Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2913251_0001.png
Bo Håkansson
[email protected]
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Att.
[email protected]
og
[email protected]
30. september 2024
Høring over udkast til forslag til Lov om uafhængige erklæringsudbydere
vedrørende bæredygtighedsrapportering (
j.nr. 2023-9729)
Danmarks Naturfredningsforening fremsender her kommentarer til lovforslaget, som vi anbefa-
ler at man forkaster.
Baggrunden for Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar
Med EU's CSR Direktiv stilles fremover meget komplicerede og svært gennemskuelige krav til
virksomheder om at rapportere deres aftryk på blandt andet biodiversiteten. Ikke bare virk-
somhedernes eget direkte aftryk, men aftrykket igennem hele værdi- og leverandørkæden.
Rapporteringen skal ses i sammenhæng med det voksende internationale fokus på at reducere
virksomheders (og privates) direkte og indirekte negative aftryk på biodiversitet. Dette fokus
ses bl.a. meget tydeligt i Kunming-Montreal aftalen under den Internationale Biodiversitets-
konvention og helt aktuelt med vedtagelsen af EU's Naturgenopretningsforordning.
Når man ”måler” på biodiversitet og
negative og positive aftryk på denne, er det åbenlyst helt
afgørende at man
”måler”
og rapporterer aftrykket på samme måde landene imellem.
Det er en meget vanskelig opgave, som kræver udvikling af og anvendelse af ekspertise, ikke
mindst for at kunne afgive erklæring om lødigheden af en rapportering.
Derfor ligger det Danmarks Naturfredningsforening meget på sinde, at Danmark medvirker til
at sikre at der i Danmark og internationalt udvikles og anvendes ekspertise til rapportering og
erklæringsafgivelse, indenfor den branche som netop har en helt grundlæggende ekspertise i
at afgive erklæringer - revisorbranchen.
Om baggrunden for lovforslaget i høring
I høringsbrevet angives alene om baggrunden for at udarbejde lovforslaget
”Lovforslaget
vil udnytte denne mulighed og gøre det muligt, at også andre end god-
kendte revisorer kan afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering. Lovforslaget
åbner således for, at også andre faggrupper med f.eks. naturfaglige, samfundsvidenska-
belige og teknisk videnskabelige kandidatuddannelser
kan komme ind på markedet
og
tilbyde erklæringsydelser til virksomhederne om bæredygtighedsrapportering. Erklærin-
ger fra de uafhængige udbydere
vil være et alternativ
til de traditionelle revisorerklærin-
ger”.
Og i selve udkastet til lov angives (side 39)
”Det
er i dag kun godkendte revisorer, der kan afgive erklæringer om virksomhedens
bæredygtighedsrapportering. Bæredygtighedsdirektivet indeholder imidlertid en mulighed
1
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 30/9-24 fra Danmarks Naturfredningsforening om DN høringssvar "Udkast til Lov om uafhængige erklæringsudbydere"
for, at medlemsstaterne kan tillade, at også uafhængige udbydere af erklæringsydelser
kan afgive erklæringer om bæredygtighedsrapportering. Regeringen ønsker at udnytte
denne option og give mulighed for, at også andre end godkendte revisorer kan afgive er-
klæringer om bæredygtighedsrapportering. Lovforslaget åbner således for, at også andre
faggrupper med f.eks. naturfaglige, samfundsvidenskabelige og teknisk videnskabelige
kandidatuddannelser
kan komme ind på markedet
og tilbyde erklæringsydelser til virk-
somhederne om bæredygtighedsrapportering. Det vurderes, at disse faggrupper besidder
relevant viden om bæredygtighedsforhold og dermed kan understøtte kvaliteten af og til-
liden til erklæringer af bæredygtighedsrapportering”.
Dermed synes regeringens baggrund for lovudkastet grundlæggende at være et ønske om give
andre
faggrupper end revisorer ”mulighed for at komme ind på markedet”.
Danmarks Naturfredningsforening har som naturorganisation selvfølgelig ingen politisk hold-
ning til regeringens ønske om at øge den økonomiske konkurrence mellem virksomheder og
fag.
Men vi ønsker her at konstatere, at der aktuelt (uden lovforslagets vedtagelse) absolut intet er
til hinder for at godkendte revisorer konsulterer relevante naturfaglige, samfundsvidenskabe-
lige og tekniske videnskabelige kandidatuddannede, som led i udarbejdelse af en revisorerklæ-
ring. Det vil
netop fordi det er en særdeles vanskelig opgave at gennemskue rapporteringer
være vores forventning fremover at være hyppigt forekommende.
Under den gældende lovgivning, hvor kun godkendte revisorer kan afgive erklæring, vil man
dermed se de relevante faggrupper involverede efter behov.
Omvendt vil en erklæring afgivet af fx en biolog under den foreslåede ny lovgivning ikke på
samme måde kunne forventes at inddrage en godkendt revisor? Det er jo et specifikt angivet
formål med lovforslaget
”at være et alternativ” til godkendte revisorer.
Så synergien mellem faggrupper og ekspertiser, og dermed kvaliteten af erklæringerne, vil
blive forringet med vedtagelse af forslaget.
Konkrete kommentarer
Kravene til alternative erklæringsgivere skal i givet fald sikre samme troværdighed som en er-
klæring fra godkendte revisorer. Det synes i vore øjne desværre ikke at være tilfældet i det
lovudkast, der er i høring nu.
Især i den foreslåede
overgangsordning
(frem til 2026) er kravene til andre erklæringsgive-
res uddannelse og kompetencer ekstremt lempelige
og endda med meget vide muligheder
for at dispensere. Man åbner for en ladeport i en periode på 1 år.
Tre typer kandidatuddannelser vil med alene 30 timers efteruddannelse og otte måne-
ders erfaring kunne blive erklæringsgiver. Uden nærmere redegørelse for, hvorfor netop
disse typer uddannelser giver kompetencer inden for erklæringsafgivelse.
Der stilles ikke krav til kompetencer og erfaring med at afgive erklæringer. Man kan så-
ledes nøjes med teoretisk viden om området.
Der er
ingen ”forældelsesfrist” på de 8 måneders erfaring, vedkommende skal have op-
pebåret, og en person kan derfor have beskæftiget sig med bæredygtighedsrådgivning
for 15 år siden.
Det er uhensigtsmæssigt, at det ikke er den samme myndighed, der har ansvaret for
kvalitetskontrol,
da det giver en risiko for, at det ikke identificeres, hvis der er væ-
sentlig forskel på kvaliteten af erklæringerne. Derudover er der ingen sanktion for uaf-
hængige erklæringsbydere for grove overtrædelser af loven, da de ikke kan indklages
for Revisornævnet.
2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Henvendelse af 30/9-24 fra Danmarks Naturfredningsforening om DN høringssvar "Udkast til Lov om uafhængige erklæringsudbydere"
2913251_0003.png
Med de angivne overordnede og konkrete begrundelser anbefaler vi derfor at man helt forka-
ster tanken om at give andre erhverv mulighed for at udarbejde erklæringer om bæredygtig-
hedsrapportering.
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
Biolog
Kopi:
Folketingets Erhvervsudvalg
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
3