Færøudvalget 2024-25
FÆU Alm.del Bilag 15
Offentligt
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Senest opdateret
24. september 2024
Oversigt
Angår Danmark, Færøerne og Grønland ............................................................................................................................................................. 2
Indførsel af kæledyr til/fra Grønland ...................................................................................................................................................................................2
Angår Danmark og Grønland .............................................................................................................................................................................. 4
Manglende retsvirkninger af medmoderskab ......................................................................................................................................................................5
Krav om zinkkister ved transport af afdøde ........................................................................................................................................................................5
Digitalt kørekort ..................................................................................................................................................................................................................6
Krav om fysisk tilstedeværelse ved fornyelse/genudstedelse af grønlandsk kørekort.........................................................................................................6
Krav om fast bopæl i Grønland ved fornyelse/ genudstedelse af grønlandsk pas ...............................................................................................................6
Angår Danmark og Færøerne .............................................................................................................................................................................. 7
Medicinal eksport ................................................................................................................................................................................................................7
Medtagelse af lægemidler ....................................................................................................................................................................................................8
Adgang til sagsportalen Minretssag.dk for færøske advokater............................................................................................................................................8
1
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Opdateret oversigt over grænsehindringer i Rigsfællesskabet
2948042_0002.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Senest opdateret
24. september 2024
Angår Danmark, Færøerne og Grønland
Emne/hindring
Indførsel af
kæledyr til/fra
Grønland
Minister-/landsstyreområde
DK: Fødevareministeriet/
Fødevarestyrelsen
FØ: Heilsufrøðiliga Starvsstovan
(Levnedsmiddel-, veterinær- og
miljøstyrelsen)
GL: Veterinær- og
Fødevaremyndigheden i Grønland
(VFMG)
Beskrivelse
Gældende regler for privat ikke-kommerciel flytning:
Fra DK/FØ til GL:
Man skal have en tilladelse til indførslen fra Grønlands
Repræsentation i København eller Fødevarestyrelsen alt
efter dyrearten. Derudover skal visse andre krav være
opfyldt.
Begrænsninger af arter, som må holdes på Grønland, er
relevante ift. betingelser, som opstilles for import af dyr
til Grønland. Formålet er at beskytte Grønland mod
invasive arter, samt sikre dyrevelfærden for dyr i
Grønland, som kan være vanskelige eller farlige at holde
i Grønland, som følge af dyrenes særlige krav til
levevilkår, fx foder.
Status
Fra DK/FO til GL: Regler om indførsel og udførsel af
kæledyr i Grønland hører under Fødevarestyrelsen.
Dog er flere områder, som f.eks. zoonoser (herunder
rabies) og dyrevelfærd i Grønland overtaget af
Selvstyret.
Det er Fødevarestyrelsens ansvar at udarbejde
betingelser for indførsel af levende dyr til Grønland i
al almindelighed. Dette forudsætter, at Grønland
forinden tager stilling til og udarbejder regler om,
hvilke arter, som de vil tillade holdt i Grønland, og
derved tillade indført. Dette er grundlaget for
rammerne for Fødevarestyrelsens arbejde med
fastsættelse af betingelser for indførsel til Grønland.
Udarbejdelse af betingelser for indførsel af levende
dyr er omfattende og kan kræve udarbejdelse af
risikovurdering og involvering af faglig understørrelse
fra andre institutioner, og forudsætter derfor en
afgrænsning af hvilke arter, som Fødevarestyrelsen
behøver at arbejde med.
En ændring af reglerne for at indføre kæledyr i
Grønland forudsætter,
at
visse
love og
bekendtgørelser udarbejdes eller ændres af Veterinær-
og Fødevaremyndigheden i Grønland, herunder
bekendtgørelse om forbud mod hold af særlige dyr.
Det vil være mest hensigtsmæssigt, at disse er på
plads,
før
Fødevarestyrelsen
udarbejder
2
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Opdateret oversigt over grænsehindringer i Rigsfællesskabet
2948042_0003.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Senest opdateret
24. september 2024
bekendtgørelse om ind- og udførsel af levende dyr til
Grønland.
