Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 207
Offentligt
2965599_0001.png
KOMITENOTAT
13. januar 2025
2024-1642
Europa-Kommissionens forslag til delegeret
forordning vedrørende udstedelse af safety-
regler for groundhandling-tjenesteydere på
flyvepladser omfattet af forordning
(EU)2018/1139
Nyt notat
KOM-nr. C(2024) 8926
1.
Resumé
Europa-Kommissionen har vedtaget en delegeret forordning ved-
rørende udstedelse af sikkerhedsrelaterede (safety) regler for
groundhandling-tjenesteydere og groundhandling-tjenesteyderes
påvirkning af denne i henhold til forordning (EU) 2018/1139.
Forslaget medfører, at groundhandling-virksomhederne skal
etablere ledelsessystemer på lige fod med andre luftfartsaktører.
Reglerne forventes at medføre en byrde for groundhandling-tje-
nesteyderne i Danmark. Den delegerede forordning vurderes at
medføre et forbedret sikkerhedsniveau i Danmark.
Den delegerede forordning er den 19. december 2024sendt til
medlemslandene med frist for eventuelle indsigelser den 24. ja-
nuar 2025.
Regeringen kan støtte forslaget, og at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil otte dage fra
oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
2. Baggrund
Den delegerede forordning er vedtaget af Kommissionen med
hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2018/1139 af 4. juli 2018 om fælles regler for civil luftfart og opret-
telse af Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur og om
ændring af forordning (EF) nr. 2011/2005, (EF) nr. 1008/2008,
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Notat om delegeret retsakt om safety-regler for groundhandling-tjenesteydere på flyvepladser
2965599_0002.png
Side 2/8
(EU) nr. 966/2010, (EU) nr. 376/2005 og direktiv 2014/30/EU og
om ophævelse af (EF) nr. 552/2004 og (EF) nr. 216/2008 og Rå-
dets forordning (EØF) nr. 3922/91.
Den delegerede forordning har hjemmel i artikel 39, stk. 1, litra d
og e i ovenstående forordning. Den er en del af en pakke bestående
af tre delegerede retsakter, en gennemførelsesretsakt samt tilhø-
rende ændringer til flyvepladsforordningen
1
, de operative regler for
luftfartsselskaber, jf. forordning (EU) 965/2012 og informations-
sikkerhedskravene, jf. forordning (EU) 2022/1645.
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Eu-
ropa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse inden for en frist
på to måneder. Fristen forlænges med to måneder på Europa-Par-
lamentets eller Rådets initiativ. Europa-Parlamentet træffer beslut-
ning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning
om indsigelse med kvalificeret flertal.
I henhold til artikel 2, stk. 1, litra d, i forordningen finder denne
anvendelse på levering af groundhandling-tjenester på flyveplad-
ser. Endvidere fremgår det af præambelbetragtning nr. 19, at der
bør fastsættes væsentlige krav for sikker levering af groundhand-
ling-tjenester. Ansvarsområder for groundhandling-tjenesteyderne
findes i afsnit 4 i Bilag VII,
Væsentlige krav til flyvepladser.
Forslaget er udarbejdet af det europæiske luftfartsikkerhedsagen-
tur, EASA, i samarbejde med groundhandling-branchen, og bygger
som udgangspunkt på de eksisterende branchestandarder for
groundhandling, eksempelvis IATA’s (International Air Transport
Association) manualer.
3. Formål og indhold
Formålet med den delegerede forordning er at regulere de arbejds-
aktiviteter, som foregår på en flyveplads i forbindelse med flytrans-
port, og som tidligere ikke har været en del af regulering for flyve-
pladser og luftfartsselskaber. Levering af groundhandling-tjenester
er i dag det eneste store arbejdsområde i luftfarten, som er gen-
nemført gennem internationale branchestandarder.
