Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2946509_0001.png
SØPARTSSTYRELSEN
Internationalt Kontor
ASS januar 1991
[FORTRÖLGT
i
NOTAT
vedrørende
Granskningsudvalgets rapport om
ulYkken om bord oå
BCANDINAVIAN
STAR.
Det skandinaviske Granakningsudvalg, der
blev nedsat
umiddelbart efter branden på WSCANDINAVIAN
STAR”
den 7. april
1990, fik til opgave at vurdere ulykkens
årsag og omfang,
skibets tekniske standard og besætning,
internationale og
nationale regler samt interne rutiner for
skibsdrift og red—
ning abe red skab
Udvalgets rapport forventes offentliggjort
ved et pressemøde i
Oslo den 23. januar 1991 klokken 10.30,
hvortil også dansk
presse bliver indbudt. Samtidig afleveres
rapporten til de
danske myndigheder.
I vedlagte NOTAT I resumeres rapporten og
SØfartastyrelsen
fremkommer med bemærkninger hertil. Udvalge
ts mange
anbefalinger agter Styrelsen at lade Skibsti
lsynsrådet
bearbejde.
I vedlagte NOTAT II, der vedrører havnes
tatakontrol, er der
redegjort for den af udvalget rejste kritik
mod
havnestatskontrolsystemet. De danske og nor
ske
søfartsmyndigheder kritiseres ikke for ikk
e at have synet
skibet inden ulykken. Derimod kritiseres
myndighederne for ikke
på et tidligere tidspunkt at have udform
et mere effektive og
omfattende reg ler og
‘Mr.
.1Q.
IJ--
5
(sæt
kryds,
hvie ja)
Lcinto
‘5FEB.1991
:, (sæt
kryds, hvlûja)
L,k.rir
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0002.png
—1—
SØFARTESTYRELSEN
Internationalt Kontor
ASS :januar 1991
I
FORTROLIGT
I
NOTAT
nr. i
vedrørende
Granakningsudvalgets rapport: om
ulykken om bord
SCANDINAVIAN STAR”.
Resumé.
kritik og anbefalinger.
Indledning.
Nærværende notat gengiver i hovedafsnit I i kort form
Det
skandinaviske Granskningsudvalgs meget omfangsrige
rapport
vedrørende ulykken om bord på “SCANDINAVIAN STAR”.
Resuméet
indeholder afsnit om udvalgets nedsættelse, skib
et, rederiet,
bemandingen, branden, sikkerhedsregler, kontrolreg
ler,
redningsaktionen, økonomisk sikring af skadelidte
samt
udvalgets hovedanbefalinger.
I hovedaf snit II kommenterer og vurderer Søfarts
styrelsen dels
udvalgets mere generelle konklusioner, dels udv
algets hoved—
anbefalinger inden for tekniske forhold, operatione
lle forhold,
kontrol samt rederiorganisationen.
Udvalgets rapport forventes offentliggjort ved et
pressemøde i
Oslo den 23. januar 1991. Søfartsstyrelsen er af
udvalget
blevet gjort bekendt med foreløbige versioner af
rapportens
kapitel 10 om kontrol og kapitel 13 med de samlede
anbefalinger.
Irusr:m’njsterjet
J.nr.Jj
5 FEB. 1991
(sæt kd hvis ja)
(sæt
kds, hvla ja)
Dç.r.:
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0003.png
—2—
I. Resurné af rapporten.
a) Granakningsudvalaets nedsættels
e a sammensætning.
Få dage efter ulykken om bord
på “SCANDINAVIAN STAR” den 7.
april 1990 besluttede Sverige,
Norge og Danmark at lade den
norske regering nedsætte et fælles
uafhængigt gransknings—
udvalg, der fik følgende sammensæ
tning:
Højesteretedomnier Tore Schei, Norge
, formand.
Professor Stian Erichsen, Norge.
Overskibsi.nspektør Knud Skaareberg
Eriksen, Danmark.
Generaldirektør Olof Forssberg, Sve
rige.
Divisionschef Svend Bojesen, Danmark.
Professor Knut Kassen, Norge, efter
forslag fra Bahama.
Udvalgets opgave var at vurdere ulykkens
årsag og omfang,
skibets tekniske standard og besætning,
internationale og
nationale regler samt interne rutine
r for skibsdrift og red—
ningsberedskab.
b) Skibet.
Udvalget giver en relativt detaljeret
beskrivelse af
“SCANDINAVIAN STAR”5
indretning
og sE udstyr, som er specielt
vigtigt for brandsikkerheden. Generelt bem
ærkes, at det meste
udstyr og de fleste indretninger med hen
blik på brandsikring og
brandsiukning var tilfredsstillende, men
der var også enkelte
klare mangler, herunder en manglende bra
nddør, et par manglende
dørlukkere, et hovedalarmsystem med svag
lydstyrke i. visse om
råder, flere dårligt vedligeholdte rednin
gsbåde, ingen uddeling
af boarding cards til passagerer og ma
ngelfuld skiltning til
orientering for passagerer.
c) RederietL
Udvalget gennemgår ejeren af “SCANDINAVIA
N STAR”’s komplicerede
selskabskonstruktion under forudsætning
af, at VR DaNo-gruppen
var ejer af skibet den 7. april 1990. Det
te er et omtvistet
spørgsmål, men udelukkende af privatre
tlig interesse. Udvalget
behandler endvidere den landbaserede org
anisation i rederiet og
konkluderer, at det var en væsentlig mange
l, at der ikke i
rederiets ledelse fandtes nogen, som i tils
trækkelig grad
fulgte op på de sikkerhedsmæssige aspekter
om bord.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0004.png
—3—
d Bemanding.
