Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Statsministerens
åbningsredegørelse i Folketinget
-
Skriftlig del
Lovgivning - folketingsåret 2024/25
Tirsdag den 1. oktober 2024
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2024-25
Forord
Sammen om et stærkere Danmark
Regeringen vil fortsætte med at stå sammen om et stærkere Danmark og fortsætte det brede samarbejde
i Folketinget, hvor ni ud af ti lovforslag siden regeringens start er vedtaget med partier på begge sider af
regeringen.
Dansk økonomi er bundsolid, bl.a. takket være en ansvarlig økonomisk politik. Rekordmange er i job, få
er ledige og inflationen er lav. Det kommer alle danskere til gavn. Den kurs fortsætter vi.
Vi vil sætte folkeskolen fri og skabe uddannelser, der passer til børn og unges behov og hjælper Danmark
fremad. Fjerne regler, så endnu flere børn og unge kan få et fritidsjob. For der er intet som ansvar, der
får mennesker til at vokse.
Vi vil skabe et mere nært sundhedsvæsen, hvor man kan være tryg ved at få den hjælp, man har brug for.
Med forbedrede muligheder for fertilitetsbehandling, en ny model for samtykke til organdonation og en
højere abortgrænse, der styrker kvinders ret til at bestemme over egen krop.
Vi vil gøre Danmark grønnere. Passe bedre på naturen. Etablere en havnaturfond, så vi kan genoprette
og beskytte naturen under havoverfladen. Og så vil vi videre med den grønne omstilling med bl.a. grøn
luftfart, vedvarende energi, miljøvenligt design og fangst og lagring af CO
2
.
Det skal være trygt at bo i Danmark. Derfor vil vi styrke indsatsen mod antisemitisme og sætte ind over
for utryghedsskabende adfærd.
Vi vil forbedre cybersikkerheden og indgå et tættere forsvarssamarbejde med USA, så vi styrker den
danske og europæiske sikkerhed. Og så vil vi vende bevisbyrden om, så det bliver lettere for veteraner at
få anerkendt PTSD som en arbejdsskade.
Endelig vil vi forlænge opholdsgrundlaget for fordrevne fra Ukraine, så de fortsat kan have en tryg
hverdag, hvor børnene kan gå i børnehave eller skole og forældrene arbejde.
På regeringens vegne ser jeg frem til at fortsætte det gode, brede samarbejde med Folketingets partier.
[Underskrift indsættes]
Mette Frederiksen
Statsminister
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2024-25
Erhvervsministeren
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af geografiske
betegnelser for håndværks- og industriprodukter (Okt I)
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe bemyndigelse til, at der fastsættes regler om et nyt
beskyttelsessystem af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter, som følge af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/2411 af 18. oktober 2023 om beskyttelse af geografiske
betegnelser for håndværks- og industriprodukter. Det omfatter bl.a. regler om beskyttelse, registrering
samt kontrol og håndhævelse af geografiske betegnelser for håndværks- og industriprodukter.
Lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere på fartøjer på indre vandveje (Okt I)
Lovforslaget har til formål at implementere regler om arbejdstid for mobile arbejdstagere på indre
vandveje. Lovforslaget gennemfører direktiv 2014/112/EU om arbejdstid for mobile arbejdstagere på
indre vandveje.
Lov om kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i visse store børsnoterede
selskaber (kønsbalanceloven) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at opnå en mere ligelig repræsentation af kvinder og mænd blandt
ledelsesmedlemmer i store børsnoterede aktieselskaber. Lovforslaget implementerer direktiv (EU)
2022/2381 af 23. november 2022 om en mere ligelig kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i
børsnoterede selskaber og tilhørende foranstaltninger (kønsbalancedirektivet). Direktivet foreslås
implementeret fuldt, så selskaberne underlægges et mål for andelen af ledelsesmedlemmer af det
underrepræsenterede køn på 40 pct. af posterne i det øverste ledelsesorgan.
Lov om bistand til Europa-Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om udenlandske subsidier, der fordrejer det indre marked) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at sikre, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan bistå Europa-
Kommissionen i dennes arbejde med at håndhæve forordningen med det sigte, at konkurrencen på det
indre marked ikke fordrejes af subsidier fra tredjelande. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil bl.a.
kunne gennemføre kontrolundersøgelser og anden informationsindsamling på anmodning og vegne af
Europa-Kommissionen i forbindelse med dennes håndhævelse af forordningen.
Ændring af lov om betalingskonti, lov om finansiel virksomhed, hvidvaskloven, lov
om kapitalmarkeder, lov om Danmarks Nationalbank og forskellige andre love
(Adgang til en basal erhvervskonto for erhvervsdrivende og foreninger, tilsyn efter
forordning om europæiske grønne obligationer og åremålsansættelse for direktionen
i Danmarks Nationalbank m.v.) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at styrke adgangen til en basal erhvervskonto for erhvervsdrivende og
foreninger. Endvidere foreslås det at indføre åremålsansættelse for direktionen i Danmarks Nationalbank.
