Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 88
Offentligt
2951435_0001.png
6. december 2024
Orienteringsnotat om dansk høringssvar vedr. Kommissionens offent-
lige høring om EU’s makroprudentielle rammer for den finansielle
ikke-banksektor
Europa-Kommissionen (Kommissionen) lancerede den 22. maj 2024 en of-
fentlig høring om de makroprudentielle rammer for finansielle formidlere,
der ikke er banker, også kaldet NBFI’er (Non-Bank Financial Intermedia-
ries).
Høringens formål er at indsamle input til de makroprudentielle politikker fra
relevante interessenter. Høringssvarene vil indgå i Kommissionens fremti-
dige overvejelser om regulering af området.
NBFI-sektoren udgør en væsentlig del af EU’s finansielle sektor og har op-
levet vækst i de seneste år. En større NBFI-sektor kan bidrage til et mere
varieret finansieringsgrundlag, mindske afhængigheden af bankfinansiering
og styrke det finansielle systems robusthed. I Danmark spiller NBFI-sekto-
ren også en vigtig rolle. Det er ikke mindst pensions- og forsikringssektoren
samt investeringsforeningerne, der er tale om.
Ikke desto mindre er der også risici forbundet med NBFI-sektorens vækst.
Kommissionen udgav i januar 2024 en rapport
1
, som fremhæver, at sektoren
udsættes for de samme konventionelle og nye risici, som dem, der påvirker
bankerne, hvilket i kombination med NBFI-sektorens mangfoldighed og
kompleksitet skaber særlige sårbarheder, herunder overdreven gearing,
mangelfuld risikostyring samt indbyrdes forbundethed og risiko for smitte-
effekter på tværs af det finansielle system.
Regeringen har noteret Kommissionens vurdering af de potentielle risici og
sårbarheder, som NBFI-sektoren kan medføre for både EU som helhed og
for medlemslandene. Derfor finder regeringen det væsentligt at opnå en dy-
bere forståelse af risici, der kan have en afsmittende effekt medlemslandene
imellem med forståelse for, at NBFI-sektoren er meget forskelligartet og
dermed i mange sammenhænge ikke kan ses som én samlet sektor.
1
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/ALL/?uri=COM%3A2024%3A0021%3AFIN
1
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 88: Orientering vedr. regeringens svar på Kommissionens offentlige høring om forbedring af EU’s makroprudentielle rammer for Non-Bank Financial Intermediaries (NBFI)’er, fra erhvervsministeren
2951435_0002.png
I sit høringssvar understreger regeringen nødvendigheden af proportionali-
tet og at undgå unødvendige byrder i reguleringen.
Regeringen vurderer, at der generelt bør være en høj tærskel for at indføre
ny regulering. Regeringen opfordrer til grundige konsekvensanalyser for at
sikre, at nye forslag skaber reel og markant merværdi og bidrager til at re-
ducere væsentlige risici i forhold til de byrder, de kan påføre virksomheder
og nationale tilsynsmyndigheder.
Regeringen fremhæver, at hvis der identificeres væsentlige risici, bør disse
håndteres gennem gradvise og målrettede justeringer af eksisterende regler,
frem for gennem gennemgribende ændringer af den nuværende lovgivning.
Endelig understreger regeringen, at det nuværende tilsynssetup er velfunge-
rende, og at der ikke bør ske en forskydning af væsentlige beslutningskom-
petencer til de europæiske finansielle tilsynsmyndigheder (ESA'erne) uden
at en grundig konsekvensvurdering af fordele og ulemper kan underbygge
merværdien af en sådan forskydning. Fra et dansk perspektiv bør ESA'ernes
rolle som udgangspunkt forblive primært koordinerende og hvor relevant
rådgivende. ESA’erne har allerede i dag en lang række opgaver og manda-
ter, som de skal udfylde, og det er vigtigt at fastholde fokus herpå.
Baggrund:
Makroprudentiel politik er en betegnelse for tiltag til at begrænse systemi-
ske risici i det finansielle system som helhed. Målet er at reducere risikoen
for perioder med finansiel ustabilitet, hvor det finansielle system ikke kan
levere de finansielle ydelser, som er centrale for samfundsøkonomien.
Makroprudentielle tiltag fokuserer på det samlede finansielle system og dets
samspil med økonomien – ikke på de enkelte finansielle virksomheder.
NBFI’er omfatter meget forskelligartede sektorer, herunder investerings-
fonde, forsikrings- og pensionsselskaber og andre enheder, som ikke er ban-
ker.
2