
Debatten på Færøerne var også præget af, at EU boykottede Færøerne
i 2013 på
grund af uenigheden om
fordelingen af de pelagiske bestande i Nordatlanten og Færøernes beslutning om at fastsætte sin egen
sildekvote. Samtidig med at Rusland boykottede europæiske fødevarer, kunne Færøerne så ledes fortsat
eksportere sild og makrel til Rusland, og fra 2012 til 2022 steg den færøske
eksport til Rusland fra omkring
10% til cirka 25% af den samlede
eksport. Før
invasionen af Ukraine i 2022 var værdien
af den færøske
eksport til Rusland omkring 2 milliarder kroner. Graf 2 viser, hvordan eksporten til Rusland steg fra 2010
og derefter pludselig faldt igen efter invasionen af Ukraine i 2022, fordi de færøske
opdrætsvirksomheder
på eget initiativ besluttede at stoppe al eksport til Rusland. Da de færøske opdrætsvirksomheder – uden
politisk indblanding –
valgte at stoppe deres eksport til Rusland, faldt eksporten til Rusland fra cirka 2
milliarder til omkring 1
milliard kroner.
Men efter invasionen i februar 2022 begyndte Færøerne of�½icielt
at føre en ny "ruslandspolitik", som ikke fulgte mønstret
fra 2014. Den færøske
regering, bestå ende af
partierne Javnaðar�½lokkurin,
Framsó
kn og Tjó
ðveldi,
fordømte invasionen offentligt, sendte penge til
Ukraine, vedtog EU-sanktioner og
bnede dørene
for ukrainske �½lygtninge, som i sommeren 2024 var
omkring 200 i antal. I 2023 begrænsede
myndighederne adgangen for russiske skibe til færøske havne
med den begrundelse, at Færøerne ikke skulle benyttes som
5
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0006.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
en central for
den russiske �½lå
de i Nordatlanten. I den internationale debat hersker der samtidig frygt for,
at Rusland bruger sin civile �½lå
de til militære opgaver i overensstemmelse med Ruslands maritime strategi
fra 2022, og russiske skibe er
blevet beskyldt for at beskadige kabler på havbunden og anden kritisk
infrastruktur i Nordatlanten.
Mellem 2014 og 2022 gik Færøerne
altså fra at føre en venligsindet
ruslandspolitik til en ruslandspolitik, der i højere
grad �½lugtede med den nordiske og europæiske
linje.
Ifølge en meningsmå ling foretaget af Færøernes
Universitet i sommeren 2024 synes et �½lertal at støtte
de
foranstaltninger, som landsstyret og Lagtinget
vedtog efter invasionen i februar 2022, bå
de hvad angå r
havnestop, fordømmelse af den russiske invasion, økonomisk støtte til Ukraine og beslutningen om at tage
imod ukrainske �½lygtninge.
Dog er ikke alle forhold mellem Færøerne og Rusland ændret. Et emne, der har skabt megen debat og
uenighed, er den bilaterale �½iskeriaftale med Rusland. Aftalen er blevet fornyet hvert å
r, siden Atli P. Dam
underskrev den i efterå
ret 1977. Som oppositionspolitikere var Høgni
Hoydal, landsstyremedlemmet for
udenrigsanliggender
og lagmand Aksel V. Johannesen ellers ikke i tvivl tilbage i 2022 om, at alt samarbejde
med Rusland omgå ende burde ophøre.
Men da de kom i regering, �½ik piben en anden lyd, og i december
2023 blev der indgå et en ny �½iskeriaftale med Rusland.
Inden aftalen forlød det, at Rusland ville stoppe al
import af færøske
�½iskeprodukter, hvis �½iskeriaftalen ikke faldt på plads. Aftalen giver den russiske �½lå
de
adgang til 100.000 tons �½isk, primært
blå hvilling, i færøsk farvand til gengæld
for 15.000
tons torsk, kuller
og rejer i russisk farvand. Lagmanden meddelte offentligt, at han var imod aftalen, men at
Javnaðar�½lokkurin
var kommet i mindretal i Lagtinget. I 2025 reduceres kvoten i Barentshavet, samtidig
med at prisen på
pelagisk �½isk i færøsk
farvand er steget.
På trods af lagmandens modstand blev aftalen fornyet igen i november 2024. Det vil sige, at Færøerne og
Rusland igen har en �½iskeriaftale for 2025. Må lt i ton er aftalen
reduceret. Den færøske torskekvote i
Barentshavet er reduceret med
24%, og den russiske makrelkvote i færøsk farvand er reduceret med 34%.
Denne reduktion er et resultat af, at den totale torskekvote i Barentshavet reduceres med 25% i 2025.
Samtidig har kyststaterne i Nordatlanten indgå et en ny makrelaftale, der reducerer
den samlede kvote
med 39%. Vedrørende sildefangst er den samlede kvote reduceret med 5%, men �½iskeriaftalen giver
alligevel Rusland lov til at �½iske samme mængde sild som i 2024.
Spørgsmå let nu er derfor, om aftalen med Rusland overhovedet er rentabel. Dette spørgsmå l analyseres
nærmere senere i denne publikation.
Sikkerhedspolitik og “alliancedilemmaet”
Hjemmestyreloven fra 1948 bygger på
logikken om, at forsvars-, sikkerheds- og udenrigspolitik er danske
anliggender, som kan adskilles fra de færøske overtagne områ der – f.eks. telekommunikation,
I forå
ret 2024 vedtog Lagtinget en ny
“national sikkerhedspolitik”, som bygger på
10 principper og fastslå
r,
at Færøerne er en del af NATO og Vesten. På trods af denne vedtagelse og på trods af, at Færøerne i vid
udstrækning har fulgt den europæiske linje over for Rusland, er Færøerne blevet beskyldt for at
samarbejde med Rusland. Det tilbagevendende spørgsmå l i denne debat er, hvilke sikkerhedspolitiske
konsekvenser der kan opstå af erhvervsmæssigt samarbejde med Rusland i en ny geopolitisk virkelighed,
der er præget af øget konkurrence og konfrontation mellem verdens stormagter – også i Nordatlanten og
det arktiske områ de. I hvor høj grad kan man f.eks. adskille politiske sagsområ
der som handel, �½iskeri,
udenrigspolitik og sikkerhedspolitik? Og i hvor høj grad overlapper disse områ der hinanden i praksis?
Hvad gør Færøerne, nå r økonomiske interesser og sikkerhedspolitiske interesser peger i forskellige
retninger? Disse spørgsmå l illustrerer det så kaldte “alliancedilemma”, som alle små
nationer be�½inder sig
i, og som er et velkendt begreb i international politisk teori. Begrebet refererer til situationer, hvor
forskellige interesser trækker et land i modsatte retninger. Et eksempel er samarbejdet mellem Færøerne
og Rusland og de færøske ønsker om en frihandelsaftale med Kina, der stilles over for de færøske ønsker
om bedre markedsadgang til EU og tættere tilknytning til NATO. Små nationer som Færøerne har brug for
forskellige alliancer og gode relationer – bå de hvad angå r sikkerhedspolitik, markedsadgang, nye
frihandelsaftaler med videre. Men det er ikke altid, at disse alliancer er de
samme, eller at de forskellige
interesser gå r hå nd i hå nd.
6
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0007.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
handelspolitik og �½iskeri. Men i verden af i dag ser vi, at �½lere overtagne områ
der reelt har en
sikkerhedspolitisk dimension. Et eksempel er den nuværende debat om Færøerne og Rusland, og et andet
eksempel er spørgsmå let om, hvorvidt den kinesiske tech-gigant
Huawei skulle levere 5G-netværk
til
Færøerne eller ej. Færøerne
har haft ansvaret for telekommunikation siden 1948, men ikke desto mindre
lagde USA pres på Færøerne (og Danmark) for at vælge Ericsson frem for Huawei af sikkerhedspolitiske
rsager. Den beslutning kan muligvis på virke muligheden for at indgå en frihandelsaftale med Kina.
Eksemplerne
viser, at �½lere og �½lere overtagne områ
der indeholder en sikkerhedspolitisk dimension, som
også kan skabe nye udfordringer internt i rigsfællesskabet.
2.
RUSSISK
STRATEGI FOR ARKTIS OG NORDATLANTEN
SELVOM DET IKKE ALTID ER LET at vurdere, hvad Ruslands planer er, er de i bund og grund hverken
hemmelige eller særlig svære at forstå. Ruslands politiske planer og interesser er nemlig ret klart doku-
menteret i offentlige politiske dokumenter, som den russiske præsident eller premierminister typisk har
godkendt og implementeret med hjemmel i den russiske lov om strategisk planlægning. Hvad kan disse
dokumenter – og analyser af russisk indenrigs- og udenrigspolitik – ellers fortælle os om Ruslands planer
og interesser i Færøerne og i området omkring øerne?