Fødevarestyrelsen har den 18. juni 2024, som følge af
kommende åbning af internationale lufthavne i
Grønland, afholdt møde i Nuuk med Veterinær- og
Fødevaremyndigheden i Grønland og Departement for
Fiskeri og Fangst, for at drøfte udfordringerne i denne
forbindelse med indførsel af levende dyr.
På mødet blev det gensidigt bekræftet, at
Fødevarestyrelsen, Departementet og Veterinær- og
Fødevaremyndigheden i Grønland er indstillet på at
prioritere udarbejdelsen af hhv. grønlandske og
danske regler, som gør det muligt at forvalte indførsel
af levende dyr til Grønland. Det er forventningen, at
grønlandsk lovgivning færdiggøres inden udgangen af
2024, og at den danske bekendtgørelse kan træde i
kraft i første halvår af 2025.
Selvstyret har tilkendegivet, at det vil blive overvejet
at begrænse muligheden for at opnå tilladelse til at
holde dyr i Grønland til kun at omfatte personer med
bopælsadresse i Grønland. Dette vil blandt andet
medføre, at turister ikke kan indføre kæledyr, f.eks.
ved flyrejser til Grønland, hvilket vil være i lighed
med eksisterende færøske regler. Begrænsningen
ønskes af beskyttelseshensyn for den grønlandske
fauna og dyresundhedsstatus, da det kan være
vanskeligt at gennemføre kontrol med turisters
kæledyr, samt eliminere andre praktiske udfordringer
forbundet med rejsende ”turist-kæledyr” internt i
Grønland.
3
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Opdateret oversigt over grænsehindringer i Rigsfællesskabet
2948042_0004.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Senest opdateret
24. september 2024
Angår Danmark og Grønland
Emne/hindring
Indførsel af
animalske varer
direkte fra
tredjelande -
Nye internationale
lufthavne i
Grønland
Minister-/landsstyreområde
DK: Fødevareministeriet/
Fødevarestyrelsen
Beskrivelse
Nye internationale lufthavne, i hhv. Nuuk og Ilulissat, vil
åbne for muligheden for internationale flyankomster
direkte fra et tredjeland (ikke-EU-land). Disse fly vil
kunne medbringe varer med animalsk indhold (og evt.
levende dyr). I dag kommer alle disse varer (og levende
dyr) til Grønland via Danmark eller Island, da disse lande
aktuelt er de eneste med flytransportruter til/fra Grønland.
I henhold til Fødevarestyrelsens regler skal varer med
animalsk indhold, der indføres til Grønland, opfylde de
samme betingelser, som hvis varen indføres til DK/EU.
Dermed bliver tredjelandsvarer, som er omfattet af krav om
grænsekontrol, kontrolleret ved ankomst til DK/EU, inden
varen videresendes til Grønland. Varer med animalsk
indhold vil, via de nye lufthavne, kunne flyves direkte til
Grønland, hvor der ikke vil kunne foretages grænsekontrol,
da der ikke er, og ikke er planlagt opførsel af,
grænsekontrolsteder i tilknytning til de nye lufthavne.
Status
Fødevarestyrelsen har på nuværende tidspunkt ikke
modtaget henvendelser fra det grønlandske erhverv
eller
Selvstyret
vedrørende
ønske
om
tredjelandsindførsel af varer med animalsk indhold til
Grønland via lufthavnene. Såfremt der opstår et ønske
om tredjelandsindførsel direkte til Grønland, vil
styrelsen sammen med Selvstyret gå i dialog med
operatørerne af lufthavnene.
Løsningsmulighederne vil som udgangspunkt være, at
de grønlandske operatører enten investerer i opførsel
af grænsekontrolsteder, som skal bemandes af
Fødevarestyrelsen eller, at styrelsen, i samarbejde
med de evt. kommende internationale flyselskaber,
lufthavnene og Selvstyret, opsætter forbud mod, at fly
medbringer disse typer af varer (og levende dyr)
direkte fra tredjelande.
Fødevarestyrelsen vurderer ikke, at hindringen på
nuværende tidspunkt er mærkbar, da de fleste
fødevarer der kommercielt indføres i Grønland
kommer fra Danmark eller Island.