Den samlede besætning på “SCANDINAVIAN
STAR”
kan rubricere
s
groft på følgende måde: Èn gruppe havde tidligere været for
hyret på rederiets skib på ruten indtil november 1989,
“HOLGER
DANSKE”,
(kaptajn, navigatørgruppen samt chefpursere). En
anden
gruppe havde sejlet med
“SCANDINAVIAN
STAR”
i den tidligere
ejer SeaEscape’s tid (maskinchaf samt flere medlemmer af
maskinbesætningen), og endelig den tredie gruppe, som var
blevet rekrutteret af rederiet gennem et selskab på Isle of Man
i samarbejde med en forhyringsagent i Portugal (hovedsagelig
menig dæksbesætning og cateringpersonale).
Besætningens sammensætning og størrelse kritiseres som udgangs
punkt ikke. Dog bemærkes, at visse navigatører burde have haft
en bedre sikkerhedsuddannelse, herunder uddannelse i brand-
bekæmpelse og røgdykkerkursus. Endvidere påpeges besætningens
generelt dårlige sprogkundskaber.
Det findes endvidere kritisabelt, at der ikke, forinden skibet
blev sat i fart, var afholdt båd- og brandøvelse, som det er
foreskrevet i
SOLAS.
Nødplanen anses isoleret set for rea
listisk, men udarbejdet til en anden og større besætning, hvor
til kommer, at den udpegede sikkerhedschef var uden erfaring i.
administration af nødplaner.
Den meget korte forberedelse til driften blev ifølge udvalget
for den nye besætning ikke på tilfredsstillende vis organiseret
af skibs- og rederiledelse. Forløbet af ulykken demonstrerede
således besætningens manglende erfaring og samarbejds
muligheder. Udvalget kritiserer, at besætningen på grund af
travlhed med oprydningsarbejde m.v. ikke havde fået gennemgået
skibet
og manglede fortrolighed med sikkerhedsudstyret, som
ikke fuldt ud blev anvendt under branden. Konklusionen herpå
er, at “SCANDINAVIAN
STAR”
den 1. april ikke var klar til at
blive sat i fart, men at det formentlig skete efter pres fra
rederiet.
Det understreges, at mange besætningsmedlenmiers individuelle
indsats under branden var udmærket, men at ledelsen på vigtige
punkter svigtede. Man reagerede ikke på mistanken om, at der
var en pyroman om bord, besætningen optrådte ikke som en hel
hed, der blev ikke iværksat systematisk vækning, visse brand-
døre blev ikke aktiveret og skibets manøvreringsevne ikke op
retholdt. Endelig burde kaptajnen sammen med dele af besæt
ningen være blevet om bord længere, hvilket ikke anses for at
have været forbundet med nogen uacceptabel risiko.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0005.png
—4—
Forløbet demonstrerer manglende rutine,
manglende initiativ og
manglende oversigt. Det er efter udvalgets
opfattelse det
gennemgående indtryk, at flere af nøgle-officerern
e overså
deres ledelses—funktjoner og i stedet iværk
satte individuelle
aktiviteter på tilfældig basis.
e Branden.
Udvalget redegør for udviklingen af branden og
røgspredningen.
Det bemærkes, at røggaskomponenters tilladelige
giftighed ved
brand ikke er detailreguleret, hvilket skønnes væse
ntligt, idet
kulilte var langt den overve3ende dødsårsag. Endvidere
finder
udvalget, at den internationalt fastsatte brendvaerdi for
mate
rialer anvendt i passagerskibe bør nedsættes. Endelig vurderes
betydningen af, at enkelte af branddørene forblev åbne, og at
ventilationsanlægget først blev stoppet Ca. 1/2 time efter
brandens start.
f) Sikkerhed. reelværk og kontrol.
Udvalget giver indledningsvis en oversigt over såvel nationalt
som internationalt regelbestemte krav til skibe. De nationale
materielle krav til sikkerheden, som Bahama opstiller, sammen
lignes med dansk, norsk og svensk stillede krav, og udvalget
konkluderer, at Bahamas regler ikke adskiller sig væsentligt
fra de skandinaviske. Stort set svarer kravene til reglerne i
SOLAS
og andre internationale konventioner, dog med visse
nationale særkrav for Skandinaviens vedkommende. Det samme gør
sig i det store hele gældende for såvidt angår krav til besæt
ningen, idet der dog i Danmark, Sverige og Norge stilles krav
om en minimum-sikkerhedsbesætning samt sikkerhedsuddannelser.
a Besigtigelse. certificerina og kontrol.
Udvalget behandler flagstatakontrollen, havnestatakontrollen og
klassifikationsselskabernes rolle.
Bahama har delegeret al flagstatskontrol til de 7 største
klassifikationsselskaber, hvortil kommer en vis kontrol, som
foretages af Bahamas egne nautiske inspektører. Bahamas f lag—
statskontrol er rettet mod skibets tekniske tilstand og kun i
beskeden grad mod besætningen og dens evne til at udføre
arbejde af sikkerhedsmæssig betydning. Udvalget finder ikke, at
dette er i strid med SOLAS, men er på den anden side af den
opfattelse, at en tilfredsstillende flagstatekontrol tillige
bør omfatte kontrol af vigtige sikkerhedsmæssige operationelle
funktioner.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0006.png
—5—
Endelig påpeger udvalget, at også klassifikations
— selskabet
burde have afdækket behovet for kontrol af de sikke
r
hedsmæssige operationelle forhold og taget dette
spørgsmål op
med Bahama.
