Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2959617_0001.png
Finans & Leasing
Amaliegade 7, 1256 København K
Mail:
[email protected]
Tlf.: 40382987
København 20. november 2024
Til
Erhvervsminister Morten Bødskov
Erhvervsministeriet
cc.
Skatteminister Rasmus Stoklund
Justitsminister Peter Hummelgaard
Kære Morten Bødskov,
Licensordning for leasingselskaber bør placeres hos Finanstilsynet
Jeg skriver til dig på vegne af Finans & Leasing for at understrege vigtigheden af, at en kommende
licensordning for leasingvirksomheder placeres hos Finanstilsynet.
Når jeg finder anledning til igen at henvende mig med dette budskab, skyldes det, at den
embedsmandsarbejdsgruppe, der er nedsat mellem dit ministerium, Justitsministeriet og
Skatteministeriet ledes af sidstnævnte, at jeg uagtet talrige henvendelser til gruppen ikke kan få
adgang til at deltage i drøftelserne. Jeg formoder i mangel af indsigt, at det skyldes, at man
overvejer at placere ordningen et sted i Skatteministeriet. Det vil ikke være optimalt.
En licensordning for leasingselskaber er oprindeligt Finans & Leasings forslag, og vi beder om at
blive inddraget i de aktuelle tværministerielle drøftelser om udformningen af ordningen, inden
regeringen træffer beslutning og lovudkast herom sendes i høring. Det synes vi i al beskedenhed
er et rimeligt ønske.
Vi beder dig derfor venligst om et møde, hvor vi nærmere kan begrunde, hvorfor ordningen
bør placeres hos Finanstilsynet.
I det følgende ridser jeg kort vores hovedargumenter op:
Finanstilsynet har i forvejen tilsyn med de fleste relevante leasingselskaber efter AML
Det vil efter vores opfattelse være mest hensigtsmæssigt at placere licensordningen hos
Finanstilsynet, som i forvejen fører tilsyn med hvidvask indenfor leasingområdet.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Henvendelse af 20/11-24 fra Finans & Leasing om en licensordning for leasingselskaber
2959617_0002.png
Regeringen har tidligere lagt sig fast på, at licensordningen alene skal omfatte leasingselskaber,
som udbyder leasing af motorkøretøjer. Finans og Leasing bekendt er det typisk således, at
leasingselskaber, der beskæftiger sig med leasing af motorkøretøjer, gør det via finansiel leasing.
Det gælder særligt de selskaber, der ikke er medlem af Finans og Leasing. Dvs. at Finanstilsynet
allerede i dag via tilsynet med AML har tilsyn med de fleste af de leasingselskaber, der vil blive
omfattet af en licensordning. Det drejer sig i øvrigt om ca. 145 leasingselskaber jf. oplysninger fra
Motorstyrelsen om antallet af leasingselskaber, der har adgang til selv at afregne
registreringsafgift. En delmængde af disse selskaber er allerede under licenskrav i Finanstilsynet jf.
Lov om forbrugslånsvirksomheder, som omtales nærmere nedenfor.
De berørte leasingselskaber er således allerede under Finanstilsynets tilsyn på AML-området og i
det hele taget ikke en uoverkommelig opgave henset til, at Finanstilsynet i forvejen har mere end
4.000 virksomheder under tilsyn.
Finanstilsynet har de rette kompetencer om leasingproduktet
Finanstilsynet har de nødvendige kompetencer om leasing jf. de komplicerede regler i Lov om
Finansiel Virksomhed hvad angår bankers adgang til at udøve henholdsvis finansiel og operationel
leasing, enten i banken eller i et datterselskab. Der kan herom henvises til Finanstilsynets
vejledende udtalelse om leasingvirksomhed for pengeinstitutter nr. 9537, 2023-06-22.
Lov om forbrugslånsvirksomheder bør kopieres
Mange af Finans og Leasings medlemmer udbyder billån til forbrugere og er derfor allerede i dag
omfattet af licenskrav jf. Lov om forbrugslånsvirksomheder. De samme virksomheder udbyder
leasingaftaler, hvorfor en licensordning for denne del af deres forretning med fordel kan baseres på
samme tilladelsesordning. Den nævnte lov indeholder tre centrale krav:
Virksomhedens ledelse skal være "fit and proper".
Virksomheden skal have processer på plads i forhold til kreditværdighedsvurdering
og AML.
Virksomheden skal overholde god skik og reglerne om produktgodkendelse.
Det er vores opfattelse, at disse krav er lige så relevante ved en licensordning for leasingselskaber.
Ved at stille disse krav, sikres en høj seriøsitet i ordningen, samtidig med at ordningen er så lidt
byrdefuld som mulig. Endvidere vil Finanstilsynets løbende tilsyn med at tilladelseskravene
opfyldes sikre, at en tilladelse kan inddrages igen, skulle virksomheden ikke opføre sig ordentligt.
Dette er selvsagt også relevant henset til formålet med ordningen.
Der savnes et formelt tilsyn med krav til kreditværdighedsvurdering på leasingområdet
Der gælder som bekendt et krav i kreditaftalelovens § 52 a for leasingselskaber til at foretage den
samme kreditværdighedsvurdering ved leasing af motorkøretøjer til privatkunder som gælder ved
långivning. Men formelt set er der ingen myndighed i dag, der har tilsyn med overholdelsen af
denne regel, da leasingselskaber ikke er underlagt licenskrav. Som vi tidligere har påpeget (ved
indførelse af § 52a) indeholder reglen store huller, så ikke alle forbrugere får den
forbrugerbeskyttelse, der ligger i en ordentlig kreditværdighedsvurdering.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 98: Henvendelse af 20/11-24 fra Finans & Leasing om en licensordning for leasingselskaber
2959617_0003.png
Vi hører dog fra vores medlemmer, at Finanstilsynet allerede i dag ved hvidvaskinspektioner hos
leasingselskaber ser på, om selskabet lever op til de krav til kreditværdighedsvurdering, som
Finanstilsynet kræver på forbrugslåneområdet, uanset at selskabet alene udbyder leasingaftaler.
En korrekt kreditværdighedsvurdering vil være med til dæmme op over for organiserede kriminelle
som formår at køre rundt i dyre leasede biler, uanset at de på ingen måde er kreditværdige.
Det forhold at Finanstilsynet allerede efterser om der foretages en korrekt
kreditværdighedsvurdering af leasingselskaber, viser jo at det er et meget relevant kriterie for, om
et leasingselskab opfører sig ordentligt. Og det viser samtidig, at licensordningen med fordel kan
placeres hos Finanstilsynet, som jo i modsætning til fx Skattestyrelsen eller Motorstyrelsen, har
kompetencerne til at vurdere leasingselskabers set up til at håndtere kravene til
kreditværdighedsvurderingen. Dette bør derfor normeres i en licensordning, så det sikres, at alle
leasingselskaber, der udbyder leasing af motorkøretøjer til private, bliver omfattet af tilsyn med, om
de opfylder kravene til kreditværdighedsvurdering. Ikke mindst af hensyn til forbrugerbeskyttelsen.
Økonomisk omkostningsneutral
Finans & Leasing har tidligere givet udtryk for at vi forestiller os en ordning hos Finanstilsynet, som
de omfattede leasingselskaber selv betaler for, ligesom det er tilfældet på bank- og
forbrugslånevirksomhedsområdet. Dermed vil det være omkostningsneutralt for samfundet, og
Finanstilsynet kan få tilført de nødvendige ressourcer til opgaven.
Med venlig hilsen
Christian Brandt
Direktør for Finans og Leasing