Rusland er interessant for Færøerne af flere årsager. Særligt relevante for Færøerne er Ruslands interes-
ser i det arktiske område, men også Ruslands politiske planer for det maritime område og for fiskeriet.
Eksempelvis står det klart, at Ruslands planer om at styrke sit hjemmemarked og prioritere egen produk-
tion med tiden kan påvirke mulighederne for at eksportere til Rusland. Rusland har i den forbindelse
klare planer om at blive selvforsynende inden for fødevareproduktion. Hvad der derudover også er værd
at tage i betragtning, er Ruslands overordnede strategiske planer og retning, som fremgår af væsentlige
strategiske dokumenter – herunder Ruslands udenrigspolitiske strategi og Ruslands sikkerhedspolitiske
strategi. Mens de førstnævnte dokumenter har ret konkret relevans for Færøerne, er Ruslands overord-
nede kurs også afgørende for udviklingen i de internationale politiske forhold mellem Rusland og Vesten,
hvilket igen påvirker Færøerne og vores udenrigs- og handelspolitiske spillerum.
Tór Marni Weihe
Det er vigtigt at forstå, at økonomi, sikkerhedspolitik og udenrigspolitik hænger tæt sammen i Rusland.
Rusland praktiserer det, der til tider kaldes 'geoøkonomi', hvilket betyder, at økonomiske og geopolitiske
interesser skal fremme hinanden.
12
Der skelnes derfor ikke mellem handel og politik, og staten benytter
også virksomheder i sin udenrigspolitiske strategi, eksempelvis den statsejede olie- og gasgigant
Gaz-
prom,
som flere europæiske lande køber deres energi fra. I Ruslands nationale sikkerhedsstrategi fra
2021 står der allerede under paragraf 3, at "denne plan bygger på den uløselige sammenhæng og gensi-
dige afhængighed mellem Den Russiske Føderations nationale sikkerhed og den socioøkonomiske udvik-
ling af landet.” I Ruslands økonomiske sikkerhedsstrategi fra 2017 slås det endnu tydeligere fast, at et
hovedformål i russisk økonomisk politik er at styrke landets "økonomiske suverænitet" og beskytte Rus-
lands "økonomiske sikkerhed" mod trusler.
Økonomisk sikkerhed
defineres som "beskyttelse af den nati-
onale økonomi mod interne og eksterne trusler, sikring af landets økonomiske suverænitet (...) og de for-
udsætninger, der kræves for at fremme Den Russiske Føderations strategiske nationale interesser."
7
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0008.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
FAKTABOKS:
RUSSISK FØDEVARESIKKERHED
FØDEVARER
Hvede
Sukker
Vegetabilsk olie
Kød og kødprodukter
Mælk og mælkeprodukter
Fiskeprodukter
Karto�½ler
Grønsager, meloner og græskar
Frugt og bær
Salt
Kilde:
Fødevaresikkerhedsdoktrinen fra 2020 og strategien for udvikling af landbrug og fiskeri fra 2022
MÅL FASTSAT I 2020
95%
90%
90%
85%
90%
85%
95%
90%
60%
85%
REELLE RESULTAT I 2021
149,9%
100%
176,6%
103,3%
84,2%
153,2%
88,4%
86,9%
43,6%
63,6%
Økonomisk suverænitet
defineres som "statens objektivt fastslåede selvstændighed i indenrigs- og uden-
rigsøkonomisk politik med hensyntagen til internationale forpligtelser.
Et andet vigtigt strategidokument er den så kaldte
maritime doktrin, som beskriver Ruslands interesser
og planer på det maritime områ de. Doktrinen blev opdateret i juli 2021, hvor især et nyt kapitel om
"maritimt mobiliseringsberedskab" vakte opsigt. Her stå r der bl.a., at planen er at "forbedre systemet til
inddragelse af skibe, der sejler under Den Russiske Føderations �½lag, i krigstid og ved trusler om direkte
angreb, ved at overføre ansvaret for ledelse og overvå gning af skibene til Den Russiske Føderations
væbnede styrker.”
Ruslands interesser og planer på det maritime område
Der står også, at målet er at "forbedre proceduren for overførsel af ledelsen af mobiliserede, civile skibe
til den russiske hær i krigstid og under mobilisering" samt at "forbedre proceduren for registrering og
brug af transport-, fiske- og specialskibe (særligt isbrydere) (...) til den russiske hær, andre militærenhe-
der og militærstyrker, som udfører særlige operationer i fredstid."
Disse formuleringer har skabt bekymringer om, at russiske civile skibe (f.eks. �½iskefartøjer), som i dag få r
lov at sejle i færøsk farvand og anløbe færøske havne, kan bruges til militære formå l. Det er en reel
bekymring, men det er også vigtigt at på pege,
at artiklerne i dette kapitel primært handler om
mobilisering, som er et politisk følsomt skridt for præsidenten at tage, eller om krig, som skal godkendes
af det russiske parlament. Sandsynligheden for, at den russiske hær vil inddrage �½iskefartøjer til
militært
brug, synes ikke at være særlig stor på nuværende tidspunkt. Det er derimod mere sandsynligt, at russiske
efterretnings-
og sikkerhedstjenester som FSB eller GRU kan bruge disse skibe til spionage på Færøerne
eller til andre former for hybride operationer, eksempelvis sabotage mod kritisk infrastruktur.
Udover militære �½lå deinteresser har Rusland også andre interesser i det maritime områ de. Rusland har
blandt andet formuleret en strategi for udviklingen af det russiske �½iskerierhverv
– den nyeste plan blev
underskrevet i 2022 af den russiske premierminister, Mikhail Misjustin. Dette er relevant for Færøerne,
da vi til tider har solgt en betragtelig mængde �½isk til Rusland.
I de seneste å r har Rusland overordnet set lagt politisk vægt på at være selvforsynende
med fødevarer og
har siden 2010 haft en så kaldt 'fødevaresikkerhedssdoktrin', som fastsætter minimumsgrænser for
8
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0009.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
Fra et sikkerhedspolitisk perspektiv er Ruslands planer om 'area denial' i GIUK-passagen
(områ det
mellem Grønland, Island og Storbritannien) og må let om at sikre fri passage for den russiske nord�½lå de,
som opererer fra Severomorsk
i Murmansk-regionen,
særligt relevante for Færøerne. Desuden er det
vigtigt at holde sig for øje, at Kolahalvøen har enorm strategisk betydning for Rusland, da en stor del af
landets strategiske atomvå ben er placeret i den så kaldte 'bastion' der. Rusland
prioriterer derfor
beskyttelsen af Kolahalvøen særdeles højt. Bastionforsvarsstrategien handler kort sagt om, at russiske
ubå de, bevæbnet med strategiske atomvå ben, skjuler sig under polarisen tæt på �½lå destationerne på
Kolahalvøen. Dette sikrer Ruslands 'second strike'-kapacitet,
altså evnen til at gengælde et atomangreb.
Denne mulighed er helt afgørende for, at Rusland kan mønstre samme atomare kapacitet som USA og
dermed opretholde sin nationale sikkerhed.
Klimaforandringerne har skabt nye transportmuligheder og gjort uudnyttede olie- og gasressourcer
tilgængelige i det arktiske områ de, og Rusland har foretaget store investeringer i infrastruktur og militære
baser i regionen. Ifølge Ruslands maritime strategi er må let også at styrke den russiske �½lå de væsentligt
for at etablere Rusland som en maritim stormagt i Arktis.
Ruslands overordnede strategiske interesse i Færøerne er først og fremmest knyttet til Ruslands interes-
ser i Arktis. Rusland er en stor arktisk nation
med �½lere end 5 mio.
km
2
landområ de
nord for polarcirklen.
2,5 mio. russere bor i det arktiske områ de, og Arktis fylder også meget i den russiske selvopfattelse.
selvforsyning inden for produktionen af forskellige fødevarer. Der bliver lagt særlig vægt på så kaldt
'importsubstitution', hvor import skal erstattes af lokal produktion. Ifølge den seneste
fødevaresikkerhedsdoktrin fra 2020 skal Rusland for eksempel selv producere 85 % af alle de
�½iskeprodukter, landet har brug for, mens tallet for hvede er 95 % og for mælk og mejeriprodukter er 90
%. Den nye strategi for udviklingen af �½iskeri og landbrug fra 2022 afspejler den politiske vilje til at skabe
betydelige fremskridt på områ det, da Rusland betragter de vestlige sanktioner som en stor trussel, der
kræver fokus på økonomisk suverænitet. Eksempelvis investeres der kraftigt i fornyelsen af �½iske�½lå den.
Ruslands interesser i Arktis
9
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0010.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
Kortet viser den russiske ‘bastionsforsvarstrategi’.
Det mørkgrå områ de er områ det, som Rusland ønsker
kontrol over (ambition of control), mens det
lysere grå områ de (der omfatter Færøerne) er områ det, som
Rusland vil kunne nægte fjender at bruge (ambition of denial). Udbryder der krig mellem Rusland og Vesten,
er det sandsynligt, at russiske ubå de sejler sydpå i det så kaldte GUIK-passage-havområ de for
at forhindre
militær magt og militært udstyr i at komme til Europa fra USA.
