Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 263
Offentligt
2976006_0001.png
Notat
29. januar 2025
J.nr. 2025-1006
Kontor: IKO
Komitésag om Europa-Kommissionens forslag til æn-
dring af gennemførelsesforordning (EU) 2023/1070 af 1.
juni 2023 om den tekniske tilrettelæggelse af udvikling,
vedligeholdelse og benyttelse af elektroniske systemer
til udveksling og lagring af oplysninger i henhold til
EU-toldkodeksen (IRTA)
Der er tale om et nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat 5. udkast til forslag om at tilpasse og tilføje visse bestemmelser i Kom-
missionens nugældende gennemførelsesforordning om tekniske foranstaltninger (IRTA), som omhandler den
nærmere tilrettelæggelse af udvikling, vedligeholdelse og benyttelse af elektroniske systemer til udveksling og
lagring af oplysninger i henhold til EU-toldkodeksen. I forslaget indgår blandt andet opdateringer relateret
til dataadgang, -opbevaring og -beskyttelse, herunder Kommissionens adgang til EORI-registret (EORI-
nummer er et nummer, virksomheder får tildelt, når virksomheden registreres som importør eller eksportør),
samt opdateringer relateret til overgangsregler for eksportsystemet kaldet AES.
Der foreslås en forlængelse af transitionsperioden for AES frem til udgangen af 2025, hvilket indebærer
en forlængelse af de nuværende overgangsregler, herunder at Kommissionen skal fastholde et EU-fælles
modul (ieCA), der konverterer mellem legacy-format og det nye format for eksport- og transitmeddelelser
mellem medlemslandene, i drift i perioden. Forslaget indeholder yderligere en række mindre væsentlige æn-
dringer. Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser i størrelsesordenen på ca. 5,1 mio. kr.
Derudover ses der at være visse erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget behandles i komitologiprocedure (kvalificeret flertal) i komiteen for toldkodeksen med afstemning
på møde den 7. februar 2025. Forslaget indeholder en række positive og nødvendige elementer, hvorfor et
samlet forslag kan støttes.
2. Baggrund
I EU-toldkodeksen (forordning (EU) 952/2013 af 9.oktober 2013) (EUTK) kræves det,
at al udveksling af oplysninger såsom angivelser, ansøgninger eller afgørelser mellem told-
myndigheder og mellem økonomiske operatører og toldmyndigheder samt lagring af disse
oplysninger i henhold til toldlovgivningen foretages ved hjælp af elektroniske databehand-
lingsteknikker, hvilket implementeres løbende over en årrække.
Forslaget til revision af gennemførselsforordningen om tekniske foranstaltninger (IRTA)
er blandt andet begrundet i behovet for at opdatere bestemmelser om eksisterende
Initialer: AOv
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 263: Notat om komitésag om femte revision af IRTA - udvikling, vedligeholdelse og benyttelse af elektroniske systemer til udveksling og lagring af oplysninger i henhold til EU-toldkodeksen
2976006_0002.png
systemer, inkludere systemet til forvaltning af sikkerhedsstillelse (kaldet GUM) samt revi-
dere bestemmelser om dataadgang, -opbevaring og -beskyttelse, herunder Kommissio-
nens adgang til EORI-data (EORI-nummer er et nummer, virksomheder får tildelt, når
virksomheden registreres som importør eller eksportør).
Kommissionen har fremlagt 5. udkast til forslaget på et møde i komiteen den 28. januar
2025 med afstemning på et efterfølgende møde den 7. februar 2025. Det endelige forslag
forventes fremsendt primo februar 2025.
3. Formål og indhold
Kommissionens ændringsforslag til gennemførelsesforordningen fastsætter de nærmere
omstændigheder for funktionen af systemerne samt de mere generelle bestemmelser om
databeskyttelse, -ejerskab, -sikkerhed og ikrafttrædelsesdato mv.
Forslaget indeholder følgende tekniske ændringer:
Forlængelse af transitionsperioden for det transeuropæiske eksportsystem (AES)
EU-Kommissionen får adgang til virksomhedsdata i EORI-data
tilføjelse af systemet til forvaltning af sikkerhedsstillelse (GUM)
præcisering af funktionaliteter i Surveillance-systemet, der modtager data fra med-
lemsstaterne med henblik på overvågning af import/eksport mm.
opdatering relateret til PoUS-systemet som omhandler varernes toldmæssige status
som EU-varer
opdateringer relateret til forsendelsessystemet NCTS fase 6 og ICS2
opdateringer af bestemmelser om dataadgang, -opbevaring og -beskyttelse
revision af roller for processor/controller pr. system
Forlængelse af transitionsperioden for det transeuropæiske eksportsystem
Kommissionen ønsker at sikre den fornødne hjemmel til at forlænge transitionsperioden
for det transeuropæiske eksportsystem AES, således at Frankrig, Grækenland og evt. øvrige
forsinkede medlemsstater ikke frakobles AES-systemet, når den nuværende transitionspe-
riode udløber den 11. februar 2025.
