Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 254
Offentligt
2973692_0001.png
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato
3. februar 2025
COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) …/... of XXX laying down
rules for the application of Regulation (EU) No 910/2014 of the European Par-
liament and of the Council as regards the registration of wallet-relying parties
and the common mechanism for the identification and authentication of wal-
let-relying parties
KOM-dokument foreligger uden nummer (komitologiregistret).
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 27. november 2024 fremsat en
pakke med fem forslag til gennemførelsesretsakter relateret til implementerin-
gen af
en digital identitetstegnebog (herefter ”tegnebog”) under eIDAS2-for-
ordningen (2024/1183) (komitésag). Blandt forslagene er en gennemførelses-
retsakt om registrering af tegnebogens modtagende parter. Denne retsakt blev
drøftet på et møde i komitéen for den europæiske ramme for digital identitet
den 11 december 2024 og forventes sat til afstemning i februar 2024.
Gennemførelsesretsaktens bestemmelser forventes ikke i sig selv at have nogen
direkte lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Beskyttelsesniveauet for borgere, forbrugere og samfundet som
helhed vil potentielt kunne forbedres som følge af, at eIDAS2-forordningen har
til hensigt at skabe et mere data-begrænsende marked for identifikation i EU.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser, er det en begrænset del af
de samlede udgifter til implementeringen af eIDAS2-forordningen, der direkte
kan tilskrives bestemmelserne i gennemførelsesretsakten, om end det ikke er
muligt at estimere et konkret beløb. Forslaget til gennemførselsretsakten inde-
holder dog elementer, som potentielt kan være yderligere udgiftsdrivende.
Regeringen støtter fremsættelsen af gennemførelsesretsakten, da den er vig-
tige for dansk implementering af eIDAS2-forordningen. Det er afgørende for re-
geringen, at forslaget begrænser udgifter og kompleksitet i både registrering
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 254: Notat om komitésag om Digital identitetstegnebog: Registrering af tegnebogens modtagende parter
2973692_0002.png
og autentificering af de modtagende parter i den digitale identitetstegnebogs
økosystem. Derudover fremhæver regeringen behovet for, at der defineres fæl-
les specifikationer og politikker for de certifikater, der anvendes til at autentifi-
cere modtagende parter.
På baggrund af ovenstående forventer regeringen at stemme imod forslaget,
medmindre udgifter og kompleksitet forbundet med registrering og autentifice-
ring af modtagerparter begrænses i tilfredsstillende omfang.
2. Baggrund
Den 11. april 2024 blev der opnået enighed mellem Rådet og Europa-Parlamen-
tet om en forordning om pålidelig og sikker digital identitet til alle europæere
(2024/1183) (herefter eIDAS2-forordningen). Forordningen trådte i kraft den
20. maj 2024. Forordningen udvider forordning 910/2014 om elektronisk iden-
tifikation og tillidstjenester (eIDAS-forordningen) og introducerer bl.a. en digi-
tal identitetstegnebog, som medlemsstaterne påbydes at udstede til deres bor-
gere. Den skal give borgerne kontrol over deres online identitet og data, mulig-
gøre adgang til offentlige, private og grænseoverskridende digitale tjenester
samt understøtte signering af digitale dokumenter.
Som led i implementeringen af eIDAS2-forordningen skal der vedtages en
række gennemførelsesretsakter med henblik på at fastsætte tekniske specifi-
kationer og procedurer.
Kommissionen har den 27. november 2024 fremsat en pakke med forslag til
fem gennemførelsesretsakter heriblandt denne gennemførselsretsakt vedrø-
rende registrering af tegnebogens modtagende parter. Folketingets Europaud-
valg forelægges et særskilt notat for tre af de fem gennemførselsretsakter, idet
disse vurderes af væsentlig betydning. Gennemførselsretsakten om registrering
af tegnebogens modtagende parter er blevet drøftet på et møde i eIDAS-komi-
téen den 11. december 2024 og forventes sat til afstemning på et møde i komi-
téen i februar 2024. Ifølge eIDAS2-forordningen skulle Kommissionen have ved-
taget retsakten senest den 21. november 2024, og retsakten er således forsin-
ket.