Illustration 1:
Ruslands bastionsforsvarsstrategi
Kilde: House of Commons Defence Committee
FAKTABOKS:
UDVALGTE RUSSISKE STRATEGIDOKUMENTER
Grundprincipperne for Den Russiske Fødera-
tions statspolitik i Arktis frem til 2035
/
Ос�½овы государстве�½�½ой политики
Россий ской Федерации в Арктике �½а период до
2035 года (fra 2020, redigeret i 2023)
Den Russiske Føderations økonomiske
Strategi for udvikling og national sikkerhed for sikkerhedsstrategi frem til
2030
/
Стратегия
эко�½омической безопас�½ости Россий ской
Den Russiske Føderations arktiske område frem
Федерации �½а период до 2030 года (fra 2017)
til 2035
/
Стратегия развития Арктической
Den Russiske Føderations
зо�½ы Россий ской Федерации и обеспече�½ия
�½ацио�½аль�½ой безопас�½ости �½а период до 2035
fødevaresikkerhedsdoktrin
/
Доктри�½а
продовольстве�½�½ой безопас�½ости Россий ской
года (fra 2020)
Федерации (fra 2020)
Den Russiske Føderations Maritime Doktrin
/
Морская доктри�½а Россий ской Федерации (frá
Den Russiske Føderations strategi for
2022)
udvikling af landbrug og �½iskeri frem til 2030
/
Стратегия развития агропромышле�½�½ого и
Den Russiske Føderations udenrigspolitiske
рыбохозяй стве�½�½ого комплексов Россий ской
strategi
/
Ко�½цепция в�½еш�½ей политики
Федерации �½а период до 2030 годагода
(fra
Россий ской Федерации (fra 2023)
2022)
Den Russiske Føderations nationale
sikkerhedsstrategi
/
Стратегия �½ацио�½аль�½ой
безопас�½ости Россий ской Федерации (frá
2021)
10
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0011.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
CASE:
RUSSISK
IMPORTFORBUD MOD
FÆRØSKE FISKEPRODUKTER
Den 23. oktober 2023
udsendte den russiske føderale �½iskerimyndighed (Rosrybolovstvo)
– en institution
under det russiske �½iskeriministerium, som administrerer alle forhold vedrørende �½iskeri
– en
pressemeddelelse. I pressemeddelelsen, som blev dækket af alle russiske nyhedsbureauer samt større
russiske netmedier og aviser, meddelte direktøren for
Rosrybolovstvo,
Ilja Sjestakov, at myndigheden
havde forberedt et importforbud mod visse �½iskeprodukter fra Færøerne. Myndigheden skrev, at å rsagen
til importforbuddet
var Færøernes "sanktioner mod russiske �½iskere."
Da Kringvarp Føroya, Færøernes nationale tv-station, spurgte udenrigstjenesten om importforbuddet, var
svaret, at tjenesten ikke havde modtaget nogen orientering om det fra Rusland, men at de fulgte sagen
nøje. Iagttagere vurderede dog, at sandsynligheden for at kunne på virke de russiske myndigheders
beslutning var lav, da man allerede var
nå et langt i beslutningsprocessen.
3
Det russiske erhvervsmagasin
RBK
skrev i november 2023, at "�½iskerne gik sammen om at forsvare
importen af sild fra Færøerne." Mediet havde få et fat i to breve sendt den 7. og 8. november til det russiske
landbrugs-
og �½iskeriministerium
fra henholdsvis
Sammenslutningen for produktions- og
handelsvirksomheder på �½iskemarkedet
(Assotsiatsija
proizvodstvennykh i torgovykh predprijatij rybnogo
rynka) og
Fiskeriforbundet
(Rybnyj Sojuz).
Fiskeriforbundet
repræsenterer �½lere store aktører
inden for
det russiske �½iskerierhverv
over 20 virksomheder, herunder
Meridian
og
Russkoe More,
som driver store
produktionsanlæg.
I december 2023 berettede
RBK
og andre russiske medier om en pressekonference,
hvor direktøren for
Fiskeriforbundet,
Aleksandr Panin, forklarede, at importforbuddet, som
Rosrybolovstvo havde forelagt regeringen, blev opgivet takket være succesfuldt lobbyarbejde fra
industriens side. Et andet russisk medie, Rybkhoz,
skrev også , at planerne om forbuddet var droppet. Dog
bemærkede Rybkhoz, at
Fiskeriforbundet
havde været "standby" og klar til at kæmpe imod forbuddet, og
at forslaget om importforbud højst sandsynligt var et "bluff" fra de russiske myndigheders side forud for
forhandlingerne
med Færøerne om en ny �½iskeriaftale:
"[D]et lader til, at Rosrybolovstvo besluttede at implementere kendte strategier fra Sun Tzus
'Krigskunsten'
(en kendt bog, som fremhæver betydningen af at vildlede
ens �½jender, red.) og
dermed afskrække Færøerne med udsigten til at miste en stor del af deres eksport – sild og makrel
– som russiske virksomheder køber og forarbejder."
4
I sidste ende blev der imidlertid ikke indført noget importforbud.
To forskellige forklaringer fremgå r af
de russiske medier:
1) Importforbuddet var aldrig tænkt som andet end et politisk signal og et forsøg på
at lægge pres på Færøerne forud for forhandlingerne om en ny �½iskeriaftale mellem de to lande, eller 2)
aktører inden for den russiske �½iskerisektor formå ede at lægge pres på det russiske landbrugs-
og
�½iskeriministerium, som så valgte at opgive planen
om et importforbud.
Med andre ord er der to
udlægninger af sagen. Den første er, at importforbuddet mod færøske
�½iskeprodukter var et "bluff" for at lægge pres på de færøske myndigheder forud for forhandlingerne om
en �½iskeriaftale. Den anden
udlægning
er, at det i virkeligheden var aktører i Ruslands egen �½iskerisektor,
som arbejdede imod forbuddet og lykkedes med at forhindre, at det blev gennemført.
Uanset fortolkningen viser denne sag, at færøsk eksport har stor betydning for Rusland og dets
producenter. Betydningen er stor nok til enten at blive brugt som pression i internationale forhandlinger
eller til at gennemføre noget, der sjældent ses i russisk indenrigspolitik: succesfuldt lobbyarbejde imod et
forslag, som er forberedt af en russisk føderal myndighed og er klar til vedtagelse og godkendelse af
regeringen.
EÉ n ting stå r i hvert fald klart: At der med truslen om importforbud blev sendt et signal til
Færøerne om, at adgang til det russiske marked ikke er nogen selvfølge, og at trusler om importforbud
utvivlsomt kan genoplives, hvis forholdene tilsiger det.
11
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0012.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
3. DET ØKONOMISKE FORHOLD MELLEM FÆRØERNE OG RUSLAND
Tór Marni Weihe
DET ØKONOMISKE FORHOLD
mellem Færøerne og Rusland omfatter primært
tre områ der:
I denne del vil vi beskrive de
tre områ der nærmere.
Først er det dog nødvendigt at understrege, at Rusland er en stor �½iskerination. Ifølge tal fra den russiske
�½iskerimyndighed,
Rosrybolovstvo,
blev der i 2023 �½isket,
fanget
og opdrættet 5,2 millioner tons �½isk og
andre maritime produkter i Rusland –
9,3 % mere end å ret før.
5
I en analyse udarbejdet i 2021 af miljø-,
landbrugs-
og fødevareudvalget i Føderationsrå det (det øvre kammer i det russiske parlament), meddelte
Rosrybolovstvo,
at må let om selvforsyning på
�½iskeriområ det, fastsat
i Ruslands
fødevaresikkerhedsdoktrin fra 2020, i den grad var blevet opnå et. I doktrinen er det som nævnt fastsat, at
mindst 85 % af alle �½iskeriprodukter skal produceres lokalt. Ifølge
Rosrybolovstvo dækkede den russiske
egenproduktion hele det nationale
behov 1,5 gange
svarende til 153,2 %
– hvilket er langt over det
fastsatte må l
.
6
Dette betyder i bund og grund, at den russiske indenlandske produktion kan dække landets efterspørgsel
efter �½iskeprodukter, som Færøerne og andre lande (f.eks. Chile, Kina, Tyrkiet og Vietnam) i øjeblikket
sælger til Rusland. Men kvalitet og pris spiller en rolle. Ifølge russiske �½iskeimportører ville et stop for
færøsk �½isk på virke prisen på f.eks. makrel og sild negativt. Makrel og især sild er også en del af det
traditionelle russiske køkken (f.eks. er en klassisk nytå rsret
seljodka pod sjuboi
– "sild under en pels"), og
derfor lægges der vægt på kvalitet.