I denne forbindelse bemærker udvalget, at skift af
klassi
fikationsselskab kan medføre mangel på dokumentation for
skibet
i form af tegninger o.s.v. Dette kan få betydning for
det nye
klassifikationsselskaba mulighed for på forsvarlig vis at
ud
føre den delegerede flagstatskontrol.
også flagstatskontrollen i de skandinaviske lande, hvor kun
meget begrænsede dele af flagstatsopgaverne er uddelegeret for
passagerskibe, gennemgås. Sådanne syn tager også sigte på be
sætningens evne til at udføre sikkerhedsmæssigt vigtige opgaver.
I afsnittet om havnestatakontrol gennemgås de to vigtige inter
nationale grundlag for havnestatskontrol,
SOLAS
og Paris
memorandumet. Havnestatskontrollen i. Danmark, Norge og Sverige
sammenlignes med havnestatakontrollen i. Storbritannien og USA,
som på flere punkter udfører kontrollen anderledes end de skan
dinaviske lande.
Udvalget konkluderer, at der er en række forhold, som tilsiger,
at den havnestatskontrol for passagerskibe, der har været prak
tiseret i Danmark og Norge, ikke har været tilstrækkelig, og
anbefaler en væsentlig omlægning i retning af hyppigere og
grundigere kontrol. Som udgangspunkt kritiseres selve regel—
grundlaget for havnestatakontrolsystemet. Udvalget mener dog,
at de nationale søfartsadministrationer ikke er uden ansvar,
idet der efter udvalgets opfattelse må påhvile myndighederne et
eget ansvar for at registrere kontrolbehovet og udforme for
svarlige kontrolordninger, medmindre der foreligger et klart
politisk direktiv om det modsatte.
At
“SCANDINAVIAN STAR
ikke blev synet, forinden det blev sat i
fart, skyldes det således udformede kontrolsystem.
h) Redninasaktionen.
Organisation og ledelse af arbejdet på skadesatedet gennemgås.
Der rettes til en vis grad kritik mod aktører og ressourcer,
ligesom informationsmangel gjorde den eksterne redningsaktion
mangelfuld i visse henseender.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0007.png
—6—
i) økonomisk sikringaf skadelid
te
pg
efterladte.
Udvalget gennemgår her ansvarsr
egler og forsikringsordninger
for
skibe.
Man rejser i denne for
bindelse spørgsmålet om ind
førelse af tvungen ansvarsforsikr
ing for passagerskibe samt en
eventuel kollektiv ulykkesforsikr
ing til fordel for skadelidte
passagerer.
j)
Anbefalinger.
Udvalget har set det som en vigtig
del af sit arbejde at give
anbefalinger, som kan medvirke til
at hindre større skibsbrand
ulykker i fremtiden. Anbefalingerne
skal ses i lyset af de af
udvalget påpegede svigt, mangler og
svagheder, som
TMSCANDINAVIAN STARTM-ulykken har af dæk
ket.
Det drøftes, om regelændringer for ski
b, besætning, kontrol—
ordninger, redningstjeneste m.v. skal
gennemføres nationalt,
regionalt eller internationalt. Udval
get når den meget væsent
lige konklusion, at selvom det sel
vfølgelig er ønskeligt at
gennemføre ændringer internationalt,
bør
ogmå
de forslag,
udvalget har fremsat, kunne gennem
føres for passagerskibe i
rute på skandinaviske havne
uanset flag
uden at afvente
international gennemførelse. Udvalget
finder nemlig ikke, at
det internationale aspekt er lige så frem
trædende i passager—
skibsfart som i eksempelvis internation
al bulk— og stykgods
fart, idet passagerskibe er knyttet til
en bestemt region i
relativ lang tid.
Udvalget har i denne forbindelse udvik
let begrebet wpassager_
statsinteressen”, der med en analogi fra
lovgivningen på
sokkelområdet skulle legitimere anløb
astaters indførelse og
håndhævelse af regler til at varetage
deres stataborgeres
sikkerhed om bord på passagerskibe.
Udvalgets hovedanbefalinger er opdelt i
4 grupper: Tekniske
forhold, operationelle forhold, herund
er uddannelse, kontrol
samt rederiorganisation. Dertil kommer en
række øvrige anbe
falinger.
Som hovedanbefalinger vedrørende teknis
ke forhold anføres ind
førelse af sprinkleranlæg samt røgmeldere om
bord.
VedrØrende de operationelle forhold fin
der udvalget det væsent
ligt, at der indføres et af søfartsad
ministrationerne godkendt
sikkerhedskursus og brandkursus for all
e besætningsmedlemmer.
Udvalget finder, at kurserne bør udform
es i nordisk samarbejde.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0008.png
—7—
Endvidere er udvalget af den opfat
telse, at alle passagerakibe
skal godkendes, før de går i fart,
kombineret med regelmæssige
uanrneldte senere kontrolsyn. Denne
kontrol bør tillige tage
sigte på de operationelle forhold om
bord.
Endelig anbefaler udvalget, at der
fastsættes forskrifter om
reders pligt til at etablere systemer
for sikker skibsdrift i
overensstemmelse med de principper, som er
nedfældet i IMO
resolution A.647 (16).
11. Safartastyrelsens
bemærkninaet.
a) Generelt.
Søfartsstyrelsen agter omgående at forelægge rappo
rten for
Skibatilsynsrådet, hvor en arbejdsgruppe allerede
har drøftet
sikkerhedsmæssige forhold for passagerskibe. Rådet
vil blive
anmodet om at undersøge:
1) Forhold og forslag, der omhandler Styrelsens
administrative og synsmæssige praksis.
2) Forslag, der vedrører ændring af de eksisterende
regler for bygning og udstyr
3) Forslag, der vedrører rederiernes administration
og praksis.
