Oversættelse
Rigsombudsmanden på Færøerne
Aftaledokument om Suðuroytunnel med tilhørende tunnel- og
vejstrukturer
Der er bred politisk enighed mellem Lagtingets partier om, at tiden nu er inde til at tage et vigtigt
skridt i realiseringen af Suðuroytunnellen med henblik på at vende udviklingen på Suðuroy. Samti-
dig sikres, at byggeriet ikke går i gang, før det er projekteret, har været i udbud, og der foreligger en
mere nøjagtig vurdering af udgiften.
Suðuroy er den eneste store ø, der endnu ikke har en fast forbindelse, og derudover er rejseforbin-
delsen ustabil. Alle beregninger viser desuden, at de finansielle holdbarhedsproblemer, der kende-
tegner Suðuroy, kun forværres, hvis vi ikke handler.
En fast forbindelse mellem Suðuroy og hovedstadsområdet kan blive afgørende for udviklingen på
Suðuroy, fordi folk i højere grad end før får mulighed for at bo, leve, arbejde og rejse i hele landet.
De politiske partier er enige om, at Suðuroytunnellen er en nødvendig investering, hvis udviklingen
på øen skal vendes. De vurderer også, at der kan blive tale om en investering, der med tiden vil på-
virke finansloven positivt, fordi udgiften forbundet med at beholde og forny den nuværende færge-
forbindelse er høj.
Lagmanden har i enighed med de politiske partier besluttet at tage det første skridt i realiseringen af
tunnelprojektet til Suðuroy.
Projektet omfatter:
•
•
•
•
•
•
En undersøisk tunnel mellem Djúpadal nord for Skarvanes og Sandvík
En tunnelarm med mulighed for senere at knytte Skúvoy til Suðuroytunnellen
Forbindelse fra tunnelvejen ved Líðarendi til Sandoytunnellen
Forbindelse fra Líðarendi ved Sandslíð til tunnelmundingen i Djúpadalur med tilkob-
ling til eksisterende vej til Skarvanes og tilkobling til eksisterende vej til Skálavík
Tunnel mellem Sandvík og Hvalba
Tunnelvej i Sandvík og i Hvalba
Der er enighed om, at Suðuroyartunnellen A/S, som har stået for forundersøgelsesarbejdet, skal stå i
spidsen for det samlede projekt.