Eksport af
fiskevarer direkte til
tredjelande - Nye
internationale
lufthavne i
Grønland
DK: Fødevareministeriet/
Fødevarestyrelsen
Nye internationale lufthavne, i hhv. Nuuk og Ilulissat, vil
åbne for muligheden for internationale flyafgange direkte
til et tredjeland (ikke-EU-land).
I dag foregår al grønlandsk tredjelandseksport af fisk og
fiskevarer via Danmark, da eksport hovedsageligt er
forbundet med tredjelandskrav om eksportcertifikat
udstedt af Fødevarestyrelsen (den kompetente myndighed).
Grønlands erhverv har udtrykt ønske om at kortlægge
muligheden for udstedelse af eksportcertifikater i
Grønland, så der kan eksporteres fisk og fiskevarer
direkte til tredjelande. Fødevarestyrelsen har, i
samarbejde med Selvstyret, igangsat den indledende
dialog med fiskerierhvervet og operatørerne af
lufthavnene for at oplyse dem om de forudsætninger
(for både erhverv, lufthavn, Selvstyret og styrelsen),
som skal være opfyldt, før ønsket om direkte eksport
fra Grønland kan imødekommes.
Forudsætninger for direkte eksport til tredjeland
indebærer
blandt
andet,
at
grønlandske
4
GL: Veterinær- og
Fødevaremyndigheden i
Grønland (VFMG)
GL: Veterinær- og
Fødevaremyndigheden i
Grønland (VFMG)
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Opdateret oversigt over grænsehindringer i Rigsfællesskabet
2948042_0005.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Senest opdateret
24. september 2024
lufthavnsoperatører investerer i opførsel af fødevare-
opbevaringsfaciliteter, at erhvervet omstiller deres
logistik-/procesgange, at Selvstyret udarbejder og
implementerer regler og kontrolsystemer (f.eks. ifm.
told/skat), og at Fødevarestyrelsen har tilstrækkeligt
personale (dyrlæger) til bemanding af styrelsens
kontor i Nuuk til kontrol af eksportforsendelser og
efterfølgende eksportcertifikatudstedelse.
Manglende
retsvirkninger af
medmoderskab
DK: Social- og Boligministeriet
GL: Departement for Sociale
Anliggender, Familier,
Arbejdsmarked og
Indenrigsanliggender
Reglerne om medmoderskab i børneloven for Danmark
indebærer, at en kvinde, der føder et barn, og kvindens
ægtefælle eller partner kan aftale, at ægtefællen eller
partneren skal være medmor til barnet. Dette
medmoderskab har samme retsvirkninger som et
faderskab.
Der er ikke taget stilling til, om medmoderskab etableret i
Danmark kan tillægges retsvirkninger i Grønland.
Manglende retsvirkninger af medmoderskab kan have
betydning i en række relationer, fx forældreskab,
forældremyndighed, forsørgelsespligt, arveret og ret til
sociale ydelser.
Reglerne om medmoderskab findes i børneloven, som
social- og boligministeren satte i kraft for Grønland pr.
1. april 2024.
Krav om zinkkister
ved transport af
afdøde
DK: Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
GL: Departement for Sundhed
Grønland ønsker fravigelse af kravet om anvendelse af
zinkkister ved transport af afdøde mellem Danmark og
Grønland. Reglerne for transport af afdøde til og fra
udlandet er underlagt internationale aftaler fra 1937 og
1973, hvor Danmark har ratificeret aftalen fra 1937 ifølge
oplysninger fra 2019 fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Implementeringen er i Danmark udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 152 fra 1983, der er udstedt i medfør af
den tidligere epidemilov, som ikke kunne sættes i kraft for
Grønland.
Det
betød,
at
bekendtgørelsens
undtagelsesbestemmelser om, at transport af afdøde
mellem de nordiske lande ikke behøvede at ske i zinkkiste,
ikke kunne anvendes for transport af afdøde ml. Danmark
og Grønland.
Siden 2018 er epidemiloven blevet ændret flere gange, men
den gældende epidemilov kan fortsat ikke sættes i kraft for
Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer, at ønsket vil
kræve ændring af de nuværende regler.