4) Forslag, der vedrører uddannelse af søfarende.
Søfartsatyrelsen vil endvidere tage initiativ til nedsættel
se
af en fællesnordisk arbejdsgruppe med henblik på at vurdere
rapportens indstillinger.
Allerede på nuværende tidspunkt er det dog muligt at fremkomm
e
med visse bemærkninger til hovedanbefalingerne i Granskninga—
udvalgets rapport.
b) Reaelændriner
-
nationalt. regionalt eller internationalt.
Udvalget har anbefalet en række ændringer i eksisterende regler
og peger på det ønskelige i, at det sker internationalt. Ud-
valget ser dog ingen hindring i, at regelændringer gennemføres
regionalt eller nationalt. Det er således et gennemgående træk,
at udvalget foreslår skærpede regler for passagerskibe, der går
i fast rutefart på skandinavisk havn
uanset flag
gennemført
wpassagerstatsinteressenw og i et samarbejd
på grundlag af
e
mellem de nordiske søfartsadministrationer.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0009.png
—8—
En så énsidig focusering på
skandinaviske forhold er imid1e
rti
utilstrækkelig. Danmark har væsentlig
e færgeruter på England,
Tyskland og Polen, hvorfor disse
lande enten må inddrages i
samarbejdet bilateralt, eller der
må etableres et udvidet re—
gionalt samarbejde med henblik på en
harmoniseret regelfast—
sætte ise.
Udvalget hævder endvidere, at afskaffelse
n af nationale særkrav
svækker konkurrencemomentet mellem state
rne og derved
dyna
mikken i regeludviklingen.
Det må fastholdes, at regeludviklingen
for skibsfarten prin—
cipielt varetages mest hensigtsnssigt
i internationale fora.
Helst globale (IMO), hvortil dynamik og
konkurrencemoment over
føres gennem nationale forslag, der er udarb
ejdet i samarbejde
med erhvervets parter.
Søfartastyrelsen må
nære
nogen betænkelighed ved
kritikløst at
acceptere udvalgets opfattelse af, at passagerskibe
er knyttet
til en region i relativ lang tid. Ofte opstår
et ønske om
hurtig indsættelse af midlertidig erstatningstonn
age ved hava—
net og lignende. I sådanne tilfælde vil nationale
eller re
gionale særkrav
specielt konstruktionsnssige
skabe betyde
lige vanskeligheder og administrationen naturli
gt blive udsat
for et betydeligt pres for “alligevel at godkende
”.
Danmark har allerede gennemført en del af udvalgets
anbe
falinger gennem udstedelse af tekniske forskrifter,
der gælder
for alle passagerskibe i rute på dansk havn:
Teknisk
Teknisk
Teknisk
Teknisk
forskrift
forskrift
forskrift
forskrift
om
om
om
om
ekstra brandudstyr i passagerskibe.
optælling og registrering af passagerer.
brandpatruljering i passagerskibe.
kontrol af udenlandske passagerskibe.
Hjemlen hertil findes i lov om skibes sikkerhed
§
i stk. 2, der
giver industriministeren mulighed for at fastsætte regler om,
at loven og de i medfør af denne udstedte forskrifter helt
eller delvis skal finde anvendelse på udenlandske skibe i dans
k
havn eller på dansk søterritorium. Hjemlen er udnyttet til
ud—
stedelse af bekendtgørelse nr, 475 af 11. oktober 1983 om an
vendelse af lov om skibes sikkerhed m.v. på udenlandske skibe
.
Bekendtgørelsen har hidtidigt været administreret med respe
kt
af de internationale konventioner således, at man har accep
teret udenlandske
skibes
besejling af danske havne og dans
k
territorialfarvand, såfremt de var forsynet med internationale
certifikater og opfyldte relevante internationale konventio
ner.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0010.png
I
i
—9-.
Efter ulykken om bord på SCANDIN
AVIAN
STARTM
har de danske sØ
fartemyndigheder imidlertid fundet
anledning til at håndhæve
visse særligt væsentlige nationale
dog ikke konstruktions—
mæssige
særkrav over for udenlandske skib
e og derved i prin
cippet overskredet konventionernes
grænser. Danmark har således
allerede i et vist omfang praktiseret
filosofien bag begrebet
TMpassagerstatsinteressen”.
Det er dog
(ikic
uden.vanskelighede,
at
alle nationale eller
regionale særkrav iader sig
håndhæJe.
Som eksempel kan nævnes
udvalgets forslag om at fastsætte krav
til den landbaserede
rederiorganisation. En sådan national/r
egional særregel vil det
være umuligt at håndhæve over for ude
nlandske rederier med
skibe på skandinaviske ruter, medmindre
der fastsættes krav om
etablering af en reel rederiorganisation
i Danmark. Et andet
eksempel er udvalgets forslag om, at søf
artsadministrationerne
skal godkende sikkerhedsuddannelsen for
samtlige besætnings
medlemmer. Det er vanskeligt at se i hvi
lken form fornøden
dokumentation herfor skulle foreligge for
en udenlandsk besæt
ning. Som minimum bør dokumentationen nøj
e beskrive uddannel
sens indhold såvel som omfang, men desvær
re har erfaringen
netop vist, at de reelle forhold for ofte
ikke svarer til
certifikaterne.
Det skal dog understreges, at Danmark er
interesseret i. på et
hvilket som helst niveau aktivt at deltag
e i. en forbedring af
sikkerheden om bord i passagerskibe.
c Udvalaets hovedanbefalinger.
l Tekniske forhold:
Udvalget har som hovedanbefaling på det tek
niske område anført
indførelse af sprinklersystem samt røgmeldere.
