Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 262
Offentligt
2975683_0001.png
Notat
Notat om gebyrbetaling i forbindelse med udstedelse af erstatningsopholdskort
til tyrkiske statsborgere omfattet af associeringsaftalekomplekset og deres fami-
liemedlemmer
1. Indledning
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at udlændinge-
myndighederne i strid med Danmarks EU-retlige forpligtelser har opkrævet gebyr
for udstedelse af erstatningsopholdskort til økonomisk aktive tyrkiske statsborgere
omfattet af associeringsaftalekomplekset samt deres familiemedlemmer.
Ministeriet har den 4. april 2024 meddelt Udlændingestyrelsen (US) og Styrelsen
for International Rekruttering og Integration (SIRI), at der ikke kan opkræves gebyr
for udstedelse af erstatningsopholdskort til denne persongruppe.
I dette notat redegøres for baggrunden for de fejlagtigt opkrævede gebyrer og be-
tydningen af den nu ændrede praksis for sager, hvor der er opkrævet gebyr i strid
med associeringsaftalekomplekset.
2. Associeringsaftalekompleksets betydning for gebyrbetaling i forbindelse med
udstedelse af erstatningsopholdskort for økonomisk aktive tyrkiske statsborgere
I 1963 indgik Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Tyrkiet en associeringsaf-
tale for at styrke de økonomiske og handelsmæssige forbindelser mellem EU og
Tyrkiet, herunder for gradvist at gennemføre arbejdskraftens frie bevægelighed.
Associeringsaftalen er senere suppleret med bl.a. tillægsprotokol af 23. november
1970, som trådte i kraft den 1. januar 1973, og Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80
af 19. september 1980, som blev vedtaget inden for rammerne af associeringsafta-
len og trådte i kraft den 1. december 1980 (herefter associeringsaftalekomplekset).
Associeringsaftalekomplekset mellem EU og Tyrkiet indeholder bl.a. to stand still-
klausuler, som forbyder indførelsen af nye restriktioner, der hindrer etableringsfri-
heden og den frie udveksling af tjenesteydelser, jf. artikel 41, stk. 1 i tillægsproto-
kollen, samt enhver ny begrænsning for så vidt angår vilkårene for adgang til be-
skæftigelse for arbejdstagere og deres familiemedlemmer, jf. artikel 13 i Associe-
ringsrådets afgørelse nr. 1/80.
En ny restriktion i stand still-klausulernes forstand kan imidlertid være tilladt, hvis
restriktionen er begrundet i et tvingende alment hensyn og er proportional, dvs.
hvis den er egnet til at sikre virkeliggørelsen af det forfulgte lovlige formål og ikke
går videre end nødvendigt for at nå formålet, jf. bl.a. EU-Domstolens dom af 7. no-
vember 2013 i sag C-225/12, Demir, præmis 40.
Side
1/5
6. februar 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Arbejdskraft og EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Vera Hafstrøm Fandrup
Sags nr.
Akt-id
2024 - 5381
2671994
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Notat om gebyr for erstatningsopholdskort til tyrkiske statsborgere omfattet af associeringsaftalekomplekset
Det følger af EU-Domstolens retspraksis, at krav om gebyrbetaling i forbindelse
med udstedelse af opholdstilladelser eller forlængelse heraf kan udgøre en be-
grænsning i strid med stand still-klausulerne, hvis tyrkiske statsborgere omfattet af
associeringsaftalekomplekset pålægges gebyrer af en størrelse, som er uforholds-
mæssig i forhold til det gebyr, der under lignende omstændigheder kræves af uni-
onsborgere, jf. EU-Domstolens dom af 17. september 2009 i sag C-242/06, T. Sahin,
præmis 70 - 74.
Der opkræves ikke gebyr i forbindelse med udstedelse af registreringsbevis til uni-
onsborgere, der opholder sig i Danmark i medfør af EU-reglerne om fri bevægelig-
hed eller for udstedelse af opholdskort til disses familiemedlemmer.
