Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2952007_0001.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2024 - 10603
Ref. DOBLE
Den 6. december 2024
MIM 128-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel forkromning af komponenter i
energisektoren i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til funktionel forkromning af komponenter i energisektoren i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver
tilladelse til fortsat anvendelse til den italienske virksomhed Tecnofiniture S.r.l.. Tilladelsen gives
efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet i 12 år indtil
2035. Forslaget forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 17. december
2024. Forslaget forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. Udsættelsesniveauet af chromtrioxid for arbejdstagere i virksomheden er højere
end den gældende danske grænseværdi for chromtrioxid. Regeringen støtter Kommissionens
anbefaling om, at der pålægges krav om yderligere risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, og at der indføres måleprogrammer for eksponering af medarbejdere og
udledning til miljøet. De pålagte krav til virksomheden vil sikre, at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op til de danske krav til arbejdsmiljø
og miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Regeringen finder, at det er
uacceptabelt, at der kan gå op til 12 måneder før risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold er tilstrækkelige til at sikre, at virksomheden lever op til de danske
arbejdsmiljøkrav. I den konkrete sag drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke
findes alternativer. Regeringen støtter forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at
virksomheden med væsentligt kortere varsel skal sørge for at risikohåndteringsforanstaltningerne
og anvendelsesforholdene er tilstrækkelige til at de lever op til de danske arbejdsmiljøkrav, herunder
at sikre en eksponering af de ansatte, som ligger under den danske grænseværdi for chromtrioxid.
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 146: Notat om komitésag om Chromtrioxid til funktionel forkromning af komponenter i energisektoren
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til funktionel forkromning af komponenter i energisektoren.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 17. december 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen
om godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgningen fra den italienske virksomhed Tecnofiniture S.r.l. om fortsat
anvendelse af op til 10 tons chromtrioxid om året:
1.
til funktionel forkromning af store komponenter med kompleks geometri anvendt i
energisektoren, til off-shore olie- og gas-ekstrahering og i diverse produktionsindustrier.
2
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 146: Notat om komitésag om Chromtrioxid til funktionel forkromning af komponenter i energisektoren
Virksomheden fremsendte d. 20. februar 2023 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som d. 19. februar 2024 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere. RAC anbefalede, at der implementeres yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger, at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden
dokumenteres i måleprogrammer, og at der indføres måleprogrammer for udledningen til miljøet.
Endelig er det et krav til virksomheden, at den bruger informationerne indsamlet via dens
måleprogrammer til at vurdere, om risikohåndteringsforanstaltningerne og
anvendelsesforholdene er passende og effektive.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. Der findes alternativer i
EU, men det er uvist, om de er mere sikre. Udvalget finder virksomhedens substitutionsplan
troværdig. SEAC anbefaler en godkendelsesperiode på 12 år indtil december 2034. SEAC har
desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives godkendelse med frist for fornyet vurdering
indtil 20. februar 2035 under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at
virksomhederne gennemfører de risikohåndteringsforanstaltninger, som RAC har anbefalet for at
begrænse udsættelsen for arbejdstagere og miljø sammen med de anbefalede måleprogrammer for
arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har ingen
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser. En
vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Forbrugerrådet Tænk har kommenteret, at de
kan ikke støtte anvendelsen af chromtrioxid til brug i forbrugerprodukter. De påpeger, at stofferne kan
3
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 146: Notat om komitésag om Chromtrioxid til funktionel forkromning af komponenter i energisektoren
ende i affaldsfasen eller blive udledt til miljøet, samt at de ikke anser anvendelserne for at være
essentielle. Regeringen vurderer, at de anvendelser, der er ansøgt om, er industrielle anvendelser.
Chromtrioxid findes ikke i det færdige produkt, og der er derfor ikke tale om anvendelser i
forbrugerprodukter. I ansøgningerne har virksomhederne redegjort for, at den udledning af
chromtrioxid, der er fra virksomheden, ikke udgør en uacceptabel risiko for befolkningen, der bor i
nærheden af fabrikken. Vurderingen af om noget er essentielt, er ikke et kriterie i REACH-
forordningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Udsættelsesniveauet af chromtrioxid for arbejdstagere i virksomheden er uacceptabelt høje og
overskrider endvidere i flere tilfælde end den gældende danske grænseværdi for chromtrioxid.
Regeringen støtter Kommissionens anbefaling om, at der pålægges krav om yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, og at der indføres måleprogrammer for
eksponering af medarbejdere og udledning til miljøet. Regeringen finder, at det ikke er acceptabelt, at
Kommissionen tillader, at der kan gå op til 12 måneder, før risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold er tilstrækkelige til at sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav. Der er derfor ikke redegjort for et
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.
De pålagte krav til virksomheden vil sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
lever op til de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet.
Regeringen støtter forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at virksomheden med væsentligt
kortere varsel skal sørge for, at risikohåndteringsforanstaltningerne og anvendelsesforholdene er
tilstrækkelige til at de lever op til de danske arbejdsmiljøkrav, herunder at sikre en eksponering af de
ansatte, som ligger under den danske grænseværdi for chromtrioxid.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4