Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2944947_0001.png
Aktstykke nr.
82
Folketinget 2024-25
82
Erhvervsministeriet.
København, den 27. november 2024.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der ved optagelse af en tekst-
anmærkning under § 08.33.13.
Ordninger under Danmarks Eksport- og Investeringsfond
og §
08.33.16.
EKF Danmarks Eksportkredit
etableres hjemmel til at ændre i eksisterende betingelser
for statslig genforsikring af projekter under Danmarks Grønne Fremtidsfond (DGFF) i Danmarks
Eksport- og Investeringsfond (EIFO).
Med tekstanmærkningen vil det være en betingelse for statslig genforsikring, at EIFO enten 1)
opnår privat genforsikring iht. de eksisterende rammer, jf. nedenfor, eller som et alternativ for
projekter, der ikke kan omfattes af privat genforsikring via EIFOs rammeaftaler med private gen-
forsikringsselskaber, at 2) private parter, f.eks. kommercielle banker, medfinansierer med et beløb
svarende til mindst 20 pct. af EIFOs eksponering. I tilfælde af sidstnævnte vil EIFO kunne opnå
statslig genforsikring på 30 pct. af EIFOs eksponering.
Forslaget medfører ikke udgifter i finansåret.
EIFO har som Danmarks eksportkreditinstitut bl.a. til formål at tilbyde finansieringsløsninger til
udenlandske projekter, herunder vindenergiprojekter, som anvender produkter og serviceydelser fra
danske virksomheder og danske underleverandører.
De seneste års udvikling inden for vindindustrien har givet basis for betydelig dansk eksport
og danske arbejdspladser, men den har samtidigt stillet store krav til den økonomiske kapacitet
i EIFO. For at imødekomme dette, blev der i 2020 via Danmarks Grønne Fremtidsfond (DGFF)
etableret en statslig genforsikringsordning for grønne projekter mhp. at bidrage til national og global
grøn omstilling.
Den eksisterende genforsikringsordning under DGFF indebærer, at EIFO kan opnå 40 pct. genfor-
sikring hos private genforsikringsselskaber, samt at staten matcher den private genforsikring op til
30 pct. Statens genforsikring sker til den samme pris, og dermed sikres det, at staten opnår en
markedskonform pris for den risiko, staten påtager sig, samtidig med at EIFOs koncentrationsrisiko
mindskes.
De eksisterende vilkår i den statslige DGFF-genforsikringsordning tilsiger, at EIFO skal opnå
privat genforsikring på sine grønne projekter, før staten ligeledes genforsikrer projekterne, samt at
staten skal indtræde på samme vilkår som de(n) private aktør(er). EIFO oplyser imidlertid, at der
er flere store private genforsikringsselskaber, som enten har reduceret deres appetit på nye forretnin-
b.
CQ003010
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Aktstykke 82 fra Erhvervsministeriet om justering af genforsikringsordning under Danmarks Grønne Fremtidsfond
2944947_0002.png
2
ger eller har trukket sig fra markedet, f.eks. i Taiwan, pga. betydelige eksisterende eksponeringer
kombineret med den geopolitiske situation. EIFO har på den baggrund efterspurgt, at betingelsen for
statslig genforsikring justeres, fordi det er en udfordring for nogle af EIFOs projekter, at staten via
DGFF udelukkende genforsikrer, såfremt private genforsikrere er involveret.
For at bidrage til EIFO’s mulighed for at understøtte grøn dansk eksport på særligt vindområdet
lægges der op til at justere den nuværende genforsikringsordning under den eksisterende DGFF, så
EIFO vil kunne opnå statslig genforsikring på 30 pct., når en privat part medfinansierer projektet
svarende til mindst 20 pct. af EIFO’s eksponering – uden krav om, at denne part er et genforsikrings-
selskab.
Kravet om at private långivere skal deltage med minimum 20 pct. af EIFOs eksponering understøt-
ter en markedsbaseret struktur i ordningen. De justerede vilkår skal endvidere fortsat bidrage til og
tilskynde EIFO til at opsøge privat genforsikring. EIFO skal dog, som i dag, altid bære en vis risiko
på projekterne selv, hvilket sikrer en direkte tilskyndelse til at sikre kvaliteten af de enkelte projekter.
