NOTAT
29. oktober 2024
Statistik over bestilling af tilstandsrapporter i perioden 1. januar 2023
–
31. december 2023
Indledning
Sikkerhedsstyrelsen under Erhvervsministeriet fremlægger i dette notat
statistik for, hvordan hussælgere har bestilt tilstandsrapporter i 2023. Yder-
ligere sammenlignes tallene med tidligere opgørelser for at redegøre for
udviklingen. Det fremgår af rapporten, at der i 2023 er sket en mindre ud-
vikling på markedet for så vidt angår procentfordelingen af bestillerveje og
markedsandele for bygningssagkyndigvirksomheder. Udviklingen følger
tendensen man har registreret siden 2015, hvor den største andel af sælgere
bestiller tilstandsrapporter via et forsikringsselskab, samtidig med at mar-
kedsandelen for store bygningssagkyndigvirksomheder vokser.
Folketingets Erhvervsudvalg (ERU) orienteres årligt om, hvordan hussæl-
gere bestiller tilstandsrapporter. Praksis herfor er videreført fra det tidligere
By- og Boligudvalg. Udviklingen følges med fokus på at undgå, at der op-
står interessekonflikter i forbindelse med bestilling og formidling af til-
standsrapporter.
Bestilling af tilstandsrapporter
Tilstandsrapporten indeholder sælgers oplysninger om ejendommen, her-
under også oplysninger om hvordan tilstandsrapporten er blevet bestilt.
Af nedenstående tabel 1 fremgår det, hvordan sælgers bestilling af til-
standsrapporter fordeler sig i 2023.
Tabel 1: Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporter i perioden 1. januar 2023
–
31. december 2023
Svar
Min ejendomsmægler bad et forsikringsselskab om
at finde én efter aftale med mig
På internettet, i aviser eller andre medier
På en liste over bygningssagkyndige udleveret af
min ejendomsmægler
Ved hjælp af familie, venner og bekendte m.v.
Jeg kender den bygningssagkyndige i forvejen
På anden vis
Uoplyst
Andel i pct.
59,74
4,54
13,21
3,03
3,48
15,47
0,53