Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 97
Offentligt
2958355_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til forordning om en offentlig brugeroverflade, der er for-
bundet til informationssystemet for det indre marked, for erklærin-
gen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning
nr. (EU) 1024/2012
KOM (2024) 531
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 13. november 2024 fremsat et forslag til forordning
om etableringen af en frivillig fælles elektronisk erklæring til brug for ud-
stationering af medarbejdere, der er forbundet til informationssystemet for
det indre marked. Forslaget har til formål at lette virksomheders admini-
strative byrder forbundet med udstationering af medarbejdere, effektivi-
sere den nationale kontrol og lette det administrative samarbejde mellem
nationale tilsynsmyndigheder.
Vælger Danmark at tilslutte sig den frivillige e-erklæring, vil forslaget
have lovgivningsmæssige konsekvenser. Ved dansk deltagelse og bred til-
slutning i andre medlemslande skønnes forslaget samtidig at have positive
statsfinansielle
og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen støtter ambitionen om at reducere virksomhedernes administra-
tive byrder forbundet med udstationering af medarbejdere, samtidig med at
det eksisterende beskyttelsesniveau i Danmark skal kunne fastholdes. Ved evt.
dansk deltagelse vil det derfor være vigtigt, at den nødvendige information
fra udenlandske tjenesteydere kan tilvejebringes med henblik på en effektiv
kontrol af overholdelsen af danske arbejdstagerrettigheder.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 13. november 2024 et forslag til en forordning
om en fælles brugerflade til brug ved erklæringer om udstationering af med-
arbejdere (herefter e-erklæring). Forslaget er modtaget i dansk sprogversion
den 19. november 2024.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsområde (TEUF) og skal behandles efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure i artikel 294 TEUF. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 97: Orientering om regeringens grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om en offentlig brugeroverflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012, fra erhvervsministeren
2958355_0002.png
Informationssystemet for det indre marked (IMI) er et IT-system til ud-
veksling oplysninger mellem offentlige myndigheder på tværs af det in-
dre marked. Det har medvirket til at modernisere grænseoverskridende
administrativt samarbejde, og at det indre marked fungerer i praksis.
Forslaget er fremsat som led i opfyldelsen af Kommissionens målsætning
om at reducere byrderne forbundet med rapporteringsforpligtigelser med
25 pct. (35 pct. for SMV'er). Kommissionsformand Ursula von der Leyen
har fremført over for de nye kommissærer i deres tiltrædelsesbreve, at re-
duktionsmålet skal findes ved brug af digitale værktøjer.
I 2021 introducerede Kommissionen en elektronisk udstationeringserklæ-
ring til anvendelse ved udstationering af chauffører inden for godstrans-
port. Det betyder, at før en chauffør udstationeres, skal transportøren
fremsende en erklæring til værtslandet via IMI-systemet.
3. Formål og indhold
Forslaget lægger op til at etablere et modul i IMI med en e-erklæring, som
virksomheder kan bruge ved udstationering af medarbejdere. Det er frivilligt
for medlemslandene, om de vil bruge e-erklæringen eller beholde deres nu-
værende nationale systemer.
Formålet med forslaget er at mindske virksomhedernes administrative byr-
der ved udstationering af medarbejdere til et andet EU-land. Det er ligele-
des Kommissionens hensigt at lette samarbejdet mellem nationale tilsyns-
myndigheder. Der eksisterer allerede et modul i IMI-systemet til anven-
delse i forbindelse med udstationering af medarbejdere. Dette modul gør
det muligt for nationale tilsynsmyndigheder at anmode om informationer
fra et andet medlemsland. Fx kan der anmodes om yderligere oplysninger
om arbejdsvilkår eller om oplysninger om den udstationerende virksom-
hed. Ved introduktionen af den fælles e-erklæring i IMI-systemet vil det
blive muligt at samkøre de to moduler. Der vil blive mulighed for at koble
systemet med eksisterende nationale systemer.