1
Kommissionens forordning (EU) nr. 139/2014 af 12. februar 2014 om fastsættelse af
krav og administrative procedurer for flyvepladser i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 216/2008.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Notat om delegeret retsakt om safety-regler for groundhandling-tjenesteydere på flyvepladser
2965599_0003.png
Side 3/8
Groundhandling-tjenester omfatter blandt andet bagagehåndte-
ring, de-icing og anti-icing, godshåndtering og brændstoftankning.
Kommissionen ønsker med den delegerede forordning at strømline
reguleringen gennem luftfartens arbejdsaktiviteter for derigennem
at skabe ensartet tilgang til safety-relaterede rapporteringer, ledel-
sessystemer, auditering, vedligehold af udstyr, uddannelse og træ-
ning.
EASA har foretaget et studie, som har vist, at der er en forholdsvis
lille mængde indberetninger fra groundhandling-selskaber i for-
hold til, hvor mange skader der sker på forpladsen, og de omkost-
ninger, som følger deraf. Med den delegerede forordning ønsker
Kommissionen derfor at forbedre kulturen omkring safety-rappor-
tering.
Formålet med at regulere træning og uddannelse er at skabe større
mobilitet indenfor branchen, da en ensartet tilgang til uddannelse
og træning giver bedre mulighed for at dokumentere evner og kom-
petencer. Dertil kommer en forventning om, at et øget og strømli-
net fokus på træning og uddannelse vil reducere antallet af skader i
forbindelse med levering af groundhandling-tjenester og omkost-
ningerne hertil.
De foreslåede reglers indhold
Den delegerede forordning omfatter organisatoriske krav til
groundhandling-tjenesteyderne herunder, hvordan organisationen
skal være opbygget, således at ansvaret altid kan placeres. Dette in-
debærer opbyggelse af ledelsessystemer, som skal sikre, at der er
procedurer og styrende processer for alle aktiviteter i arbejdet med
groundhandling og krav til dokumentation. Under organisatoriske
krav ligger også krav til uddannelse og træning samt vedligehol-
delse af udstyr.
Den delegerede forordning omfatter derudover operationelle krav
til groundhandling-tjenesteyderne, blandt andet i forhold til hånd-
tering af passagerer og bagage, betjening af udstyr, brændstof-
tankning, håndtering af farligt gods, færdsel på flyvepladsområdet
og kommunikation.
Den delegerede forordning foreslås at træde i kraft tyve dage efter
offentliggørelse i EU-Tidende. En overgangsperiode på tre år fore-
slås, før forordningen vil finde anvendelse med yderligere tre år,
før kravene til informationssikkerhed vil finde anvendelse.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Notat om delegeret retsakt om safety-regler for groundhandling-tjenesteydere på flyvepladser
2965599_0004.png
Side 4/8
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede forordning. Eu-
ropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen på nuværende tids-
punkt.
5. Nærhedsprincippet
Formålet med de foreslåede regler er dels at højne sikkerheden for
den europæiske luftfart, og dels at der skabes mere fri konkurrence
på groundhandling-markedet, herunder ensartede regler, som
modvirker mulighederne for at konkurrere på lavere safety-stan-
darder.
I kraft af luftfartens internationale karakter og tradition for inter-
national regulering, herunder eksisterende europæisk regulering
og kravsætning til luftfartsselskabernes tilgang til groundhandling,
vurderes det nødvendigt, at reguleringen af groundhandling sker
på et fælleseuropæisk plan. I tillæg hertil vurderes det, at de kon-
kurrencemæssige forhold ikke vil kunne opnås gennem ren natio-
nal lovgivning.
På baggrund heraf vurderer regeringen, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der findes ingen nationale regler for safety-standarder inden for
groundhandling-tjenesteydere og levering af groundhandling-tje-
nester. Groundhandling er i praksis indirekte reguleret gennem
forordning (EU) nr. 965/2012
2
, som blandt andet stiller krav til
luftfartsselskabernes kontraherede serviceydelser, herunder
groundhandling.
På den baggrund har forslaget ikke betydning for gældende dansk
lovgivning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 965/2012 af 5. oktober 2012 om fastsættelse af tekniske krav og
administrative procedurer for flyveoperationer i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 216/2008.
