Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2943318_0001.png
DPCMO
Folketingets Kulturudvalg, Digitaliseringsudvalg, Erhvervsudvalg og Europaudvalg - kopi af
brevet er desuden sendt til de fire ministre
25. november 2024
Google blokerer danske nyheder
anmodning om foretræde for Kulturudvalget
Danske Medier og DPCMO modtog den 13. november 2024 en kort orienteringsmail fra Google, som via et link
til en
blogpost
oplyste, at udvalgte danskere ville få blokeret deres adgang til danske mediers nyheder. I en tid,
hvor udfordringerne med mis- og desinformation er store, er det ekstra alvorligt, når Google som dominerende
aktør ensidigt pludselig blokerer for borgernes adgang til troværdigt indhold. Googles dominans er på
92-97
procent
af det danske marked for søgemaskiner. Googles ageren viser techvirksomhedernes greb om vores
informationsstrømme.
Google har igangsat
”testen”
uden at inddrage medierne, uden at informere de berørte borgere, som får fjernet
deres adgang til danske nyheder, og uden at give yderligere oplysning om testen, herunder dens varighed og
dataindsamling. Vi har forgæves
gentagne gange
forsøgt at få svar, men Google har afvist vores forespørgsler.
Vi anmoder om foretræde snarest muligt for Kulturudvalget og stiller gerne op i andre udvalg, hvis dette måtte
have interesse. Vi har foreslået Google, at vi sammen anmodede om foretræde, så begge parter over for
Folketinget kunne redegøre for sagen, men Google har afvist et behov for dette.
Praktisk betydning af Googles blokering af nyheder
Information beskriver
her,
hvordan Googles test i praksis medfører, at indhold fra redigerede medier ikke dukker
op ved søgninger, også selvom brugeren specifikt søger efter indhold fra ansvarlige, danske medier.
Internationale, europæiske og nationale reaktioner
Det er ikke kun i Danmark, at Googles test vækker stor bekymring. På globalt niveau offentliggjorde IFRRO, The
International Federation of Reproduction Rights Organisations, hvor DPCMO er medlem,
et åbent brev
med en
opfordring til Google om at stoppe deres test (90 lande er bag).
På europæisk plan har flere organisationer offentliggjort erklæringer, herunder News Media Europe, hvor Danske
Medier er i bestyrelsen, der i sin
erklæring
har samme budskab.
I Frankrig er
Googles test stoppet
blandt andet på grund af Googles dominerende position og en aktiv
konkurrencemyndighed.
Hvem er Danske Medier og DPCMO?
Danske Medier er en organisation, der repræsenterer 240 private medievirksomheder i Danmark. DPCMO er en
non-profit kollektiv forvaltningsorganisation, som er godkendt af Kulturministeriet og repræsenterer både
private og offentligt ejede medievirksomheder.
Med venlig hilsen
Dicle Duran Nielsen, adm. direktør, Danske Medier
Karen Rønde, direktør, DPCMO