Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 95
Offentligt
2955392_0001.png
NR. 50
26-11-2024
Styrkelse af Danmarks klyngeprogram
Det danske klyngeprogram har til formål at styrke de
små og mellemstore virksomheders
(SMV’ers)
innova-
tions- og konkurrenceevne gennem samarbejde om in-
novation mellem virksomheder og videnmiljøer. Klyn-
geprogrammet har i løbet af 2024 været genstand for
en del politisk debat, blandt andet på baggrund af Fri-
gastudvalgets anbefaling om at sanere ordningen. Der-
til kommer at administrationen af viden- og erhvervs-
klyngerne fra 1. januar, 2025, hvor klyngebevillingen
genopslås, samles i Erhvervsstyrelsen. Det er baggrun-
den for, at DFIR i en ny rapport har belyst klyngeinstru-
mentet i det danske innovationsøkosystem og kommer
med anbefalinger til den fremtidige indsats.
Antallet af private danske virksomheder, der investerer og
engagerer sig i forskning og udvikling (FoU) falder og FoU-
investeringerne koncentreres i færre og større virksomhe-
der. Især de små virksomheder med mellem 10 og 49 års-
værk investerer mindre.
1
Den udvikling bør påkalde sig po-
litisk opmærksomhed, for Danmark har brug for et bredt
vækstlag af virksomheder, der investerer i FoU. Opbygnin-
gen af relationer mellem virksomheder og videnmiljøer er
en forudsætning for forsknings- og innovationssamarbej-
der, men virksomheder og videnmiljøer finder ikke altid
hinanden.
2
Det er baggrunden for, at Danmark over de sid-
ste fire år har investeret omkring 640 mio. i de danske vi-
den- og erhvervsklynger.
DFIR har i 2024 gennemført en erfaringsopsamling fra de
nuværende viden- og erhvervsklynger og deres aktiviteter.
Analysen bygger på interviews med 12 klyngedirektører og
data om deltagere og aktiviteter finansieret gennem klyn-
gebevillingen fra opstartsåret 2021 til 2023. Overordnet
vurderer DFIR, at de danske viden- og erhvervsklynger ud-
fører en vigtig rolle i det danske innovationsfremmesy-
stem. Hvis man ikke havde klyngerne ville man være nødt
til opfinde dem eller justere på opgaveporteføljen for an-
dre aktører. Der er et reelt behov for at facilitere innovati-
onssamarbejder mellem videnmiljøer og
SMV’er.
DFIR har
fire anbefalinger til udviklingen af fremtidens viden- og er-
hvervsklynger.
3
1. Viden- og erhvervsklyngernes kerneopgave er at
styrke samarbejdet mellem videnmiljøer
og SMV’er
Der er et uforløst potentiale både i forhold til at udbrede
viden- og erhvervsklyngernes tilbud til flere
SMV’er
og
styrke dybden i samarbejdet mellem virksomhederne og
videnmiljøerne, f.eks. gennem fælles FoU-ansøgninger og
innovationssamarbejder.
Organiseringen af viden- og erhvervsklyngerne tager afsæt
i branchespecifikke styrkepositioner og kan dermed frem-
stå som siloer. Det er dog ikke formålet med klyngepro-
grammet, og heller ikke sådan det fungerer i praksis. Vi-
den- og erhvervsklyngerne samarbejder i høj grad med
hinanden, virksomheder og videnmiljøer på tværs af styr-
kepositioner og fagligheder. Omkring halvdelen af de virk-
somheder, der deltager i aktiviteter finansieret gennem
klyngebevillingen, tilhører brancher uden for de enkelte vi-
den- og erhvervsklyngers styrkepositioner. Det er en
styrke.
11.050
3.083
danske virksomheder deltog i
aktiviteter i årene 2021-2023.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet klyngestatistik
DFIR anbefaler, at viden- og erhvervsklyngerne fortsat styr-
ker samarbejdet mellem videnmiljøer og
SMV’er
f.eks. gen-
nem internationale samarbejder med EU-finansiering. De
danske universiteter har et omfattende internationalt net-
værk, der i forlængelse heraf kan øge viden- og erhvervs-
klyngernes internationaliseringsgrad. Der bør fremadrettet
være et særskilt fokus på at styrke samarbejdet med de of-
fentlige videnmiljøer på erhvervsakademier, professions-
højskoler og de kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet klyngestatistik
5.784
2.284
gange deltog danske videnmiljøer i
aktiviteter i årene 2021-2023.
2. Viden- og erhvervsklyngerne bør indtænkes som
platform for nye innovationspolitiske initiativer
De fleste danske
SMV’er
har behov for et enkelt og over-
skueligt erhvervs- og innovationsfremmesystem med fær-
rest mulige aktører. Innovationsprocessen lader sig dog
ikke fuldt optimere som produktions- eller driftsprocesser,
og en grad af redundans og overlap imellem aktiviteter og
organisationer er formodentlig både nødvendigt og ønsk-
værdigt. Dertil kommer, at konsolideringen af viden- og er-
hvervsklyngerne på det nationale niveau, delvis kan have
afkoblet viden- og erhvervsklyngerne fra lokale dynamik-
ker og rationaler, og derfor afstedkommet fremkomsten af
lokale og kommunale initiativer.
1
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 95: Anmodning om foretræde fra Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd om DFIR-rapport om det danske klyngeprogram
2955392_0002.png
DFIR anbefaler, at dansk innovationspolitik fremadrettet
har fokus på konsolidering af eksisterende aktører. Mere
konkret bør eksisterende aktører, herunder viden- og er-
hvervsklyngerne, i videst muligt omfang anvendes som
platform for nye innovationspolitiske initiativer. Viden- og
erhvervsklynger kan samtidig med fordel styrke samarbej-
det med lokale initiativer.
3. Klyngebevillingen bør have en tidshorisont på 10 år
med en midtvejsevaluering efter 5. år
Hovedparten af viden- og erhvervsklyngerne i dag er etab-
leret på baggrund af en konsolidering af netværks- og vi-
den- og erhvervsklynger over de sidste 20 år. I den tid har
viden- og erhvervsklyngerne opbygget netværk, relationer
og social kapital. Disse relationer er klyngeorganisationer-
nes største aktiv. Den politiske usikkerhed om fortsættel-
sen af klyngebevillingen skaber tvivl om klyngeinstrumen-
tets fremtid hos medarbejdere og medlemmer. Det kan re-
ducere klyngeinstrumentets effekt på dansk innovations-
kraft.
DFIR anbefaler, at de nuværende viden- og erhvervsklyn-
ger får politisk mandat til at arbejde med en længere tids-
horisont. Viden- og erhvervsklyngerne bør dog evalueres
hvert 5. år med mulighed for at tage klyngebevillingen fra
viden- og erhvervsklynger, der ikke indfrier forventnin-
gerne. Evalueringen af viden- og erhvervsklyngerne bør
tage højde for forskelle i deres udgangspunkter. Samtidig
bør et nyt og uspecificeret opslag give mulighed for at nye
spirende områder kan opnå støtte til etablering og drift af
en klyngeorganisation.
4. Viden- og erhvervsklyngerne bør øge den private
medfinansiering, men fortsat sikre SMV-deltagelsen
Den private medfinansiering og hjemtaget af konkurrence-
udsatte midler omfatter bl.a. kontingenter, virksomheds-
sponsorater, fondsmidler og projektmidler, og er en afgø-
rende indikator for viden- og erhvervsklyngernes beretti-
gelse. Private investeringer i viden- og erhvervsklyngernes
aktiviteter kan ses som udtryk for, at virksomhederne vur-
derer, at viden- og erhvervsklyngernes aktiviteter skaber
værdi. Hjemtagning af konkurrenceudsatte midler indike-
rer, at viden- og erhvervsklyngerne bidrager til at udvikling
af projekter af høj kvalitet, herunder samler aktører om
projekter, som eksterne evaluatorer finder støtteværdige.
Det er dog fortsat nødvendigt, at viden- og erhvervsklyn-
gerne tilbyder videndeling-, matchmaking og internationa-
liseringsaktiviteter til en lang række virksomheder og vi-
denmiljøer, herunder til
SMV’er
og videnmiljøer, der endnu
ikke er klar til at indgå i forpligtende samarbejder. Viden-
og erhvervsklyngerne bidrager herigennem til opbygnin-
gen af
SMV’ers
innovationskompetencer og -kapacitet
bredt, som indgang og knudepunkt i det samlede innova-
tionsfremmesystemet. Det er ikke altid foreneligt med del-
tagerbetaling.
365 mio. kr.
har viden- og erhvervsklyngerne forbrugt af innovationskraftbe-
villingen i perioden 2021 til 2023.
850 mio. kr.
har viden- og erhvervsklyngerne hjemtaget fra eksterne private
og offentlige kilder til finansiering af egne aktiviteter i forbin-
delse med innovationsaktiviteter og -projekter.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet klyngestatistik
Viden- og erhvervsklyngerne er i dag underlagt regler for,
hvornår de må kræve betaling for deres ydelser. Et krav om
øget privat medfinansiering kan derfor forudsætte at even-
tuelle barrierer i de eksisterende regler kortlægges og at
reglerne saneres.
Endelige er det DFIRs indtryk, at viden- og erhvervsklyn-
gerne faciliterer samarbejds- og forskningsprojekter, der fi-
nansieres gennem eksterne bevillinger og af virksomhe-
derne selv. Disse aktiviteter indberettes imidlertid ikke til
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen eller Erhvervsstyrel-
sen. Ved fremtidige evalueringer af klyngeinstrumentet er
der behov for en kortlægning af omfanget heraf foruden
den konkrete værdiskabelse i virksomhederne.
Læs mere
Læs mere om projektet om det danske innovationsfrem-
mesystem og det danske klyngeprogram
her,
hvor du også
kan finde den afsluttende rapport.
Yderligere oplysninger:
Frede Blaabjerg
Formand for DFIR
Telefon: 21 29 24 54
E-mail:
[email protected]
Jes Broeng
Leder af DFIR’s
analyseprogram om
Videnbaseret innovation
Telefon: 24 25 38 35
Mail:
[email protected]
Noter:
DFIRbrief 42:
Vi bør sikre at dansk innovation drives af en bred kreds af virk-
somheder,
November, 2023
2
REG LAB. (2017).
Videnbroer til vækst, Veje til succesfuldt vidensamarbejde -
erfaringer fra 50 good practice cases,
Maj, 2017.
3
DFIR (2024):
Det danske klyngeprogram
Klyngeprogrammet Innovationskraft, 2021-2024,
Novem-
ber, 2024
1
2