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Notat om delegeret retsakt om safety-regler for groundhandling-tjenesteydere på flyvepladser
2965599_0005.png
Side 5/8
Danmark er jf. forordning (EU) 2018/1139 af 4. juli 2018 forpligtet
til at sikre efterlevelse af kravene til levering af grundhandling-
ydelser på IMC-flyvepladserne
3
, som omfatter Stauning, Kolding
og H.C. Andersen Lufthavne. Da den delegeret retsakt ikke vil finde
direkte anvendelse på disse flyvepladser, vil det være nødvendigt at
udstede en bekendtgørelse i form af en Bestemmelse for Luftart
(BL) for at implementere kravene i dansk ret.
Udstedelsen af BL’en vil have hjemmel i Luftfartslovens § 1a
4
.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det vurderes, at forslaget har begrænsede statsfinansielle konse-
kvenser forbundet med udarbejdelse af nationale regler.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at medføre øgede udgifter i grundhandling-
branchen på kort sigt. De øgede udgifter kan medføre et prispres
overfor luftfartsselskaberne, der køber ydelserne hos groundhand-
ling-tjenesteyderne. Merudgiften må dog forventes at få en margi-
nal effekt på billetpriserne.
Den primære samfundsmæssige påvirkning forventes dog over tid
at være positiv forudsat, at forordningen medfører en ensartethed i
groundhandling-standarder og -udførelse samt færre skader på
luftfartøjer. Dette kan over tid formentlig medvirke til færre aflys-
ninger og reducerede omkostninger for luftfartsselskaberne.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at reglerne vil få erhvervsøkonomiske konsekvenser
for de omfattede groundhandling-tjenesteydere, da disse vil skulle
oprette et fuldt ledelsessystem.
Det er regeringens vurdering, at større selskaber, herunder luft-
fartsselskaber, der selv yder handling, samt flyvepladser, der udfø-
rer handling af luftfartøjer (i praksis alle regionale flyvepladser i
IMC refererer til ’instrument meterological conditions’ og IMC-flyvepladser
er således
flyvepladser, der har tilknyttede instrumentflyveprocedurer. I Danmark er Stauning
Lufthavn, Kolding Lufthavn og H.C. Andersens Lufthavn omfattet af grundforordnin-
gen, men reguleret efter nationale regler, eftersom disse lufthavne er undtaget fra at
følge europæiske regler.
4
Bekendtgørelse af Lov om Luftfart nr. 118 af 31/01/2024
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Notat om delegeret retsakt om safety-regler for groundhandling-tjenesteydere på flyvepladser
2965599_0006.png
Side 6/8
Danmark), allerede har sådanne systemer på plads, mens mindre
organisationer vil opleve en forøgelse af deres administrative
byrde.
På baggrund af forudgående dialog med branchen forventer rege-
ringen begrænsede omstillingsomkostninger for større selskaber,
da der er lignende krav på markedet i dag. Mindre selskaber, der
på nuværende tidspunkt ikke arbejder med SMS-systemer, forven-
tes at måtte afsætte proportionelt flere ressourcer til implemente-
ring af reglerne, men her vil reglerne samtidig udgøre den største
positive effekt på flyvesikkerhedsniveauet.
Derudover sigter den delegerede forordning efter at strømline or-
ganisatoriske forhold, træning og uddannelse af personale og vedli-
geholdelsesprogrammer for udstyr.
Implementeringen af reglerne forventes at indebære omstillings-
omkostninger for de omfattede groundhandling-selskaber. Om-
kostningerne vil i høj grad afhænge af modenheden af selskabernes
eksisterende Safety Management-arbejde.
Det forventes, at de primære omstillingsomkostninger vil være til
etablering eller opdatering af selskabernes håndbog samt træning
af medarbejdere. For større selskaber, der allerede efterlever bran-
chestandarder fra IATA, forventes der kun begrænsede omkostnin-
ger.