Indførelse af sprinklersystem i passagerskibe
drøftes i øje
blikket i Underkomitéen for Brandsikkerh
ed i IMO, hvor der er
opnået overvejende enighed. Danmark vil støt
te en vedtagelse af
forslaget.
For så vidt angår krav om røgmeldere bem
ærkes, at Danmark ved
ovennævnte tekniske forskrift af 4. maj 1990 om
ekstra brand—
udstyr i passagerskibe indførte krav herom Kra
.
vet blev gennem
ført på grundlag af erfaringerne fra branden om
bord på DFDS-
færgen “TOR SCANDINAVIA” og var vedtaget alle
rede inden
“SCANDINAVIAN STAR”-u lykken.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0011.png
I,.
—10—
2° Operationelle forhold:
Udvalget bar foreslået en obligatorisk og af søfarte—
administrationerne godkendt sikkerhedsuddannelse af samtlige
besætningsmed lemmer.
Driftsbesætningen, dvs. dæks— og maskinbesætning, om bord på
danske skibe modtager en meget grundig sikkerhedsuddannelse,
der er indarbejdet i de respektive søfartsuddannelaer. Foruden
driftsbesætningen består sikkerhedsbesætningen om bord af den
såkaldte gruppe 11-besætning, der alle tilhører catering—
personalet Sikkerhedsbesætningen gennemgår et 2—dages brand—
og sikkerhedskursus. Søfartastyrelsen godkender instruktører og
fører tilsyn med kurserne. I øvrigt skal alle besætnings—
medlemmer gennemgå et 9cend-dit-skib1-kursus af
Ca. én
dags
varighed. Det benrkes i denne forbindelse, at der på danske
passagerskibe kun findes et fåtal, der alene har Nkend_dit_
skib—kurset.
Det vil være naturligt at overveje kvaliteten af disse uddan
nelser i lyset af rapporten, men det bør understreges, at det
er rederiet, der er ansvarlig for, at besætningen har den nød
vendige uddannelse, samt at der for en stor del af færgef arten
på Danmark er tale om særdeles kortvarige ansættelser af ikke
centralt personale.
3° Kontrol:
Udvalget har endvidere foreslået, at passagerskibe, forinden de
sættes i drift, undergår kontrol fra havnestatens side, og at
der etableres systematisk efterfølgende kontrol. Såvel havne—
stats— som flagstatskontrol bør omfatte en undersøgelse af
besætningens evne til at udføre funktioner af sikkerhedsmæssig
betydning.
Hertil benrkes, at Søfartsstyrelsen den 4. maj 1990 udstedte
ovennævnte tekniske forskrift om kontrol af udenlandske
passagerskibe, der foreskriver forhåndskontrol. Man overvejer i
øjeblikket formen for en forbedret systematisk efterkontrol og
vil inddrage rapportens anbefalinger heri.
Endvidere gennemførte Søfartsstyrelsen i sommeren 1990
kampagnesyn, der først og fremmest koncentreredes om gennem
realistiske Øvelser at vurdere beredskabet, operative forhold
og samtlige besætningsmedlemmers kvalifikationer om bord på
skibe, der anløber danske havne.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0012.png
—11—
Inddragelgen af de operationelle forhold
i synene vil natur
ligvis fortsætte, men man bevæger sig på
grænsen af eller over—
skrider det for nuværende internationalt
konventions- og
aftalefæstede havnestatskontrolsystern, der
som udgangspunkt
alene omfatter inspektion af certifikater. Der
pågår derfor i
øjeblikket et intensivt internationalt arbejde
med henblik på
at udarbejde retningslinier for operationel
kontrol.
Der er dog grund til at
ne
tjkotro1 får en sådan
den tilkyider f1agstaten,
stil at nedprioritere flagstatskontrol1en Det bør point
eres, at
det helt grundlæggende efter alle iternationa1e aftale
r er
flagstatens opgave at sikre, at skibe, der fører dens flag,
er
forsvarlige, såvel teknisk som operationelt. Havnestats
kontrollen er alene et supplement til en effektiv udførelse af
flagstatskontrollen.
40
Rederiorganisationen:
Udvalget har vurderet det som væsentligt, at der fastsættes
forskrifter om reders pligt til at etablere et system for
sikker skibsdrift i overensstemmelse med principperne i IMO
resolution A.647 (16). Resolutionen angiver visse rammer, inden
for hvilke de ansvarlige skibsoperatører må skabe mulighed for
en forsvarlig udvikling, gennemførelse og vurdering af sikker
hed om bord. Resolutionen pointerer endvidere vigtigheden af,
at et rederis Øverste ledelse formulerer en politik på sikker—
hedsområdet, der er i overensstemmelse med internationalt aner
kendte normer og som er kendt og forstået i hele organisationen.
De nordiske lande, på hvis initiativ resolutionen blev ved
taget, arbejder nu for at inkorporere et nyt kapitel i
SOLAS,
der skal afspejle filosof ien i resolutionen
dog i en mere
konkret og operationel form. Søfartsstyrelsen har tillige med
henblik på udstedelse af en teknisk forskrift om sikker skibs-
drift for danske passagerskibe nedsat en arbejdsgruppe.
-
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0013.png
‘4
-1-
SØFARTSST!RELSEN
Internationalt Kontor
ASS januar 1991
[FORTROLIGTI
NOTAT
nr. 2
vedrørende
Granskninasudvalaets rapport om
ulykken om bord på
SCA4DINAVIAN STAR.
Havnestatskont ro].
Dags dat(.
BUag:...