1. Færøernes eksport til Rusland,
2.
�½iskeriaftalen, som Færøerne formelt har haft med Sovjetunionen (Rusland) siden 1977, og
3. salg af varer og tjenester til russiske skibe, der anløber færøske havne.
Dette bliver også sagt offentligt i Rusland. Ifølge Aleksandr Panin, leder af
Fiskeriforbundet,
foretrækker
russiske forbrugere nordhavssild og atlantisk makrel frem for den sild og makrel, som russiske
�½iskere
fanger i Fjernøsten. I et interview med
RBK
i december 2023, i forbindelse med det mulige importforbud
mod færøske
�½iskeprodukter, udtalte han følgende:
Spørgsmå let er, om dette også vil være tilfældet i fremtiden. Ifølge visse vurderinger kan det ændre sig.
En analyse fra den russiske landbrugsbank (Rosselkhozbank)
fra februar 2023 viste, at sild fanget af den
indenlandske �½lå de kan erstatte al importeret sild i 2025.
8
Ifølge banken var den russiske sildeimport i
2022 i alt 71.000 tons, hvilket var 25,5 % lavere end i 2021.
Færøerne er fortsat den største eksportør af
frossen sild til Rusland.
Ifølge Andrej Dalnov, leder af industrianalyseafdelingen hos
Rosselkhozbank,
er Ruslands mål om føde-
vareselvforsyning en vigtig årsag. Han udtalte i 2023, at “ændringerne på markedet med fokus på im-
portsubstitution vil ifølge vores vurderinger føre til, at al importeret sild vil blive erstattet af produktion
fra russiske virksomheder i 2025.”
(...)
[D]et mulige importforbud bekymrede russiske producenter, fordi næsten alle – herunder
Santa Bremor, Baltiskij Bereg, Russkoe More og Meridian
er a�½hængige af nordhavssild og atlantisk
makrel, da russiske forbrugere foretrækker nordhavssild og atlantisk makrel
frem for �½isk fra
Fjernøsten.”
7
12
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0013.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
Selvom det er usikkert, hvor sandsynligt det er, at importen af sild i fremtiden vil stoppe, så er der også
en anden risikofaktor, nemlig at Rusland opsiger fiskeriaftalen mellem Færøerne og Rusland.
RBK
har
skrevet, at Rusland er interesseret i at revidere eksisterende fiskeriaftaler. I et interview med
RBK
om
dette emne udtalte Aleksander Fomin, næstformand i
Sammenslutningen for produktions- og handels-
virksomheder på fiskemarkedet, at
“internationale fiskeriaftaler har eksisteret mellem Rusland og de fle-
ste fiskerinationer i årtier,”
og at
“en revision af disse aftaler næppe vil udgøre nogen risiko for Rusland,
da vi har utroligt store naturressourcer. Rusland er selvforsynende på dette område – der vil være til-
strækkeligt med fisk ikke kun til hjemmemarkedet, men også til eksport. Derfor tror jeg ikke, at opsi-
gelse af nogen aftale vil betyde mindre fangster for russiske fiskere.”
9
Han tilføjede dog, at aftalerne
med f.eks. USA, Canada, Japan, Norge, Island, Grønland, Færøerne, Nord- og Sydkorea samt Vietnam og
Kina i øjeblikket alle er “gavnlige for begge parter”. Hvis Rusland opsiger fiskeriaftalen mellem Færø-
erne og Rusland eller kræver væsentlige ændringer i den, ville det påvirke færøske rederier, som fisker i
russisk farvand. Men ifølge vurderinger, som vi vender tilbage til senere, ville
dette næppe have en dra-
matisk effekt på den færøske økonomi.
Sammenhængen
mellem en ny �½iskeriaftale og færøsk eksport til Rusland er et å bent spørgsmå l, som bør
undersøges nærmere. Uanset om truslerne i 2023 var tomme eller ej, er det muligt, at den russiske
regering ville opfatte en beslutning om ikke at forny �½iskeriaftalen som en �½jendtlig politisk handling mod
Rusland.
Fjendtlig politik tolereres sjældent i Rusland, uanset hvordan erhvervslivet på virkes af et
eventuelt modsvar.
Koster en opsigelse af fiskeriaftalen et importforbud?
Det er også værd at bemærke, at Rusland i 2022 blev udelukket midlertidigt fra Det Internationale Rå d for
Havforskning, ICES (International Council for the Exploration of the Sea) efter invasionen af Ukraine, og
at Rusland allerede samme å r meddelte, at landet overvejede helt at forlade organisationen. I august i å r
kom det da også frem,
at Statsdumaen var begyndt at forberede et lovforslag om at trække Rusland ud af
ICES-konventionen.
Den 22. oktober vedtog Statsdumaen at opsige konventionen og trække sig ud af
organisationen.
10
Det er også vigtigt at forstå , at Rusland ikke har
“venner” i international politik, men snarere
partnerskaber baseret på
‘transaktioner’,
der kun giver mening, så længe begge parter føler, de få r noget
ud af det. Derfor bør færøske politikere være varsomme
med at lægge for stor vægt på retorikken i Rusland
om “venskabet” mellem Færøerne og Rusland, da dette historiske “venskab” næppe er nok til at beskytte
Færøerne mod et russisk modsvar, hvis Rusland i dag vurderer, at Færøerne hører til de lande, der er
“�½jendtligt
indstillede”
over for Rusland.
Det er vanskeligt på forhå nd at sige noget om, hvordan Rusland ville reagere, hvis Færøerne opsagde
�½iskeriaftalen med den begrundelse, at den giver for lavt økonomisk udbytte. Det kunne ske, at Rusland
undlader at iværksætte modforanstaltninger mod Færøerne som “hævn.”
Det kan også være, at et
forhandlingsteam fra det færøske landsstyreområ de for �½iskeri kan opnå en form for kompensation som
et alternativ til at opsige aftalen. Det ville i så fald kræve, at der indgå s en fundamentalt anderledes aftale.
3.1. Færøsk eksport til Rusland
SELVOM FÆRØERNE I FLERE ÅRTIER
har indgå et �½iskeriaftaler med Rusland (Sovjetunionen), har
Rusland ikke
altid været et attraktivt marked for færøske varer. I å rene 1988-2004 udgjorde eksporten til
Rusland mellem 0 og 1 % af den samlede færøske eksport, mens den i perioden 2004-2013 lå mellem 3 %
og 9 % af den samlede eksport.
Men i 2010 begyndte eksporten til Rusland langsomt at stige, og i 2013 begyndte
’makrelstriden’ mellem
Færøerne og EU, som blandt andet førte til, at EU-landene lukkede deres havne for færøske skibe og
boykottede færøske �½iskeprodukter. Færøske virksomheder blev derfor tvunget til at �½inde
nye markeder
Tór Marni Weihe
13
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0014.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
De
følgende å r havde Færøerne derfor særlig god adgang til et russisk marked, der efterspurgte varer, som
Færøerne kunne levere. Eksporten til Rusland voksede derfor markant, og i 2017 gik næsten en tredjedel
29 %
af den samlede færøske eksport – til Rusland. Eksporten til Rusland er dog faldet igen i de senere
å r, især efter Ruslands invasion af Ukraine i 2022, hvor eksporten faldt betydeligt.
I
2022
gik
8 % af den
færøske eksport til Rusland, og det vurderes, at tallet vil være omkring
7 % i 2024.
til deres varer. I 2013 gik 12 % af den samlede færøske eksport til Rusland, som gerne ville købe færøsk
�½isk. Handlen med Rusland tog for alvor fart i 2014, da Rusland annekterede den ukrainske Krimhalvø, og
Vesten svarede igen ved at indføre sanktioner mod Rusland. Disse sanktioner omfattede dog ikke
fødevarer.
AÅ rsagen til dette er, at fødevarer (og f.eks. medicin) af humanitære å rsager har været undtaget
fra sanktioner siden FN-sanktionerne
mod Irak i 1990'erne. Rusland reagerede imidlertid
med
modforanstaltninger, som omfattede et importforbud mod fødevarer fra de lande, der havde indført
sanktioner mod Rusland. Som tidligere nævnt indførte Færøerne ingen sanktioner mod Rusland og blev
derfor heller ikke ramt af de russiske modforanstaltninger. Dermed opstod der pludselig mulighed for en
betydelig eksport til Rusland, som ikke længere kunne importere eksempelvis laks fra Norge.
