Tórshavn, den 19. november 2024
Orientering nr. 19/2024
Forslag om at forhøje pensionsalderen
To dage før offentliggørelsen af den politiske enighed om tunnelen til Suðuroy sendte landsstyret den 6.
november 2024 et udkast til lagtingsforslag om gradvist at hæve pensionsalderen på Færøerne til 70 år i
høring. Ifølge udkastet skal pensionsalderen stige med 3 måneder om året fra 2035 til 2042. Lagtinget
skal i 2030 tage stilling til pensionsalderen fra 1. januar 2043 med udgangspunkt i udviklingen i levealderen
og udsigterne for holdbarheden i Færøernes økonomi. Stigninger i pensionsalderen skal meddeles senest
10 år inden, de iværksættes, hvorfor forslaget opererer med første stigning i 2035. Pensionsalderen på
Færøerne er i øjeblikket 67,5 år og stiger igen den 1. juli 2030 til 68 år. Forhandlingerne med de politiske
partier er ikke afsluttet, og landsstyret sigter mod bred politisk enighed om forslaget. Landsstyrekvinde i
social- og kulturanliggender Sirið Stenberg (Tjóðveldi) udtalte i forbindelse med høringen:
”Formålet med
forslaget er at forbedre holdbarheden i den færøske økonomi og er et led i at sikre, at vi også i fremtiden kan bevare og
udvikle vores velfærdssamfund.”
Tunnelen til Suðuroy deler vandene
Mens der er enighed blandt alle Lagtingets partier om de videre skridt mod at realisere en undersøisk
tunnel til Suðuroy fra Sandoy
–
se Orientering nr. 18/2024
–
er der blandt økonomer især bekymring for
projektets konsekvenser for Færøernes samfundsøkonomi. Aftalen mellem partierne om projektet er
vedlagt i oversættelse til dansk.
En arbejdsgruppe med en række færøske departementer, Landsbanki Føroya (Landsbanken) og det
offentlige aktieselskab P/F Suðuroyartunnilin, der i givet fald skal stå for projektet, har udarbejdet en
model for finansiering af projektet. Finansieringsmodellen indgår som bilag til udkastet til lagtingslov om
Suðuroy-tunnelen. Modellen giver et overordnet billede af den påvirkning, som projektet får for den
færøske finanslov i perioden 2025-2064, og viser projektets økonomiske følsomhed ved ændrede
forudsætninger. Det fremgår, at projektet forudsættes at koste ca. 4 mia. kr. i 2024-priser, at der
planlægges at bevilge 100 mio. kr. om året på finansloven i 10 år, i alt 1 mia. kr., at Investeringsfonden
for Færøerne, som Færøerne overtager den 1. januar 2025, forudsættes at yde et (i hvert fald i en periode)
rente- og afdragsfrit lån på 350 mio. kr., og at landskassen låner resten af pengene med henblik på at stille
et lån til rådighed for P/F Suðuroyartunnilin. Ift. landskassens lån til P/F Suðuroyartunnilin opererer
modellen med et 40-årigt lån med fast rente, svarende til en byggeperiode på 10 år og en 30-årig
tilbagebetalingsperiode.
Direktør for Landsbanki Føroya, Malan Johansen udtalte sig i et interview med KVF den 11. november
2024 kritisk om den politiske plan om at gennemføre tunnelprojektet, der er det største færøske
anlægsprojekt nogensinde. Hun henviste til, at den økonomiske politik ikke er holdbar. De demografiske
Amtmansbrekkan 6
FO-100 Tórshavn
www.rigsombudsmanden.fo
Telefon: +298 201 200