Sideakterc:
Dok.rir.:
.nr93jI 5
5 FE9. 1991
(3i
(r
kryds,
Indledning.
I nærværende notat behandles
særligt Det skandinaviske
Granskningsudvalgs afsnit om ha
vnestatskontrol i. rapporten.
I hovedafsnit I refereres udva
lgets væsentligste kritik og
anbefalinger, hvorefter Søfar
tastyrelsen i. hovedafsnit II
fremkommer med bemærkninger he
rtil.
I. Udvalgets kritik og anbefaling
er.
Udvalget fastslår indledningsv
is flagstatens folkeretlige fo
r
pligtelse til effektivt at
udøve jurisdiktion og kontrol i
administrative, tekniske og soc
iale anliggender over skibe, de
r
fører dens flag. Som begrundelse
for de supplerende kontrol—
beføjelser, havnestaten i henh
old til internationale konven
tioner og aftaler tillægges, an
føres visse staters manglende
evne eller vilje til at hndhæv
e de internationale regler for
deres egne skibe samt den kriti
k, der har været rettet mod
kvaliteten af klassifikationsselsk
abernes arbejde.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0014.png
—2—
Begrebet ‘clear grounc1s, de
r i følge de internatio
nale bestem
melser, giver havnestaten re
t til at lade kontrolsyn
omfatte
andet og mere end blot en
inspektion af certifikater,
inde
holder efter udvalgets opfa
ttelse et element af skø
n, som det
overlades søfartsadminist
rationerne at udøve. Udvalget
går så
langt som til at foreslå “cl
ear grounds’-begrænsningen
afskaffet og anbefaler endvide
re en omlægning af havn
estats—
kontrollen til at omfatte såv
el forhåndskontrol som eft
er—
kontrol, der tillige tager
sigte på operationelle for
hold om
bord.
Udvalget konkluderer, at den
i Danmark og Norge praktiser
ede
havnestatskontrol på flere måde
r har været svag, men at
den på
den anden side har været i ov
erensstemmelse med regeigrun
dlaget
samt den af langt de fleste sta
ter anlagte praksis. Kritikke
n
rettes derfor i første række
mod det internationale regel—
grundlag.
Tilbage står herefter spørgsmå
let, om søfartsadministra
tionerne
burde have registreret det af ud
valget påpegede kontrolbehov
og
handlet derefter. Dette skal efte
r udvalgets opfattelse be
svares bekræftende, idet søfarts
administrationerne ikke inden
for det spillerum, som reglerne
efter udvalgets opfattelse
giver, havde udformet den nødv
endige kontrol. Som årsag til
manglen på ændring af kontrols
ystemet peger udvalget på ge
ne
relle skibsfarts— og erhvervs
politiske interesser.
IX. Søfartsstvrelsens benrkninge
r.
Efter den almindelige folkeret er
det flagstatens opgave at
sikrer at skibe, der fører dens
flag, er såvel teknisk som
operativt forsvarlige. Derimod
er havnestaten ikke ansvarlig
for anløbende udenlandske skibe
s standard, men havnestats
kontrol er med fordel indfør som
t
supplement til flagstats—
kontrollen.
IMO’s konventioner indeholder sål
edes en afgrænsning mellem
flagstatens forpligtelser og havn
estatens rettigheder. Af
gørende i disse konventioner er,
at havnestaten har ret til at
kontrollere, at et skib og dets
besætning har de i konven
tionerne nævnte certifikater. Kun
såfremt der er åbenbare
grunde (TMclear grounds”) til at
antage, at skib og besætning
ikke svarer til certifikaterne ka
,
n det underkastes et mere
detaljeret syn af havnestaten.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0015.png
—3—
For blandt andet at sikre0 at
konventionerneg havnestats—
bestemmelser anvendes på en en
sartet måde, både med hensy
n ti].
synenes form og antal, vedtoge
s i 1981 Paris—Memorandumet,
som
forpligter 14 europæiske søf
artsadministrationer til at
føre
tilsyn med, at de internationale
søsikkerhedsinstrumenter over
holdes. Paris—Memorandumet indeb
ærer en stærkere og system
ati
seret kontrol, end det er alm
indeligt internationalt. Der
er
siden løbende sket en skærpelse
af havnestatskontrollen og
det
var Styrelsens opfattelse forud
for branden på SCANDINAVIAN
STARN, at kontroll
en såvel i antallet at syn som
i formen for
det enkelte syn forsvarligt op
fyldte de krav, Danmark som
havnestat måtte stille og helt va
r på linie med international
praksis.
Paris—Memorandumet drejer sig som
udgangspunkt om en stikprøve
kontrol at anlØbende skibes certi
fikater. Den skærpelse at
havnestatskontrollen, Danmark, Norge
og Sverige fandt det nød—
vendigt at gennemføre efter
SCANDINAVIAN STARK_ulykken,
og som
indebærer kontrol at operatione
lle forhold samt krav om for
håndagodkendelse af passagerskibe
i fast rutefart på dansk
havn, går derfor videre, end de
t er aftalt i Paris-Memorandumet
og må i øvrigt anses for at være
på kanten af, hvad de inter
nationale konventioner tillader.
Der er tidligere fra flere
landes side gjort indsigelser mo
d sådanne uni—laterale tiltag.
Disse vil kunne føre til uhensigtsr
næssigt mange regimer og
regelfortoikninger, som er i mo
dstrid med det samarbejde på
tværs at grænserne, der, som følge
af erhvervets internationale
karakter, er absolut nødvendig
t.