Procentandel af den færøske eksport, der gå r til Rusland
Færøsk eksport til Rusland
Eksport i %
Kilde:
Hagstovan (Færøernes Statistik)
*Tallene
for 2024 er baseret på en
fremskrivning af den resterende del af
å ret. Der skal tages forbehold for disse tal
14
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0015.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
3.2. Fiskeriaftalen mellem Færøerne og Rusland
Hans Ellefsen
FÆRØERNE HAR SOM NÆVNT
haft en fiskeriaftale med Rusland siden 1977, da fiskerigrænsen blev ud-
videt til 200 sømil. I de fleste år har aftalen været gavnlig for Færøerne, når man sammenligner landings-
værdien af det, Færøerne giver til Rusland med det, de får retur derfra. Færøerne giver blåhvilling, makrel
og sild i bytte for torsk, kuller, fladfisk og rejer i Barentshavet. Som tidligere nævnt har aftalen normalt
været til fordel for Færøerne, men i 2024 er der ikke længere balance i aftalen med Rusland. Årsagen til
ubalancen især i 2024, skyldes blandt andet den høje pris på makrel fanget af færøske skibe i år, men også
den lave torskekvote i Barentshavet. Den stigende pris på makrel er en konsekvens af kyststatsaftalen
tidligere i 2024. Værdien af den makrel, som Færøerne har givet til Rusland, svarer i 2024 til 138 millioner
kroner. Derudover har Færøerne givet Rusland blåhvilling, som havde en værdi på 167 millioner kroner
i 2024. Samlet har Færøerne givet Rusland fisk til en landingsværdi på 354 millioner kroner i 2024. Når
vi skal vurdere værdien af det, Færøerne får fra Rusland, kan vi ikke regne på samme måde som ovenfor,
da priserne for de forskellige fartøjer ikke er ens. Derfor ser vi på, hvad filettrawlere har landet i løbet af
året. Man skal i den forbindelse
huske, at disse skibe også fisker fra en aftale med Norge, og at dette skal
trækkes fra i det samlede regnskab. For 2024 anslås det, at færøsk fiskeri på russisk aftale svarer til 265
millioner kroner. Dermed er der et underskud på 89 millioner kroner i aftalen med Rusland i 2024. Ta-
bellen nedenfor (Tabel 1) viser tal fra aftalerne med Rusland i de seneste år samt prisniveauet for pelagisk
fisk fanget af færøske skibe. Tabellen viser også filettrawlernes indtægter af aftalen med Rusland ifølge
Vørns (Færøernes Fiskeriinspektions) landingsstatistikker og aftalerne mellem Færøerne og Norge.
Tabel 1 Værdi af fiskeriaftalen mellem Færøerne og Rusland
Til Rusland
Tons
Blå hvilling
Makrel
Sild
Priser (kr. per
Blå hvilling
kg.)
Makrel
Sild
Værdi (mio. kr.)
Blå hvilling
Makrel
Sild
Værdi i alt til Rusland
Til Færøerne
Tons
Torsk
Kuller
Flad�½isk
Rejer
Anslå et
værdi
Torsk
(mio. kr.)
Kuller
Flad�½isk
Rejer
Værdi i alt til Færøerne
Balance
2021
82.000
14.500
10.000
1,98
7,11
5,29
162
103
53
318
2021
17.690
1.769
900
4.000
282
16
12
39
349
30
2022
75.000
13.300
9.200
2,16
7,14
5,25
162
95
48
305
2022
15.356
1.343
900
2.500
390
20
12
37
459
154
2023
72.000
13.000
8.500
2,32
6,67
5,97
167
87
51
304
2023
12.285
1.275
900
4.000
245
13
12
45
315
10
2024
75.000
12.291
6.485
2,22
11,25
7,47
167
138
48
354
2024
9.766
1.047
900
4.000
198
11
12
45
243
-89
15
Kilder:
Vørn og aftaler mellem Færøerne og Rusland og Færøerne og Norge
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0016.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
For
pelagiske �½isk er det færøske fartøjers priser for hele å rets fangst, der er beregnet. 2024-priserne
for
blå hvilling
og sild afspejler perioden januar til medio desember
2024.
For makrel, da færinger ikke har
kunnet �½iske yderligere makrel i britisk farvand, er der lavet en beregning baseret på et gennemsnit af de
priser, som færinger har opnå et for makrel fanget i norske og færøske farvande, idet adgangen til norske
farvande ikke er blevet fuldt udnyttet. For
demersale �½isk er der tale om �½ilettrawlernes landingsværdi
fratrukket den procentandel, der stammer fra aftalen mellem Færøerne og Norge. For
2024
er den
procentvise værdi af reduktionen i kvoten for torsk og kuller
også afspejlet samtidig med, at
prisstigningen i færøske farvande fra
2023
til
2024 er beregnet. Hvad angå r værdien af �½lad�½isk
er der
udelukkende tale om et skøn, mens værdien af rejer
i bå de norske og russiske farvande er baseret på tal
fra Vørn.
Hvad angå r bå de �½lad�½isk og rejer, er værdierne for 2023 også anvendt for 2024.
Ovenstå ende beregning skal tages med forbehold, da den ikke er en fuldstændig analyse, men er baseret
på de tal, der er tilgængelige. Der er derfor �½lere usikkerheder knyttet til en beregning som denne, bl.a. da
der muligvis er
tale om periodiseringer, hvor fangstdata strækker sig over �½lere å r. Hvis vi deler værdien
med mængden i den nederste del af tabellen, bliver prisen for torsk i
2024 20,9 kr/kg,
og prisen for kuller
10,1 kr/kg.
Disse priser er lave sammenlignet med de priser,
vi ser på Færøerne i dag. Men i 2024 er
landingsprisen for torsk fra færøsk farvand
29 kr/kg,
og for kuller
16,5 kr/kg
ifølge Vørn. Her skal det
bemærkes, at tallene ikke vedrører hel �½isk, men �½isk uden indvolde og i nogle tilfælde også uden hoved.
Er der tale om �½isk uden indvolde, er
omregningsfaktoren
1,18. For �½isk uden hoved og indvolde er
omregningsfaktoren 1,5. En pris på 29 kr/kg delt med 1,18 giver dermed en pris på 24,6 kr/kg for �½isk
uden indvolde. Deler man med 1,5, bliver prisen for �½isk uden hoved og indvolde 19,3 kr/kg. Der tages
udgangspunkt i, at ca.
20 %
af torsken fra færøsk farvand er uden hoved og indvolde, og at resten er uden
indvolde.
Anvender vi priser på 23,5 kr/kg (det vægtede gennemsnit af 24,6 kr/kg og 19,3 kr/kg) for torsk og 13,7
kr/kg for kuller i stedet for de priser, vi har anvendt for
2024 i tabel 1 ovenfor, resulterer aftalen alt andet
lige i et
underskud på 51
millioner kroner
i 2024
se tabel 2.
Estimeret værdi
(mio. kr.)
Torsk
Kuller
Fladfisk
Rejer
Værdi i alt til Færøerne
Balance
282
16
12
39
349
30
390
20
12
37
459
154
245
13
12
45
315
10
230
14
12
45
301
-51
Talva 2. Værdien af fiskeriaftalen mellem Færøerne og Rusland med højere priser på bundfisk
Dertil kan der også stilles spørgsmåltegn ved, om priserne på fladfisk og rejer er sat for lavt. Tabellen
oven for er således ikke et præcist resultat, men skal ses som vejledende.
Der er ikke her lavet en beregning for aftalen for 2025, men den ser ud til at være mindre omfattende end
tidligere aftaler. Torskekvoten til Færøerne i aftalen for 2025
er reduceret med 24 %, og makrelkvoten til
Et andet aspekt ved regnestykket er, at ressourceafgiften på pelagisk fisk er højere end for demersale fisk
fra Barentshavet. Ressourceafgiften på blåhvilling, makrel og sild er henholdsvis 0,4 kr/kg, 1,45 kr/kg og
1,18 kr/kg. Hvis færingerne fangede denne pelagiske fisk frem for russerne, ville landskassens indtægt
være 55,5 millioner kroner. Til sammenligning giver demersale fisk i Barentshavet en ressourceafgift på
1,63 kr/kg, hvilket forventes at give landskassen en indtægt på 17,6 millioner kroner i 2024.
Med aftalen
med Rusland får landskassen således 37,9 millioner kroner mindre ind i ressourceafgifter.
Hvis vi beregner tallene for tidligere år på samme måde som i tabel 1, ser udviklingen ud som i graf 4. Her
ses det, at aftalen har givet overskud i mange år, men et underskud i 2024. De samme forbehold som
nævnt ovenfor skal dog også tages her i forhold til beregningsmetoden for alle årene.
16
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0017.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
Rusland er blevet reduceret med 34 %. Til sammenligning er torskekvoten for hele Barentshavet faldet
med 25 %, mens makrelkvoten er reduceret med 22 %.
Derudover vil færøske skibe kunne fiske hele deres bundfiske kvote i norsk farvand i 2025 som følge af
en aftale med Norge. Dette vil sandsynligvis betyde, at ingen færøske skibe vil fiske i russisk farvand i
2025, hvilket sandsynligvis giver højere priser.
Landingsværdi i mio. kr.
500
Páll Holm Johannesen
400
300
200
100
0
-100
-200
Balance
Færøerne i Rusland
Rusland på Færøerne
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
3.3. Forbud mod at anlægge havne kan mærkes
I JULI 2022 FORBØD LANDSSTYRET
alle russiske skibe på nær �½iskefartøjer at anløbe færøske havne.
