Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 65
Offentligt
2940668_0001.png
Aktstykke nr.
56
Folketinget 2024-25
56
Erhvervsministeriet.
København, den 14. november 2024.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der tilføres 65,0 mio. kr. til
§
08.21.20. Erhvervsstyrelsen
til dækning af Erhvervsstyrelsens udgifter til efterkontrol af COVID-19-
kompensationsordninger i 2024.
Udgifterne i 2024 finansieres af den på finansloven for 2024 opførte reserve på
§ 35.11.01. Merud-
gifter ved nye bevillingsforslag.
Erhvervsstyrelsen administrerer i 2024 en række COVID-19-kompensationsordninger:
– Kompensationsordning for større arrangementer (arrangørordningen)
– Lønkompensationsordning
– Kompensationsordning for selvstændige mv., herunder kombinatører og freelancere
– Kompensation for faste omkostninger.
Kompensationsordningerne følger af politiske aftaler fra 2020, herunder
Aftale mellem den davæ-
rende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet om COVID-19-initia-
tiver af marts 2020.
Kompensationsordningerne er blevet forlænget og udvidet i løbet af 2020, 2021
og 2022 som følge af udviklingen i COVID-19-pandemien.
På finansloven for 2024 er der afsat 80,0 mio. kr. i 2024 til Erhvervsstyrelsens kontrol og efterregu-
lering af COVID-19-kompensationsordningerne som følge af, at der skal foretages slutafregning af
alle udbetalte tilskud til virksomhederne. Der blev med akt. 171 af 23. maj 2024 afsat yderligere 55,0
mio. kr. i 2024, således at der i alt er afsat 135,0 mio. kr. i 2024. Det fremgik desuden af akt. 171
af 23. maj 2024, at der kunne være behov for tilførsel af yderligere midler. Det fremgår ligeledes
af anmærkningerne til finansloven for 2024, at der ved behov kan søges om tilførsel af yderligere
midler til Erhvervsstyrelsen via aktstykke.
Behovet for merbevilling skal særligt ses i lyset af kompleksiteten af slutafregningen. Under
hensyn til at COVID-19-kompensationen kom ud til dansk erhvervsliv hurtigst muligt, blev den da-
værende S-regering og et bredt flertal af Folketingets partier enige om et totrinssystem for tilskuddet,
hvor 1) kompensation blev udbetalt på baggrund af forventede forhold, og 2) der bliver foretaget en
efterfølgende slutafregning, hvor det endelige kompensationsbeløb fastsættes på baggrund af de fak-
tiske forhold. Slutafregningen skal hermed sikre, at virksomhederne får den endelige kompensation,
som de er berettiget til.
b.
CQ002984
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Aktstykke 56 fra Erhvervsministeriet om udgifter til Erhvervsstyrelsens efterkontrol af COVID-19-kompensationsordningerne i 2024
2940668_0002.png
2
For at Erhvervsstyrelsen kan nå målet om at have færdigbehandlet alle slutafregningssager inden
udgangen af 2024, med undtagelse af få særligt komplekse sager pga. domstolstvister, hvidvaskun-
derretninger mv., er der fortsat behov for midler til at understøtte sagsbehandlingen. Derudover er
der behov for midler til IT-udvikling ifm. klagesagsbehandling og genoptagelse af afgjorte slutafreg-
ningssager, såfremt klager får medhold.
Primo november 2024 udestår færdigbehandlingen af ca. 5.200 slutafregningssager, svarende til
ca. 2 pct., og Erhvervsstyrelsen har således færdigbehandlet 98 pct. af de indsendte slutafregnings-
sager. Sagsbehandlingen af en række slutafregninger har dog vist sig at være af særlig kompleks
og tidskrævende karakter, herunder hovedsageligt for ordningerne for lønkompensation og faste
omkostninger. Det betyder konkret, at Erhvervsstyrelsen ofte er nødt til at efterspørge supplerende
oplysninger for at kunne afgøre sager. De resterende ca. 2 pct. vurderes at være de mest komplekse
og tidskrævende sager.
Slutafregningen medfører desuden, at Erhvervsstyrelsen forventes at skulle gennemgå ca. 13.000
eksterne henvendelser vedrørende forhold, som kan være relevante ifm. slutafregningen.
I takt med at Erhvervsstyrelsen træffer afgørelse i de indsendte slutafregninger, modtager styrelsen
også en række remonstrationer ifm. afgørelserne. Pr. primo november 2024 er der modtaget ca.
7.400 remonstrationer, og der forventes op mod 900 yderligere remonstrationer i forbindelse med
slutafregningen. Hver remonstration kræver, at sagen genbehandles i Erhvervsstyrelsen.
Ovenstående har medført, at den afsatte bevilling på finansloven for 2024 og på akt. 171 af 23. maj
2024 ikke vurderes tilstrækkelig til at dække udgifterne til efterkontrollen i Erhvervsstyrelsen i resten
af 2024.
Der er derfor behov for, at Erhvervsstyrelsen tilføres yderligere 65,0 mio. kr. til dækning af
styrelsens udgifter til opgaven i 2024. Der vurderes på baggrund af de nuværende forudsætninger
ikke herefter at være behov for tilførsel af yderligere bevillinger i 2024.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2024 specificeres således:
Udgift
§ 08.21.20. Erhvervsstyrelsen
(Driftsbev.)
26. Kontrol og efterregulering af COVID-19-kompensationsordningerne
18. Lønninger / personaleomkostninger
28,6 mio. kr.
22. Andre ordinære driftsomkostninger
36,4 mio. kr.
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
10. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
49. Reserver og budgetregulering
-65,0 mio. kr.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu, da merudgifterne til Erhvervsstyrelsens efterkontrol forventes
afholdt i 2024.
Under henvisning til ovenstående anmoder Erhvervsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at
der i 2024 tilføres 65,0 mio. kr. til
§ 08.21.20. Erhvervsstyrelsen
til dækning af Erhvervsstyrelsens
udgifter til efterkontrol af COVID-19-kompensationsordningerne i 2024, således at der på forslag til
lov om tillægsbevilling for 2024 optages følgende:
Udgift
(mio. kr.)
e.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 65: Aktstykke 56 fra Erhvervsministeriet om udgifter til Erhvervsstyrelsens efterkontrol af COVID-19-kompensationsordningerne i 2024
2940668_0003.png
3
§ 08.21.20.
§ 35.11.01.
Erhvervsstyrelsen
(Driftsbev.)
Merudgifter ved nye bevillingsforslag
65,0
-65,0
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 14. november 2024
Morten Bødskov
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.