Det er derfor Styrelsens holdning
, at generelle retnings
linier for tilrettelæggelse at ha
vnestatskontrol, herunder ogs
å
regelændringer vedrørende sådan ko
ntrol, helt overvejende bør
forberedes internationalt. Såled
es pågår der i øjeblikket på
blandt andet dansk initiativ et
intensivt arbejde i Paris—
Memorandumet’s regi med henblik
på at udarbejde retningslinier
for operationel kontrol.
Rapportens konklusioner vil ind
gå i disse overvejelser tillig
e
med overvejelser af mere erhvervs
politisk karakter. Der må så
ledes foretages en afvejning af
sikkerhedshensyn over for res
sourcemuligheder, hensynet til be
sætningens arbejdsforhold ved
meget omfattende og derfor langv
arige inspektioner m.v. Der er
endvidere grund til at advare imo
d, at en udvidet havnestats
kontrol får en sådan form, at den
kunne legitimere, at flag—
staten nedprioriterede flagstats
kontrollen og flagstats—
ansvaret, som fortsat må være de
t naturlige og bærende princip
inden for alt internationalt søf
artssamarbejde.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0016.png
—4—
En fuldstændig gennemførelse
af udvalgets forslag til
havne
statskontrol med passagerskibe
vil antagelig betyde, at
nyt syn
eksempelvis skulle afholdes,
hvis en væsentlig del af
besæt
ningen udskiftes. Styrelsen er
ikke afvisende over for
et
sådant forslag men må påpege
, at det i givet fald også
måtte
omfatte danske skibe. En genn
emførelse må derfor forudsæ
tte en
ikke ubetydelig ressourcetilførs
el eller en nedprioriterin
g af
andre synsopgaver.
Det er i lyset at ovenstående,
udvalgets kritik at søfarts—
administrationernes påståede passi
vitet skal ses. Hertil
kommer, at der ikke inden “SCAN
DINAVIAN STAR”-ulykken var
afdækket noget væsentligt behov for
en forbedret kontrol.
Således kan det nævnes, at passage
rskibe generelt ikke har ind
taget en fremtrædende plads unde
r drøftelserne i forbindelse
med Paris—Memorandumet. Medvirkende
hertil har blandt andet
været, at passagerskibe i henhold
til de internationale konven
tioner skal underkastes et fuldstæn
digt syn mindst 1. gang år
ligt i modsætning til lastskibe, for
hvilke synsterrninen er
optil 5 år.
Udvalget antyder, at myndighederne
burde have skaffet sig viden
om Bahamas flagstatskontrol. Søfar
tsstyrelsen har ikke noget
detal:jeret kendskab til, hvorledes andre
lande tilrettelægger
flagstatsinspektioner. Man måtte i
øvrigt anse det for en uhen
sigtsrnæssig anvendelse af begrænse
de ressourcer at opbygge og
opretholde en sådan viden. Endelig
forudsætter Paris
Memorandumet, at havnestatskontrol
udføres uden diskrimination
med hensyn til flag.
Styrelsen må dog på være enig i, at
ulykken måtte give anled
ning til en væsentlig opstramning af
havnestatskontrollen for
passagerskibe.
Et forhold, der da også umiddelbart
efter
ulykken førte til en stærk intensiveri
ng at denne kontrol,
ligesom spørgsmålet blev rejst i Paris—
Memorandumets regi.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0017.png
SØFARTSSTYRELSEN
Internationalt Kontor
ASS januar 1991
I
FORTROLIGT
UDKAST
}I I
jL3dato
Cilag:
5FE8. 1991
(cml
krycs,
hvis ja)
3idoaktora(t.,...... (sa
kryds, hvis jr)
Dok.nr.:.
‘)
Ministerens kommentarer til Granskningsu
dvalets rapuort.
Det skandinaviske Granskningsudvalg, der ble
v nedsat
umiddelbart efter branden på “SCANDINAVIA
N
STAR”
den 7. april
1990, fik til opgave at vurdere u]ykkens
årsag og omfang,
skibets tekniske standard og besætning,
internationale og
nationale regler samt interne rutiner for
skibsdrift og red
ningaberedskab.
Det har udvalgets nu gjort i en meget gru
ndig rapport, som
afdækker dels en række mangler og svagheder
, som havde eller
kan have haft betydning for udfaldet af uly
kken, dels mangler
og svagheder, som ikke direkte havde betydn
ing for ulykkes
forløbet, men som under andre omstændigheder
kunne have fået
alvorlige følger og som jeg derfor synes,
det er ligeså vigtigt
at notere sig.
Rapporten påpeger en række “menneskelige svig
t”, som blev
afdækket gennem ulykken. Ikke mindst finder
jeg det kriti—
sabelt, at skibs- og rederiledelse tilsynelad
ende ikke under
skibets klargøringsperiode i tilstrækkeligt
omfang tog hensyn
til den del af klargøringen, som har betydn
ing for passagerenes
sikkerhed. Måske også derfor demonstrerede
selve ulykkes
forløbet generelt manglende rutine, mangl
ende initiativ og
manglende organisation.
Rapporten afdækker i flere henseender sva
gheder ved besæt
ningens kompetence og skibets sikkerhedsuds
tyr. Endvidere peger
rapporten på svagheder ved den kontrol, der
udøves med skib og
besætning, svagheder ved redningstjenesten samt
mangler ved
regler om Økonomisk sikring af skadelidte
og efterladte ved
skibsulykker.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0018.png
Jeg mener dog ikke, at der på alle disse punkter
kan rejses
kritik mod reden, besætning eller myndigheder
det være sig
danske eller udenlandske
idet der på nogle områder for så
vidt er handlet inden for det eksisterende regei
grundlag eller
anerkendt praksis. Fælles for mange af disse svag
heder er
således, at de
i det omfang det kan lade sig gøre
bør
afhjælpes ved gennemførelse af regel— eller praks
isændringer.
