Oversættelse
Rigsombudsmanden på Færøerne
Argir, oktober 2024
Landsbankens forbehold i spørgsmålet om udgiften forbundet med en færgerute til Suðuroy versus
en tunnel til Suðuroy
Færøernes landsstyre har nedsat en arbejdsgruppe, som har fået til opgave at sammenligne udgiften
forbundet med den nuværende færgerute til/fra Suðuroy med udgiften forbundet med en tunnel til
Suðuroy.
Landsbanken har deltaget i arbejdet, tilvejebragt tal og forelagt de forventede renteudgifter.
Modellen
Finansieringsmodellen, som er udviklet i forbindelse med dette arbejde, er et regneark, som sam-
menligner udgifterne forbundet med færgeruten med Smyril med udgifterne forbundet med en tun-
nel til Suðuroy.
Denne model kan dog kun anvendes til at skaffe viden om, hvor stor en del af tunneludgifterne, der
bliver dækket af tunnelafgifter og hvor meget, der skal dækkes af landskassen.
1
Dette kan slet ikke bruges som grundlag for, om investeringen skal foretages eller ej. Der er dog en
vis fare for, at det netop er det, politikerne gør.
Cost-benefit-analyser er den korrekte måde at vurdere infrastrukturinvesteringer på
Cost-benefit-analyser tager både hensyn til infrastrukturplaners udgifter og gevinster for samfundet
og bør derfor altid benyttes som primært grundlag for beslutninger om investeringer i infrastruktur.
1
I store tal finansierer landskassen 80%, hvor tunnelafgifterne til sammenligning finansierer 20%. Dermed kan denne tunnel ikke
sammenlignes med Eysturoy- og Sandoy-tunnellerne, da forholdet der er omvendt: Tunnelafgifterne finansierer 80%, mens landskas-
sen finansierer 20%.