Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 243
Offentligt
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
27. januar 2025
2024-16081
3574866
Notat til Folketingets Europaudvalg, Folketingets Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg og Folketinget Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalg om besvarelse Kommissionens
åbningsskrivelser nr. 2024/0265 og 2024/0266 til Danmark vedrørende
manglende gennemførelse af to direktiver
Kommissionen har ved brev af 27. november 2024 sendt åbningsskrivelser
nr. 2024/0265 og 2024/0266 til Danmark vedrørende manglende meddelelse
om gennemførelse af to direktiver.
Åbningsskrivelse nr. 2024/0265 om mangelfuld gennemførelse i dansk
ret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2555 af 14.
december 2022 om foranstaltninger til sikring af et højt fælles
cybersikkerhedsniveau i hele Unionen, om ændring af forordning (EU)
nr. 910/2014 og direktiv (EU) 2018/1972 og om ophævelse af direktiv
(EU) 2016/1148 (NIS 2-direktivet)
Årsagen til åbningsskrivelsen er, at Danmark trods forpligtelsen til at
gennemføre direktivet endnu ikke har givet Kommissionen meddelelse om
fuldstændige gennemførelsesforanstaltninger, der sikrer gennemførelsen af
samtlige bestemmelser i direktivet. Fristen for gennemførelse af direktivet
var den 17. oktober 2024.
Regeringen oplyste ved brev af 14. oktober 2024 Kommissionen om, at
implementeringen af NIS 2-direktivet var blevet forsinket i Danmark. Det
skyldes navnlig, at NIS 2-direktivet stiller omfattende krav til virksomheder
og myndigheder i en lang række sektorer, som ikke tidligere har været
reguleret på området. Samtidig medfører direktivet styrkede tilsyns- og
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 243: Notat om svar på åbningsskrivelse nr. 2024/0265 om et fælles højt cybersikkerhedsniveau og 2024/0266 om kritiske enheders modstandsdygtighed
håndhævelsesbeføjelser for de kompetente myndigheder. Der har derfor
været behov for en tæt koordination og samarbejde om reglernes
udformning mellem de kompetente myndigheder samt inddragelse af
erhvervslivet, som har været mere tidskrævende end forventet.
Efter Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs opfattelse bør
åbningsskrivelsen derfor besvares med, at Kommissionen oplyses om, at
NIS 2-direktivet ikke er blevet implementeret inden for fristen, men at
regeringen har iværksat arbejdet med implementeringen af direktivet i dansk
ret. NIS 2-direktivet implementeres i Danmark ved, at der fremsættes en
hovedlov, som omfatter langt størstedelen af de omfattedes sektorer. For så
vidt angår energi-, tele- og finanssektoren implementeres direktivet dog
særskilt i tre andre love.
Direktivet er blevet implementeret og trådt i kraft for så vidt angår den
finansielle sektor ved lov nr. 481 af 22. maj 2024. Kommissionen blev
notificeret den 27. januar 2025.
Regeringen har den 4. december 2024 fremsat et lovforslag, som
implementerer både CER-direktivet og NIS 2-direktivet i forhold til
energisektoren. Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. marts 2025.
Desuden forventer regeringen i indeværende folketingssamling at fremsætte
to lovforslag, som implementerer NIS 2-direktivet for henholdsvis
telesektoren og for de øvrige sektorer. Lovene forventes at træde i kraft
senest den 1. juli 2025.
Det bemærkes, at Kommissionen har iværksat administrative
traktatkrænkelsesprocedurer mod et flertal af EU-medlemslandene, da
Kommissionen ikke har fået meddelelse om fuldstændige
gennemførelsesforanstaltninger for NIS 2-direktivet.
Åbningsskrivelse nr. 2024/0266 om mangelfuld gennemførelse i dansk
ret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2557 af 14.
december 2022 om kritiske enheders modstandsdygtighed og om
ophævelse af Rådets direktiv 2008/114/EF
Kommissionen har i åbningsskrivelsen anført, at Danmark trods
forpligtelsen til at gennemføre direktivet endnu ikke har givet
Kommissionen
meddelelse
om
fuldstændige
gennemførelsesforanstaltninger, der sikrer gennemførelsen af samtlige
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 243: Notat om svar på åbningsskrivelse nr. 2024/0265 om et fælles højt cybersikkerhedsniveau og 2024/0266 om kritiske enheders modstandsdygtighed
bestemmelser i direktivet. Fristen for gennemførelse af direktivet var den
17. oktober 2024.
Regeringen oplyste ved brev af 14. oktober 2024 Kommissionen om, at
implementeringen af CER-direktivet var blevet forsinket i Danmark. Det
skyldes navnlig, at CER-direktivet stiller omfattende krav til kritiske
enheder i en lang række sektorer, som ikke tidligere har været reguleret på
området. Samtidig medfører direktivet styrkede tilsyns- og
håndhævelsesbeføjelser for de kompetente myndigheder. Der har derfor
været behov for en tæt koordination og samarbejde om reglernes
udformning mellem de kompetente myndigheder, som har været mere
tidskrævende end forventet.
Efter Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs opfattelse bør
åbningsskrivelsen derfor besvares med, at Kommissionen oplyses om, at
direktivet ikke er blevet implementeret inden for fristen, men at regeringen
har iværksat arbejdet med implementeringen af direktivet i dansk ret. CER-
direktivet implementeres i Danmark ved, at der fremsættes en hovedlov,
som omfatter langt størstedelen af de omfattede sektorer. For så vidt angår
energisektoren implementeres direktivet dog særskilt. Regeringen har den
4. december 2024 fremsat et lovforslag (L 111). Lovforslaget gennemfører
både CER-direktivet og NIS 2-direktivet i forhold til energisektoren.
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. marts 2025. Regeringen
forventer herudover i indeværende folketingssamling at fremsætte forslag
til lov om kritiske enheders modstandsdygtighed, som gennemfører
direktivet i dansk ret for de øvrige sektorer. Loven forventes at træde i kraft
senest den 1. juli 2025.
Det bemærkes, at Kommissionen har iværksat administrative
traktatkrænkelsesprocedurer mod et flertal af EU-medlemslandene, da
Kommissionen ikke har fået meddelelse om fuldstændige
gennemførelsesforanstaltninger for CER-direktivet.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelser nr. 2024/0265
og 2024/0266 i overensstemmelse med det ovenfor anførte.
Side 3/3