-,
-
Faktisk er flere af udvalgets forslag om skærpede regle
r alle
rede gennemført i Danmark umiddelbart efter ulykken.
Det drejer
sig for eksempel om forhåndskontrol af alle passagerskibe
i
fast rute på dansk havn og en havnestatakontrol, der i
højere
grad tager sigte på de operationelle forhold om bord.
Det er indelysende, at de erfaringer, der er draget af ulykk
en
og som Granskningsudvalget har synliggjort og konkretiseret,
skal bruges. Derfor vil rapporten blandt andet blive overgivet
til Bkibstilsynsrådet, for at de mange gode anbefalinger hur
tigt kan blive drøftet med erhvervets parter og derefter omsat
til konkret handling, hvad enten dette bliver i form af nye
danske regler, proceduren og lignende eller forslag til for
bedring af internationale regler, der skal fremsættes i de
relevante internationale forsamlinger. Desuden vil jeg tage
initiativ til nedsættelse af en fællesnordisk arbejdsgruppe med
henblik på at vurdere rapportens indstillinger.
Jeg vil samtidig sørge for, at andre berørte danske myndigheder
bliver gjort bekendt med rapporten, så de også kan drage de
nødvendige konklusioner.
Sideløbende med Granskningsudvalget har Skibstilsynsrådet
udarbejdet en række forslag til initiativer, der kan forbedre
sikkerheden i passagerskibe. Disse forslag må nu også sammen
holdes med Granskningsudvalgets rapport.
At ulykken fik et så tragisk omfang kan ikke beklages dybt nok.
Men udvalgets arbejde og rapportens anbefalinger kan medvirke
til at hindre større skibsbrandulykker i fremtiden
det er
det, det nu må dreje sig om.
-
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0019.png
SØFARTSSTYRELSEN
Internationalt Kontor
ASS januar 1991
[FORTROLIGT]
Skitse til talepunkt/diskussionsoplæg/tanker
Ministerens kommentarer til kritikken at sfartsmvndihederne i.
Granskningsudvalets rapport.
Det er vigtigt at slå fast, at den kritik Granskningsudvalget
retter mod søfartsadministrationerne i Danmark og Norge, ikke
går på, at “SCANDINAVIAN STAR” ikke blev synet, inden det gik i
fart. Udvalget konkluderer da også, at den havnestatekontrol,
som Danmark og Norge praktiserecie
før
ulykken, opfyldte de
krav, de internationale aftaler og praksis stiller.
Det er altså selve arundlaaet for havnestatskontrollen, der
kritjseres i udvalgets rapport. Udvalget har gennem arbejdet
med ulykken påpeget et kontrolbehov, der er Større end det, der
lå til grund for udformningen at de regler, der var gældende på
ulykkestidspunktet. Det er dette kontrolbehov, udvalget mener,
sØfartsadministrationerne burde have afdækket på et tidligere
tidspunkt og følgelig burde have ændret regelgrundlaget for
havnestatskontrollen.
Det er i denne sammenhæng væsentligt at huske, at det efter den
almindelige folkeret helt grundlæggende er flagstatens ansvar,
at skibe, der fører dens flag, er såvel teknisk som operativt
forsvarlige. Derimod er havnestaten ikke ansvarlig for
anlØbende udenlandske skibes standard. Havnestatskontrol er
alene indført som supplement til flagstatskontrollen.
Der en endda grund til at advare imod, at havnestatekontrollen
får en sådan form, at den kunne legitimere, at flagstaten
nedprioriterede flagstatskontrollen. Flagstatsansvaret er
stadig det naturlige og bærende princip inden for alt
internationalt sØfartssamarbejde.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering vedr. fortrolighedsstemplede dokumenter fra 1991 ifm. rapport om Scandinavian Star, fra erhvervsministeren
2946509_0020.png
t
Hertil kommer, at der Ikke inden “SCA
NDINAVIAN STAR”-ulykken
var afdækket noget væsentligt behov for
en forbedret kontrol.
Passagerskibe har generelt heller ikk
e indtaget nogen
fremtrædende plads under drøftelsern
e i forbindelse med
havnestatskontrolordninger. Medvirkende her
til har blandt andet
været, at passagerskibe i henhold til
de internationale
konventioner skal underkastes et fuldstæ
ndigt syn mindst 1 gang
årligt i modsætning til lastskibe, for
hvilke synsterminen er
optil 5 år.
Man må dog på baggrund af ulykken og udv
algets rapport være
enig i, at der for at medvirke til at
undgå sådanne katastrofer
i fremtiden bør ske en væsentlig opstram
ning af
havnestatskontrollen for passagerskibe.
Danmark, Norge og Sverige fandt det da
også umiddelbart efter
ulykken nødvendigt at skærpe havnestatskon
trollen og udvide den
til at omfatte kontrol af operationelle
forhold om bord samt
krav om forhåndsgodkendelse af passagersk
ibe i fast rutefart på
skandinavisk havn. Denne intensivering går
faktisk videre, end
det er aftalt internationalt og må i. øvrigt
anses for at være
på kanten af, hvad de internationale konven
tioner tillader.
Derfor er det vigtigt, at de generelle retn
ingslinier for
tilrettelæggelse af havnestatskontrol, her
under også
regelændringer vedrørende sådan kontrol, hel
t overvejende bør
forberedes internationalt. I Øjeblikket
arbejdes der således på
blandt andet dansk initiativ intensivt i den
europæiske
havnestatakontrol—komités regi med henblik
på at udarbejde
retningslinier for operationel kontrol.