På den baggrund opkræves der ikke gebyr for tyrkiske statsborgere i forbindelse
med indgivelse af en ansøgning om opholdstilladelse eller forlængelse heraf, idet
det er vurderingen, at dette ville være i strid med stand still-klausulerne i tillægs-
protokollens artikel 41, stk. 1, og artikel 13 i afgørelse nr. 1/80.
3. Erstatningsopholdskort efter udlændingelovens § 44, stk. 4
For så vidt angår gebyr i forbindelse med udstedelse af erstatningsopholdskort, føl-
ger det af udlændingelovens § 44, stk. 4, at der i forbindelse med genudstedelse af
et opholdskort, der er udstedt i forbindelse med meddelelse af opholdstilladelse
efter udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n, 9 p eller 9 q, på grund af kortets bortkomst
eller ødelæggelse eller udlændingens ønske om ændringer i kortets oplysninger,
der kan henføres til den pågældendes egen beslutning eller handlemåde, opkræves
et gebyr på 1.315 kr. (2025-niveau). Der opkræves ikke gebyr for udstedelse af op-
holdskort som følge af ændring af personnummer, udlændingenummer, person-
identitet, opholdsgrundlag eller navneændring i forbindelse med indgåelse af æg-
teskab eller skilsmisse.
Udlændingeloves § 44, stk. 4, er indsat ved lov nr. 301 af 19. april 2006 om ændring
af udlændingeloven og lov om ægteskabets indgåelse og opløsning.
Det fremgår ikke af lovbemærkningerne i forbindelse med bestemmelsens indsæt-
telse i 2006 (lov nr. 301 af 19. april 2006) eller af bemærkningerne i forbindelse med
en efterfølgende ændring i 2021 (lov nr. 2623 af 28. december 2021), hvorvidt øko-
nomisk aktive tyrkiske statsborgere omfattet af associeringsaftalekomplekset samt
deres familiemedlemmer er omfattet af kravet om gebyr ved udstedelse af erstat-
ningsopholdskort.
Det er vurderingen, at det på baggrund af EU-Domstolens retspraksis, jf. ovenfor,
vil være i strid med stand still-klausulerne i tillægsprotokollens artikel 41, stk. 1, og
artikel 13 i afgørelse nr. 1/80, at opkræve gebyr for udstedelse af et erstatningsop-
holdskort i medfør af udlændingelovens § 44, stk. 4, for tyrkiske statsborgere om-
fattet af associeringsaftalekomplekset samt deres familiemedlemmer.
Der er i vurderingen lagt vægt på, at der i dag ikke opkræves et tilsvarende gebyr i
forbindelse med udstedelse af et erstatningsopholdskort for familiemedlemmer til
Side
2/5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Notat om gebyr for erstatningsopholdskort til tyrkiske statsborgere omfattet af associeringsaftalekomplekset
unionsborgere, ligesom der ikke kræves gebyr i forbindelse med udstedelse af re-
gistreringsbevis til unionsborgere, der opholder sig i Danmark i medfør af EU-reg-
lerne om fri bevægelighed.
4. Allerede betalte gebyrer
4.1. Pligt til genoptagelse ved praksisændringer på grund af fejl m.v.
Efter ulovbestemte forvaltningsretlige grundsætninger har myndighederne som
udgangspunkt pligt til af egen drift at genoptage allerede afgjorte sager, hvis der
fremkommer væsentlige nye retlige forhold, f.eks. en dom som underkender myn-
dighedernes hidtidige praksis, eller hvis myndighederne bliver bekendt med, at der
er administreret i strid med gældende ret. I vurderingen af, om en myndighed har
pligt til af egen drift at genoptage tidligere afgjorte sager, indgår karakteren af myn-
dighedens eventuelle fejl eller den hidtidige praksis, betydningen for de berørte
borgere, og om myndighedens genoptagelse af egen drift vil volde større eller min-
dre administrative vanskeligheder.
Det er vurderingen, at karakteren af den hidtidige praksis og betydningen for de
berørte borgere tilsiger, at myndighederne som udgangspunkt af egen drift skal
genoptage sager, hvor der er opkrævet et gebyr i forbindelse med udstedelse af et
erstatningsopholdskort efter udlændingelovens § 44, stk. 4, for tyrkiske statsbor-
gere omfattet af associeringsaftalekomplekset samt deres familiemedlemmer med
henblik på, at gebyret tilbagebetales.
