Europaudvalget 2024-25
EUU Alm.del Bilag 101
Offentligt
2941358_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
21. november 2024
Orientering om foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-
Parlamentet om EU’s 2025-budget
Der blev natten til d. 16. november indgået en foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-Parla-
mentet om EU’s 2025-budget.
Aftaleteksten indebærer en opjustering i forpligtelser på ca. 25
mio. euro og en reduktion i betalinger på ca. 131,7 mio. euro sammenlignet med Kommissionens
forslag til EU’s 2025-budget
inkl. ændringsbrev 1. Aftalen skal herefter formelt godkendes af
medlemslandene samt godkendes i Europa-Parlamentet. Et bredt flertal af medlemslandene har
udtrykt opbakning til budgetaftalen, idet Sverige dog har tilkendegivet at stemme nej og Neder-
landene, Finland, Østrig og Danmark har tilkendegivet at ville afstå fra at stemme.
Nye elementer i aftalen
Forligsteksten indebærer et samlet forpligtelsesniveau på 199,4 mia. euro og et be-
talingsniveau på 155,2 mia. euro. Sammenlignet med Kommissionens forslag inkl.
ændringsbrev 1 er der tale om en stigning i forpligtelserne på 24,6 mio. euro og et
fald i betalinger på ca. 131,7 mio. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Foreløbig aftale om EU’s 2025-budget
Mio. euro, løbende priser
Udgiftsområde
1. Det indre marked, innovation og
det digitale område
2. Samhørighed, resiliens og værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænseforvaltning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Administration
I alt udgiftsområde 1-7
Heraf fleksibilitetsinstrument
Heraf fælles margeninstr.
Heraf EURI-inst.
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
Kommissionens for-
slag inkl. ÆB1
Forpl.
21.382,6
77.943,7
56.924,4
4.779,1
2.621,6
16.258,2
12.834,3
192.743,9
1.110,4
710,3
1.141,6
6.669,9
199.413,8
762,4
Bet.
20.443,8
44.434,2
52.291,9
3.203,9
2.133,2
14.406,3
12.834,3
149.747,5
1.375,4
0,0
1.141,6
5.593,6
155.341,1
28.147,5
Foreløbig aftale
Forpl.
21.480,1
77.980,2
56.731,3
4.791,1
2.632,6
16.308,2
12.845,0
192.768,6
1.162,4
721,0
1.141,6
6.669,9
199.438,4
800,5
Bet.
20.460,6
44.445,2
52.091,5
3.203,9
2.143,2
14.426,3
12.845,0
149.615,7
1.398,8
0,0
1.141,6
5.593,6
155.209,3
28.302,7
Ændring
Forpl.
97,5
36,5
-193,1
12,0
11,0
50,0
10,8
24,6
52,0
10,8
0,0
0,0
24,6
38,1
Bet.
16,9
11,0
-200,4
0,0
10,0
20,0
10,8
-131,7
23,4
0,0
0,0
0,0
-131,7
155,2
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens ændringsbrev til forslag om
EU’s budget for 2025; Foreløbig aftale om EU’s 2025-budget
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Notat om foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om EU’s 2025-budget
Side 2 af 3
Aftalen indebærer en stigning under
udgiftskategori 1 - det indre marked, innovation og
det digitale område
på 97,5 mio. euro i forpligtelser og 16,9 mio. euro i betalinger ift.
Kommissionens ændringsbrev, der primært kan henføres til pilotprojekter samt
stigninger til forskningsprogrammet Horisont Europa. Udgiftsniveauet under
ud-
giftskategori 2 - samhørighed, resiliens og værdier
opjusteres med i alt 36,5 mio. euro i
forpligtelser og 11,0 mio. euro i betalinger ift. Kommissionens ændringsbrev.
Dette kan særligt henføres til opjustering af udgifterne til pilotprojekter og EU’s
civilbeskyttelsesmekanisme (rescEU). Med aftalen finansieres 50 pct. af merudgif-
terne til renter på
EU’s genopretningslån ved anvendelse af eksisterende reserver
og 50 procent finansieres gennem EURI-instrumentet.