De statsfinansielle risici ved genforsikringsordningen afdækkes ved, at staten modtager en for-
holdsmæssig andel af de løbende præmiebetalinger, som EIFO modtager som betaling for den
pågældende garanti eller det pågældende lån, og som minimum svarer til den risikopræmie, som
den/de kommercielle parter opkræver. På den måde sikres staten en markedskonform honorering for
den risiko, som staten påtager sig.
Projekter, der genforsikres af staten, vil fortsat skulle finansieres under rammerne af OECD-arran-
gementet for eksportkreditter og EU�½s statsstøttereglers krav til markedsprissætning, hvilket svarer til
vilkårene i DGFF i øvrigt.
Ved tiltrædelse af aktstykket etableres hjemmel til at ændre vilkårene i den eksisterende genforsik-
ringsordning. De specifikke regler for dette fastlægges herefter i den privatretlige aftale mellem
Staten og EIFO samt i bekendtgørelse om genforsikringsordningen under Danmarks Grønne Frem-
tidsfond.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu med henblik på at etablere hjemmel til at ændre vilkårene
for den statslige genforsikringsordning med virkning fra Finansudvalgets tiltrædelse af aktstykket.
Under henvisning til ovenstående anmodes om ¬tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægs-
bevilling for 2024 ¬optages følgende tekstanmærkning nr. 8 under § 08.33.13.
Ordninger under
Danmarks Eksport- og Investeringsfond
og § 08.33.16.
EKF Danmarks Eksportkredit.
Dispositionsrammer mv:
Nr. 8 ad 08.33.13. og 08.33.16.
Den daværende EKF Danmarks Eksportkredit blev i 2020 tildelt en statslig garantiramme på 7 mia.
kr., som blev øget til 14 mia. kr. i 2021-2022 og 24 mia. kr. fra 2023 og fremefter, som skal anvendes
til en genforsikringsordning for grønne projekter, hvor staten indgår aftale om at påtage sig en del af
risikoen på finansiering af udvalgte projekter i samarbejde med private aktører. Pr. 1. januar 2023 er
EKF Danmarks Eksportkredit overdraget til Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO), som nu
varetager opgaverne.
Stk. 2.
De nærmere vilkår for genforsikringsordningen ift. bl.a. dækning og prissætning, fastsættes
med aftaler om genforsikring mellem Danmarks Eksport- og Investeringsfond og staten.
e.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Aktstykke 82 fra Erhvervsministeriet om justering af genforsikringsordning under Danmarks Grønne Fremtidsfond
2944947_0003.png
3
Stk. 3.
Betingelsen for at et grønt projekt kan omfattes af genforsikringsordningen er, a) at Danmarks
Eksport- og Investeringsfond opnår privat genforsikring eller b) at andre private aktører medfinansie-
rer projektet med et beløb svarende til mindst 20 pct. af Danmarks Eksport- og Investeringsfonds
eksponering.
Stk. 4.
I tilfælde af, at Danmarks Eksport- og Investeringsfond modtager et krav i henhold til de
omfattede garantier eller ikke modtager betaling på de omfattede lån, vil staten skulle udbetale en
garantisum i henhold til de kriterier og vilkår, der er fastsat i aftalen om genforsikring mellem
Danmarks Eksport- og Investeringsfond og staten.
Stk. 5.
Staten modtager præmiebetaling fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond, som enten
matcher præmiebetalingen til de private genforsikringsselskaber eller kreditmarginalen til andre
private långivere, der har medfinansieret projektet med minimum 20 pct. af Danmarks Eksport- og
Investeringsfonds eksponering, og som fastlægges i aftale om genforsikring, jf. stk. 2, stk. 3 og
stk. 4. Præmiebetalingerne fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond til staten afspejler dermed de
private aktørers vurdering af de konkrete risici ved projektet.
Stk. 6.
Finansministeren kan, efter forelæggelse for Folketingets Finansudvalg, fastsætte vilkår i nye
aftaler mellem staten og Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der afviger fra de vilkår, som er
fastlagt i aftalerne mellem Danmarks Eksport- og Investeringsfond, de private genforsikringsselska-
ber eller baseret på vilkår fra andre private långiver.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 27. november 2024
Morten Bødskov
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.