Notat
Notat om gebyrbetaling i forbindelse med udstedelse af erstatningsopholdskort
til tyrkiske statsborgere omfattet af associeringsaftalekomplekset og deres fami-
liemedlemmer
1. Indledning
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at udlændinge-
myndighederne i strid med Danmarks EU-retlige forpligtelser har opkrævet gebyr
for udstedelse af erstatningsopholdskort til økonomisk aktive tyrkiske statsborgere
omfattet af associeringsaftalekomplekset samt deres familiemedlemmer.
Ministeriet har den 4. april 2024 meddelt Udlændingestyrelsen (US) og Styrelsen
for International Rekruttering og Integration (SIRI), at der ikke kan opkræves gebyr
for udstedelse af erstatningsopholdskort til denne persongruppe.
I dette notat redegøres for baggrunden for de fejlagtigt opkrævede gebyrer og be-
tydningen af den nu ændrede praksis for sager, hvor der er opkrævet gebyr i strid
med associeringsaftalekomplekset.
2. Associeringsaftalekompleksets betydning for gebyrbetaling i forbindelse med
udstedelse af erstatningsopholdskort for økonomisk aktive tyrkiske statsborgere
I 1963 indgik Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Tyrkiet en associeringsaf-
tale for at styrke de økonomiske og handelsmæssige forbindelser mellem EU og
Tyrkiet, herunder for gradvist at gennemføre arbejdskraftens frie bevægelighed.
Associeringsaftalen er senere suppleret med bl.a. tillægsprotokol af 23. november
1970, som trådte i kraft den 1. januar 1973, og Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80
af 19. september 1980, som blev vedtaget inden for rammerne af associeringsafta-
len og trådte i kraft den 1. december 1980 (herefter associeringsaftalekomplekset).
Associeringsaftalekomplekset mellem EU og Tyrkiet indeholder bl.a. to stand still-
klausuler, som forbyder indførelsen af nye restriktioner, der hindrer etableringsfri-
heden og den frie udveksling af tjenesteydelser, jf. artikel 41, stk. 1 i tillægsproto-
kollen, samt enhver ny begrænsning for så vidt angår vilkårene for adgang til be-
skæftigelse for arbejdstagere og deres familiemedlemmer, jf. artikel 13 i Associe-
ringsrådets afgørelse nr. 1/80.
En ny restriktion i stand still-klausulernes forstand kan imidlertid være tilladt, hvis
restriktionen er begrundet i et tvingende alment hensyn og er proportional, dvs.
hvis den er egnet til at sikre virkeliggørelsen af det forfulgte lovlige formål og ikke
går videre end nødvendigt for at nå formålet, jf. bl.a. EU-Domstolens dom af 7. no-
vember 2013 i sag C-225/12, Demir, præmis 40.
Side
1/5
6. februar 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Arbejdskraft og EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Vera Hafstrøm Fandrup
Sags nr.
Akt-id
2024 - 5381
2671994