Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 74
Offentligt
2945705_0001.png
FARLIGT ARBEJDSMILJØ
I SAMFUNDETS TJENESTE
Lars Sigvardt, formand Danish Maritime Pilots
Lidia Kildentoft, formand Faglig Plus
Christian Andersen, Lods
Alexander L. Nepper, Rådgiver PioPublic
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 74: Præsentation fra Danish Maritime Pilots og Faglig Plus foretræde for udvalget den 28. november 2024 om Bekendtgørelse om besætningsfastsættelse i mindre erhvervsfartøjer, som medtager op til 12 passagerer (til ikrafttrædelse den 1/1-25)
2945705_0002.png
Det ene skib skal have en besætning på mindst
to mand, i tilfælde af en person falder i vandet.
Dette billede
efter Ukendt forfatter er licenseret under
CC BY
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 74: Præsentation fra Danish Maritime Pilots og Faglig Plus foretræde for udvalget den 28. november 2024 om Bekendtgørelse om besætningsfastsættelse i mindre erhvervsfartøjer, som medtager op til 12 passagerer (til ikrafttrædelse den 1/1-25)
2945705_0003.png
Vi skal som samfund passe bedre på
dem, der passer på samfundet.
■ Lodsbåde bemandes i dag med én styrmand – en praksis tilbage fra 1983.
■ Alle vores nabolande har 2-3 mandsbesætninger af sikkerhedshensyn.
■ I 2023 døde der 7 lodser på verdensplan, og hver dag ender en lods i vandet et sted
i verden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
■ Søfartsstyrelsen har netop tilbagekaldt bekendtgørelsen for bemanding af
erhvervsfartøjer. Den skulle have været trådt i kraft 1/1 2025.
■ Vi ønsker en bekendtgørelse, der sikrer et tidssvarende arbejdsmiljø.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 74: Præsentation fra Danish Maritime Pilots og Faglig Plus foretræde for udvalget den 28. november 2024 om Bekendtgørelse om besætningsfastsættelse i mindre erhvervsfartøjer, som medtager op til 12 passagerer (til ikrafttrædelse den 1/1-25)
2945705_0004.png
Sikkerhed er ekstra vigtigt
når jobs er farlige
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 74: Præsentation fra Danish Maritime Pilots og Faglig Plus foretræde for udvalget den 28. november 2024 om Bekendtgørelse om besætningsfastsættelse i mindre erhvervsfartøjer, som medtager op til 12 passagerer (til ikrafttrædelse den 1/1-25)
2945705_0005.png
Christian Andersens arbejdsulykke
■ Kattegat, kl 05:00, 18. december 2023 – havtemperatur under 5 grader.
■ Overførsel fra stort skib til lodsbåd efter at have hjulpet skib ud af jysk fjord.
■ Lodsbåden ligger på siden af skibet, og i det Christian træder ned forsvinder
lodsbåden under ham pga. en bølge.
■ Christian falder fra rebstigen ned på lodsbåden og brækker sit bækken 5
steder.
■ Christian måtte redde sig til styrehuset og give sig selv førstehjælp.
■ Var Christian endt i vandet skulle han selv svømme til båden og redde sig op.
■ På den årstid har man ca. 15 minutter før man er bevidstløs og drukner.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 74: Præsentation fra Danish Maritime Pilots og Faglig Plus foretræde for udvalget den 28. november 2024 om Bekendtgørelse om besætningsfastsættelse i mindre erhvervsfartøjer, som medtager op til 12 passagerer (til ikrafttrædelse den 1/1-25)
2945705_0006.png
Økonomien
■ Lodsning betales af rederierne, der overfører omkostningen til prisen på
godstransporten.
■ En ekstra mand i båden er billigste led i forsyningskæden, da bådgaster har lav løn.
■ Det har været en dansk prioritet, at lodsning skulle være så billigt som muligt.
■ Vi er enige i at lodsnings skal være billigst muligt – men aldrig på bekostning af
sikkerheden.
■ Danpilot har i 2013 vurderet at det vil koste 30 mio. kr. som skal fordeles på de
25.000 lodsninger i Danmark om året. En lodsning fra Skage – Gedser koster i dag
80.000 kr, og vil med sikkert arbejdsmiljø blive ca. 2.000 kr dyrere.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 74: Præsentation fra Danish Maritime Pilots og Faglig Plus foretræde for udvalget den 28. november 2024 om Bekendtgørelse om besætningsfastsættelse i mindre erhvervsfartøjer, som medtager op til 12 passagerer (til ikrafttrædelse den 1/1-25)
2945705_0007.png
VORES APPEL TIL JER
Sikre de lodser, der passer på de danske farvande, de samme
sikkerhedsregler som deres kollegaer i vores nabolande.
Det må aldrig være en tilskadekommen lods ansvar at redde sig selv.
Profitten på at sælge russisk olie eller prisen på importerede vare i
Polen, må ikke stå over danske lønmodtageres sikkerhed.
Bland jer i arbejdet med bekendtgørelsen – stil spørgsmål.