26. marts 2025
Børn og unge skal beskyttes bedre mod markedsføring af
usunde fødevarer
Problem
Børn og unge udsættes i dag for et stort markedsføringstryk for usunde fødevarer
1
(fødevarer med et højt indhold af fedt,
salt og sukker), både i det offentlige rum, medier og online via markedsføring på sociale medier og onlinespil
2
. Det skaber
et købspres på børn og unge, som er særligt påvirkelige og mere sårbare end voksne forbrugere og derfor oftere ender
med at spise flere usunde fødevarer
3
. Det kommercielle pres stiger med brugen af digitale medier, hvor bl.a. influencere
ofte anvender usunde fødevarer i deres indhold.
Hvis de unge skal få deres handlefrihed tilbage som forbrugere, er der brug for at gøre noget nu. For den nuværende
regulering på området, der primært er forankret i det frivillige branchekodeks (kodeks for fødevarereklamer til børn), er ikke
tilstrækkeligt til at beskytte vores børn og unge.
Baggrund
Børn og unges eksponering for markedsføring af usunde fø-
devarer påvirker deres madvaner og indkøbsønsker - og i sid-
ste ende deres indtag. Det viser undersøgelser fra bl.a. Hjer-
teforeningen
3
. Sunde madvaner er afgørende for børn og un-
ges sundhed og trivsel. Usunde madvaner etableret i barn-
dommen tages ofte med videre i voksenlivet med alvorlige føl-
ger for både sundhed, trivsel, gode leveår samt samfundsom-
kostninger.
Forældre har et stort ansvar for at sikre børn og unges sunde
kostvaner, men de har brug for opbakning, når markedsfø-
ringspresset er så stort. Det er særlig tydeligt i kraft af den
massive mængde markedsføring, der foregår på sociale me-
dier, hvor børn og unge ofte er alene uden deres forældre.
Problemerne er senest blevet illustreret af Forbrugerrådet
Tænks klager til Forum for Fødevarereklamer over henholds-
vis influencerkampagnen KiMs Chips Battle og influencerkam-
pagnen for The Burger Concept. Her har virksomhederne an-
vendt influencere, som klart har børn og unge som målgruppe.
Figur 1 - danskernes holdning til markedsføring af
usunde fødevarer til børn under 18 år
mnmn
På trods af at vi – under stor mediebevågenhed – fik medhold i vores klager, så fortsatte KiMs Chips Battle stort set
ufortrødent deres kampagne og endte sågar med at vinde en markedsføringspris ved Rambukken 2024 for at have lavet
den kampagne med den største direkte målbare effekt på bundlinjen
4
. Det understreger, at der er penge i at markedsføre
usunde produkter til børn og unge, og derfor går virksomheder som KiMs også aktivt efter den målgruppe.
”Spørgsmålet var ikke, hvordan vi skulle finde de unge, men hvorfor de skulle finde os – og hvem bedre til at hjælpe os med
det, end dem unge mennesker søger allermest: Influencere. Den høje grad af flokmentalitet – kollektiv adfærd, som gør de
unge tilbøjelige til at tænke eller opføre sig som flertallet, ville vi tilmed bruge aktivt” –
KiMs beskrivelse af målgruppen for
KiMs Chips Battle 2024
4
.
Blandt danskerne er der bred enighed om, at det fremover bør være ulovligt for virksomheder at lave markedsføring af
usunde produkter rettet mod børn og unge, som bl.a. KiMs har gjort. En undersøgelse som Forbrugerrådet Tænk har
foretaget i oktober 2024 viser, at 74 pct. af befolkningen mener, at det ikke skal være tilladt at markedsføre usunde føde-
varer til børn under 18 år,
jf. figur 1.
Kun 10 pct. af befolkningen mener, at det bør være tilladt.
Usunde fødevarer
følger WHO’s definition af såkaldte HFFS-fødevarer,
der har et højt indhold af fedt, salt og sukker såsom sodavand,
is, pizza og chips.
2
Hjerteforeningen. 2023. Digitalt influeret - et indblik i unges eksponering for føde- og drikkevarer med et højt indhold af fedt, salt og
sukker på sociale medier
3
Hjerteforeningen. 2022. Usund digital markedsføring. Effekten af digital markedsføring af fødevarer med et højt indhold af fedt, salt og
sukker på børn og unges fødevarevalg – en kortlægning af den videnskabelige evidens
4 5
,
KiMs Chips Battle 2024 - Rambukken
1