UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om markedsføring, lov om forbrugeraftaler og
forbrugerklageloven
1
(Gennemførelse af direktiv om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne
omstilling og effektivisering af det offentlige forbrugerklagesystem)
§1
I lov om markedsføring, jf. lovbekendtgørelse nr. 866 af 15. juni 2022, som
ændret ved § 343 i lov nr. 718 af 13. juni 2023 og § 2 i lov nr. 732 af 13.
juni 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
fodnoten
til lovens titel indsættes efter »side 7,«: »og som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/825 af 28. februar 2024
om ændring af direktiv 2005/29/EF og 2011/83/EU for så vidt angår
styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling gennem bedre
beskyttelse mod urimelig praksis og gennem bedre oplysning, EU-Tidende,
L af 6. marts 2024,«.
2.
I
§
2 indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) Varer: En vare som defineret i artikel 2, nr. 5, i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om visse aspekter af aftaler om salg af varer, om
ændring af forordning (EU) 2017/2394 og direktiv 2009/22/EF og om
ophævelse af direktiv 1999/44/EF.«
Nr. 4-17 bliver herefter nr. 5-18.
3.
I
§ 2
indsættes efter nr. 17, der bliver nr. 18, som nye numre:
»19) Miljøanprisning: Ethvert budskab eller enhver fremstilling, som
ikke er obligatorisk i henhold til EU-retten eller national ret, uanset form,
herunder tekst, billeder, grafisk eller symbolsk fremstilling, såsom
mærker, mærkenavne, firmanavne eller produktnavne, der bruges i en
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2024/825 af 28. februar 2024 om ændring af direktiv 2005/29/EF og
2011/83/EU for så vidt angår styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling gennem
bedre beskyttelse mod urimelig praksis og gennem bedre oplysning, EU-Tidende, L af 6.
marts 2024.
Side 1