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget vil gøre det nemmere for med-
lemslandene at gennemføre inspektioner. Det skyldes, at antallet af tilfælde
med manglende overholdelse af udstationeringsreglerne vil blive reduceret
grundet færre fejl og manglende udfyldelse i forbindelse med nationale er-
klæringer. Hertil anføres, at de udstationerede medarbejdere bør kunne mod-
tage en kopi af deres erklæringer i deres europæiske digitale identitetstegne-
bog. Tiltagene har til formål at øge beskyttelsen af udstationerede arbejdsta-
gere.
Forslaget fastsætter, at e-erklæringen skal indeholde oplysninger om tjene-
steudbyderen, arbejdstageren, udstationeringsopgaven, kontaktperson samt
2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 97: Orientering om regeringens grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om en offentlig brugeroverflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012, fra erhvervsministeren
2958355_0003.png
modtageren af tjenesteydelsen. De specifikke oplysningskrav vil blive fastsat
ved en gennemførelsesretsakt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippets i artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union, da formålet
er at oprette en flersproget elektronisk offentlige brugerflade, der kan bru-
ges på tværs af det indre marked. Det skal gøre det lettere for virksomhe-
der at udstationere på tværs af EU’s grænser
og fremme en bedre og mere
ensrettet håndhævelse af direktivet om udstationering af arbejdstagere
som led i udveksling af tjenesteydelser (96/71/EF). Kommissionen finder,
at medlemslandene alene ikke tilstrækkeligt kan opfylde det.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet
er overholdt.
6. Gældende dansk ret
I henhold til lov om udstationering af lønmodtagere mv., jf. LBK nr. 38 af
02/01/2024 (udstationeringsloven), skal en udenlandsk virksomhed, der ud-
stationerer lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af tjeneste-
ydelser, anmelde en række oplysninger til Erhvervsstyrelsen. Oplysningerne
indgår i Det danske Register for Udenlandske Tjenesteydere (RUT). Nær-
mere regler er fastsat i en række bekendtgørelser, bl.a. Bekendtgørelse om
Register for Udenlandske Tjenesteydere (RUT-registret). Efter udstatione-
ringsloven er Arbejdstilsynet dansk forbindelseskontor, der varetager opga-
ver i medfør af direktiv 96/71 om udstationering af arbejdstagere som led i
udveksling af tjenesteydelser og direktiv 2014/67/EU af 15. maj 2014 om
håndhævelse af direktiv 96/71, herunder arbejde med kontakt med andre lan-
des myndigheder under IMI-forordningen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Oprettelsen af en fælles e-erklæring vil i sig selv ikke have lovgivnings-
mæssige konsekvenser, idet erklæringen er frivillig. I det tilfælde, at Dan-
mark ønsker at bruge den fælles e-erklæring, vil det kræve en ændring af
udstationeringsloven. I givet fald vil RUT-registret ikke nødvendigvis
skulle nedlægges, da der vil være mulighed for at koble modulet i IMI med
eksisterende nationale systemer.
3
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 97: Orientering om regeringens grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om en offentlig brugeroverflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012, fra erhvervsministeren
2958355_0004.png
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Der har i perioden 2019-2024 været udgifter til RUT på 39,7 mio. kr. Der
er for nuværende afsat 3 mio. kr. årligt til drift, udvikling og vedligehold,
afskrivninger og renter. Ved tilslutning til e-erklæringen vil Kommissionen
have ansvaret for udvikling, vedligehold og drift af e-erklæringen. Dan-
mark vil skulle betale for vedligehold af RUT-registeret, hvis det ved evt.
dansk tilslutning besluttes at bevare det i en eller anden form.
Erhvervsstyrelsen vil ikke have meromkostninger til administration af IMI,
idet de tilsynsførende myndigheder allerede er oprettet i systemet.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser,
hvis forslaget anvendes bredt i EU. Et dansk skøn konkretiseres, når der er
mere klarhed over de konkrete informationsforpligtigelser. Forslaget vur-
deres særligt at have positive konsekvenser for de danske virksomheder,
som udstationerer medarbejdere til andre medlemsstater.