Under
udgiftskategori 3
-
naturressourcer og miljø
reduceres udgiftsniveauet med 193,1
mio. euro i forpligtelser og 200,4 mio. euro i betalinger ift. Kommissionens æn-
dringsbrev. Nedjusteringen skyldes primært tekniske nedjusteringer af skøn for
den direkte landbrugsstøtte. Bevillingen til
udgiftskategori 4 - migration og grænseforvalt-
ning
opjusteres med 12 mio. euro i forpligtelser ift. Kommissionens ændringsbrev.
Opjusteringen går primært til Instrumentet for
Grænseforvaltning
og
Visa
(BMVI). Under
udgiftskategori 5
sikkerhed og forsvar
øges niveauet med 11,0 mio.
euro i forpligtelser og 10,0 mio. euro i betalinger sammenlignet med Kommissio-
nens ændringsbrev. Stigningen kan tilskrives en opjustering af programmet vedr.
Militær Mobilitet og Europol.
Kompromisteksten indebærer en merbevilling på 50 mio. euro i forpligtelser og 20
mio. euro i betalinger under
udgiftskategori 6
-
naboområder og verden
sammenlignet
med Kommissionens ændringsbrev. Denne opjustering kan henføres til udgifts-
stigninger til humanitær nødhjælp (HUMA).
Der foretages en opjustering under
udgiftskategori 7 - europæisk offentlig forvaltning
sammenlignet med Kommissionens ændringsbrev på 10,8 mio. euro i forpligtelser
og betalinger,
primært til sikkerhed på EU’s Udenrigstjenestens missioner.
Dertil
tilføres der bevillinger til administrative udgifter i to decentrale agenturer, Den
Europæiske Anklagemyndighed (EPPO) og Europol, på i alt 7 mio. euro.
Regeringens holdning
Regeringen har fundet det centralt, at danske hovedprioriteter imødekommes,
hvorved en aftale i videst muligt omfang bør imødekomme Danmark
og andre
budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgsmål. Det gælder særligt en loyal
implementering af
aftalen om revision af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF),
herunder at renteudgifter i videst muligt omfang finansieres ved omprioriteringer
inden for udgiftslofterne og anvendelse af eksisterende reserver, niveau for bud-
getmargen, udgiftsniveau samt udgiftspolitiske prioriteringer, herunder Ukraine,
modernisering og klimaindsatsen.
Set i forhold til Kommissionens budgetforslag, finder regeringen, at en større del
af renteudgifterne burde finansieres ved omprioriteringer inden for udgiftslofterne
frem for gennem instrumenter uden for udgiftslofterne, som øger medlemslande-
EUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 101: Notat om foreløbig aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om EU’s 2025-budget
Side 3 af 3
nes EU-bidrag. Dette er ikke imødekommet i den foreløbige aftale, som ikke anvi-
ser reelle omprioriteringer, men finansierer renteomkostningerne gennem eksiste-
rende reserver og det såkaldte EURI-instrument uden for udgiftslofterne. Den af-
tale finansiering er dog i tråd med Det Europæiske Råds konklusioner om revision
af EU’s flerårige finansielle
ramme (MFF).
Regeringen er hertil yderst kritisk over for stigninger på administrationsområdet. I
Kommissionens ændringsbrev lagde man op til forøgelse af administrationsudgif-
terne, som yderligere er forøget med 10,8 mio. euro i den foreløbige aftale.
Regeringen finder det positivt, at der
med aftalen om EU’s 2025-budget
priorite-
res midler til især humanitær bistand, forskning, og migration. Det er i overens-
stemmelse med danske prioriteter. For så vidt angår det samlede udgiftsniveau no-
terer regeringen sig, at der er aftalt et betalingsniveau, som ligger under Kommis-
sionens ændringsbrev, og et forpligtelsesniveau, der ligger knap 25 mio. euro over
ændringsbrevet. Dette skal ses i lyset af en teknisk nedjustering af det skønnede
udgiftsniveau til landbrugsstøtten på godt 200 mio. euro, som ikke er udtryk for
en reel omprioritering af midler.
Det er regeringens vurdering, at aftalen delvist imødekommer danske prioriteter
på en række områder, mens danske prioriteter på andre områder ikke imødekom-
mes i tilstrækkeligt omfang, ikke mindst ift. udviklingen i administration, som er et
centralt område. Regeringen forventer på den baggrund at afstå fra at stemme ift.
en endelig aftale til EU’s 2025-budget.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister