Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2954924_0001.png
UDKAST
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - Bilag 94
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om markedsføring og besiddelse af lattergas og lov
om produkter og markedsovervågning
1
(Nye kontrolbestemmelser om påbud om fjernelse af indhold på sociale
medier og anvendelse af fiktive profiler)
§1
I lov nr. 800 af 9. juni 2020 om markedsføring og besiddelse af lattergas,
som ændret ved § 1 i lov nr. 732 af 13. juni 2023, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9 a.
Kontrolmyndigheden kan som led i kontrollen med overholdelse
af reglerne i denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov gøre brug af
fiktive profiler på kommunikationsplatforme.«
2.
I
§ 10 a
ændres »eller blokere brugerprofiler, der anvendes til at
markedsføre lattergas til forbrugere« til: », der anvendes eller henviser til
markedsføring af lattergas til forbrugere i strid med denne lov«.
3.
Efter § 10 a indsættes:
Ȥ 10 b.
Der kan ske blokering af en onlinegrænseflade, hvorfra der sker
markedsføring af lattergas til forbrugere i strid med denne lov, hvis et påbud
efter § 10 a ikke er efterkommet.
Stk. 2.
Afgørelse efter stk. 1 om blokering af en onlinegrænseflade træffes
af retten ved kendelse efter kontrolmyndighedens begæring. Inden retten
træffer afgørelse, skal den så vidt muligt give parten, som indgrebet retter
sig mod, adgang til at udtale sig. I kendelsen anføres de konkrete
omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet
er opfyldt.
Stk. 3.
Det påhviler udbydere af informationssamfundstjenester at bistå
kontrolmyndigheden ved gennemførelsen af kendelser efter stk. 2. Afviser
1
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
UDKAST
udbyderen uden lovlig grund at bistå kontrolmyndigheden efter stk. 2, finder
retsplejelovens § 178 tilsvarende anvendelse.
Stk. 4.
Kontrolmyndigheden skal påse, at et indgreb efter stk. 1 ikke
opretholdes ud over det tidsrum, hvor grundlaget for blokeringen er til stede.
Kontrolmyndigheden skal af egen drift eller på foranledning af den, som
indgrebet retter sig mod, træffe afgørelse om ophævelse af blokeringen.
Stk. 5.
Fremsætter den, som indgrebet efter stk. 1 retter sig mod,
anmodning om, at blokeringen ophæves, og støttes denne anmodning på, at
der er sket væsentlige ændringer i indholdet af onlinegrænsefladen, skal
kontrolmyndigheden, hvis blokeringen ikke ophæves i medfør af stk. 4,
snarest muligt indbringe spørgsmålet for retten. Retten afgør ved kendelse,
om indgrebet skal opretholdes. Tages en anmodning ikke til følge, kan ny
anmodning ikke fremsættes, før der er forløbet 3 måneder fra kendelsens
afsigelse.«
§2
I lov om produkter og markedsovervågning, som ændret ved § 1 i lov nr.
782 af 4. maj 2021, § 2 i lov nr. 2396 af 14. december 2021, § 3 i lov nr. 412
af 23. april 2024 og § 2 i lov nr. 637 af 11. juni 2024, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 4
indsættes efter nr. 6 som nyt nummer:
»7) Kommunikationsplatform: Onlineplatform som med henblik på
opnåelse af fortjeneste tilbyder den besøgende at oprette en profil og
udforske andre profiler, og hvis primære funktion består i at give brugerne
af platformen mulighed for at tilslutte sig og dele meddelelser eller
præsentationer med indhold i tegn, ord, på skrift, lyd, billeder eller video.«
2.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 10 a.
Kontrolmyndigheden kan som led i kontrollen med overholdelse
af reglerne i denne lov, regler fastsat i medfør af denne lov eller forordninger
omfattet af denne lovs anvendelsesområde gøre brug af fiktive profiler på
kommunikationsplatforme.«
3.
I
§ 17
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan påbyde en kommunikationsplatform at
ændre eller fjerne indhold, der henviser til et produkt, der ikke er i
overensstemmelse med regler i denne lov, regler fastsat i medfør af denne
lov eller forordninger omfattet af denne lovs anvendelsesområde.«
2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
UDKAST
§3
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
3
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
2954924_0004.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Ændring af lattergasloven
Sikkerhedsstyrelsens kontrol på sociale medier
2.1.1.1. Gældende ret
2.1.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.1.2.
Blokering af onlinegrænseflader
2.1.2.1. Gældende ret
2.1.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2.
Nye beføjelser i produktloven vedrørende
kommunikationsplatforme
Gældende ret
Erhvervsministeriet overvejelser og den foreslåede
ordning
Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
2.2.1.
2.2.2.
3.
4.
5.
6.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
2954924_0005.png
UDKAST
7.
8.
9.
10.
11.
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
I 2020 trådte lov nr. 800 af 9. juni 2020 om markedsføring og besiddelse af
lattergas (lattergasloven) i kraft. Loven udmøntede aftalen om indgreb mod
misbrug af lattergas, der blev indgået den 21. januar 2020 mellem den
daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti og Alternativet. Aftalen blev indgået for at dæmme op for
misbrug af lattergas til beruselse, da det er farligt og i værste fald kan
medføre kvælning.
Siden lattergasloven trådte i kraft flyttede salget sig hurtigt fra de fysiske
butikker til i stedet at foregå via onlinesalg, særligt på sociale medier. Derfor
blev der også allerede ved en revision af lattergasloven i 2023 indført nye
kontrolbeføjelser, så Sikkerhedsstyrelsen i højere grad kunne føre kontrol
på kommunikationsplatforme som f.eks. sociale medier.
Selvom
Sikkerhedsstyrelsen har et
godt
samarbejde
med
kommunikationsplatformene, ses kontrollen dog i høj grad at være udfordret
af markedsføring via lukkede brugerprofiler og grupper, hvorfra lattergas
kan markedsføres til forbrugere, uden at Sikkerhedsstyrelsen har adgang til
at føre kontrol med brugerprofilerne og grupperne.
Det er ikke foreneligt med den fare, der er forbundet med anvendelse af
lattergas til beruselsesformål, at der kan ske markedsføring og salg af
lattergas til forbrugere på steder, hvor Sikkerhedsstyrelsen ikke har
tilstrækkelige beføjelser til at kunne føre en effektiv kontrol.
For at sikre, at Sikkerhedsstyrelsen kan før kontrol præcis der, hvor den
ulovlige markedsføring af lattergas til forbrugere foregår, forslås det med
lovforslaget at give styrelsen flere beføjelser til at kunne føre en mere
effektiv kontrol på kommunikationsplatforme som eksempelvis sociale
medier. Derfor foreslås det, at Sikkerhedsstyrelsen skal kunne anvende
5
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
UDKAST
fiktive profiler ved kontrol på kommunikationsplatforme. Derudover
foreslås en ændring af lattergaslovens § 10 a, hvorefter Sikkerhedsstyrelsen
ikke længere kan påbyde en kommunikationsplatform eller
onlinegrænseflade at blokere brugerprofiler, men alene kan give påbud om
at fjerne eller ændre indhold vedrørende ulovlig markedsføring af lattergas
til forbrugere. Ændringen foretages for at sikre, at der ikke kan rejses tvivl
om reglernes forenelighed med grundlovens § 77, 2. pkt. Endelig foreslås i
forlængelse heraf en ny blokeringsbestemmelse i lattergasloven, hvorefter
onlinegrænseflader efter rettens kendelse kan blokeres, hvis et påbud efter
§ 10 a ikke efterkommes.
Med lovforslaget foreslås det også at tilføje lignende kontrolbeføjelser om
anvendelsen af fiktive profiler og påbud over for kommunikationsplatforme
i lov nr. 799 af 9. juni 2020 om produkter og markedsovervågning
(produktloven). Dette skal være med til at effektivisere
kontrolmyndighedens adgang til at føre kontrol med, at der ikke gøres
uoverensstemmende
produkter
tilgængelige
for
forbrugerne.
Myndighedernes kontrol viser bl.a., at der særligt på fyrværkeriområdet er
en stigende tendens til, at der sælges professionelt fremstillede kanonslag til
forbrugere via lukkede brugerprofiler og grupper på sociale medier, trods et
sådan salg er ulovligt.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring af lattergasloven
2.1.1. Sikkerhedsstyrelsens kontrol på sociale medier
2.1.1.1. Gældende ret
Det fremgår af lattergaslovens § 8, stk. 1, at Sikkerhedsstyrelsen varetager
opgaven som kontrolmyndighed og fører kontrol med, at regler i
lattergasloven og regler fastsat i medfør heraf overholdes. Det fremgår af §
8, stk. 2, at kontrol efter stk. 1 skal udøves på en sådan måde, at der gribes
ind med de midler og den hurtighed, som risikoens alvor kræver, herunder
ved brug af en skjult identitet.
Det er forudsat i bemærkningerne til bestemmelsen, at der ved skjult
identitet forstås, at kontrolmyndigheden kan føre kontrol med produkter
under et andet navn end myndighedens eget. Myndigheden kan også
foretage kontrol på de sociale medier eller internetfora, hvor brugere og
forhandlere interagerer, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 179 som
fremsat, side 64.
Det fremgår endvidere af § 10 a i lattergasloven, at kontrolmyndigheden kan
påbyde en kommunikationsplatform eller onlinegrænseflade at ændre eller
6
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
UDKAST
fjerne indhold eller blokere brugerprofiler, der anvendes til at markedsføre
lattergas til forbrugere.
Det er forudsat i bemærkningerne til bestemmelsen i § 10 a, at den skal sikre,
at kommunikationsplatforme og onlinegrænseflader, som ikke ad frivillig
vej vil bidrage til at fjerne brugerprofiler, salgsopslag eller andet indhold på
deres brugergrænseflader, kan påbydes at ændre eller fjerne indholdet, jf.
Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 89 som fremsat, side
18.
2.1.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Den seneste revision af lattergasloven i 2023 blev foretaget på baggrund af,
at aftalekredsen bag lattergasaftalen blev enige om en række opfølgende
tiltag.
Det indebar bl.a. muligheden for at påbyde tjenesteudbydere af sociale
medier (kommunikationsplatforme) at lukke eller fjerne profiler eller
indhold på profiler, som forbindes med markedsføring af lattergas til
forbrugere. Tiltagene skyldtes bl.a., at salget af lattergas i højere grad havde
flyttet sig fra fysiske og online butikker til sociale medier.
Sikkerhedsstyrelsens kontrol med markedsføring af lattergas til forbrugere
viser fortsat, at salget i høj grad foregår på sociale medier. Den gældende
påbudsbestemmelse
over
for
kommunikationsplatforme
og
onlinegrænseflader vurderes derfor stadig at være nødvendig for så vidt
angår ændring og fjernelse af indhold, da det kan medvirke til en mere
effektiv kontrol af markedsføring af lattergas til forbrugere. Bestemmelsen
vurderes at være særligt effektiv i de tilfælde, hvor en
kommunikationsplatform
eller
onlinegrænseflade
ikke
udviser
samarbejdsvillighed over for Sikkerhedsstyrelsens kontrol.
Det er dog vurderingen, at den del af bestemmelsen, som giver
Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at pålægge kommunikationsplatforme
eller onlinegrænseflader at blokere brugerprofiler, rejser spørgsmål i forhold
til grundlovens § 77, 2. pkt., hvorefter censur og andre forebyggende
forholdsregler ingensinde på ny kan indføres. Det skyldes, at en afgørelse
om at pålægge kommunikationsplatforme eller onlinegrænseflader at
blokere brugerprofiler kan virke som en forebyggende forholdsregel
omfattet af grundlovens § 77, 2. pkt., og kompetencen til at træffe afgørelse
om sådanne foranstaltninger kan ikke henlægges til administrative
myndigheder.
7
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
UDKAST
Erhvervsministeriet foreslår derfor at ændre af lattergaslovens § 10 a, så
kontrolmyndigheden ikke længere kan påbyde en kommunikationsplatform
eller onlinegrænseflade at blokere brugerprofiler. Kontrolmyndigheden vil
fortsat kunne anvende hjemlen i lattergaslovens § 10 a til at påbyde en
kommunikationsplatform eller onlinegrænseflade at ændre eller fjerne
indhold. Endvidere foreslås det at indsætte en ny bestemmelse i
lattergaslovens § 10 b, hvorefter onlinegrænseflader efter rettens kendelse
kan blokeres, hvis påbud efter § 10 a ikke efterkommes,
Sikkerhedsstyrelsens kontrol på sociale medier viser, at markedsføring af
lattergas kan foregå på både åbne og lukkede brugerprofiler og grupper,
hvor styrelsen er nødt til at anmode om adgang til brugerprofilen eller
gruppen for at kunne kontrollere, om der foregår ulovlig markedsføring af
lattergas til forbrugere. Hvis styrelsen anvender egen styrelsesprofil til at få
adgang til disse profiler eller grupper, viser erfaring at anmodningen om at
opnå adgang til en brugerprofil eller gruppe i de fleste tilfælde bliver afvist.
Det vurderes derfor at være hensigtsmæssigt at styrke Sikkerhedsstyrelsens
kontrol under skjult identitet på sociale medier.
Erhvervsministeriet foreslår derfor, at styrelsen skal kunne anvende fiktive
profiler i forbindelse med kontrollen på kommunikationsplatforme. Dette
vurderes at forøge styrelsens mulighed for at opnå adgang til lukkede
brugerprofiler eller grupper, og dermed gøre det muligt at konstatere,
hvorvidt der sker ulovlig markedsføring af lattergas fra profilen eller
gruppen. Brugen af fiktive brugerprofiler skal alene ses som et observations-
eller konstateringsmiddel.
For nærmere om anvendelsen af fiktive profiler henvises til lovforslagets §
1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.1.2. Blokering af onlinegrænseflader
2.1.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 10 a i lattergasloven, at kontrolmyndigheden kan påbyde
en kommunikationsplatform eller onlinegrænseflade at ændre eller fjerne
indhold eller blokere brugerprofiler, der anvendes til at markedsføre
lattergas til forbrugere.
Der findes ikke andre bestemmelser i lattergasloven om kontrollen på
onlinegrænseflader.
2.1.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
8
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
UDKAST
Onlinehandel er i stadig stigende vækst, ikke kun i form af
erhvervsdrivendes egne webbutikker, men også i form af større
onlinemarkedspladser, hvor erhvervsdrivende og privatpersoner kan
formidle salget af deres produkter via onlinemarkedspladsen.
Samtidig findes der erhvervsdrivende, som skjuler deres identitet via
markedsføring fra onlinemarkedspladser eller ved at markedsføre og sælge
fra onlinegrænseflader uden for EU. Dette nødvendiggør, at myndighederne
har effektive metoder til at bringe den ulovlige markedsføring og potentielle
salg til ophør hurtigt.
Sikkerhedsstyrelsens kontrol af markedsføring af lattergas til forbrugere
viser, at den ulovlige markedsføring også finder sted på
onlinemarkedspladser
og
andre
onlinegrænseflader.
Håndhævelsesmulighederne kan efter den gældende lattergaslov være
begrænsede, i de tilfælde hvor det ikke tydeligt fremgår af
onlinegrænsefladen, hvem der markedsfører lattergassen. Ligeledes har
Sikkerhedsstyrelsen ofte oplevet, at det er svært at komme i kontakt med
den, der står bag markedsføringen af lattergassen. Efter de gældende regler
kan Sikkerhedsstyrelsen tage kontakt til onlinegrænsefladen og oplyse om
den ulovlige markedsføring. Styrelsen kan også efter lattergaslovens § 10 a
påbyde onlinegrænsefladen at fjerne eller ændre indhold, der anvendes til at
markedsføre lattergas til forbrugere. I det tilfælde, hvor en
onlinegrænseflade ikke er samarbejdsvillig og ikke overholder påbuddet, er
Sikkerhedsstyrelsens eneste håndhævelsesmulighed at anmelde
onlinegrænsefladen til politiet for manglende overholdelse af påbuddet.
Dette ses imidlertid ikke at være den mest effektive metode til hurtigt at få
fjernet den ulovlige markedsføring af lattergas, da det ofte kræver længere
sagsbehandlingstid hos både Sikkerhedsstyrelsen og politiet, hvori den
ulovlige markedsføring fortsat finder sted.
Henset til de skadevirkninger, som anvendelse af lattergas til
beruselsesformål kan have, vurderer Erhvervsministeriet, at det er
hensigtsmæssigt, at der kan gøres brug af effektive håndhævelsesmetoder i
de tilfælde, hvor en onlinegrænseflade ikke udviser samarbejdsvillighed ved
ikke at efterkomme Sikkerhedsstyrelsens påbud.
Erhvervsministeriet foreslår derfor, at der kan ske blokering af en
onlinegrænseflade, hvis denne ikke overholder et påbud i henhold til lovens
§ 10 a om at ændre eller fjerne indhold, der henviser til ulovlig
markedsføring af lattergas til forbrugere. Det foreslås endvidere, at en
9
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
UDKAST
afgørelse om blokering af en onlinegrænseflade træffes af retten ved
kendelse.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at blokering alene skal kunne finde
sted i de tilfælde, hvor en onlinegrænseflade ikke overholder et påbud fra
Sikkerhedsstyrelsen. Det er herudover hensigten, at den foreslåede
blokeringsmulighed skal anvendes på tilsvarende måde, som de
blokeringsmuligheder, Sikkerhedsstyrelsen har på andre produktområder,
hvor styrelsen fører kontrol, f.eks. produkter omfattet af produktloven, e-
cigaretter og tobaksvarer m.v.
For nærmere om blokering af onlinegrænseflader henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
2.2.
Nye
beføjelser
i
produktloven
vedrørende
kommunikationsplatforme
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 9, stk. 1, 1. pkt., i produktloven, at kontrolmyndigheden
skal udøve kontrol efter stk. 3 på en sådan måde, at der gribes ind med de
midler og med den hurtighed, som risikoens alvor kræver, herunder ved brug
af en skjult identitet.
Det er forudsat i bemærkningerne til bestemmelsen, at der ved skjult
identitet forstås, at kontrolmyndigheden kan føre kontrol med produkter
under et andet navn end myndighedens eget. Myndigheden kan også
foretage kontrol på de sociale medier eller internetfora, hvor brugere og
forhandlere interagerer, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 179 som
fremsat, side 64.
Der findes ikke andre bestemmelser om kontrollen med tilgængeliggørelsen
af produkter på sociale medier m.v. i produktloven.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
I forbindelse med Sikkerhedsstyrelsens markedsovervågning af produkter,
der er omfattet af produktloven, ses det også, at disse produkter sælges via
sociale medier. Det gælder især de produktområder, hvor der er særlige
begrænsninger i salget til forbrugere, f.eks. fyrværkeriartikler, hvor artikler
som kanonslag eller luftbomber ikke er tilladte at sælge til forbrugere i
Danmark. Men der ses også salg af f.eks. børneomsorgsprodukter, legetøj
og lignende. Det er afgørende for at kunne føre en effektiv kontrol med, at
produkter lever op til kravene, at kontrolmyndighederne har de nødvendige
10
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
UDKAST
beføjelser til at føre kontrol alle de steder, hvor produkter gøres
tilgængelige.
På særligt fyrværkeriområdet foregår salget som oftest via lukkede
brugerprofiler og grupper, hvor Sikkerhedsstyrelsen skal anmode om
adgang til brugerprofilen eller gruppen for at konstatere, hvorvidt der gøres
uoverensstemmende fyrværkeriartikler tilgængelige for forbrugerne. Det er
sjældent muligt at få adgang, når Sikkerhedsstyrelsen anmoder om denne
via styrelsens egen brugerprofil.
Erhvervsministeriet vurderer, at det er nødvendigt at styrke myndighedernes
kontrolbeføjelser i produktloven ved kontrol på kommunikationsplatforme,
så det sikres, at det også er muligt at få adgang til lukkede brugerprofiler og
grupper, hvor der potentielt foregår salg af uoverensstemmende produkter.
Erhvervsministeriet foreslår derfor, at kontrolmyndigheden skal kunne
anvende fiktive profiler i forbindelse med kontrollen på
kommunikationsplatforme. Dette vurderes at forøge styrelsens mulighed for
at opnå adgang til lukkede brugerprofiler eller grupper, og dermed gøre det
muligt at konstatere, hvorvidt der gøres uoverensstemmende produkter
tilgængelige. Brugen af fiktive brugerprofiler skal alene ses som et
observations- eller konstateringsmiddel.
Erhvervsministeriet foreslår endvidere, at kontrolmyndigheden i lighed med
reglerne i lattergasloven skal kunne påbyde en kommunikationsplatform at
ændre eller fjerne indhold, der henviser til et produkt, der ikke er i
overensstemmelse med reglerne. Det vurderes, at der i lighed med
lattergaslovens bestemmelse om samme bør tilsigtes et samarbejde med
kommunikationsplatformene, hvorfor det foreslåede påbud alene skal
anvendes i de tilfælde, hvor platformen ikke ændrer eller fjerner indholdet
af egen drift efter orientering fra kontrolmyndigheden om, at indholdet
henviser til uoverensstemmende produkter.
For nærmere om anvendelsen af fiktive profiler og påbud til
kommunikationsplatforme i produktloven henvises til henholdsvis
lovforslaget § 2, nr. 2 og 3, og bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser
for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Lovforslaget vurderes ikke at have relevante eller væsentlige konsekvenser
for opfyldelsen
af FN’s verdensmål.
11
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
UDKAST
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget
vurderes
i
mindre
grad
at
have
positive
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Med forslaget sikres kontrolmyndighedens beføjelser til at kontrollere
henholdsvis markedsføring af lattergas og tilgængeliggørelse af andre
produkter rettet mod forbrugere på kommunikationsplatforme som sociale
medier. Det er derfor forventningen, at lovforslaget vil forbedre
kontrolmyndighedernes muligheder for at kontrollere effektivt på sociale
medier og dermed have positive implementeringskonsekvenser, idet
kontrolmyndighedens tiltag over for kommunikationsplatforme bliver
tydeligere.
Lovforslaget vurderes ikke i øvrigt at have andre økonomiske konsekvenser
eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Erhvervsministeriet vurderer, at lovforslaget efterlever principperne for
digitaliseringsklar lovgivning. Forslaget er udformet i overensstemmelse
med princip 1 om enkle og klare regler, og i overensstemmelse med princip
2 og 3 ændrer lovforslaget ikke på udgangspunktet om anvendelse af digital
kommunikation og mulighed for automatisk sagsbehandling i de love, som
lovforslaget vedrører.
Lovforslaget understøtter princip 4 om sammenhæng på tværs, idet der
anvendes ensartede begreber. Der foreslås således en definition af
kommunikationsplatforme i produktloven, der er enslydende med
definitionen af samme begreb i lattergasloven.
I overensstemmelse med princip 5 om tryg og sikker datahåndtering
prioriteres datasikkerhed højt på de eksisterende områder, som lovforslaget
vedrører. Lovforslaget ændrer ikke på anvendelsen af offentlig infrastruktur,
jf. princip 6.
Endelig understøtter lovforslaget princip 7 om snyd og fejl, særligt for så
vidt angår ændringen i lattergasloven, hvorefter der foreslås en bestemmelse
om blokering af onlinegrænseflader. Ændringen foreslås således med
henblik på at føre en mere effektiv kontrol.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
I forhold til lovforslagets del om ændringer i produktloven, hvorefter
kontrolmyndigheden kan påbyde kommunikationsplatforme at ændre eller
fjerne indhold, der henviser til ulovlige produkter, fra deres platforme,
12
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
UDKAST
forventes lovforslaget at have mindre administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Det indhold, som en kommunikationsplatform kan påbydes at ændre eller
fjerne, er genereret af platformens brugere, hvorfor platformen ikke selv er
ansvarlig for oprettelsen af indholdet. Et påbud om at ændre eller fjerne
indholdet vil derfor kunne medføre mindre administrative konsekvenser for
kommunikationsplatformene, idet de skal bruge tid på at fjerne indhold fra
brugerprofilerne.
Lovforslaget vurderes ikke i øvrigt at have administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes ikke at påvirke virksomhedernes muligheder for at
teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
Innovations- og Iværksættertjekket er ikke relevant for lovforslaget, fordi
forslaget ikke påvirker virksomheders eller iværksætteres muligheder for at
teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er notificeret over for Kommissionen i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter
for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
2954924_0014.png
UDKAST
Lovforslaget indeholder ikke derudover EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. december 2024 til den 14.
januar 2025 (33 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Børns Vilkår, DANAK, Danmarks
Restauranter og Caféer, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater,
Danske Erhvervsskoler og Gymnasier, De Samvirkende Købmænd, Den
Danske Dommerforening, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen for Dansk
Internethandel, Giftlinjen, HORESTA, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Justitsministeriet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Sundhedsstyrelsen og 3F.
11. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/hvis
anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser Mindre udgifter, da
for stat, kommuner og
forventningen er en mere
regioner
effektiv kontrol på
kommunikationsplatforme ved
anvendelse af fiktive profiler.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
Ingen
Mindre administrative
konsekvenser for
erhvervslivet på under 4 mio.
kr. årligt.
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
14
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
2954924_0015.png
UDKAST
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er notificeret over for Kommissionen i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med
hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).
Lovforslaget indeholder ikke derudover EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering af ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
Ja
Nej
X
15
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af lattergaslovens § 8, stk. 2, at kontrollen med reglerne i loven og regler fastsat i medfør
af loven skal udøves på en sådan måde, at der gribes ind med de midler og den hurtighed, som
risikoens alvor kræver, herunder ved brug af en skjult identitet.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 179 som
fremsat, side 64,
at ”ved skjult identitet forstås, at kontrolmyndigheden kan føre kontrol med
produkter under et andet navn end myndighedens eget. Myndigheden kan også foretage kontrol på de
sociale medier eller internetfora, hvor brugere og forhandlere interagerer.”
Lattergasloven forholder sig derfor til, at kontrolmyndigheden kan anvende skjult identitet ved
kontrol på sociale medier. Det er dog ikke nærmere specificeret, hvorvidt kontrollen på
kommunikationsplatforme som sociale medier kan foregå via reelle fiktive profiler, eller om der skal
være tale om anvendelse af andre profiler end kontrolmyndighedens egne, dvs. profiler, der er
tilknyttet en anden person eller virksomhed.
Det foreslås i
§ 9 a,
at kontrolmyndigheden som led i kontrollen med overholdelse af reglerne i denne
lov, regler fastsat i medfør af denne lov eller forordninger omfattet af denne lovs anvendelsesområde
kan gøre brug af fiktive profiler på kommunikationsplatforme
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kontrolmyndigheden vil have mulighed for at bruge
fiktive profiler til at konstatere, om der er sket overtrædelse af reglerne om markedsføring af lattergas
til forbrugere i henhold til lattergasloven. I tilfælde hvor kontrollen viser, at der er sket markedsføring
af lattergas i strid med reglerne, vil det kunne føre til politianmeldelse m.v. af den konkrete person
eller virksomhed, der har begået overtrædelsen.
Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at der ikke kan opstå tvivl om grundlaget for
kontrolmyndighedens adgang til at føre kontrol på kommunikationsplatforme som sociale medier,
herunder myndighedens mulighed for at skjule sin identitet og således kunne føre kontrol med en
profil oprettet for en fiktiv person. Bestemmelse har således til hensigt at give kontrolmyndigheden
de bedst mulige rammer for at føre en effektiv kontrol med lattergas, der markedsføres og sælges på
kommunikationsplatforme.
Bestemmelsen skal i øvrigt ses i forlængelse af lattergaslovens § 10 a, der forslås ændret ved dette
lovforslags § 1, nr. 2, hvor kontrolmyndigheden kan påbyde en kommunikationsplatform at ændre
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
eller fjerne indhold, der anvendes eller henviser til markedsføring af lattergas til forbrugere i strid
med lattergasloven.
Med den foreslåede bestemmelse vil kontrolmyndigheden således ikke skulle angive i profilen, at den
er tilknyttet myndigheden. På den måde vil kontrolmyndighedens profil fremstå som andre profiler
på den pågældende kommunikationsplatform og ikke påkalde sig særlig opmærksomhed.
Brugen af fiktive profiler sker under ansvar af myndigheden og det forudsættes, at anvendelsen ikke
ansporer til ulovlige handlinger i sig selv. Kontrolmyndigheden må som led i kontrollen ikke påvirke
væsentlige omstændigheder ved overtrædelsen, herunder bevirke en forøgelse af overtrædelsens
omfang eller grovhed. Kontrolmyndigheden vil med brug af fiktive profiler kunne skaffe oplysninger
om ulovlig markedsføring af lattergas til forbrugere, ved at observere profiler, grupper m.v., herunder
ved at anmode om venskaber, følge profiler eller blive medlem af ikke offentlige grupper m.v.
Kontrolmyndigheden må ikke aktivt opfordre til eller indgå i ulovlig markedsføring af lattergas,
herunder promovere eller fremme salg eller købsprocesser.
Til nr. 2
Det fremgår af lattergaslovens § 10 a, at kontrolmyndigheden kan påbyde en
kommunikationsplatform eller onlinegrænseflade at ændre eller fjerne indhold eller blokere
brugerprofiler, der anvendes til at markedsføre lattergas til forbrugere.
Det foreslås, at i
§ 10 a
ændres »eller blokere brugerprofiler, der anvendes til at markedsføre lattergas
til forbrugere« til », der anvendes eller henviser til markedsføring af lattergas til forbrugere i strid
med denne lov.«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at kontrolmyndigheden ikke længere vil have mulighed for at
påbyde kommunikationsplatforme og onlinegrænseflader at blokere brugerprofiler. Om baggrunden
for ændringen henvises til pkt. 2.1.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Kontrolmyndigheden vil fortsat have mulighed for at påbyde kommunikationsplatforme eller
onlinegrænseflader at ændre eller fjerne indhold, der anvendes eller henviser til markedsføring af
lattergas i strid med lattergasloven.
Det vil fortsat være hensigten, at bestemmelsen i § 10 a som udgangspunkt først vil blive anvendt,
når kontrolmyndigheden har konstateret, at en kommunikationsplatform ikke har efterkommet en
anmodning om frivilligt at ændre eller fjerne det pågældende indhold.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
2954924_0018.png
Til nr. 3
Det fremgår af lattergaslovens § 10 a, at kontrolmyndigheden kan påbyde en
kommunikationsplatform eller onlinegrænseflade at ændre eller fjerne indhold eller blokere
brugerprofiler, der anvendes til at markedsføre lattergas til forbrugere.
Med lovforslaget foreslås en ændring af § 10 a, hvorefter kontrolmyndigheden ikke længere vil have
mulighed for at påbyde kommunikationsplatforme og onlinegrænseflader at blokere brugerprofiler.
Der henvises til pkt. 2.1.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.Lattergasloven indeholder ikke i øvrigt kontrolbestemmelser, der specifikt
vedrører kontrollen med onlinegrænseflader.
Det foreslås i
§ 10 b, stk. 1,
at der kan ske blokering af en onlinegrænseflade, hvorfra der sker
markedsføring af lattergas til forbrugere i strid med denne lov, hvis et påbud efter § 10 a ikke er
efterkommet.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at i de tilfælde, hvor en onlinegrænseflade ikke overholder
et påbud om at fjerne eller ændre indhold på deres onlinegrænseflade, der henviser til ulovlig
markedsføring af lattergas, kan der ske blokering af onlinegrænsefladen. Bestemmelsen vil derfor
alene kunne anvendes efter forudgående påbud fra kontrolmyndigheden, som onlinegrænsefladen
ikke har efterkommet, og på baggrund af en samlet vurdering af sagens omstændigheder og en
proportionalitetsafvejning af, om indgrebet vil stå i misforhold til den ulempe for onlinegrænsefladen,
som blokering må antages at medføre.
Det er afgørende, at kontrolmyndigheden kan bringe ulovlig markedsføring af lattergas til forbrugere
til ophør hurtigt og effektivt, når den erhvervsdrivende, der markedsfører eller sælger lattergas
ulovligt til forbrugere, ikke samarbejder, skjuler sin identitet eller flytter til et tredjeland for at undgå
håndhævelse. Det vurderes således at være nødvendigt at skærpe mulighederne for at håndhæve
reguleringen af lattergas online med henblik på at sikre, at lattergas til forbrugere ikke sælges i større
mængder henset til den betydelige sundhedsrisiko, der er forbundet med forbrug af lattergas til
beruselsesformål. Den foreslåede bestemmelse kan derfor anvendes i tilfælde, hvor en
erhvervsdrivende ikke har benyttet muligheden for at rette op på den ulovlige markedsføring af
lattergas til forbrugere ved at efterkomme et påbud.
Bestemmelsen kan anvendes over for webbutikker, handelsplatforme og lignende, der formidler
markedsføring af lattergas til forbrugere eller videreformidler kontakten mellem køber og sælger.
Anvendelsen af den foreslåede blokeringsbestemmelse vil forudsætte, at der fra onlinegrænsefladen
sker ulovlig markedsføring af lattergas målrettet forbrugere i Danmark. Kontrolmyndigheden vil
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
derfor være forpligtet til at foretage en analyse fra sag til sag for at fastslå, om et tilbud er målrettet
brugere i Danmark, herunder ved inddragelse af faktorer som muligheden for at modtage forsendelse
af lattergasprodukterne i Danmark, de tilgængelige sprog, der er anvendt, og betalingsmulighederne.
Det vil således ikke være tilstrækkeligt, at et websted kan tilgås af en dansk forbruger.
I relation til hjemmesider forstås der ved blokering en ordning, der er rettet mod danske
internetudbydere med henblik på direkte DNS-blokering fra udbyderens side af en onlinegrænseflade.
DNS-blokering medfører, at forsøg på at opnå adgang til blokerede onlinegrænseflader automatisk
afvises af internetudbyderen. Det forudsættes, at afvisningen vil være ledsaget af en tekst, hvoraf det
fremgår, at kontrolmyndigheden har opnået rettens kendelse til at blokere den pågældende
onlinegrænseflade, og at eventuelle indsigelser kan rettes til kontrolmyndigheden. For danske
hjemmesider, der slutter på .dk, kan blokeringen foretages af webhostingudbyderen.
Det foreslås i
stk. 2, 1. pkt.,
at afgørelse efter stk. 1 om blokering af en onlinegrænseflade træffes af
retten ved kendelse efter kontrolmyndighedens begæring.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det er retten, der ved kendelse skal træffe afgørelse om
blokering af en onlinegrænseflade. Kendelse om blokering kan træffes efter anmodning fra
kontrolmyndigheden.
Hvor sagsøgte ikke har hjemsted i Danmark, anlægges sag ved retten, hvor Sikkerhedsstyrelsen har
hjemsted. Der henvises til de almindelige regler om værneting i retsplejelovens kapitel 22.
Imødekommes kontrolmyndighedens anmodning om blokering, skal kendelsen indeholde oplysning
om, hvilken konkret onlinegrænseflade der kan blokeres. Kendelse om blokering træffes over for den
informationssamfundstjenesteudbyder, der er nærmest til at blokere for adgangen til
onlinegrænsefladen. For hjemmesider vil det typisk være en webhostingudbyder, hvis det er en dansk
hjemmeside med et ”. dk-domænenavn”. For en udenlandsk hjemmeside vil det typisk være
internetudbyderne, hvilket i så fald vil ske i form af en såkaldt DNS-blokering.
Retten kan træffe afgørelse om blokeringens varighed. Blokeringen kan under alle omstændigheder
ophæves, når betingelserne i det foreslåede stk. 4 eller 5 er til stede.
Kendelser om blokering kan kæres efter de almindelige betingelser i retsplejelovens kapitel 37.
Det foreslås i
stk. 2, 2. pkt.,
at inden retten træffer afgørelse, skal den så vidt muligt give parten, som
indgrebet retter sig mod, adgang til at udtale sig.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den onlinegrænseflade, der rammes af indgrebet om
blokering og dermed anses som part, får mulighed for at komme med sine bemærkninger, inden
kendelsen om blokering træffes over for onlinegrænsefladens udbyder.
Det foreslås i
stk. 2, 3. pkt.,
at i kendelsen anføres de konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det
støttes, at betingelserne for indgrebet er opfyldt.
Kontrolmyndigheden forudsættes at foretage underretning af den, som indgrebet retter sig mod, dvs.
af ejeren (registranten) af den onlinegrænseflade, som retten har givet tilladelse til at blokere.
Indeholder onlinegrænsefladen ikke kontaktoplysninger, og kan kontrolmyndigheden ikke
umiddelbart fremskaffe disse oplysninger på anden vis, kan underretning undlades. Underretning af
personer i udlandet vil ske efter de almindelige retshjælpsregler om underretning til personer i andre
lande.
Det foreslås i
stk. 3, 1. pkt.,
at det påhviler udbydere af informationssamfundstjenester at bistå
kontrolmyndigheden ved gennemførelsen af kendelser efter stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse indebærer bl.a., at udbyderne skal iværksætte en blokering af adgangen
til den onlinegrænseflade, som rettens kendelse vedrører.
Kontrolmyndigheden vil i praksis videreformidle rettens kendelse til udbydere af
informationssamfundstjenester, som derefter forestår den tekniske gennemførelse af en blokering.
Med udbydere af informationssamfundstjenester forstås enhver fysisk eller juridisk person, som
leverer en informationssamfundstjeneste. Definitionen omfatter alle fysiske og juridiske personer,
som leverer tjenester, der er nødvendige for, at en modtager kan få adgang til f.eks. internettet og kan
søge efter og give oplysninger på åbne netværk. Begrebet omfatter endvidere fysiske og juridiske
personer, der stiller tjenesteydelser og produkter til rådighed både gratis eller mod betaling på f.eks.
internettet. Der vil f.eks. være tale om internetleverandører, serverejere, webhostingudbydere,
applikationsudbydere og erhvervsdrivende, der udbyder tjenesteydelser online.
Det er hensigten med bestemmelsen at omfatte internetudbydere, der udbyder internet til en bredere
kreds af kunder. Det er dermed ikke hensigten at omfatte virksomheder, der udbyder internet til en
begrænset eller lukket kreds af personer, herunder restaurationer, hoteller, uddannelsesinstitutioner,
boligforeninger eller lignende.
Det foreslås i
stk. 3, 2. pkt.,
at afviser udbyderen uden lovlig grund at bistå kontrolmyndigheden efter
stk. 2, finder retsplejelovens § 178 tilsvarende anvendelse.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
Den foreslåede bestemmelse vil kunne finde anvendelse over for udbydere af
informationssamfundstjenester i tilfælde, hvor den pågældende udbyder
på trods af
kontrolmyndighedens fremvisning af rettens kendelse om blokering
ikke iværksætter en blokering
af den berørte hjemmeside.
Ved myndighedens kontrol af markedsføring af lattergas til forbrugere, kan der i de tilfælde, hvor en
kendelse ikke efterkommes, være behov for yderligere tiltag. Det er en grundlæggende forudsætning
for myndighedens kontrolvirksomhed, at rettens kendelse om blokering efterkommes, hvorfor
reglerne om vidnetvang, jf. retsplejelovens § 178, finder anvendelse. Retten har således mulighed for
at beslutte, i hvilket omfang en udbyders manglende efterlevelse af en kendelse om blokering skal
medføre sanktioner.
Det foreslås i
stk. 4, 1. pkt.,
at kontrolmyndigheden skal påse, at et indgreb efter stk. 1 ikke opretholdes
ud over det tidsrum, hvor grundlaget for blokeringen er til stede.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at kontrolmyndigheden hurtigst muligt skal foranledige, at
blokeringen fjernes, hvis kontrolmyndigheden bliver bekendt med, at grundlaget for blokeringen ikke
længere er til stede. Ophævelsen kan ske på foranledning af den, som indgrebet retter sig mod eller
af kontrolmyndigheden. Da blokering af en hjemmeside er et vidtgående indgreb, bør der være
mulighed for hurtigt at ophæve blokeringen, når grundlaget for blokeringen ikke længere er til stede.
Det foreslås i
stk. 4, 2. pkt.,
at kontrolmyndigheden skal af egen drift eller på foranledning af den,
som indgrebet retter sig mod, træffe afgørelse om ophævelse af blokeringen.
For at processen med at ophæve blokeringen kan forløbe så hurtigt som muligt og uden unødige
procestrin, foreslås det at gøre det muligt for kontrolmyndigheden at træffe afgørelse om, at
blokeringen skal ophæves, det vil sige uden at domstolene skal træffe kendelse om ophævelsen.
Kontrolmyndigheden har en forpligtelse til at følge op og vurdere, om blokeringen skal opretholdes.
Denne forpligtelse omfatter ikke en pligt til at følge op og vurdere den blokerede onlinegrænseflade
oftere end hver sjette måned. Afgørelse om ophævelse træffes, når det er godtgjort, at påbuddet er
efterkommet, eller den erhvervsdrivende har truffet de foranstaltninger, der er nødvendige for at
undgå, at der via onlinegrænsefladen igen sker markedsføring af lattergas til forbrugere i strid med
denne lov.
Det foreslås i
stk. 5, 1. pkt.,
at fremsætter den, som indgrebet efter stk. 1 retter sig mod, anmodning
om, at blokeringen ophæves, og støttes denne anmodning på, at der er sket væsentlige ændringer i
indholdet af onlinegrænsefladen, skal kontrolmyndigheden, hvis blokeringen ikke ophæves i medfør
af stk. 4, snarest muligt indbringe spørgsmålet for retten.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
I relation til hjemmesider vil det i praksis være en registrant, der vil kunne fremsætte den nævnte
anmodning.
Hjemlen forudsættes benyttet i de tilfælde, hvor indholdet på hjemmesiden er ændret væsentligt, men
hvor kontrolmyndigheden ikke anser denne ændring for at være af en sådan art, at blokeringen skal
ophæves som følge af bestemmelsen i stk. 4. I disse situationer kan onlinegrænsefladerne få
spørgsmålet indbragt for retten.
Det foreslås i
stk. 5, 2. pkt.,
at retten afgør ved kendelse, om indgrebet skal opretholdes.
Den foreslåede bestemmelse medfører en hjemmel til løbende domstolskontrol.
Sagen skal indbringes for den ret, der har truffet afgørelse om blokering af den pågældende
hjemmeside. Kendelsen vil kunne kæres efter de almindelige regler herom.
Det foreslås i
stk. 5, 3. pkt.,
at tages en anmodning ikke til følge, kan ny anmodning ikke fremsættes,
før der er forløbet 3 måneder fra kendelsens afsigelse.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at i de tilfælde, hvor retten træffer afgørelse om, at
blokeringen ikke skal ophæves, kan onlinegrænsefladen ikke forlange spørgsmålet indbragt for retten
på ny, før der er forløbet 3 måneder. Bestemmelsen i det foreslåede stk. 4 skal dog fortsat overholdes
i disse måneder. Det vil derfor sige, at kontrolmyndigheden har pligt til at træffe afgørelse om
ophævelse af blokeringen, hvis onlinegrænsefladen godtgør, at betingelserne for blokeringen ikke
længere er til stede.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 4 i produktloven, hvordan en række begreber i loven defineres.
Det forslås, at der i
§ 4
indsættes et
nr. 7,
hvorefter der ved kommunikationsplatform skal forstås en
onlineplatform som med henblik på opnåelse af fortjeneste tilbyder den besøgende at oprette en profil
og udforske andre profiler, og hvis primære funktion består i at give brugerne af platformen mulighed
for at tilslutte sig og dele meddelelser eller præsentationer med indhold i tegn, ord, på skrift, lyd,
billeder eller video.
At platformen er online indebærer, at interaktion på platformen sker via internettet. Online platforme
varierer i format og antal funktioner, som er designet og vedligeholdt af en tjenesteudbyder, men de
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
kan som regel tilgås via et websted fra både stationære og bærbare computere og via applikationer på
mobile enheder, såsom tabletcomputere og smartphones. Platforme, som udbydes ved hjælp af f.eks.
telefax eller telex, er ikke omfattet.
Det forhold, at kommunikationsplatformen skal tilbydes af en tjenesteudbyder med henblik på
opnåelse af fortjeneste, skal forstås således, at kommunikationsplatformen har et kommercielt sigte,
hvilket omfatter alle aktiviteter, der er af økonomisk art, eller som er udført mod betaling. Der skal
ikke nødvendigvis ske betaling fra brugeren, dvs. at en kommunikationsplatform godt kan have et
kommercielt sigte i lovens forstand, selv om tjenesteudbyderens virksomhed i almindelighed ikke
betegnes som kommerciel. Kommunikationsplatformen skal sigte mod at generere en omsætning. Det
kan f.eks. være, at tjenesteudbyderen tilbyder ydelser eller produkter mod betaling til andre fysiske
og juridiske personer, som ønsker at promovere sine ydelser eller produkter på
kommunikationsplatformen. Denne betaling kan også udgøre adgang til data. Tjenesteudbydere kan
f.eks. opnå fortjeneste ved at give virksomheder adgang til at købe medieplacering med annoncering
og ved in-app køb m.m. Herudover kan tjenesteudbydere opnå fortjeneste ved at tilbyde sine brugere,
som har adgang til kommunikationsplatformen uden betaling, muligheden for at tilkøbe premium-
medlemsskaber for f.eks. et ugentligt, månedligt eller årligt beløb.
Platformen skal tilbyde den besøgende at oprette en profil og udforske andre profiler. Brugeren kan
således efter registrering på platformen få adgang til at skabe sociale relationer ved at forbinde sig
med andre brugere, som også har profiler på webstedet eller appen, enten gensidigt eller ved at andre
brugere følger brugerprofilen. “Venne-” eller ”følger-”netværket på platformen er typisk synligt for
andre brugere, og den primære sociale interaktion på platformen består af en offentlig, delvist
offentlig eller privat kontinuerlig strøm af indhold, der genereres af andre brugere eller én selv. Det
bemærkes hertil, at det ikke er en forudsætning for at falde ind under definitionen af
kommunikationsplatform, at brugere tilknytter sig til andre brugere.
Det foreslås, at forudsætningen for at blive omfattet af definitionen af en kommunikationsplatform
er, at en primær funktion af platformen skal bestå i at muliggøre det for brugere at tilslutte sig, dele
meddelelser eller præsentationer med indhold i tegn, ord, på skrift, lyd, billeder, video eller lignende.
Dette skal forstås bredt, således at f.eks. en tilslutning ikke nødvendigvis skal ske på skrift, men kan
ske ved at trykke på en ”like”-knap
på en anden brugers indhold på platformen. Brugergenereret
indhold gøres typisk let tilgængeligt for brugerne generelt, uden at den bruger, der leverer
informationen, skal foretage sig andet for at give disse personer adgang til den pågældende
information.
Kravet om primær funktion betyder, at definitionen kun omfatter den del af en given
kommunikationsplatform, som opfylder dette krav. Hvis en tjenesteudbyder i tilknytning til sin
kommunikationsplatform også tilbyder en separat tjeneste, hvor det f.eks. er muligt for brugerne at
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
handle med varer eller benytte en individuel kommunikationstjeneste, er denne del ikke omfattet af
loven.
Det er blevet mere almindeligt, at websteder, som er genstand for meget brugertrafik, også tilbyder
en interaktiv kommunikationsmulighed, som tillader registrerede brugere at interagere og dele
indhold på deres websted gennem f.eks. en chatfunktion. Det er ikke hensigten, at lovforslaget skal
omfatte interaktive kommunikationsmuligheder mellem brugere, som udgør en mindre og rent
accessorisk del, der er knyttet til et websted, som primært tilbyder f.eks. journalistisk eller
redaktionelt indhold m.m. Kommentarsektionen i en onlineavis vil f.eks. udgøre en sådan accessorisk
funktion, i forhold til den primære tjeneste, nemlig offentliggørelsen af nyheder under udgiverens
redaktionelle ansvar. I visse tilfælde tilbyder en virksomhed f.eks. salg af produkter på sit websted
som den primære funktion, men virksomheden giver også brugerne adgang til at kommunikere og
meningsudveksle om produkterne på webstedet gennem en interaktiv kommunikationsmulighed. Den
del af webstedet, som benyttes af brugerne som en interaktiv kommunikationsmulighed, skal anses
for en accessorisk del af webstedet, som ikke er omfattet af begrebet kommunikationsplatform.
Definitionen er tilsvarende den, der er i § 1, nr. 6, i lattergasloven.
Til nr. 2
Det følger af produktlovens § 9, stk. 4, 1 pkt., at kontrolmyndigheden skal udøve kontrol på en sådan
måde, at der gribes ind med de midler og med den hurtighed, som risikoens alvor kræver, herunder
ved brug af skjult identitet.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 179 som
fremsat, side 64,
at ”ved skjult identitet forstås, at kontrolmyndigheden kan føre kontrol med
produkter under et andet navn end myndighedens eget. Myndigheden kan også foretage kontrol på de
sociale medier eller internetfora, hvor brugere og forhandlere interagerer”.
Produktloven forholder sig derfor til, at kontrolmyndigheden kan anvende skjult identitet ved kontrol
på sociale medier. Det er dog ikke nærmere specificeret, hvorvidt kontrollen på
kommunikationsplatforme som sociale medier kan foregå via reelle fiktive profiler, eller om der skal
være tale om anvendelse af andre profiler end kontrolmyndighedens egne, dvs. profiler, der er
tilknyttet en anden person eller virksomhed.
Det foreslås i
§ 10 a,
at kontrolmyndigheden som led i kontrollen med overholdelse af reglerne i
denne lov, regler fastsat i medfør af denne lov eller forordninger omfattet af denne lovs
anvendelsesområde kan gøre brug af fiktive profiler på kommunikationsplatforme.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kontrolmyndigheden vil have mulighed for at bruge
fiktive profiler til at konstatere, om der gøres uoverensstemmende produkter tilgængelige på
kommunikationsplatforme, f.eks. sociale medier.
Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at der ikke kan opstå tvivl om grundlaget for
kontrolmyndighedens adgang til at føre kontrol på kommunikationsplatforme som sociale medier,
herunder myndighedens mulighed for at skjule sin identitet og således kunne føre kontrol med en
profil oprettet for en fiktiv person.
Bestemmelsen skal i øvrigt ses i forlængelse af, at der med lovforslagets § 2, nr. 3, lægges op til at
give kontrolmyndigheden hjemmel til at påbyde en kommunikationsplatform at ændre eller fjerne
indhold, der henviser til et produkt, der ikke er i overensstemmelse med reglerne i produktloven,
regler fastsat i medfør af loven eller forordninger omfattet af lovens anvendelsesområde.
Den foreslåede bestemmelse har til hensigt at give kontrolmyndigheden de bedst mulige rammer for
at føre en effektiv kontrol produkter, der sælges og gøres tilgængelige på kommunikationsplatforme.
Med den foreslåede bestemmelse vil kontrolmyndigheden således ikke skulle angive i profilen, at den
er tilknyttet myndigheden. På den måde vil kontrolmyndighedens profil fremstå som andre profiler
på den pågældende kommunikationsplatform og ikke påkalde sig særlig opmærksomhed.
Brugen af fiktive profiler sker under ansvar af myndigheden og det forudsættes, at anvendelsen ikke
ansporer til ulovlige handlinger i sig selv. Kontrolmyndigheden må som led i kontrollen ikke påvirke
væsentlige omstændigheder ved overtrædelsen, herunder bevirke en forøgelse af overtrædelsens
omfang eller grovhed. Kontrolmyndigheden vil med brug af fiktive profiler kunne skaffe oplysninger
om tilgængeliggørelse af uoverensstemmende produkter eller produkter, der udgør en alvorlig risiko,
ved at observere profiler, grupper m.v., herunder ved at anmode om venskaber, følge profiler eller
blive medlem af ikke offentlige grupper m.v. Kontrolmyndigheden må ikke aktivt opfordre til eller
indgå i tilgængeliggørelsen af produkterne, herunder promovere eller fremme salg eller
købsprocesser.
Til nr. 3
Det fremgår af § 17 i produktloven, at kontrolmyndigheden kan påbyde ejeren af en
onlinegrænseflade at ændre, fjerne eller advare om indhold, der henviser til et produkt, der ikke er i
overensstemmelse med regler i denne lov, regler fastsat i medfør af denne lov eller forordninger
omfattet af denne lovs anvendelsesområde.
Der er i produktloven ikke mulighed for at give påbud til kommunikationsplatforme som eksempelvis
sociale medier.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
Det foreslås i
§ 17, stk. 2,
at kontrolmyndigheden kan påbyde en kommunikationsplatform at ændre
eller fjerne indhold, der henviser til et produkt, der ikke er i overensstemmelse med regler i denne
lov, regler fastsat i medfør af denne lov eller forordninger omfattet af denne lovs anvendelsesområde.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kontrolmyndighedens mulighed for at påbyde at indhold
ændres eller fjernes fremover også vil omfatte kommunikationsplatforme og ikke alene
onlinegrænseflader.
Forslaget skal ses i lyset af, at produkter ikke længere kun gøres tilgængelige for forbrugere fra
fysiske butikker og webshops, men at salg og markedsføring af produkter også er rykket over på
sociale medier.
Forslaget vil betyde, at kontrolmyndigheden vil kunne påbyde kommunikationsplatforme at ændre
den måde et produkt markedsføres på eller helt at fjerne indhold, der henviser til et produkt, der ikke
lever op til reglerne, f.eks. fra en brugerprofil.
Et påbud om at ændre eller fjerne indhold vil som udgangspunkt først blive udstedt, når
kontrolmyndigheden har konstateret, at en kommunikationsplatform ikke har efterkommet en
anmodning om frivilligt at fjerne det pågældende indhold.
Bestemmelsen vil ikke kunne anvendes til at blokere kommunikationsplatforme eller brugerprofiler.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Den foreslåede ikrafttrædelse er i overensstemmelse med de fælles ikrafttrædelsesdatoer for
erhvervsrettet regulering.
Til § 4
Det fremgår af § 14 i lattergasloven, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Det fremgår af § 46 i produktloven, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men lovens regler
om metrologi og akkreditering kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed og vil indebære, at loven ikke gælder for Færøerne
og Grønland.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
2954924_0027.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 800 af 9. juni 2020 om
markedsføring og besiddelse af
lattergas, som ændret ved § 1 i lov
nr. 732 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændringer:
§ 9. -
1.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9 a.
Kontrolmyndigheden
kan som led i kontrollen med
overholdelse af reglerne i denne lov
eller regler fastsat i medfør af denne
lov gøre brug af fiktive profiler på
kommunikationsplatforme.«
2.
I
§ 10 a
ændres »eller blokere
brugerprofiler, der anvendes til at
markedsføre
lattergas
til
forbrugere« til: », der anvendes
eller henviser til markedsføring af
lattergas til forbrugere i strid med
denne lov«
3.
Efter § 10 a indsættes:
Ȥ 10 b.
Der kan ske blokering af
en onlinegrænseflade, hvorfra der
sker markedsføring af lattergas til
forbrugere i strid med denne lov,
hvis et påbud efter § 10 a ikke er
efterkommet.
Stk. 2.
Afgørelse efter stk. 1 om
blokering af en onlinegrænseflade
træffes af retten ved kendelse efter
§ 10 a.
Kontrolmyndigheden kan
påbyde
en
kommunikationsplatform
eller
onlinegrænseflade at ændre eller
fjerne indhold eller blokere
brugerprofiler, der anvendes til at
markedsføre lattergas til forbrugere
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
2954924_0028.png
kontrolmyndighedens begæring.
Inden retten træffer afgørelse, skal
den så vidt muligt give parten, som
indgrebet retter sig mod, adgang til
at udtale sig. I kendelsen anføres de
konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne
for indgrebet er opfyldt.
Stk. 3.
Det påhviler udbydere af
informationssamfundstjenester at
bistå kontrolmyndigheden ved
gennemførelsen af kendelser efter
stk. 2. Afviser udbyderen uden
lovlig
grund
at
bistå
kontrolmyndigheden efter stk. 2,
finder retsplejelovens § 178
tilsvarende anvendelse.
Stk. 4.
Kontrolmyndigheden skal
påse, at et indgreb efter stk. 1 ikke
opretholdes ud over det tidsrum,
hvor grundlaget for blokeringen er
til stede. Kontrolmyndigheden skal
af egen drift eller på foranledning af
den, som indgrebet retter sig mod,
træffe afgørelse om ophævelse af
blokeringen.
Stk. 5.
Fremsætter den, som
indgrebet efter stk. 1 retter sig mod,
anmodning om, at blokeringen
ophæves, og støttes denne
anmodning på, at der er sket
væsentlige ændringer i indholdet af
onlinegrænsefladen,
skal
kontrolmyndigheden,
hvis
blokeringen ikke ophæves i medfør
af stk. 4, snarest muligt indbringe
spørgsmålet for retten. Retten
afgør ved kendelse, om indgrebet
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
2954924_0029.png
skal opretholdes. Tages en
anmodning ikke til følge, kan ny
anmodning ikke fremsættes, før der
er forløbet 3 måneder fra
kendelsens afsigelse.«
§2
I lov om produkter og
markedsovervågning, som ændret
ved § 1 i lov nr. 782 af 4. maj 2021,
§ 2 i lov nr. 2396 af 14. december
2021, § 3 i lov nr. 412 af 23. april
2024 og § 2 i lov nr. 637 af 11. juni
2024,
foretages
følgende
ændringer:
§ 4.
I denne lov forstås ved:
1)-6) ---
1.
I
§ 4
indsættes efter nr. 6 som nyt
nummer:
»7) Kommunikationsplatform:
Onlineplatform som med henblik
på opnåelse af fortjeneste tilbyder
den besøgende at oprette en profil
og udforske andre profiler, og hvis
primære funktion består i at give
brugerne af platformen mulighed
for at tilslutte sig og dele
meddelelser eller præsentationer
med indhold i tegn, ord, på skrift,
lyd, billeder eller video.«
2.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 10 a.
Kontrolmyndigheden
kan som led i kontrollen med
overholdelse af reglerne i denne
lov, regler fastsat i medfør af denne
lov eller forordninger omfattet af
denne lovs anvendelsesområde
§ 10.
---
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Lovudkast - Høring vedr. forslag til lov om ændring af lattergasloven og produktloven (påbud om fjernelse af indhold på sociale medier og anvendelse af fiktive profiler), fra erhvervsministeren
2954924_0030.png
gøre brug af fiktive profiler på
kommunikationsplatforme.«
§ 17. ---
3.
I
§ 17
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Kontrolmyndigheden
kan
påbyde
en
kommunikationsplatform at ændre
eller fjerne indhold, der henviser til
et produkt, der ikke er i
overensstemmelse med regler i
denne lov, regler fastsat i medfør af
denne lov eller forordninger
omfattet
af
denne
lovs
anvendelsesområde.«