Forbuddet blev skærpet yderligere i juli 2023. Forbuddet begrænsede russiske �½iskefartøjers adgang til
færøske havne markant. Landsstyret ville med forbuddet sikre, at Færøerne ikke blev en russisk central i
Nordatlanten.
Der er også fastsat restriktioner på , hvilke varer og tjenester de russiske skibe kan få , mens de ligger i
færøske havne. Disse restriktioner er i høj grad baseret på de tiltag, som EU har iværksat. Der er kort sagt
tale om omfattende restriktioner, som betyder, at russiske skibe primært kun kan skifte besætning, bunkre
brændstof, proviantere og omlaste og losse �½isk. Resultatet er, at de �½leste reparationer og andre
værftstjenester, som normalt blev udført på Færøerne, ikke længere bliver udført. Landsstyret forventede
i juli
2023, at disse tiltag ville reducere den russiske aktivitet i færøske havne med cirka 70%
sammenlignet med tidligere å r.
12
Russiske skibe havde tidligere omlastet og losset cirka 350.000 tons i
færøske havne. Dette
tal er nu reduceret til omkring 100.000 tons.
Fiskeriaftalen mellem Færøerne og Rusland
11
er nu omdrejningspunktet for russisk aktivitet i Færøerne.
I medfør af forbuddet få r kun russiske �½iskeskibe adgang til færøske havne, hvis deres ærinde er direkte
knyttet til aktiviteter
i færøsk farvand. Disse aktiviteter omfatter fangsten af cirka 100.000 tons blå hvilling,
makrel og nordhavssild, som Færøerne tillader Rusland at �½iske i henhold til �½iskeriaftalen. Dermed er
havnene lukket for al aktivitet, der ligger uden for �½iskeriaftalen
mellem Færøerne og Rusland. Dette
betyder også , at russiske skibe med en blandet last
det vil sige �½isk fanget bå de i færøsk farvand og i
eksempelvis internationalt farvand –
ikke få r adgang til færøske havne.
17
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0018.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
Væsentligt færre skibe
Det står klart, at skærpelsen af restriktionerne i juli 2023 får langt færre russiske skibe til at anløbe fæ-
røske havne. De russiske skibe, der blandt andet fisker rødfisk i Irmingerhavet og pelagiske fisk i inter-
nationalt farvand nord for Færøerne, kan ikke længere anløbe færøske havne. De plejede at komme til
Færøerne jævnligt for at omlade og losse, lande, proviantere, bunkre eller for at få foretaget forskellige
reparationer.
I øjeblikket har i alt 29 russiske skibe adgang til færøsk farvand ifølge �½iskeriaftalen
mellem Færøerne og
Rusland. De russiske skibe har typisk anløbet �½ire forskellige havne. Det drejer sig om havnene i
Fugla�½jørður, Runavı́k, Klaksvı́k og Tó rshavn.
Siden 2020 har de �½leste af de russiske skibe været i havn i Fugla�½jørður og Runavı́k. Hvis vi ser på den
samlede aktivitet, er den faldet væsentligt siden krigens udbrud i februar 2022. At færre skibe anløber
færøske
havne betyder også , at mængderne, der omlades
og losses fra russiske skibe, er faldet.
Store konsekvenser
Det har haft store konsekvenser for færøske virksomheder, at langt færre russiske skibe anløber færøske
havne. Det viser interviews i efterå ret 2024 med seks forskellige virksomheder,
13
som alle har haft
betydelig aktivitet forbundet med de russiske skibe på Færøerne.
Der er ingen tvivl om, at de færøske energiselskaber er dem, der økonomisk har lidt det største tab. De
har solgt olie til de russiske skibe siden
å rtusindskiftet. I de �½leste tilfælde er der tale om organiserede
samarbejder med store russiske rederier, som ejer �½lere skibe, der har anløbet færøske havne.
Indtægterne er også faldet til næsten ingenting for andre virksomheder, der har leveret forskellige varer
og tjenester til de russiske skibe. En stor del af denne aktivitet har været hå ndteret af agenturer som
Faroe
Agency og Faroe Ship Agency, som har fungeret som mellemled mellem de russiske rederier og de færøske
leverandører af varer og tjenester.
De speci�½ikke varer og tjenester, der har været en del af aktiviteten, er bl.a. havneafgifter, lods-
og
slæbebå dstjenester, losning, lageropbevaring, proviantering, dokning, bedding, �½iskeredskaber,
reparationer og tjenester knyttet til besætningsskift så som hotelovernatning, taxakørsel og �½lyrejser.
De russiske skibe har i �½lere å rtier været gode kunder hos de færøske virksomheder. Ifølge
virksomhederne har de generelt alle været velbetalende kunder. Salget til de russiske skibe er nu stort set
forsvundet. At aktiviteten knyttet til Rusland er faldet så markant, har i enkelte tilfælde betydet, at
medarbejdere er blevet afskediget.
Der er også eksempler på virksomheder,
som har foretaget større
investeringer i forventet aktivitet knyttet til de russiske skibe, som nu ikke giver a�½kast.
Gør som Norge
De seks færøske virksomheder, der er blevet spurgt, er kritiske over for de tiltag, der i væsentlig grad
begrænser russiske fiskeskibes adgang til færøske havne. Virksomhederne mener, at det er en fejl, at
Færøerne har indført strengere krav end andre lande. Resultatet er, at de russiske skibe nu sejler forbi
Færøerne og ofte til Norge for at bunkre brændstof og få de nødvendige tjenester. Det skaber
Mængderne og indtægterne har varieret gennem å rene, men i de seneste å r har russiske skibe typisk købt
tungolie, gasolie og smøreolie for omkring 300 millioner kroner i alt. Disse indtægter er nu faldet markant,
efter at færre skibe har anløbet færøske havne.
Vinnuhú sið (Indutriens Hus på Færøerne) udarbejdede i 2023 en vurdering, der byggede på interviews
med færøske virksomheder og andre aktører, som løste opgaver for de russiske skibe. Konklusionen var,
at færøske virksomheder normalt har solgt varer og tjenester til russiske skibe for mere end 400 millioner
kroner.
18
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0019.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
utilfredshed, at udenlandske konkurrenter fortsat kan sælge de samme varer og tjenester til de russiske
skibe, som de færøske virksomheder tidligere har solgt.
Det er naturligvis ikke overraskende, at virksomheder, der tjener penge på den russiske flåde, er util-
fredse med de restriktive tiltag. Alle sanktioner mod Rusland har en pris, og det har den delvise lukning
af havnene også. Derfor skal virksomhedernes synspunkterne ses som del af en større sammenhæng.
Denne sammenhæng handler grundlæggende om, hvordan Færøerne skal navigere i en ny geopolitisk
virkelighed, efter at Rusland invaderede Ukraine i februar 2022. En virkelighed, som er præget af øget
rivalisering og fjendskab mellem stormagterne.
Tabel 3 Russiske skibes besøg i færøske havne
I samme ombæring kunne Færøerne styrke kontrollen markant med de russiske skibe, nå r de anløber
færøske havne. Det ville også være muligt at udpege bestemte havne, hvor de russiske skibe kunne få lov
til at anløbe. Virksomhederne pointerer alle, at det er
lettere at udføre kontrol, nå r skibene anløber
færøske havne.
De �½leste af virksomhederne mener, at Færøerne burde gøre som Norge. Med det mener de kort sagt, at
Færøerne ikke skulle begrænse adgangen for russiske skibe til kun dem, der er direkte knyttet til russisk
aktivitet i færøsk farvand. I Norge skelnes der ikke mellem, hvor �½isken ombord på de russiske skibe er
fanget. Med restriktionerne nævnt i faktaboksen nedenfor kan alle russiske �½iskeskibe med andre ord
anløbe norske havne. Virksomhederne fremfører, at de færøske myndigheder burde følge samme model.
Havnene
Fuglafjørður havn
Runavík havn
Klaksvík havn
Tórshavn havn
I alt
2020
138
135
59
27
359
2021
138
113
46
52
349
2022
27
117
42
45
231
2023
46
51
21
32
150
*2024
22
23
13
6
64
Kilde:
Havnemyndighederne /
*Tallene
for 2024 er for januar til ultimo august
19
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0020.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
2021
Losset mængde (kg)
312.559.50
4
Antal losninger
196
168
ld
/
*
l f
f
l l
Omskibet mængde (kg)
2.378.000 33.801.044
Antal omskibninger
7
22
Kilde:
Vørn /
*Tallene
for 2024 er for januar til ultimo august
FAKTABOKS:
HAVNERESTRIKTIONER I NORGE
Talva 4 Tal av russiskum upp- og umskipingum í Føroyum og nøgd
2020
339.947.290
2022
252.076.20
5
117
27.229.785
23
2023
107.570.62
4
51
11.218.488
10
*2024
83.691.509
40
673.500
2
Norge har også iværksat restriktive foranstaltninger over for russiske fiskeskibe. Alle norske havne på
nær dem i
Tromsø, Kirkenes
og
Båtsfjord,
er lukkede for russiske fiskeskibe. Der er i den forbindelse
tale om de havne, som russerne har benyttet mest i Norge. Alle russiske fiskeskibe kan komme i havn i
Tromsø, Kirkenes og Bå tsfjord. Der bliver ikke, som på Færøerne, skelet til, hvor skibene har
fisket.