Det er vurderingen, at der kan være opkrævet gebyrer i strid med EU-retten i peri-
oden fra 19. april 2006, hvor gebyret for udstedelse af erstatningsopholdskort blev
indført, og frem til den 4. april 2024, hvor Udlændinge- og Integrationsministeriet
meddelte Udlændingestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og Inte-
gration, at der ikke inden for rammerne af associeringsaftalekomplekset kan op-
kræves gebyr for udstedelse af erstatningsopholdskort til økonomisk aktive tyrkiske
statsborgere og deres familiemedlemmer.
4.2. Krav på tilbagesøgning og forældelse
Hvis en fordring er opkrævet på et forkert grundlag, så en person har betalt et be-
løb, som vedkommende ikke var forpligtet til at betale, kan personen have krav på
at få pengene tilbage (et tilbagesøgningskrav). Udgangspunktet i dansk ret er, at
der kan kræves tilbagesøgning, når der foreligger en klar vildfarelse for betaleren
om fordringens eksistens, og modtageren burde have indset, at betalingen skyldes
en vildfarelse.
Tilbagesøgningskrav forældes efter forældelseslovens § 3 stk. 1, hvorefter den al-
mindelige forældelsesfrist er 3 år. Efter forældelseslovens § 2, stk. 1, regnes fristen
fra det tidligste tidspunkt, hvor fordringshaveren kunne kræve at få fordringen op-
fyldt, dvs. fra den dato, hvor den fejlagtige betaling fandt sted, og betaleren kunne
kræve at få pengene tilbage.
I visse tilfælde løber fristen fra et senere tidspunkt. Det kan være tilfældet, hvis
fordringshaveren var ubekendt med fordringen eller skyldneren. I så fald regnes
fristen først fra den dag, da fordringshaveren fik eller burde have fået kendskab til
Side
3/5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Notat om gebyr for erstatningsopholdskort til tyrkiske statsborgere omfattet af associeringsaftalekomplekset
2975683_0004.png
fordringen, jf. forældelsesloven § 3 stk. 2. Man taler i så fald om, at forældelsesfri-
sten er undergivet suspension.
Det er en forudsætning for suspension, at fordringshaverens uvidenhed om fordrin-
gens eksistens og størrelse skyldes de faktiske forhold, som fordringen støtter sig
på. Retsvildfarelser, f.eks. uvidenhed om eksistensen af regler eller fejlfortolkning
af regler, kan som udgangspunkt ikke begrunde suspension.
Det er vurderingen, at økonomisk aktive tyrkiske statsborgere omfattet af associe-
ringsaftalekomplekset og deres familiemedlemmer, der i strid med EU-retten er
blevet opkrævet et gebyr for udstedelse af et erstatningsopholdskort, har et tilba-
gesøgningskrav, jf. punkt 4.1. Det vurderes samtidig, at der ikke er grundlag for su-
spension af den almindelige forældelsesfrist på 3 år jf. forældelseslovens § 3, stk. 1.
De gebyrer, der på den baggrund kan kræves tilbagebetalt, er gebyrer opkrævet i
perioden fra den 4. april 2021 til den 4. april 2024, hvor Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet meddelte udlændingemyndighederne, at der ikke kan opkræves ge-
byr for udstedelse af erstatningsopholdskort til økonomisk aktive tyrkiske statsbor-
gere omfattet af associeringsaftalekomplekset og deres familiemedlemmer. Tilba-
gesøgningskrav for gebyrer, der er opkrævet før den 4. april 2021, er således foræl-
dede og kan ikke gøres gældende.
4.3. Sager hos udlændingemyndighederne
Udlændingestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og Integration har
på baggrund af det elektroniske sagsbehandlingssystem
1
kunnet opgøre, at styrel-
serne siden den 1. januar 2021 og frem til den 4. april 2024 har udstedt erstatnings-
opholdskort til i alt 3.020 herboende tyrkiske statsborgere.
