Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 189
Offentligt
3002800_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
28. marts 2025
2025 - 3082
sasisa
Kommissionens meddelelse om en industrihandlingsplan for den euro-
pæiske bilindustri
KOM(2025) 95
Nyt notat.
1.
Resume
Kommissionen offentliggjorde den 5. marts 2025 en meddelelse om en in-
dustrihandlingsplan for den europæiske bilindustri.
Formålet er at styrke den europæiske bilindustris konkurrenceevne i lyset af
den grønne og digitale omstilling samt øget global konkurrence. I meddelel-
sen annonceres en række initiativer, der skal understøtte bilindustriens kon-
kurrenceevne inden for fem hovedområder 1) innovation og digitalisering, 2)
ren mobilitet, 3) konkurrenceevne og robuste forsyningskæder, 4) færdighe-
der og sociale aspekter samt 5) markedsadgang, fair konkurrence og økono-
misk sikkerhed. I handlingsplanen lægges desuden op til at gennemføre en
forenklingsindsats med henblik på at reducere virksomhedernes byrder.
Regeringen hilser meddelelsen velkommen og støtter generelt tiltag, der
kan styrke EU's konkurrenceevne og reducere byrderne for europæiske
virksomheder. I forhold til de konkrete elementer i handlingsplanen finder
regeringen det vigtigt at fastholde de eksisterende målsætninger for CO
2
-
emissioner fra biler, ligesom det er vigtigt, at initiativer, der kan påvirke
samhandelen, er i overensstemmelse med WTO-reglerne.
Regeringen støtter, at der etableres et europæisk samarbejde om AI-drevne
mobilitetsløsninger, og finder det positivt, at handlingsplanen har fokus på
kvalitetsjobs, færdigheder og social retfærdighed.
Meddelelsen har i sig selv hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske
konsekvenser og vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet.
2.
Baggrund
Den europæiske bilindustri er en væsentlig del af europæisk økonomi, der
samlet set bidrager med omkring 7.500 milliarder kroner til europæisk BNP
og skaber direkte og indirekte beskæftigelse for 13 millioner europæere.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 189: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om en industrihandlingsplan for den europæiske bilindustri, fra erhvervsministeren
2/5
Bilindustrien er aktuelt i gang med en omfattende transition både i forhold
til den grønne og digitale omstilling. Samtidigt er sektoren udsat for intens
og ofte ulige global konkurrence, bl.a. i forhold til nøgleinputs i produkti-
onen som fx batterier eller kritiske råmaterialer.
Mario Draghis
rapport om EU’s konkurrenceevne fremhæver,
at den euro-
pæiske bilindustris konkurrenceevne aktuelt er udfordret, og at der er behov
konkrete indsatser, der kan sikre industriens konkurrenceevne.
Kommissionens meddelelse om en industrihandlingsplan for den europæi-
ske bilindustri blev offentliggjort den 5. marts 2025 og har til formål, at
adressere ovenstående udfordringer. Den bygger på Kommissionens kon-
kurrenceevnekompas og Kommissionens meddelelse om en ren industriaf-
tale fra februar 2025. Den danske sprogversion er modtaget 24. marts 2025.
3.
Formål og indhold
Handlingsplanen er bygget op omkring fem søjler, der bl.a. udmunder i en
række konkrete tiltag:
1. Innovation og digitalisering
Kommissionen lægger op til en omfattende indsats for at fremme udvik-
lingen af autonome køretøjer, konnektivitetsløsninger og anvendelsen af
kunstig intelligens. Det skal bl.a. ske gennem oprettelsen af regulatoriske
sandkasser for autonome køretøjer samt etableringen af en europæisk al-
liance for forbundne og autonome køretøjer, der skal udvikle fælles ram-
mer og standarder. Kommissionen lægger endvidere op til at fremme in-
novation i forhold til batteriteknologi, hvortil der er afsat €350 millioner
inden for Horizon-programmet i perioden 2025-2027.