Tilsynet med de russiske fiskeskibe, som kan anlægge norske havne, er samtidig væsentligt skærpet for
at sikre, at der ikke foregå r nogen ulovlig aktivitet i de tre havne. De norske havne er dermed kun delvist
å bne. Det er eksempelvis fastsat en
specifik grænse for, hvor længe de russiske skibe kan ligge i havn: Op
til 5 hverdage og maksimalt 7 døgn.
Den norske regering har i store træk iværksat EU’s
restriktioner, hvad angå r salget af varer og tjenester
til de russiske skibe. Dette mærkes tydeligt i den industri.
20
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0021.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
Den tiltagende geoøkonomiske konkurrence betyder også, at tiden med global frihandel formentlig er
et overstået kapitel. Den tyske ruslandspolitik byggede på tesen om
Wandel durch Handel
– forandring
gennem handel. Ved at integrere Rusland i den globale økonomi og støtte demokratiske reformer hå-
bede man, at landet ville tilegne sig vestlige liberale værdier. Samtidig var man ikke blind for, at det
russiske marked var attraktivt. Denne tankegang præger imidlertid ikke international politik længere.
Gensidig afhængighed – interdependens – skulle skabe fred og velstand for alle. Nu betragtes handel til
tider som en trussel mod national sikkerhed, hvis det er nødvendigt at købe varer fra en konkurrent.
Dette gælder især kritiske produkter til kommunikation og våbenproduktion. På Færøerne har vi
imidlertid set, at både fiskeriet og telekommunikation – to færøske sagsområder – har fået sikkerheds-
politisk betydning. Fiskerisamarbejdet med Rusland og Huawei-sagen er eksempler på dette. At færø-
ske lakseopdrættere vælger at stoppe eksporten til Rusland er også et eksempel på, at internationale
virksomheder også rammes af de globale politiske spændinger.
Eftersom Rusland er en arktisk nation med militære interesser i det arktiske område og i sejlruterne i
Nordatlanten, påvirker situationen også Færøerne. Rusland har desuden som følge af spændingerne
søsat politiske planer for at accelerere sin økonomiske selvforsyning. Det kan påvirke Færøerne, hvis
Rusland i fremtiden reducerer importen og satser på egen produktion.
Forholdet mellem Vesten og Rusland er historisk ringe. Den opfattelse deler begge parter i konflikten.
Forbindelsen har ikke været så spændt siden nogle af de mørkeste perioder under den kolde krig, og i
Rusland sammenlignes situationen med Cubakrisen i 1962 – altså med en situation, der indebærer
stor risiko for militær konfrontation og endda atomkrig mellem parterne. Der er i skrivende stund in-
gen udsigt til, at spændingerne løsnes foreløbigt, da spørgsmålet om, hvordan krigen i Ukraine vil
ende, fortsat er uløst. Et afgørende spørgsmål er, hvordan den nye amerikanske præsident, Donald
Trump, vil håndtere den nye geopolitiske virkelighed.
4. SAMMENDRAG
Omfanget af den økonomiske relation mellem Færøerne og Rusland er blevet væsentligt mindre i de
seneste å r. Færøerne eksporterer fortsat til Rusland, selvom eksporten er
faldet markant, og Færøerne
havde en �½iskeriaftale med Rusland i 2024. Det vurderes, at �½iskeriaftalen ikke er økonomisk balanceret
i 2024. AÅ rsagen er den faldende torskekvote i Barentshavet og den høje pris på makrel. Dette rejser
spørgsmå let om, hvorvidt
aftalen er økonomisk rentabel. Hvordan Rusland ville reagere, hvis Færøerne
opsagde aftalen, og om det ville få konsekvenser for eksporten i øvrigt, er også et å bent spørgsmå l.
Selvom Færøerne er små , er de en del af det internationale samfund og den globale
økonomi, og den
øgede stormagtsrivalisering vil også før eller siden kunne mærkes på Færøerne. Færøerne hører til den
nordatlantiske forsvarsalliance NATO, som be�½inder sig i en voksende konfrontation med Rusland. USA,
der har store interesser i havområ
det omkring Færøerne og Grønland, har støttet Ukraine med vå ben og
penge, og i NATO-strategien
fra 2022 stå r der, at Rusland i dag er NATOs største �½jende. Derfor bliver det
stadig sværere for små nationer som Færøerne at forblive ua�½hængige eller neutrale
i udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitik i udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitisk sammenhæng.
For de færøske virksomheder, der har solgt varer og tjenester til russiske skibe, forekommer det
urimeligt, at deres aktiviteter i så væsentlig grad rammes.
Det politiske system bør naturligvis sikre, at
restriktive tiltag er velbegrundede, før de implementeres. Men alle så danne forhold er dele af en større
helhed, som den politiske ledelse på Færøerne skal forholde sig til. En helhed, der er kendetegnet
af
polarisering, protektionisme og kon�½likt i verden.
21
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0022.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
NOTER
1
Dele af indledningen er tidligere publiceret i rapporten
The Faroe Islands and International Relations: Mapping Public Opinion in the
Faroe Islands on Security and Foreign Affairs
(2024): https://setur.cdn.fo/savn/h3ed21pv/kas-final-report-
2024.pdf?s=Wi3jimvt27rB134zakkbTMtkIxs
Frihedsbrevet (2023b)
https://t.me/rybhoz_channel/1419
2
3
4
5
6
Se eksempelvis Robert D. Blackwill & Jennifer M. Harris
War By Other Means: Geoeconomics and Statecraft
(2016).
https://fish.gov.ru/obiedinennaya-press-sluzhba/infografika/obshhij-obem-dobychi-vylova-vodnyh-bioresursov/
А�½алитический Вест�½ик № 22 (812): О реализации доктри�½ы продовольстве�½�½ой безопас�½ости Российской
Федерации
7
8
9
https://www.rbc.ru/business/18/12/2023/658066979a7947e216d051f3
https://old.rshb.ru/news/562728/
https://www.rbc.ru/business/19/03/2024/65f83f6f9a7947f178e5d7c7
https://tass.ru/obschestvo/22188789
10
11
https://landsstyri.cdn.fo/savn/1z5jurn4/fiskivei%C3%B0iavtala-millum-foeroyar-og-russland-fyri-
2024.pdf?s=qqUK5laAckrxZmOjB_Bz4kdl8mQ
https://www.uvmr.fo/fo/kunning/tidindi/foeroyar-seta-umfatandi-avmarkingar-i-verk-fyri-atgongdina-hja-russiskum-
fiskiskipum-til-foeroyskar-havnir
Virksomhederne er EFFO, MAGN, PM, MEST, KSS og Faroe Ship
12
13
KILDER,
SOM ANALYSEN BYGGER PÅ
Arctic Institute (2023).
“2022 Russian Maritime Doctrine: Implications for NATO & the Future of Great Power Competition in the Arc-
tic”.
https://www.thearcticinstitute.org/2022-russian-maritime-doctrine-implications-nato-future-great-power-competition-arctic/
Bailes, A. J., Thayer, B. A., & Thorhallsson, B. (2016).
“Alliance
theory and alliance
‘Shelter’:
the complexities of small state alliance
behaviour”. In
Third World Thematics: A TWQ Journal,
1 (1), pp. 9-26.
Bertelsen, R. G., & Justinussen, J. C. S. (2020).
“Færøernes
internationale politik”. In
Økonomi og Politik,
no. 4, pp. 37-48.
Bueger, C., & Liebetrau, T. (2021).
“Protecting
hidden infrastructure: The security politics of the global submarine data cable net-
work”. In
Contemporary Security Policy,
42 (3), pp. 391-413.
DIIS (2020).”
Nye sikkerhedspolitiske dynamikker i Arktis: Muligheder og udfordringer for Kongeriget Danmark”. Dansk Institut for
Internationale Studier.
https://pure.diis.dk/ws/files/4185554/Nye_sikkerhedspolitiske_dynamikker_i_Arktis_DIIS_rap-
port_2020_ed.pdf
DR (2014).
“Færøsk
leder: Vi er afhængige af eksport til Rusland”.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/faeroesk-leder-vi-er-afhaen-
gige-af-eksport-til-rusland
DR (2023a).
“Lars
Løkke Rasmussen: Fiskeriaftale med Rusland spænder ben for Færøernes relation til EU”.