ISM undersøger mulighederne for at undtage kravet
om anvendelse af zinkister ved transport af afdøde
mellem Danmark og Grønland, f.eks. ved at indgå
bilateral aftale herom. ISM skal tage stilling til, om det
er muligt at indgå en bilateral aftale med GL og derpå
ændre de gældende danske regler. ISM vil i 2. halvår
2024 afsøge mulighederne for undtagelse. ISM har
endvidere
dialog
med
Miljø-
og
Ligestillingsministeriet om sagen.
5
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Opdateret oversigt over grænsehindringer i Rigsfællesskabet
2948042_0006.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Grønland – den kan alene sættes i kraft for Færøerne. Det
betyder, at kravet om transport af afdøde i zinkkiste mellem
Grønland og Danmark formentlig fortsat ikke kan fraviges
med hjemmel i bekendtgørelsen fra 1983.
Digitalt kørekort
DK: Transportministeriet
(Applikation er udviklet af
Digitaliseringsstyrelsen i
samarbejde med
Færdselsstyrelsen og
Rigspolitiet).
En person, der både er indehaver af et dansk kørekort og et
grønlandsk kørekort kan ikke anvende den danske
kørekortapplikation (digitalt kørekort), hvis det senest
udstedte kørekort er det grønlandske kørekort. Der er
umiddelbart tale om en teknisk udfordring.
Senest opdateret
24. september 2024
Transportministeriet og Færdselsstyrelsen har været i
dialog med de relevante myndigheder og har set ind i
de udfordringer, der er med at bruge den danske
kørekortapplikation, hvis det senest udstedte kørekort
er et grønlandsk kørekort. De juridiske rammer, som
fremgår af den danske kørekortbekendtgørelse er, at
man kun kan være indehaver af ét kørekort. Denne
regel har udspring af EU’s kørekortdirektiv. Det er
således ikke muligt at være indehavere af mere end ét
kørekort efter reglerne i Danmark.
Transportministeriet er klar over, at dette kan medføre
en række udfordringer for indehavere af danske
kørekort, der vælger at bosætte sig i Grønland. Derfor
ændres
reglerne
i
den
grønlandske
kørekortbekendtgørelse således, at danske kørekort
anerkendes i Grønland. Med denne løsning vil der
ikke længere være behov for at ombytte det danske
kørekort til et grønlandsk kørekort, og man kan derfor
fortsat benytte den danske kørekortapplikation. De
nye regler forventes at træde i kraft i oktober 2024.
Krav om fysisk
tilstedeværelse ved
fornyelse/genudsted
else af grønlandsk
kørekort
DK: Transportministeriet og
Justitsministeriet
GL: Grønlands Politi
(Departement for Boliger,
Infrastruktur og Ligestilling)
En person, som er bosiddende i Danmark, og som er
indehaver af et grønlandsk kørekort, skal i dag møde op ved
politiet i Grønland for at indgive ansøgning om fornyelse
eller genudstedelse (duplikatkørekort).
Da det alene er Grønlands Politi, der varetager
administrationen af grønlandske kørekort, kan der således
ikke ansøges ved en myndighed i Danmark.
Ved
fornyelse/genudstedelse
af
et
grønlandsk
nationalitetspas foreligger der ikke et krav om fysisk
tilstedeværelse ved Politiet i Grønland.
Rigspolitiet er i dialog med Kommunernes
Landsforening om problemstillingen, da indgivelse af
ansøgning om dansk kørekort i Danmark er forankret
hos kommunerne.
Krav om fast bopæl
i Grønland ved
fornyelse/
DK: Justitsministeriet
Det er uafklaret, i hvilket omfang der er tale om en
grænsehindring.
6
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Opdateret oversigt over grænsehindringer i Rigsfællesskabet
2948042_0007.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
genudstedelse af
grønlandsk pas
Det er muligt at få udstedt et grønlandsk nationalitetspas
hos samtlige pasudstedende myndigheder i Danmark. Det
er dog en forudsætning for at få udstedt et grønlandsk
nationalitetspas, at borgeren har fast bopæl i Grønland.