2. Ren mobilitet
Handlingsplanen fremhæver, at det vil være afgørende for industriens
konkurrenceevne at genvinde en førerposition inden for nulemissionskø-
retøjer. I handlingsplanen peger Kommission dog på, at efterspørgslen ef-
ter elbiler har været lavere end forventet, og at europæiske bilproducenter
på kort sigt derfor er udfordret i forhold til opfyldelsen af de eksisterende
krav til bilers CO
2
-emissioner.
Derfor vil Kommissionen foreslå en ny mekanisme, der i 2025-2027 skal
gøre det muligt for bilproducenter at kompensere for en overskridelse af
CO
2
-standarden i et år ved at overopfylde kravene i et af de øvrige år.
Derudover indeholder handlingsplanen planer om en række initiativer,
der skal øge efterspørgslen af nulemissionskøretøjer. Det gælder eksem-
pelvis ny lovgivning ift. virksomheders vognparker. For at øge efter-
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 189: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om en industrihandlingsplan for den europæiske bilindustri, fra erhvervsministeren
3/5
spørgslen på nulemissionslastbiler foreslås det bl.a. at udvide afgiftsfrita-
gelser og forbedre vægt- og dimensioneringsregler. Udbygningen af la-
deinfrastruktur skal derudover accelereres.
3. Konkurrenceevne og robuste forsyningskæder
Handlingsplanen fremhæver, at den europæiske bilindustri risikerer at mi-
ste markedsandele til udenlandske konkurrenter, især inden for batteritek-
nologi og elbilsproduktion. For at fremme konkurrencedygtige og bære-
dygtige værdikæder lægges der op til at investere i europæisk batteripro-
duktion, herunder genanvendelse og bæredygtig udvinding af råmateria-
ler. Handlingsplanen lægger op til at styrke mulighederne for at give di-
rekte støtte til batteriproduktion i Europa, hvor både EU-midler og natio-
nale støtteordninger kombineres. Der lægges også op til yderligere tiltag
for at øge genanvendelsen af batterier og bildele for at mindske afhængig-
heden af importerede råmaterialer.
4. Færdigheder og sociale aspekter
Ifølge handlingsplanen står bilindustrien over for betydelige omvælt-
ninger, der vil påvirke europæiske arbejdspladser og efterspørgslen ef-
ter kompetencer. Planen lægger derfor op til at oprette en ny europæisk
observatorieenhed, der skal overvåge beskæftigelsestendenser og iden-
tificere områder, hvor der er risiko for jobtab i Europa. Derudover skal
EU’s globaliseringsfond ændres,
så den hurtigere kan hjælpe arbejdere,
der mister deres job, mens EU’s sociale fond skal understøtte omsko-
ling og opkvalificering. Handlingsplanen lægger op til at etablere sær-
lige støtteprogrammer under Erasmus+-programmet for at hjælpe bil-
sektoren med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.
5. Markedsadgang, fair konkurrence og økonomisk sikkerhed
Den europæiske bilindustri er afhængig af global handel, men oplever
stigende konkurrence fra tredjelande med stærke og statsstøttede indu-
strier. Handlingsplanen lægger derfor op til, at EU skærper sine defen-
sive handelsinstrumenter og overvåger udenlandske subsidier, der kan
forvride konkurrencen. Der lægges op til at styrke kravene til oprindel-
sesregler i handelsaftaler, så europæisk bilproduktion ikke bliver ud-
konkurreret af billigere import. Samtidig skal krav om bl.a. fælles
forskning og teknologidelingsaftaler sikre, at udenlandske investerin-
ger i den europæiske bilsektor bidrager til regionens konkurrenceevne
og teknologiske udvikling-.
Udover ovenstående lægger handlingsplanen op til at gennemføre en for-
enklingsindsats, der skal sikre sammenhæng og konsistens på tværs af EU-
regler og bidrage til at nedbringe byrderne for europæiske virksomheder.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 189: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om en industrihandlingsplan for den europæiske bilindustri, fra erhvervsministeren
4/5
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke udtalt sig om medde-
lelsen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske kon-
sekvenser. De konkrete initiativer i handlingsplanen kan have statsfinan-
sielle, erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser, som
vil blive beskrevet nærmere, når initiativerne fremsættes. Meddelelsen vil
ikke påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål den 7. marts 2025 med frist for høringssvar
den 19. marts 2025. Der er modtaget høringssvar fra Dansk E-mobilitet
samt F&P.