:https://www.dr.dk/nyhe-
der/indland/lars-loekke-rasmussen-fiskeriaftale-med-rusland-spaender-ben-faeroeernes-relation
DR (2023b).
“Mørklagt.
Tema: Skyggekrigen”.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/moerklagt/tema/skyggekrigen
DR (2024).
“Ny
ukrainsk ambassadør vil genoptage pres på Færøerne i betændt sag”.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-ukra-
insk-ambassadoer-vil-genoptage-pres-paa-faeroeerne-i-betaendt-sag
EAEU (2018).
“Memorandum
of understanding between the Eurasian Economic Commission and the Government of the Faroe Is-
lands.”
In possession of the authors.
European Commission (2013).
“Commission
adopts trade measures against Faroe Islands to protect the Atlanto-Scandian herring
stock.”
https://ec.europa.eu/newsroom/mare/items/11807
European Council (2023).
“EU
sanctions against Russia explained”.
https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/restric-
tive-measures-against-russia-over-ukraine/sanctions-against-russia-explained/
European Union (2024).
“In
focus: EU energy security and gas supplies”.
https://energy.ec.europa.eu/news/focus-eu-energy-secu-
rity-and-gas-supplies-2024-02-15_en
Eurostat (2023):
“EU
trade with Russia: Latest Developments”.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?ti-
tle=EU_trade_with_Russia_-_latest_developments
FOnyhedsbureau (2023).
“Ukraine
vil belønne Færøerne for at sanktionere Rusland.”
https://www.fonyhedsbureau.dk/ukraine-vil-
beloenne-faeroeerne-for-at-sanktionere-rusland/
Frihedsbrevet (2023a).
“Britisk
minister: Jeg er skuffet over den færøske fiskeriaftalen med Rusland”. https://frihedsbre-
vet.fo/bretskur-radharri-eg-eri-vonbrotin-um-foroysku-fiskiveiduavtaluna-vid-russland/
Frihedsbrevet (2023b).
”Flemming
Rose: Den russiske beslutning er formentlig allerede taget
”.
https://frihedsbrevet.fo/flemming-
rose-russiska-avgerdin-er-helst-longu-tikin/
22
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 19: Nyhedsbrev nr. 1/2025 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2962130_0023.png
Fra Krim til Kyiv: En analyse af forholdet mellem Færøerne og Rusland
Government of Greenland (2024).
“Greenland
in the World. Nothing About Us Without Us: Greenland’s Foreign, Security and De-
fence Policy 2024-2033.”
https://naalakkersuisut.gl/Publikationer?types=5a1107a2-aca7-4739-8ef7-1d85ea4e4400&sub-
jects=bd741eec-83fd-47f3-b99a-ac34d78a6e3e&page=1&dates=2024_02_februar&sc_lang=da%C2%A0
Hagstova Føroya (2024).
“Eksport
af varer”.
https://hagstova.fo/fo/buskapur/uttanlandshandil-vid-vorum/utflutningur-av-vorum
House of Commons Defence Committee (2018).
On Thin Ice: UK Defence in the Arctic Twelfth Report of Session 2017–19.
https://publications.parliament.uk/pa/cm201719/cmselect/cmdfence/388/388.pdf
Kringvarp Føroya (2015).
“Diplomatiske
forbindelser har betydning for økonomien”.
https://kvf.fo/greinar/2015/05/28/diplomatisk-
sambond-tydning-fyri-buskapin
Kringvarp Føroya (2023).
“Breddin:
Landsstyret iværksætter restriktive foranstaltninger mod Rusland”.
https://uf.fo/bred-
din?sid=157784&page=1
Kringvarp Føroya (2024a).
“Lagmand:
Ikke opbakning til at afbryde samarbejdet med Rusland”.
https://kvf.fo/grei-
nar/2024/03/08/logmadur-ikki-undirtoka-fyri-enda-samstarvid-vid-russland
Kringvarp Føroya (2024b).
“Russiske
skibe skal igen kunne anløbe færøske havne”
https://kvf.fo/greinar/2024/03/08/russisk-skip-
skulu-aftur-sleppa-i-foroyskar-havnir
Landsstyret (2020).
“Faroe
Islands and USA sign partnership agreement”.
https://www.government.fo/en/news/news/faroe-islands-
and-usa-sign-partnership-declaration
Landsstyret (2023).
“Protocol
of the Forty Seventh Session in the joint Faroese-Russian Fisheries Commission”.
https://landsstyri.cdn.fo/savn/1z5jurn4/fiskivei%C3%B0iavtala-millum-foeroyar-og-russland-fyri-
2024.pdf?s=qqUK5laAckrxZmOjB_Bz4kdl8mQ
Lagmandskontoret (2022).
“Færøerne
iværksætter restriktive foranstaltninger mod Rusland”.
https://www.lms.fo/fo/kun-
ning/tidindi/foeroyar-seta-i-verk-tiltoek-moti-russlandi
Lagtinget (2024).
“Forslag
til vedtagelse om national sikkerhedspolitik”.
Landsstyreområdet for Udenrigs- og Erhvervsanliggender.
www.logting.fo/documents/61178
Mortensgaard, L. A. Søby, K. (2022).
Den udenrigs- og sikkerhedspolitiske udvikling i Arktis og Nordatlanten mellem konflikt og sam-
arbejde frem mod 2035.
Djøf Forlag.
Nordic Labour Journal (2023).
“Russian
rubles in the Faroe Islands’ economy”. http://www.nordiclabourjournal.org/nyheter/news-
2023/article.2023-11-05.2068077493
NUPI (2023).
“Navigating
Breakup: Security realities of freezing politics and thawing landscapes in the Arctic”. Norsk Utenrikspolitisk
Institut.
https://www.nupi.no/en/publications/cristin-pub/navigating-breakup-security-realities-of-freezing-politics-and-thawing-
landscapes-in-the-arctic
Pedersen, R. (2023).
“Small
states shelter diplomacy: Balancing costs of entrapment and abandonment in the alliance dilemma”. In
Cooperation and Conflict,
58(4), pp. 441-459.
Rahbek-Clemmensen, J., & Sørensen, Nørup C. T. (2021).
Sikkerhedspolitik i Arktis og Nordatlanten. Djøf Forlag.
RUSI (2023).
“Stalking
Seabed: How Russia Targets Critical Undersea Infrastructure”. The Royal United Services Institute for Defence
and Security Studies. https://rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/stalking-seabed-how-russia-targets-critical-
undersea-infrastructure
Skaale, S. (2023).
Exit Rusland? Hvad vender op og ned i fiskeriaftalen?” Javnaðarflokkurin i Folketinget. https://www.jaf.fo/Files/Fi-
les/%C3%9Atg%C3%A1vur%20JAF/Exit%20Russland.pdf
Thorhallsson, B. (2018).
“Studying
small states: A review”. In
Small States & Territories,
1 (1), pp. 17-34.
Thorhallsson, B., & Steinsson, S. (2023).
“A
theory of shelter: Small-state behaviour in international relations”. In
Agency, Security
and Governance of Small States,
pp. 29-48. Routledge.
TV 2 (2018).
“Mens
Danmark er i ophedet konflikt med Putin, går Færøerne den modsatte vej”.
https://nyheder.tv2.dk/politik/2018-
06-04-mens-danmark-er-i-ophedet-konflikt-med-putin-gaar-faeroeerne-den-modsatte-vej
Udenrigsministeriet (2022).
“Dansk
sikkerhed og forsvar mod 2035”. Den sikkerhedspolitiske analysegruppe.
https://www.fmn.dk/globalassets/fmn/dokumenter/nyheder/2022/-dansk-sikkerhed-og-forsvar-mod-2035-den-sikkerhedspolitiske-
analyserapport-.pdf
Lagtingets Udlandsudvalg (2022).
“Betænkning
i lagtingssag nr. 136/2021:
”Forslag
til lagtingslov om restriktive foranstaltninger i
forbindelse med angreb på Ukraine”. :https://www.logting.fo/mal/mal/?id=10068
Landsstyreområdet for udenrigs- og erhvervsanliggender (2023).
“Rapport
om forholdet til Rusland”. https://www.vp.fo/filead-
min/user_upload/Lutvist_innlit_i_fragreidingina_160623-.pdf
Vørn (2024).
”Statistik”.
https://www.vorn.fo/fiskiveida/hagtoel
Wall Street Journal (2023).
“How
a Tiny Archipelago Gave Russian Ships a Foothold in the Atlantic”. https://www.wsj.com/arti-
cles/how-a-tiny-archipelago-gave-russian-ships-a-foothold-in-the-atlantic-83e9c31d
Walt, S. M. (1990).
The origins of alliance.
Cornell University Press.
Wivel, A., & Ingebritsen, C. (2019).
“Why
shelter theory matters: Ramifications for international relations and small state studies”. In
Small States and Shelter Theory
(ed. Thorhallson, B.), pp. 205-213. Routledge.
23