Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 169
Offentligt
2956787_0001.png
Orientering om yderligere EU-sanktioner mod Rusland
Der er siden den 23. februar 2022 i EU-regi indført en række sanktionspakker mod Rusland
og Belarus, som reaktion på Ruslands ulovlige angrebskrig mod Ukraine den 24. februar
2024. Der er indført omfattende finansielle og handelsmæssige sektorsanktioner, samt
målrettede sanktioner mod mere end 2300 individer og enheder, hvilket bl.a. indebærer
indefrysning af aktiver i EU, forbud mod tilrådighedsstillelse, samhandels- og
indrejseforbud i EU.
15. sanktionspakke
EU’s medlemsstater vedtager officielt den 16.
december 2024 den 15. sanktionspakke
rettet mod Rusland. Der er tale om en sanktionspakke, som primært har fokus på nye
listninger af individer, entiteter og skibe, og dermed ikke en sektorsanktionspakke.
De centrale elementer er følgende:
Yderligere
maritime tiltag mod ”skyggeflåden”:
Med vedtagelsen af 14. pakke
den 24. juni 2024 blev det muligt at liste individuelle skibe på baggrund af deres
IMO-nummer. Samtidigt blev 27 skibe listet. Med 15. pakke bliver der nu listet
yderligere 52 skibe, således at det samlede antal skibe underlagt EU-sanktioner nu
er på 79. Sanktionslistede skibe er underlagt en lang række restriktioner, herunder
forbud mod import, salg, køb eller overførsel samt forbud mod at tilbyde
flagregistrering, inspektion eller certificeringsydelser til fordel for skibene.
Derudover er der forbud mod adgang til EU-havne (med visse undtagelser), forbud
mod at tilbyde finansiering eller finansiel assistance, herunder forsikringer til
skibene, samt forbud mod omfattende maritime serviceydelser inkl. bunkering,
skib-til-skib overførsler og bemandingsskift. Der indgår en specifik undtagelse i
tilfælde af nødsituationer, ligesom den generelle undtagelse for lodstjenester
fortsat finder anvendelse.
Skærpede eksportrestriktioner:
Yderligere 32 virksomheder pålægges skærpede
eksportrestriktioner for følgende produktkategorier: 1)
dual-use produkter,
samt
2)
produkter og teknologi, der kan bidrage til Ruslands militære og teknologiske
forbedringer eller til udvikling af forsvars- og sikkerhedssektoren.
De skærpede
eksportrestriktioner for disse produkter pålægges, hvis de eksporteres til
entiteter, som enten 1) er
militære slutbrugere,
2)
udgør en del af Ruslands
militære og industrielle kompleks,
eller 3)
har kommercielle eller andre forbindelser
med eller på anden måde støtter Ruslands forsvars- og sikkerhedssektor.
Af de 32
virksomheder er landefordelingen som følger: Rusland (20), Serbien (2), Iran (1),
Hongkong (1), Kina (6), Indien (1), Forenede Arabiske Emirater (1).
Nye individuelle sanktioner:
Yderligere 54 individer samt 30 nye entiteter bliver
pålagt individuelle sanktioner, hvilket bl.a. indebærer indefrysning af aktiver i EU,
forbud mod tilrådighedsstillelse, samhandels- og indrejseforbud i EU. For første
1/2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 169: Skriftlig orientering om 15. sanktionspakke mod Rusland
gang pålægges en række kinesiske og hongkongbaserede virksomheder reelle
sanktioner.
Yderligere individuelle sanktioner
Udover enighed om 15. sanktionspakke, er man også blevet enige om yderligere listninger
af 26 individer og 2 juridiske personer under sanktionsregimet rettet mod Belarus, samt
yderligere listninger af 16 individer og 3 juridiske personer under sanktionsregime mod
Ruslands globale destabiliserende og hybride handlinger.
Danmarks tilgang til sanktionerne
På baggrund af forhandlingsoplæg forelagt for Folketingets Europaudvalg i februar 2022
har Danmark løbende arbejdet for, at der indføres de hårdest mulige sanktioner, der kan
findes enighed om i EU, for at øge det politiske og økonomiske pres på Rusland med
henblik på at gøre det så omkostningsfuldt som muligt for Rusland at fortsætte krigen mod
Ukraine.
2/2