Forslag til gennemførselsretsakt vedrørende registrering af tegnebogens mod-
tagende parter har hjemmel i forordningens artikel 5b (11), der omhandler fast-
læggelse af tekniske specifikationer og procedurer for registrering af tegnebo-
gens modtagende parter.
Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren i komitéen for den euro-
pæiske ramme for digital identitet. Undersøgelsesproceduren indebærer, at
Kommissionen skal vedtage de enkelte forslag, hvis et kvalificeret flertal stem-
mer for. Hvis et kvalificeret flertal derimod stemmer imod, må Kommissionen
ikke vedtage forslagene. Hvis der hverken er kvalificeret flertal for eller imod
forslagene, kan Kommissionen enten vedtage dem eller fremsætte nye udgaver
med ændringer.
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 254: Notat om komitésag om Digital identitetstegnebog: Registrering af tegnebogens modtagende parter
2973692_0003.png
Der er yderligere gennemførselsretsakter i eIDAS2-forordningen der har en frist
for vedtagelse i 2025. Folketingets Europaudvalg vil i relevant omfang blive fo-
relagt komiténotater for disse retsakter, i takt med at de offentliggøres.
3. Formål og indhold
Forslaget fastsætter bestemmelserne om processen for registrering af modta-
gerparter i EU-landene. Bestemmelserne vedrører oplysninger, der er nødven-
dige at registrere, førend modtagerparter kan få adgang til data fra de europæ-
iske digitale ID-tegnebøger, herunder registrering af modtagerparternes kon-
taktoplysninger og deres hensigt med at anvende ID-tegnebøgerne samt hvilke
data modtagerparterne påtænker at anmode brugerne om. Disse informatio-
ner skal være offentligt tilgængelige via en hjemmeside, og direkte tilgængelig
via tegnebogsapplikationen.
Bestemmelserne i gennemførselsretsakten omfatter også specifikationer og
krav til udformning og udstedelse af modtagerparternes adgangscertifikater,
som skal benyttes til autentificering af modtagende parter forud for dataud-
veksling fra tegnebogen, samt registreringscertifikater, som skal benyttes til at
dokumentere over for tegnebogsbrugeren hvilke data som en given modtager-
part har registreret sig til at anvende.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt.
Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ud over den europæiske forordning om pålidelig og sikker digital identitet til
alle europæere (2024/1183) findes der på nuværende tidspunkt ingen specifik
juridisk ramme for en europæisk digital identitetstegnebog i Danmark, og der
er heller ikke vedtaget national lovgivning på området. Dog er udviklingen og
anvendelsen af digitale tegnebøger og identiteter underlagt eksisterende lov-
givning, der ikke stiller specifikke krav til deres anvendelsesmuligheder. Allige-
vel indeholder lovgivningen regler, der blandt andet vedrører krav til identifika-
tion, beskyttelse af grundlæggende rettigheder og databeskyttelse, hvilket di-
rekte påvirker udviklingen og anvendelsen af tegnebøgerne.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget ventes ikke i sig selv at have nogen direkte lovgivningsmæssige kon-
sekvenser.
