Færøudvalget 2024-25
FÆU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2941804_0001.png
Oversættelse
Rigsombudsmanden på Færøerne
Aftaledokument om Suðuroytunnel med tilhørende tunnel- og
vejstrukturer
Der er bred politisk enighed mellem Lagtingets partier om, at tiden nu er inde til at tage et vigtigt
skridt i realiseringen af Suðuroytunnellen med henblik på at vende udviklingen på Suðuroy. Samti-
dig sikres, at byggeriet ikke går i gang, før det er projekteret, har været i udbud, og der foreligger en
mere nøjagtig vurdering af udgiften.
Suðuroy er den eneste store ø, der endnu ikke har en fast forbindelse, og derudover er rejseforbin-
delsen ustabil. Alle beregninger viser desuden, at de finansielle holdbarhedsproblemer, der kende-
tegner Suðuroy, kun forværres, hvis vi ikke handler.
En fast forbindelse mellem Suðuroy og hovedstadsområdet kan blive afgørende for udviklingen på
Suðuroy, fordi folk i højere grad end før får mulighed for at bo, leve, arbejde og rejse i hele landet.
De politiske partier er enige om, at Suðuroytunnellen er en nødvendig investering, hvis udviklingen
på øen skal vendes. De vurderer også, at der kan blive tale om en investering, der med tiden vil på-
virke finansloven positivt, fordi udgiften forbundet med at beholde og forny den nuværende færge-
forbindelse er høj.
Lagmanden har i enighed med de politiske partier besluttet at tage det første skridt i realiseringen af
tunnelprojektet til Suðuroy.
Projektet omfatter:
En undersøisk tunnel mellem Djúpadal nord for Skarvanes og Sandvík
En tunnelarm med mulighed for senere at knytte Skúvoy til Suðuroytunnellen
Forbindelse fra tunnelvejen ved Líðarendi til Sandoytunnellen
Forbindelse fra Líðarendi ved Sandslíð til tunnelmundingen i Djúpadalur med tilkob-
ling til eksisterende vej til Skarvanes og tilkobling til eksisterende vej til Skálavík
Tunnel mellem Sandvík og Hvalba
Tunnelvej i Sandvík og i Hvalba
Der er enighed om, at Suðuroyartunnellen A/S, som har stået for forundersøgelsesarbejdet, skal stå i
spidsen for det samlede projekt.
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Nyhedsbrev nr. 19/2024 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2941804_0002.png
Oversættelse
Rigsombudsmanden på Færøerne
Projektet skal godkendes af Landsverk (Færøernes vejdirektorat), inden det kommer i udbud, og
Landsverk skal have tilsyn med projektet.
Samtidig er de politiske partier bevidste om, at usikkerheden om prisen fortsat er stor, og at det kan
vise sig, at udgiften forbundet med tunnellen bliver højere end p.t. anslået.
I forhold til den videre proces er der derfor enighed om, at Lagtinget i første omgang skal tage stil-
ling til, at byggeriet forberedes, projekteres og udbydes, så der foreligger en mere nøjagtig vurde-
ring af udgiften og et mere detaljeret projekt, inden der tages endelig politisk beslutning at realisere
byggeriet.
Der er dog samtidig enighed om, at der anlægges arbejdsveje og adgange til tunnelmundinger til
Suðuroytunnellen ved Skarvanes og i Sandvík, så arbejdet kan gå i gang, så snart beslutningen
herom er taget.
Partierne er enige om, at der afsættes 100 mio. kr. årligt på finansloven i 2025 og 2026. Beløbet er
en del af landets samlede investeringsramme, som efter planen vil være omkring 600 mio. kr. årligt
de kommende år.
Der tages således ikke endelig stilling til, om Suðuroytunnellen skal bygges, før projektet er forbe-
redt, projekteret, har været i udbud og prisen foreligger. Til den tid skal der tages stilling til tunnel-
projektet ved en særskilt lagtingslov.
Tinganes, 8. november 2024
På vegne af Javnaðarflokkurin____________________________
På vegne af Tjóðveldi___________________________________
På vegne af Framsókn__________________________________
På vegne af Sambandsflokkurin___________________________
FÆU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Nyhedsbrev nr. 19/2024 fra Rigsombudsmanden på Færøerne
2941804_0003.png
Oversættelse
Rigsombudsmanden på Færøerne
På vegne af Fólkaflokkurin_______________________________
På vegne af Miðflokkurin________________________________