Med 75-90 groundhandling-tjenesteydere i Danmark vurderer re-
geringen, at de samlede omstillingsomkostninger vil være på ca. 8
mio. kr.
Øvrige konsekvenser
Den delegerede forordning forventes at have en positiv effekt på
luftfartssikkerheden. Ved at stille øgede krav til dokumentation,
træning og uddannelse forventes det at medvirke til en anerken-
delse af groundhandling som et servicefag og dermed medvirke til
at kunne udjævne forskelle i niveauet af sikkerhed og professiona-
lisme både mellem selskaber og mellem medlemsstaterne.
Yderligere forventes det, at standardiseringen af groundhandling-
området i Europa vil øge mobiliteten inden for faget, da en certifi-
cering i en groundhandling-tjenesteyder kan overføres til en anden
groundhandling-tjenesteyder uden, at medarbejderen nødvendig-
vis skal igennem et større lokalt træningsforløb.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Notat om delegeret retsakt om safety-regler for groundhandling-tjenesteydere på flyvepladser
2965599_0007.png
Side 7/8
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport fra
den 20. december 2024 til den 9. januar 2025.
Der er modtaget indholdsmæssige høringssvar fra Brancheforenin-
gen for Dansk Luftfart.
Brancheforeningen for Dansk Luftfart
Vi har ikke specifikke bemærkninger til indholdet af det frem-
sendte. Det tages til efterretning, idet vi er så langt fremme i pro-
cessen.
Vi vil dog gerne tilknytte en generel kommentar til rationalet bag
udvikling af en ground handling forordning med tilhørende retsak-
ter. Dette blot for eksemplets skyld i forhold til den verserende dis-
kussion om overregulering.
Den helt principielle ændring er, at det sikkerhedsmæssige ansvar,
der hidtil har været placeret hos det luftfartsselskab, der modtager
den konkrete GH-ydelse, fremover skal bæres af GH-operatøren
selv. Det betyder selvsagt en ny bureaukratisk byrde på GH-opera-
tørerne, mens luftfartsselskabet fortsat må opretholde et vist kon-
trolsystem i forhold til sin GH-leverandør. Samlet set en øget bu-
reaukratisk byrde. Såfremt sikkerhedsniveauet ift GH-ydelser var
lidende, ville rationalet være til stede. Men som det også fremgår af
materialet, er det ikke tilfældet. Derfor fremstår hele ændringen
som et godt eksempel på EU-regulering, der potentielt kan ses som
unødvendig regulering. Eller med andre ord regulering for regule-
ringens skyld. Hvis der fremadrettet skal gøres noget reelt ved
”overregulering” med tilhørende byrder, bør lovgivere og regelud-
viklere blive meget bedre til at stille de grundlæggende spørgsmål
om regeldannelsens nødvendighed og bureaukratiske effekter in-
den regeludviklingen sættes i gang.
9. Generelle forventninger til andre landes hold-
ninger
På baggrund af drøftelserne i EASA-komitéen, Ekspertgrupperne
og EASA-arbejdsgrupperne er det vurderingen, at der er en overve-
jende positiv holdning fra langt størstedelen af de øvrige medlems-
stater.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Notat om delegeret retsakt om safety-regler for groundhandling-tjenesteydere på flyvepladser
2965599_0008.png
Side 8/8
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om de nye safety-relaterede ground-
handling-regler, da groundhandling branchen som helhed udgør
en væsentlig risiko for fejl og skader på luftfartøjer.
Der er tale om et område, der bidrager væsentligt til antallet af ska-
der og forsinkelser i luftfarten, med store økonomiske tab for luft-
fartsselskaberne. Reglerne har til hensigt at reducere antallet af
skader og fejl i groundhandling.
Samtidig vurderes de erhvervsøkonomiske konsekvenser at være
acceptable for den enkelte virksomhed, da omkostningerne er delt
på en række aktører.
Regeringen kan støtte forslaget, og at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede forordning, og vil otte dage fra
oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
11.
Tidligere forelæggelser for Folketingets
Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.