På baggrund af en konkret sag er der blevet rejst et
spørgsmål om muligheden for at få udstedt et grønlandsk
nationalitetspas, hvis vedkommende har bopæl uden for
Grønland.
Senest opdateret
24. september 2024
Justitsministeriet vil drøfte den nuværende praksis for
udstedelse af grønlandske pas med Rigspolitiet,
Udenrigsministeriet og Naalakkersuisut med henblik
på at undersøge muligheden for, at grønlændere, der
er bosat uden for Grønland, også kan få udstedt
grønlandsk pas.
Angår Danmark og Færøerne
Emne/hindring
Medicinal
eksport
Minister-/landsstyreområde
DK: Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
FØ: Heilsumálaráðið (Landsstyre-
området for
Sundhedsanliggender)
Beskrivelse
Det er som udgangspunkt ikke lovligt at indføre medicin til
Danmark ved forsendelse fra et land uden for EU/EØS. Dette
medfører, at apoteker i lande uden for EU/EØS ikke kan
eksportere magistrelle lægemidler (fremstillet efter recept til
en enkelt patient) til Danmark.
Status
Færøerne er ikke medlem af EU/EØS, og regnes
derfor som et tredjeland inden for medicinalområdet.
ISM afventer fortsat afklaring vedrørende Færøernes
status hvad angår medicinal eksport.
ISM har drøftet sagen med Heilsumálaráðið på møde
i dansk/færøsk sundhedssamarbejde. Det blev aftalt
at Heilsumálaráðið undersøger, hvori problematikken
beror.
7
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Opdateret oversigt over grænsehindringer i Rigsfællesskabet
2948042_0008.png
Grænsehindringer inden for Rigsfællesskabet
Medtagelse af
lægemidler
DK: Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
FØ: Heilsumálaráðið
(Landsstyreområdet for
Sundhedsanliggender)
Efter lægemiddelloven må private personer kun indføre
(humane) lægemidler til eget forbrug efter regler i gældende
bekendtgørelse om privates indførsel af lægemidler. Efter
reglerne kan private personer fra lande, der ikke er medlem af
Den Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen, højst
medbringe lægemidler til 3 måneders forbrug.
Borgere fra Færøerne og Grønland kan derfor medbringe
lægemidler til eget forbrug i indtil 3 måneder ved rejser til
Danmark, mens borgere fra EU/EØS kan medbringe
lægemidler til længere tids forbrug.
Senest opdateret
24. september 2024
Færøerne er ikke medlem af EU/EØS, og regnes
derfor som et tredjeland inden for medicinalområdet.
ISM afventer fortsat afklaring vedrørende Færøernes
status hvad angår medtagelse af lægemidler. ISM har
drøftet sagen med Heilsumálaráðið på møde i
dansk/færøsk sundhedssamarbejde. Det blev aftalt at
Heilsumálaráðið undersøger, hvori problematikken
beror.
Adgang til
sagsportalen
Minretssag.dk
for færøske
advokater
DK: Justitsministeriet/
Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet
FØ: Lagmandens kontor
Civile sager i Danmark skal som det klare udgangspunkt
anlægges og behandles via sagsportalen Minretssag.dk. På
sagsportalen kan parter og partsrepræsentanter bl.a. tilgå
sagens processkrifter, bilag, retsbøger og domme. Retterne
kan dog beslutte, at en sag ikke skal behandles ved
anvendelse af sagsportalen, når der foreligger særlige forhold.
For at tilgå sagsportalen skal man have MitID Erhverv. En
tilslutning til MitID Erhverv kræver, at virksomheden har et
dansk CVR-nr. Det er i den forbindelse blevet anført af
Advokatfelag Føroya, at dette medfører, at færøske advokater
ikke kan varetage civile sager i Danmark på linje med deres
danske kollegaer.
Digitaliseringsstyrelsen er i dialog med blandt andet
Erhvervsministeriet og Lagmandens kontor på
Færøerne, og der er fundet en mulig løsningsmodel for
færøske virksomheders opnåelse af et CVR-nr. med
efterfølgende mulighed for tilslutning til MitID
Erhverv. Løsningsmodellen implementeres snarest
muligt i samarbejde med de involverede parter.
8