Dansk E-mobilitet
mener, at kernen i den grønne omstilling af vejtrans-
porten er elektrificering. Derfor skal handlingsplanen fokusere på udbre-
delsen af europæisk producerede elbiler. Hertil vil et helt afgørende nøgle-
element være, at ladeinfrastruktren er foran udviklingen i elbiler. Særligt
vil det være gavnligt, hvis forbrugerne har lige adgang til at købe nye og
brugte elbiler i alle EU-lande, og at dette bør væres et eksplicit mål i hand-
lingsplanen. Ligeledes vil det være gavnligt med mere fokus på forbruger-
oplysning mht. elpriser og lademuligheder, og ladeoperatørerne skal
have bedre adgang til bilens data med henblik på at optimere og balancere
belastningen på elnettet ved opladning af elbilerne.
F&P
bifalder, at Kommissionen
får færdiggjort ”End-of-Life
of Vehicles
Regulation”.
De mener, at bilproduktion bør have et større fokus på at pro-
ducere så enkeltdele kan genanvendes. I Danmark er reparationer på elbiler
ca. 25% dyrere end tilsvarende benzin- og dieselbiler. Et øget fokus på at
genanvende dele kan derfor gøre elbiler mere konkurrencedygtige på drifts-
omkostninger og reducere materialespild. F&P finder, at handlingsplanen
har for lidt fokus på forbrugerrettigheder, herunder forbrugernes adgang til
egne data fra egne biler, da fælles dataformater og -platforme vil kunne
medvirke til at smidiggøre datadeling med forbrugere og andre interessen-
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 189: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens meddelelse om en industrihandlingsplan for den europæiske bilindustri, fra erhvervsministeren
5/5
ter. Reglerne i Data Act sikrer ikke den level playing field på tværs af inte-
ressentområder, som kan give forbrugerne adgang til konkrete fordele ved
deling af data. En friere adgang til data og bekæmpelse af såkaldte digitale
voldgrave vil også have en positiv effekt på konkurrencen både ift. tredje-
lande og internt i Europa.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene
er generelt enige om, at EU’s konkurrenceevne bør styrkes,
og
derfor forventes der generelt opbakning til handlingsplanens ambitioner.
Der forventes dog forskellige holdninger til handlingsplanens konkrete ini-
tiativer, herunder hastigheden i bilindustriens grønne omstilling.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser meddelelsen velkommen og støtter generelt tiltag, der
kan styrke EU's konkurrenceevne og reducere byrderne for europæiske
virksomheder.
I forhold til de konkrete elementer i handlingsplanen finder regeringen det
vigtigt, at der holdes fast i de eksisterende målsætninger for CO
2
-emissio-
ner fra biler, der er fastsat i Fit for 55-pakken.
Derudover finder regeringen det vigtigt, at initiativer, der kan påvirke sam-
handelen, fx i forhold til anvendelsen af de defensive handelsinstrumenter,
oprindelseslandsregler, er i overensstemmelse med de internationale WTO-
regler.
I forhold til bilindustriens digitale omstilling støtter regeringen, at der etab-
leres et europæisk samarbejde om mobilitetsløsninger drevet af kunstig in-
telligens. Det er dog vigtigt, at indsatsen sker i overensstemmelse med EU's
forordning om kunstig intelligens, så der sikres konsistens på tværs af sek-
torer.
Endvidere er regeringen enig i, at kvalitetsjobs, færdigheder og social ret-
færdighed er et væsentligt element i den grønne omstilling af europæisk
industri. Nye tiltag skal dog respektere medlemsstaternes kompetence på
uddannelsesområdet og velfungerende arbejdsmarkedsmodeller i EU. Re-
geringen støtter i den forbindelse, at Kommissionen vil inddrage arbejds-
markedets parter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.