Lovforslaget indeholder ligeledes en række ændringer af den finansielle regulering, der er nødvendige for
at implementere EU-regulering og for at sikre, at den finansielle regulering er tidssvarende.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2024-25
Ændring af selskabsloven (Offentligt udbud af anparter og nedsættelse af
minimumskrav til anpartsselskabers selskabskapital) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at mindske adgangsbarriererne og styrke konkurrencevilkårene for
iværksættere, der ønsker at drive virksomhed i et selskab med begrænset hæftelse. Det foreslås at
muliggøre offentligt udbud af anparter, så anpartsselskaber får mulighed for at rejse kapital via f.eks.
crowdfunding platforme. Samtidig foreslås en sænkelse af minimumskravet til anpartsselskabers
selskabskapital. Lovforslaget implementerer dele af aftalen om Iværksætterpakken mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale
Venstre og Dansk Folkeparti fra juni 2024.
Lov
om
uafhængige
udbydere
bæredygtighedsrapportering (Nov I)
af
erklæringsydelser
vedrørende
Lovforslaget har til formål at åbne for, at også andre erklæringsudbydere end godkendte revisorer kan
afgive erklæringer vedrørende bæredygtighedsrapportering. Forslaget gennemfører en
medlemsstatsoption under direktivet om virksomheders bæredygtighedsrapportering (”CSRD”).
Ændring af visse love på Erhvervsministeriets område (Ændring af visse love og
bestemmelser på Erhvervsministeriets område som følge af opgavebortfald) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en række ændringer i lovgivningen på Erhvervsministeriets
område. Det foreslås bl.a. at afskaffe og ophæve en række regler, som administreres af Erhvervsstyrelsen,
herunder de særlige betingelser vedrørende kapitalejerlån, rapporteringskrav om måltal for det
underrepræsenterede køn, hjemmel til udgående kontrolbesøg vedrørende eksportkontrol og dual-use-
produkter samt området for klyngefinansiering. Derudover indføres der hjemmel til gebyr for
sagsbehandling af visse sager ved Klagenævnet for Udbud samt ophævelse af den særlige enhed for
håndhævelse og piratkopiering. Endvidere gennemføres en række ændringer i den finansielle regulering,
herunder afskaffelse af tilladelsen som finansiel rådgiver, afskaffelse af Fit and Proper vurdering af
bestyrelsesmedlemmer, der ikke er bestyrelsesformænd i mindre pengeinstitutter og gruppe 2-
forsikringsselskaber, afskaffelse af lovgivning om nationale refinansieringsregister, nedskalering af
offentlig forbrugerinformation samt afskaffelse af anmeldelseskrav for visse dele af det tekniske grundlag
m.v. på forsikringsområdet. Lovforslaget er en opfølgning på regeringens forslag til finansloven for 2025.
Ændring af lov om sikkerhed til søs, lov om skibes besætning, lov om maritim fysisk
planlægning samt søloven (Styrket indsats mod søfarende, der begår personfarlig
kriminalitet om bord eller i relation til tjeneste på danske skibe, ny uddannelse for
færgenavigatører, mere fleksible rammer om planlægning på havet samt justering af
årsafgiften) (Dec I)
Lovforslaget har til formål at ændre i straffebestemmelserne i lov om sikkerhed til søs, så domstolene kan
fratage personer muligheden for at gøre tjeneste på danske skibe ved domfældelse for bl.a. vold og
sædelighedsforbrydelse, at ændre lov om skibes besætning pga. ny færgenavigatøruddannelse, samt at
ændre i søloven med henblik på justering af årsafgiften. Endelig har lovforslaget til formål at ændre i lov
om maritim fysisk planlægning bl.a. for at indføre mere fleksible muligheder for at gennemføre
midlertidige testprojekter på havet.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2024-25
Lov om Energiklagenævnet (Jan II)
Lovforslaget har til formål at samle al regulering af Energiklagenævnets virke og sammensætning i en
nævnslov og at sikre en hensigtsmæssig og effektiv understøttelse af såvel nævnets sagsbehandling som
administration af nævnet.
Ændring af udbudsloven og ophævelse af lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren (Ophævelse af tilbudsloven og tilpasning af udbudslovens
bestemmelser om bygge- og anlægssektoren) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at opnå et mere enkelt regelsæt for bygge-
og anlægsopgaver under EU’s
tærskelværdi på 41,2 mio. kr. ved at ophæve lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren
(tilbudsloven), som fremover erstattes med få enkle regler i udbudsloven. Fremadrettet vil indgåelse af
mindre bygge- og anlægskontrakter være reguleret efter samme principper som reglerne for mindre
indkøb af varer og tjenesteydelser i udbudsloven. Dermed indføres et nyt, mere enkelt og ensartet
regelsæt, som vil være lettere for alle parter at administrere.
Ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde
m.v.,
lov
om
investeringsforeninger,
hvidvaskloven,
fondsmæglerloven, lov om kapitalmarkeder, lov om forsikringsvirksomhed, lov om
firmapensionskasser, lov om betalinger og forskellige andre love (Ændringer som
følge af revision af kapitalkravsdirektivet (CRD VI) og revision af UCITS- og FAIF-
direktivet samt implementering af listing act m.v.) (Feb I)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre ændringer af den finansielle lovgivning, der er nødvendige
for at implementere fælleseuropæisk regulering. Ændringerne sikrer, at den finansielle regulering er
tidssvarende, bl.a. ved at revidere kapital- og likviditetsreglerne for kreditinstitutter og fastsætte yderligere
regler om risikostyring for ESG-risici og lette adgangen til de offentlige kapitalmarkeder for små og
mellemstore virksomheder. Derudover foreslås der med lovforslaget en række ændringer af
hvidvaskloven, herunder forslag vedrørende styrket kontrol med advokaters samleklientbankkonti bl.a.
som opfølgning på dokumentaren ”Den Sorte Svane”. Dertil indeholder lovforslaget en styrket indsats
mod økonomisk kriminalitet med leasingbranchen som opfølgning på regeringsgrundlaget ”Ansvar for
Danmark”
fra december 2022 og aftalen om bandepakke IV –
Trygge nabolag i hele Danmark mellem
regeringen
(Socialdemokratiet,
Venstre
og
Moderaterne),
Socialistisk
Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Nye Borgerlige fra november 2023. Med lovforslaget udbredes governanceloven på tværs
af den finansielle regulering, som betyder en række ændringer af reglerne om egnethed og hæderlighed
for ledelsesmedlemmer og nøglepersoner i finansielle virksomheder fra governanceloven implementeres
i den øvrige finansielle regulering. Lovforslaget gennemfører også ændringer i den finansielle lovgivning
for at sikre, at en række offentliggjorte oplysninger på det finansielle område bliver indsendt til et fælles
europæisk adgangspunkt (en fælles europæiske database). Med lovforslaget foreslås der videre et regelsæt
om karensperioder og handelsforbud for Finanstilsynets medarbejdere, ledende medarbejdere samt
bestyrelse i Finanstilsynet.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2024-25
Ændring af lov om markedsføring, lov om forbrugeraftaler og lov om alternativ
tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager (forbrugerklageloven) (Gennemførelse
af direktiv om styrkelse af forbrugernes rolle i den grønne omstilling og
effektivisering af det offentlige forbrugerklagesystem) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at styrke forbrugerbeskyttelsen ved at gennemføre direktiv 2024/825/EU om
ændring af direktiv 2005/29/EF og 2011/83/EU for så vidt angår styrkelse af forbrugernes rolle i den
grønne omstilling gennem bedre beskyttelse mod urimelig praksis og gennem bedre oplysning i dansk ret
og ved at optimere det offentlige forbrugerklagesystem yderligere. Lovforslaget vil øge
forbrugerbeskyttelsen ved at bidrage til, at forbrugerne aktivt kan tage del i den grønne omstilling og
mindske virksomheders brug af ”greenwashing”. For at forbrugerne kan træffe beslutninger på et oplyst
grundlag, skal virksomheder endvidere give specifikke oplysninger om et produkts holdbarhed og
reparationsmuligheder, inden aftalen indgås. Herudover forbedres forbrugerbeskyttelsen i det offentlige
klagesystem ved at smidiggøre og effektivisere behandlingen af forbrugerklager til gavn for forbrugere,
erhvervsdrivende og samfundet.
Lov om One-Stop-Shop for produktionsvirksomheder og statslig udpegning og
etablering af industriparker (Feb II)
Lovforslaget har til formål at regulere rammerne for etablering og drift af en one-stop-shop for
produktionsvirksomheder, der skal sikre et mere smidigt forløb for, at virksomheder kan opnå de
nødvendige godkendelser til etablere eller udvide produktion i Danmark. One-stop-shoppen vil desuden
skulle implementere dele af forpligtelserne i EU’s Net-Zero
Industry Act. Lovforslaget har desuden til
formål at skabe den retlige rammer omkring udpegning af arealer til industriparker.
Ændring af lov om krigsforsikring af skibe (Præcisering af det forsikringsretlige
dækningsområde og opridsning af den økonomiske ramme for instituttet) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at præcisere det forsikringsretlige dækningsområde for instituttet, samt at
opridse en revideret økonomisk ramme for instituttet, herunder navnlig samspillet mellem bidrag fra
rederne og garantier om finansiering med statslige midler.
Redegørelse til Folketinget:
Redegørelse om bedre regulering for erhvervslivet 2024 (Mar II)