En forlængelse af transitionsperioden for AES vil indebære, at overgangsreglerne forlæn-
ges, herunder at Kommissionen skal holde ieCA-konverteren i drift frem til den 31. de-
cember 2025. ieCA er et EU-fælles modul, der konverterer mellem legacy-format og det
nye format for eksport- og transitmeddelelser mellem medlemslandene. Såfremt transiti-
onsperioden ikke forlænges, vil Frankrig og Grækenland og evt. øvrige forsinkede med-
lemslande blive frakoblet AES-systemet den 11. februar 2025, og det vil ikke være muligt
at foretage elektroniske toldbehandlinger i de tilfælde, hvor europæiske varer skal udpassere
fra Unionen via Frankrig/eller Grækenland samt i de tilfælde, hvor fransk eller græsk ek-
sport skal passere ud af Unionen via andre EU-lande. Det vil i nævnte tilfælde i stedet være
nødvendigt at anvende en nødprocedure i form af papir-angivelser.
Kommissionen har begrundet forslaget med, at en manglende forlængelse af transitionspe-
rioden vil medføre betydelige meromkostninger og forretningsmæssige konsekvenser for
Side 2 af 5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 263: Notat om komitésag om femte revision af IRTA - udvikling, vedligeholdelse og benyttelse af elektroniske systemer til udveksling og lagring af oplysninger i henhold til EU-toldkodeksen
2976006_0003.png
de økonomiske operatører. Dels vil der skulle bruges flere ressourcer på at opstarte ek-
sportangivelser i papirform, ligesom der må forventes betydelige forsinkelser i og forstyr-
relser af vareførelsen både nationalt og i EU som følge af kø ved ekspeditionsstederne,
herunder i forbindelse med frembydelse og udpassage. De erhvervsøkonomiske konse-
kvenser vurderes at være størst i relation til EU-eksport (herunder dansk eksport) til UK
med udpassage i Frankrig, hvor vareførelsen vurderes at kunne blive alvorligt forstyrret.
Vedrørende AES foreslår Kommissionen udelukkende en forlængelse af transitionsperio-
den for AES, og heraf følgende forlænget drift af ieCA-konverteren, mens EU-fristen for
idriftsættelse af systemet fortsat vil være den 2. december 2024. Danmark har idriftsat AES
inden for EU-fristen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal ikke behandles af Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om en gennemførel-
sesforanstaltning vedrørende en allerede vedtaget retsakt, hvorfor det vurderes, at forslaget
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af forslag til ændring af en gennemførelsesforordning, som er
direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Mens forlængelse af transitionsperioden for AES vurderes at have en række konsekvenser,
der gennemgås nedenfor, vurderes forslagets øvrige dele ikke at have konsekvenser.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget medfører ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes at medføre it-mæssige konsekvenser for Udviklings- og Forenklingssty-
relsen på ca. 4,5 mio. kr. i 2025 til forlænget drift af
Transition Handler,
herunder løbende
omkostninger på 0,9 mio. kr. til cloudleverandør, samt almindelig drift og vedligehold på
1,5 mio. kr. til interne ressourcer og 2,1 mio. kr. til eksterne ressourcer. I tillæg hertil vil
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen have omkostninger på 0,6 mio. kr. til systemmæssig
lukning af uafsluttede eksportangivelser.
Den nuværende systemmæssige lukning af uafsluttede eksportangivelser medfører, at de
administrative konsekvenser for Toldstyrelsen begrænses. Det forventes dog, at der vil være
en mængde uafsluttede eksportangivelser, hvor det vil være nødvendigt med manuel hånd-
tering ligesom der arbejdes på at udvikle en national løsning, der gør det muligt at indsende
bestemte typer data til Danmarks Statistik til brug for udenrigshandelsstatistikken. Det er
Side 3 af 5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 263: Notat om komitésag om femte revision af IRTA - udvikling, vedligeholdelse og benyttelse af elektroniske systemer til udveksling og lagring af oplysninger i henhold til EU-toldkodeksen
2976006_0004.png
for nuværende ikke muligt for Toldstyrelsen at foretage en endelig vurdering af de faktiske
omkostninger forbundet hermed.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for
de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmel-
ser herom.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes dog i alt væsentlighed at medføre større administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, hvis transitionsperioden ikke forlænges.