Hvis e-erklæringen indføres, vurderer Kommission, at den gennemsnitlige
tid, det tager at udfylde en udstationeringserklæring, kan reduceres med 73
pct. Vælger alle 27 medlemslande at tilslutte sig, anslår Kommissionen, at
de administrative omkostninger vil kunne reduceres med 81 pct. sammen-
lignet med den nuværende situation. Dette svarer til et beløb på mellem
477 og 635 mio. euro på EU-plan. Skønnet er forbundet med vis usikker-
hed.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslagets påvirkning af beskyttelsesniveauet vil afhænge af de konkrete
informationsforpligtigelser. Kommissionen foreslår at fastsætte de forplig-
telser i en gennemførelsesretsakt. Det er Kommissionens vurdering, at ind-
førelsen af en fælles e-erklæring vil bidrage til øget beskyttelse af udstati-
onerede medarbejderes arbejdsvilkår.
8. Høring
Meddelelsen har været sendt i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål samt EU-specialudvalget for Arbejdsmarked
og Sociale Forhold. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejdsgiver-
forening og Fagbevægelsens Hovedorganisation.
Dansk Arbejdsgiverforening
DA bakker om forslaget til en e-erklæring, da man finder det nuværende
system byrdefuldt for virksomhederne og forbundet med høj risiko for, at
virksomhederne ikke overholder nationale krav og derved virker som en
begrænsning for den fri bevægelighed. DA lægger op til, at e-erklæringen
4
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 97: Orientering om regeringens grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forordning om en offentlig brugeroverflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012, fra erhvervsministeren
2958355_0005.png
ses i sammenhæng med andre digitale løsninger fx ESSPASS-projektet,
som skal digitalisere A1-attesten. DA finder det vigtigt at begrænse om-
fanget af oplysningskrav, og at forslaget lægger op til at efterspørge de
relevante stamoplysninger.
Efter DA’s opfattelse bør anvendelsen af den
fælles e-formular ikke være frivillig, men obligatorisk.
Fagbevægelsens Hovedorganisation
FH stiller sig kritisk over for forslaget og finder, at forslaget kan svække
den danske kontrol, hvis det gennemføres i Danmark. FH vil således kun
kunne støtte op om forslaget, såfremt det giver plads til det danske RUT-
register. FH hæfter sig ved, at forslagets formål er at reducere oplysnings-
kravene for virksomheder, og at forslaget går imod ånden og formålet i
artikel 9 i direktiv 2014/67/EU, som indeholder en åben liste af administra-
tive krav og nationale kontrolforanstaltninger. At der findes forskellige sy-
stemer er udtryk for det kompromis, som blev opnået med håndhævelses-
direktivet. Det er uden for skiven at ændre dette ved frivillige ordninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En gruppe lande har i forbindelse med møde i Konkurrenceevnerådet den
24. maj 2024 tilkendegivet, at man ønsker at gøre brug af den fælles e-
erklæring. En anden gruppe lande forholder sig mere skeptiske over for for-
slaget. De ønsker at bevare nationale systemer og understreger vigtigheden
af forslagets frivillige natur og behovet for at sikre arbejdstagerrettigheder.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser generelt forslag til fælles digitale løsninger velkommen og
støtter ambitionen om at reducere virksomhedernes administrative byrder ved
udstationering af medarbejdere. Regeringen finder det vigtigt at fastsætte
klare retningslinjer for de beføjelser, der vil kunne tildeles Kommissionen i
forbindelse med en gennemførelsesretsakt. Det er ligeledes vigtigt at fast-
holde det eksisterende beskyttelsesniveau i Danmark for udstationerede ar-
bejdstagere og kontrolmuligheder.
Hvis Danmark skal deltage i en fælles e-erklæring, er det vigtigt for regerin-
gen, at systemet giver mulighed for at få de oplysninger, der kan sikre en
effektiv kontrol, af hensyn til beskyttelsen af danske arbejdstagerrettigheder.
Regeringen finder det positivt, at den fælles løsning er frivillig. Ambitionen
for fælles digitale løsninger bør dog generelt være, at det omfatter alle lande.
Regeringen finder det også vigtigt, at der med den fælles e-erklæring ska-
bes et effektivt system med få byrder, der muliggør tilknytning af relevante
dokumenter digitalt. Der bør tages højde for erfaringer fra eksisterende sy-
stemer, herunder udstationeringserklæringen for vejtransport.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget Europaudvalg.
5