Det bemærkes dog, at implementeringen af eIDAS2-forordningen og dertilhø-
rende gennemførselsretsakter planlægges at foregå trinvist, og der vil være be-
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 254: Notat om komitésag om Digital identitetstegnebog: Registrering af tegnebogens modtagende parter
2973692_0004.png
hov for særlige nationale tilpasninger og hensyntagen til eksisterende it-løsnin-
ger. På den baggrund vil der sandsynligvis opstå et gradvist behov for ny lovgiv-
ning, bl.a. lovgivning om registrering af modtagerparter, som tidligst kan træde
i kraft fra 2026.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er ikke muligt at fastslå, hvor stor en del af de samlede udgifter til imple-
menteringen af eIDAS2-forordningen, der direkte kan tilskrives bestemmel-
serne i gennemførelsesretsakten. Dette skyldes, at de primære udgifter vurde-
res at være forbundet med eIDAS2-forordningens krav til registrering af mod-
tagende parter, snarere end de specifikke bestemmelser i gennemførselsrets-
akten om, hvordan dette skal implementeres i praksis. Det forventes dog, at
såfremt registreringskravene både omfatter udstedelse af nationale adgangs-
og registreringscertifikater til modtagerparter samt adgang fra tegnebøgerne
til national registre, vil det medføre yderligere omkostninger. Omvendt vil de
statsfinansielle konsekvenser reduceres, hvis adgang til nationale registre og
udstedelse af adgangscertifikater følger fælleseuropæiske standarder, da dette
reducerer antallet af nødvendige tekniske integrationer.
Digitaliseringsstyrelsen har gennemført en overordnet kortlægning af de for-
ventede statsfinansielle konsekvenser ved implementeringen og efterlevelsen
af eIDAS2-forordningens samlede forpligtelser. Det vurderes, at der vil være
samlede udgifter på forventet ca. 1,7 mia. i perioden 2024-2036, til it-udvikling,
drift og vedligehold af tegnebogen. Estimatet er dog behæftet med meget stor
usikkerhed og der pågår arbejde med at yderligere kvalificere estimatet.
Tegnebogen skønnes dog også på sigt at kunne reducere fremtidige udgifter til
implementering af ny EU-lovgivning, idet den fremadrettet vil kunne udgøre
den tekniske løsning på en række problemstillinger, der søges løst digitalt på
tværs af EU (fx mobilkørekort, handicap-bevis, fuldmagter mv.). Fremfor at der
fremstilles forslag, der fører til behov for at etablere flere nye selvstændige na-
tionale it-systemer, er der således et potentiale i at fremtidige tværeuropæiske
digitale løsninger konsekvent sammentænkes med tegnebogen. Det konkrete
potentiale for reducering af fremtidige udgifter kan dog ikke kvantificeres på
nuværende tidspunkt.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes
inden for de berørte myndigheders eksisterende bevillingsramme, jf. budget-
vejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagets bestemmelser ventes ikke i sig selv at have nogen direkte samfunds-
økonomiske konsekvenser.
eIDAS2-forordningen vurderes at kunne få positive samfundsøkonomiske kon-
sekvenser på sigt, såfremt de nye tegnebøger kan bidrage til at styrke tilliden i
4
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 254: Notat om komitésag om Digital identitetstegnebog: Registrering af tegnebogens modtagende parter
2973692_0005.png
online transaktioner samt skabe bedre muligheder for brug af grænseoverskri-
dende tillidstjenester som fx signeringsløsninger og dokumentation af speci-
fikke personlige attributter, såsom alder, til forskelige anvendelser og formål.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslagets bestemmelser ventes ikke i sig selv at have nogen direkte erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vil potentielt kunne forbedre beskyttelsesniveauet for borgere, for-
brugere og samfundet som helhed som følge af, at eIDAS2-forordningen har til
hensigt at skabe et mere data-begrænsende marked for identifikation i EU, idet
tegnebøgerne giver borgere i EU større kontrol over deres personlige oplysnin-
ger. Med de nye digitale tegnebøger kan borgerne selv styre, hvilke data de vil
dele, og kun de nødvendige oplysninger skal deles, når de bliver bedt om det.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for digitalisering med frist
for bemærkninger den 14. januar 2025. Der er indkommet bemærkninger fra
ATP, Energinet og Forbrugerrådet Tænk.
ATP
bemærker, at forslaget synes at være på et overordnet niveau, og forven-
ter derfor, at der fremadrettet skal ske en yderligere konkretisering af gennem-
førelsesretsakten. Desuden støtter ATP fortsat fokus på at undgå unødvendige
administrative byrder, der ikke står mål med den opnåede nytteværdi.
Energinet
stiller sig positivt overfor eIDAS2 samt nærværende notat.