Det er imidlertid af systemtekniske grunde ikke muligt at trække oplysninger om,
hvor mange af disse tyrkiske statsborgere, der på tidspunktet for udstedelsen af
erstatningsopholdskortet var økonomisk aktive og dermed omfattet af associe-
ringsaftalekomplekset på det relevante tidspunkt. Det er heller ikke muligt at
trække oplysninger på, om der faktisk er opkrævet gebyr for det udstedte erstat-
ningsopholdskort, eller om der har været tale om en af de situationer, hvor der ikke
kræves gebyr for udstedelse af et sådant kort, jf. afsnit 3. Det skyldes, at disse op-
lysninger ikke er registreret som metadata i udlændingemyndighedernes sagsbe-
handlingssystem. Det vil derfor kræve en manuel gennemgang at finde frem til, for
det første, hvor mange af de i alt 3.020 sager der vedrører tyrkiske statsborgere,
der på tidspunktet for udstedelsen af erstatningsopholdskortet var omfattet af as-
socieringsaftalekomplekset, og for det andet, hvor mange der er blevet opkrævet
gebyr i forbindelse med udstedelsen.
For så vidt angår familiemedlemmer til tyrkiske statsborgere omfattet af associe-
ringsaftalekomplekset, er det herudover ikke muligt at fremsøge udlændinge, der
på tidspunktet for udstedelse af et erstatningsopholdskort var familiemedlem til en
1
Det bemærkes generelt, at de statistiske oplysninger kan være forbundet med usikkerhed, da oplys-
ningerne er hentet fra et sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentligt statistiksystem.
Side
4/5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 262: Notat om gebyr for erstatningsopholdskort til tyrkiske statsborgere omfattet af associeringsaftalekomplekset
2975683_0005.png
tyrkisk statsborger omfattet af associeringsaftalekomplekset. For denne person-
gruppe vil det derfor kræve en manuel gennemgang af samtlige sager, hvor der si-
den 4. april 2021 er udstedt et erstatningsopholdskort, for at fremfinde sager hvor
der fejlagtigt er blevet opkrævet gebyr.
4.3.1. Genoptagelse af egen drift
Det er vurderingen, at udlændingemyndighederne
ikke
af egen drift er forpligtet at
gennemgå de ovenfor nævnte sager med henblik på at vurdere, om der skal ske
tilbagebetaling af gebyr for udstedelse af erstatningsopholdskort.
Der er herved lagt vægt på, at det ikke er muligt ud fra generelle søgekriterier at
udskille de sager, som er berørt af den fejlagtige praksis. Der er herunder lagt vægt
på, at det ikke er muligt at indsnævre antallet af sager til dem, der vedrører tyrki-
ske statsborgere, der på tidspunktet for udstedelsen af erstatningsopholdskort var
omfattet af associeringsaftalekomplekset, ligesom det ikke er muligt at fremsøge
udlændinge, der på tidspunktet for udstedelse af et erstatningsopholdskort var fa-
miliemedlem til en tyrkisk statsborger omfattet af associeringsaftalekomplekset, og
at der således vil skulle foretages en manuel gennemgang af et meget omfattende
antal sager for at fastslå, om der skal ske tilbagebetaling af gebyr i overensstem-
melse med EU-Domstolens retspraksis om stand still-klausulerne i associeringsafta-
lekomplekset.
Udlændingestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil
derimod være forpligtet til på begæring at vurdere, om der er grundlag for genop-
tagelse og tilbagebetaling af gebyr, jf. nedenfor.
4.3.2. Genoptagelse på begæring
Udlændingemyndighederne vil
på begæring
være forpligtet til at vurdere, om der
er grundlag for genoptagelse og tilbagebetaling af gebyr i sager, hvor der er opkræ-
vet gebyr for udstedelse af erstatningsopholdskort til tyrkiske statsborgere omfat-
tet af associeringsaftalekomplekset samt deres familiemedlemmer.
Der vil blive orienteret om muligheden for genoptagelse på udlændingemyndighe-
dernes hjemmeside
www.nyidanmark.dk.
Tilbagebetalingen af gebyr skal foretages af den myndighed, som opkrævede geby-
ret.
Kaare Dybvad
/
Charlotte Barslev
Side
5/5