En forlængelse af transitionsperioden vil ikke medføre nye konsekvenser for erhvervslivet,
men alene forlænge de gener, der allerede er i dag eksempelvis i forhold til begrænsning på
angivelse af karakterer i eksportangivelsen, herunder vedrørende transportmidlets karakter,
beskrivelse af varer ifm. angivelse af varekode samt modtageradresse, hvilket kan være kilde
til fejlmeldinger i DMS Eksport. Alle disse konsekvenser giver i sidste ende gener for er-
hvervslivet i form af forlængede transporttider, leveringstider, gods der strander, og som
på bundlinjen giver ekstra økonomiske omkostninger, der i sidste kun kan pålægges de
enkelte kunder. Det vurderes ligeledes, at de økonomiske operatører så småt er gået i gang
med at tilrette deres systemer til udfasning af overgangsreglerne og afhængig af, hvor langt
de er med disse ændringer, kan det ligeledes have økonomiske konsekvenser for operatø-
rerne at rulle disse ændringer tilbage.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da forslaget vur-
deres at være nødvendigt for at undgå betydelige forsinkelser i samt forstyrrelser af varefø-
relsen både nationalt og i EU, som følge af at Frankrig og Grækenland vil blive frakoblet
AES-systemet fra den 11. februar 2025, hvis ikke transitionsperioden forlænges.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Fsva. Kommissionens adgang til EORI-data bemærkes, at data i EORI-systemet indehol-
der information om den økonomiske operatør såsom navn, adresse, momsidentifikations-
nummer/-numre og etablering i Unionens toldområde, og dermed ikke sensitive data.
Der vurderes ikke at være andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelseshensynet
forbundet med forslaget.
8. Høring
Toldstyrelsen har ikke foretaget høring af erhvervslivet af det seneste udkast, men en
tidligere version af forslaget (uden forlængelse af transitionsperioden for AES) blev
sendt i høring i Toldkontaktudvalget i februar 2024. Høringen gav ikke anledning til ind-
holdsmæssige bemærkninger fra udvalgets medlemmer.
Kommissionen har endvidere drøftet behovet for en forlængelse af transitionsperioden
med medlemmer af Trade Contact Group (TCG) den 3.-4. oktober 2024 og 28.-29.
Side 4 af 5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 263: Notat om komitésag om femte revision af IRTA - udvikling, vedligeholdelse og benyttelse af elektroniske systemer til udveksling og lagring af oplysninger i henhold til EU-toldkodeksen
2976006_0005.png
november 2024, hvor medlemmerne af TCG gav klart udtryk for et ønske om, at transi-
tionsperioden forlænges, indtil de forsinkede EU-lande har implementeret AES-syste-
met.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til forslaget i sin helhed, herunder forlængelse af transi-
tionsperioden for AES, på baggrund af de hidtidige drøftelser i komitégruppen. Udover
Danmark, har en række lande forholdt sig skeptiske til, om Kommissionen har hjemmel
til at få adgang til EORI-data, herunder om IRTA er rette sted for regulering herom,
samt problematiseret manglende begrundelse af behovet herfor. Dog har landene tilken-
degivet villighed til at stemme for forslaget, da særligt fristforlængelse af AES vurderes
nødvendig.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for forslaget om at ville præcisere og uddybe allerede
kendte forhold vedrørende medlemsstaternes systemimplementeringer. Endvidere støttes
forslaget, da en forlængelse af transitionsperioden for AES vurderes nødvendig for at
undgå betydelige meromkostninger og forretningsmæssige konsekvenser for de økonomi-
ske operatører, herunder forstyrrelser af vareførelsen nationalt og i EU. Regeringen er be-
vidst om, at forslaget medfører administrative og it-mæssige konsekvenser for Skattefor-
valtningen samt konsekvenser for erhvervslivet, men vurderer samlet set, at en manglende
forlængelse vil indebære relativt større konsekvenser, samt at forslaget er den bedste løs-
ning til håndtering af forsinkelserne i andre medlemslandes implementering af AES-syste-
met. Danmark er endvidere selv forsinket med implementeringen af visse, mindre kritiske
EUTK-systemer og har generelt opfordret til, at medlemslandene får den fornødne tid til
at implementere de ofte store og komplekse EUTK-systemer. Regeringen agter på den
baggrund at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5