Forbrugerrådet Tænk
ser generelt positivt på udformningen af de tekniske krav
til gennemførelsesretsakt for at sikre så stor tilslutning som muligt fra modta-
gerparter. Man er dog bekymret for retsaktens manglende modenhed og an-
befaler, at der gøres indsigelser mod godkendelse af retsakten i sin nuværende
form.
Man ser positivt på den foreslåede funktion til nationale registre for ajourføring
af modtagerparter i økosystemet for den digitale ID-tegnebog. Dette vil øge
gennemsigtigheden og gøre det lettere for brugere at vurdere legitimiteten af
dataanmodninger. Dertil fremhæves også de positive hensyn til at forenkle re-
gistreringsprocessen, som forventes at styrke udbredelsen blandt modtager-
parter og derved skabe større anvendelsesmuligheder.
Endelig påpeger man dog to væsentlige bekymringer vedr. manglende obliga-
torisk registrering og uklarhed om suspensionskriterier. Det anbefales, at regi-
streringscertifikater gøres obligatoriske for at sikre høj tillid og sikkerhed blandt
brugere. Dertil ønskes suspensionskriterier præciseret, så myndigheder får
klare retningslinjer, da manglende klarhed kan svække løsningens effektivitet
og sikkerhedsniveau. Man understreger, at tydelige regler er afgørende for at
styrke brugertryghed og øge den generelle tilslutning til systemet.
5
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 254: Notat om komitésag om Digital identitetstegnebog: Registrering af tegnebogens modtagende parter
2973692_0006.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har været afholdt ét møde i eIDAS-komitéen d. 11. december 2024, hvor
medlemslandene har drøftet indholdet af forslaget. De fleste medlemslande
har udtrykt forbehold for modenheden af indholdet af gennemførselsretsak-
ten. Der er uenighed blandt medlemslandene om, hvordan registrering af mod-
tagende parter og tilhørende certifikater skal håndteres. EU-Kommissionen og
nogle medlemslande foretrækker en fleksibel tilgang uden fælles regler, mens
flere medlemslande ønskede obligatoriske og harmoniserede certifikater for at
begrænse kompleksiteten. Bekymringer blev rejst om datasikkerhed, anvendel-
sen af nationale systemer til registrering af modtagerparter, og de praktiske
krav ved udstedelse af certifikater.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser arbejdet om at fremsætte gennemførselsretsakter vedrø-
rende tegnebogen velkommen, idet de udgør vigtige forudsætninger for en
dansk implementering af eIDAS2-forordningen.
Regeringen lægger afgørende vægt på, at udgifter og kompleksitet holdes nede
i både registrering og autentificering af de modtagende parter i den digitale
identitetstegnebogs økosystem. Der bør derfor være fælles specifikationer og
politikker for de certifikater, der anvendes til autentificering af modtagende
parter, da fælleseuropæiske standarder er nødvendige for at undgå unødig
kompleksitet i implementeringen af grænseoverskridende funktionalitet i de
europæiske tegnebøger.
Endelig er det vigtigt for regeringen, at selve kravene og de efterspurgte op-
lysninger til registreringen af modtagende parter præges af national fleksibili-
tet. Dette vil give mulighed for, at hvert land selv kan fastlægge processer og
indhold i registreringsordningen, uden at det påvirker den overordnede inter-
operabilitet.
Overordnet set, er det regeringens vurdering, at det er usandsynligt, at retsak-
ten vil dække alle tekniske aspekter eller være fuldt fremtidssikrede i en læn-
gere årrække. Regeringen vil derfor arbejde for, at der indføres en revisions-
klausul, der sikrer, at gennemførelsesretsakten regelmæssigt revideres og op-
dateres efter behov.
Regeringen forventer på den baggrund at stemme imod forslaget, medmindre
der foretages ændringer, således at udgifterne og kompleksiteten ved registre-
ring og autentificering af modtagende parter i økosystemet for den digitale
identitetstegnebog holdes på et lavt niveau.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6