Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2920631_0001.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2024 - 7641
Ref. SOFHE
Den 10. oktober 2024
MIM 111-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning med dekorativ karakter
af dele til køretøjer og til forbehandling til galvanisering af dele til køretøjer i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til funktionel forkromning med dekorativ karakter af dele til køretøjer og til
forbehandling til galvanisering af dele til køretøjer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver tilladelse til fortsat
anvendelse for gruppen af ansøgere MAIER S. COOP. (Spanien), MAIER CZ s.r.o. (Tjekkiet) og
MAIER CROMOPLASTICA S.p.A, (Italien) og delvis tilladelse til gruppen af ansøgere Sarrel
(Frankrig) og Sarreliber - Transformação de Plásticos e Metais, S.A. (Portugal). Tilladelserne gives
efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet indtil henholdsvis
februar 2029 (funktionel forkromning) og 2034 (forbehandling til galvanisering) for MAIER S.
COOP., MAIER CZ s.r.o. og MAIER CROMOPLASTICA S.p.A samt til og med december 2028
(forbehandling til galvanisering) for Sarrel og Sarreliber - Transformação de Plásticos e Metais.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 21. og 22. oktober
2024. Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af
særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der
findes egnede alternativer. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
vurderes at leve op til de danske arbejdsmiljøkrav, og at leve op til de danske miljøkrav i forhold til
at sikre den generelle befolkning via miljøet. I de konkrete sager drejer det sig om specifikke
anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer for virksomhederne. Kommissionen har
fastsat et reduktionskrav på 90 % for anvendelsen til funktionel forkromning og 92 % for
anvendelsen til forbehandling til galvanisering ved godkendelsesperiodernes udløb for MAIER S.
COOP., MAIER CZ s.r.o. og MAIER CROMOPLASTICA S.p.A. Regeringen vurderer imidlertid, at
virksomhederne bør intensivere deres substitutionsindsats på baggrund af fremskridtene med
udviklingen af alternative teknologier. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning med dekorativ karakter af dele til køretøjer
der lægges stor vægt på, at godkendelsesperioderne for begge grupper af ansøgere forkortes til
2028.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse og delvis godkendelse
af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning med dekorativ karakter af dele til køretøjer
og til forbehandling til galvanisering.
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 21. og 22. oktober 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter
den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakt vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgninger fra gruppen af virksomheder MAIER S. COOP., MAIER CZ s.r.o. og
MAIER CROMOPLASTICA S.p.A og gruppen af virksomheder Sarrel og Sarreliber - Transformação de
Plásticos e Metais om fortsat samlet anvendelse af op til 247 tons om året af chromtrioxid:
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning med dekorativ karakter af dele til køretøjer
1.
Til anvendelse til funktionel forkromning med dekorativt formål af dele til køretøjer (MAIER
S. COOP., MAIER CZ s.r.o. og MAIER CROMOPLASTICA S.p.A (30-90 tons) (herefter anført
som anvendelse 1).
2.
Til anvendelse til ætsning af plastik som forbehandling til galvanisering af dele til køretøjer
(MAIER S. COOP., MAIER CZ s.r.o. og MAIER CROMOPLASTICA S.p.A (50-110 tons))
(herefter anført som anvendelse 2).
3.
Til anvendelse til ætsning af plastik som forbehandling til galvanisering primært af dele til
køretøjer (Sarrel og Sarreliber - Transformação de Plásticos e Metais (46,92 tons))
De to grupper af ansøgere, MAIER S. COOP., MAIER CZ s.r.o. og MAIER CROMOPLASTICA S.p.A og
Sarrel og Sarreliber - Transformação de Plásticos e Metais, fremsendte henholdsvis d. 16. februar 2022
og d. 9. november 2021 ansøgninger om godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelser.
Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk
vurdering, SEAC, som d. 9. februar 2023 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og i forhold til at begrænse risikoen for den generelle
befolkning via miljøet. RAC anbefalede, at yderligere risikohåndteringsforanstaltninger
implementeres for begge grupper af virksomheder, herunder at de inden for 12 måneder skal
undersøge muligheden for, a) at substituere brugen af chromtrioxid-flager med opløst
chromtrioxid, b) implementering af lukkede, automatiserede systemer ved chrombadene og c)
installering af et system, som kontrollerer ventilation og automatisk alarmerer, hvorefter
risikohåndteringsforanstaltningerne, hvis mulige, skal implementeres. Desuden foreslår RAC et
krav til gruppen af virksomheder MAIER S. COOP., MAIER CZ s.r.o. og MAIER CROMOPLASTICA
S.p.A om sikkerhedstjek og overvågning af brug af udstyr til beskyttelse af luftvejene for
arbejdstagerne. RAC anbefalede for begge grupper af ansøgere, at arbejdstageres eksponering i
godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer, og at der opsættes måleprogrammer for
udledningen af stoffet til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne, men samtidig at der findes
alternativer, som er teknisk og økonomisk gennemførlige i EU. Udvalget finder ansøgernes
substitutionsplaner troværdige. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de
socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at der gives en 7-årig frist for anvendelse 1 (februar
2029) og en 12-årig frist for anvendelse 2 (februar 2034) for MAIER S. COOP., MAIER CZ s.r.o. og
MAIER CROMOPLASTICA S.p.A, samt en 8-årig frist for fornyet vurdering til Sarrel og Sarreliber
- Transformação de Plásticos e Metais (9. november 2029).
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at godkendelserne vil udløbe henholdsvis d. 16. februar 2029
(anvendelse 1) og d. 16. februar 2034 (anvendelse 2) for gruppen af ansøgere MAIER S. COOP., MAIER
CZ s.r.o. og MAIER CROMOPLASTICA S.p.A i overensstemmelse med SEACs anbefalinger, mens
godkendelsen udløber 31. december 2028 for Sarrel og Sarreliber - Transformação de Plásticos e Metais.
Det er en forudsætning, at ansøgerne implementerer RACs anbefalinger, herunder at ansøgerne
gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse for stoffet og for udledningen til miljøet.
Godkendelserne
gives
derudover
under
forudsætning
af
anvendelse
af
de
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning med dekorativ karakter af dele til køretøjer
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet. Ansøgerne skal
dokumentere deres indsats for at finde en erstatning til chromtrioxid, herunder også deres indsats for
at fremme accept af alternative løsninger hos deres kunder. Gruppen af ansøgere Sarrel og Sarreliber -
Transformação de Plásticos e Metais havde ansøgt om anvendelse til hovedsaligt dele til køretøjer, men
har efterfølgende tydeliggjort, at brugen af chromtrioxid til forbehandling til galvanisering kun anvendes
til dele til køretøjer, og Kommissionen foreslår derfor, at der gives ikke godkendelse til brug af
chromtrioxid til andre formål. Endeligt skal MAIER S. COOP., MAIER CZ s.r.o. og MAIER
CROMOPLASTICA S.p.A inden d. 28. februar 2029 have reduceret deres årlige forbrug af chromtrioxid
med 90 % sammenlignet med forbruget i 2022 for anvendelse 1 og med 92% inden 31. december 2033
for anvendelse 2 med årlige reduktionsdelmål fra 2029.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke kommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, så skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning med dekorativ karakter af dele til køretøjer
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op til de danske
arbejdsmiljøkrav, samt at de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger vurderes at leve op de danske
miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Der er dermed redegjort for et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og regeringen finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes
egnede alternativer til den specifikke anvendelse for virksomhederne. Regeringen finder det positivt,
at virksomhederne MAIER S. COOP., MAIER CZ s.r.o. og MAIER CROMOPLASTICA S.p.A, forpligtes
til konkrete reduktionsmål, som vil føre til en betydelig reduktion i anvendelsen og vil kunne facilitere
håndhævelse af virksomhedernes substitutionsindsats. Virksomhederne bør dog intensivere deres
substitutionsindsats på baggrund af fremskridtene med udviklingen af alternative teknologier og
godkendelsesperioderne for sammenlignelige virksomheder.
Kommissionens analyse peger på, at det for de mest ambitiøse virksomheder vil være muligt at
substituere anvendelse af stoffet senest ved udgangen af 2028. Godkendelsesperioderne for begge
virksomheder bør derfor reduceres til udgangen af 2028 for at bibeholde en fair konkurrence på det
indre marked og fremme substitution.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges stor vægt på, at
godkendelsesperioderne for begge grupper af ansøgere forkortes til 2028.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5