Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2940675_0001.png
Aktstykke nr.
64
Folketinget 2024-25
64
Erhvervsministeriet.
København, den 19. november 2024.
a.
Erhvervsministeriet orienterer Finansudvalget om, at der foretages væsentlige ændringer i udviklin-
gen af et SMV-venligt digitalt udbudssystem (herefter benævnt MitUdbud), da fase 2 ikke igang-
sættes, hvorfor behov for vedligehold og support mindskes. Ændringen medfører, at budgettet
for MitUdbud nedjusteres med i alt 51,6 mio. kr. (2024-pl)
1)
fra 116,4 mio. kr. til 64,8 mio. kr.
Yderligere justeres bruttogevinsten fra -64,7 mio. kr. til -44,6 mio. kr., da behovet for midler til drift
nedjusteres.
Beslutningen om ikke at igangsætte fase 2 er truffet med afsæt i regeringens arbejde med politisk
prioriteret opgavebortfald og nedbringelse af statslige årsværk.
På baggrund af det ændrede scope for MitUdbud skal Finansudvalget orienteres herom. Udvik-
lingsperioden for projektet nedjusteres med 1 år og afsluttes således efter færdiggørelse af fase 1 med
udgangen af 2024.
Projektet udvikles, som orienteret om i akt. 102 af 19. december 2023, fortsat som en fleksibel
komponentbaseret model. Projektet vil efter ændringen af fase 2 fortsat bidrage til, at det bliver
lettere for SMV’er at deltage i offentlige udbud, men der vil, som følge af opgavebortfaldet, ikke
blive udarbejdet en særskilt ESPD-komponent, som ellers skulle implementeres i fase 2.
b.
MitUdbud er et initiativ i Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny reformpakke for dansk økonomi af
januar 2022.
i) Projektets formål
Det offentlige handler hvert år ind for ca. 450 mia. kr. Det er derfor vigtigt at understøtte en nem
udbudsprocedure, som gør det nemmere for virksomheder, herunder især SMV’er, at finde og byde
på offentlige opgaver. Projektet søger at understøtte dette med en relancering af udbud.dk, hvor
virksomheder bl.a. kan få adgang til information om udbud og søge efter EU-udbud, mens statslige
myndigheder kan annoncere forventet indkøb.
ii) Udgifter ved projektet
Erhvervsstyrelsen har siden akt. 102 af 19. december 2023 nedjusteret de samlede udgifter fra
116,4 mio. kr. til 64,8 mio. kr. ekskl. renter og 68,8 mio. kr. inkl. renter,
jf. tabel 1.
Totaludgiften
CQ002988
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Aktstykke 64 fra Erhvervsministeriet om SMV-venligt udbudssystem
2940675_0002.png
2
består af de aktiverbare og ikke-aktiverbare projektudgifter på i alt 58,6 mio. kr., en risikopulje på 6,2
mio. kr. og renter på 4,0 mio. kr.
Tabel 1
Omkostningsbaserede projektudgifter
Mio. kr.
Aktiverbare projektudgifter
Ændring
Ikke-aktiverbare projektud-
gifter
Heraf risikopulje
Ændring
Total, ekskl. renter
Renter
Ændring
Udgifter i alt (inkl. renter)
Ændring i alt
2022
0,0
0,0
5,4
0,0
0,0
5,4
0,0
0,0
5,4
0,0
2023
0,0
0,0
12,2
1,0
0,0
12,2
0,2
0,0
12,4
-0,1
2024
0,9
0,0
17,0
5,2
0,0
17,9
0,6
-0,1
18,5
-0,1
2025
3,8
0,1
0,0
0,0
-19,0
3,8
0,8
-0,6
4,6
-19,5
2026
3,8
-6,1
0,0
0,0
-2,1
3,8
0,7
-0,8
4,5
-8,9
2027
3,8
-6,1
0,0
0,0
0,0
3,8
0,6
-0,6
4,4
-6,6
2028
3,8
-6,1
0,0
0,0
0,0
3,8
0,5
-0,5
4,3
-6,5
2029
3,8
-6,1
0,0
0,0
0,0
3,8
0,3
-0,3
4,1
-6,4
2030
3,8
-6,1
0,0
0,0
0,0
3,8
0,2
-0,1
4,0
-6,2
2031
3,8
0,1
0,0
0,0
0,0
3,8
0,1
-0,1
3,9
-0,1
2032
2,7
-0,1
0,0
0,0
0,0
2,7
0,0
-0,1
2,7
-0,2
Total
30,2
-30,4
34,6
6,2
-21,1
64,8
4,0
-3,1
68,8
-54,6
Ændring
-30,4
-30,4
-21,1
-7,7
-21,1
-51,6
-3,1
-3,1
-54,6
-54,6
Anm.: Summerne kan afvige pga. afrundinger. Bemærk, at renteniveauet er 2,82 % fremfor 5 %, da it-anlægsudgifter, som finansieres af
EU-hjemtag, ikke medfører renter, idet it-udvikling hjemtages som donationer.
Overskrifter med ændring dækker over udgiftsmæssige ændringer med dette aktstykke sammenlignet med akt. 102 af 19. december 2023 opregnet
til 2024-pl.
De samlede projektudgifter udgør 64,8 mio. kr., ekskl. renter. Herunder udgør 11,7 mio. kr. af de
samlede udgifter i 2022 og 2023 udgifter til en analysefase, der dækker over interne ressourcer og
ekstern ekspertbistand.
Projektudgifterne i gennemførelsesfasen fra medio 2023 til ultimo 2032 er estimeret til 46,9 mio.
kr. ekskl. risikopulje og renteudgifter,
jf. tabel 2.
Dette er 43,8 mio. kr. mindre end ved akt. 102 af 19.
april 2023, hvor projektudgifterne var estimeret til 90,7 mio. kr.
Tabel 2
Fordeling af midler i analyse- og gennemførelsesfasen
Mio. kr. (2024-pl)
Analysefase
Gennemførelsesfase
Heraf Erhvervsstyrelsens projektteam
Heraf udvikling af teknisk løsning
Heraf implementering
Risikopulje
Total, ekskl. renter
2022
5,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,4
2023
6,3
4,9
4,1
0,8
0,0
1,0
12,2
2024
0,0
12,7
10,0
2,7
0,0
5,2
17,9
2025-2032
0,0
29,3
11,3
18,0
0,0
0,0
29,2
Total
11,7
46,9
25,4
21,5
0,0
6,2
64,8
Anm.: Summerne kan afvige pga. afrundinger. Tabel 2 er en fordeling af midlerne fra tabel 1 på tværs af analyse-, gennemførelses- og risikofasen.
Efter nedlukning af projektorganisationen vil der være varige driftsudgifter på 6,0 mio. kr. årligt,
ekskl. renter og afskrivninger, som er finansieret i 2025-2032 inden for §
08.21.20. Erhvervsstyrel-
sen.
Ekstra bemanding til at håndtere fejlrettelser og support i første halvår af 2025 udgør yderligere
2,6 mio. kr. Driftsudgifterne efter nedlukning af projektorganisationen forventes at være 3,3 mio. kr.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Aktstykke 64 fra Erhvervsministeriet om SMV-venligt udbudssystem
2940675_0003.png
3
lavere årligt sammenlignet med akt. 102 af 19. april 2023, hvor driftsudgifterne var estimeret til 9,4
mio. kr. årligt.
iii) Gevinster ved projektet
MitUdbud har overordnet til formål at gøre det nemmere for virksomheder, og især SMV’er, at
finde og deltage i offentlige udbud. Med det justerede scope vil 2 ud af 3 ikke-økonomiske gevinster
ikke blive realiseret, da disse var direkte henførbare til fase 2 og ESPD-komponenten. Derfor vil der
med denne ændring være én ikke-økonomisk gevinst,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Oversigt over økonomiske gevinster
Forventet gevinst
Der forventes en økonomisk gevinst på -44,6 mio. kr. som følge af driften af den fremtidige løsning, når disse er fuldt
udviklet og implementeret.
Der er identificeret en negativ økonomisk gevinst ved projektet. Udgiften skyldes drift- og supportudgifter, som følge af
fremadrettet drift af MitUdbud. Gevinstpotentialet vurderes ved at estimere og sammenligne de to fremtidige scenarier for
driften af MitUdbud. Dvs. udgiften til fremtidig drift sammenlignet med den situation, hvor projektet ikke gennemføres.
Gevinstbeskrivelse
Projektet har derudover identificeret én ikke-økonomisk gevinst:
– Det bliver lettere for tilbudsgiverne (herunder særligt SMV’er) at finde relevante udbud, da alle
udbud samles ét sted.
iv) Behandling i Statens It-råd
Projektet er i Statens It-råd vurderet til at have normal risiko og er derfor ikke genstand for eksternt
review.
v) Risikoprofil
Projektet har justeret antallet af identificerede betydelige risici ved projektet fra seks til fem. Risi-
koen vedr. ”Systemudbyderne som samarbejdspartnere” udgår, da denne relaterer sig til fase 2, der
nu ikke gennemføres. Erhvervsstyrelsen har taget en række forholdsregler for at imødegå de øvrige
risici, der beskrives i akt. 102 af 19. december 2023, herunder bl.a. risiko for forsinkelse på tekniske
leverancer og udfordringer med rekruttering af specialiserede medarbejdere til udvikling af en ny
teknisk løsning. Derudover er risikopuljen nedjusteret fra 13,9 mio. kr. til 6,2 mio. kr. som følge af, at
fase 2 ikke gennemføres.
vi) Specifikation af udgifter og indtægter i indeværende finansår (omkostningsbaseret)
Der er på finansloven for 2024 afsat 10,0 mio. kr. på §
08.21.20. Erhvervsstyrelsen
i 2024 til
projektet. Yderligere er der tilført 8,6 mio. kr. i 2024 i EU-midler, hvilket giver en samlet finansie-
ringsprofil på i alt 18,5 mio. kr. inkl. renter og risikopulje i 2024. Ved akt. 102 af 19. december 2023
var den samlede finansieringsprofil i 2024 ligeledes 18,5 mio. kr. (2024-pl).
Ændringerne i MitUdbud medfører dermed en nedjustering af udgifterne i 2024 på 0,1 mio. kr. Den
nationale medfinansiering er i 2024 uændret, mens hjemtag af EU-midler forudsættes nedjusteret
med 0,1 mio. kr.
vii) Tidsplan for fremtidige orienteringer
Der lægges op til følgende forelæggelser for Finansudvalget:
– Primo 2025: Orientering ifm. udrulning af første fase samt projektstatus i øvrigt.
– Medio 2025: Orientering ifm. nedlukning af projektorganisationen og den afsluttende implemen-
tering.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Aktstykke 64 fra Erhvervsministeriet om SMV-venligt udbudssystem
2940675_0004.png
4
– Primo 2026: Orientering om projektets drift og effekter ca. 1 år efter nedlukning af projektorgani-
sationen.
d.
f.
Projektet har været forelagt Statens It-råd, hvis udtalelse vedlægges som bilag til dette aktstykke.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 19. november 2024
Morten Bødskov
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Aktstykke 64 fra Erhvervsministeriet om SMV-venligt udbudssystem
2940675_0005.png
5
1)
Alle beløbsangivelser vedrørende projektets økonomi i dette aktstykke er angivet i 2024-pl.