Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2917088_0001.png
Aktstykke nr.
13
Folketinget 2024-25
13
Erhvervsministeriet.
København, den 2. oktober 2024.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner i 2024 i for-
bindelse med udvidelse af den statslige låne- og garantiordning i Danmarks Eksport- og Investerings-
fond (EIFO) målrettet genopbygning af kritisk infrastruktur i Ukraine gennem dansk eksport, der
udgør en del af Ukrainefondens erhvervsspor:
– Der tilføres 100,0 mio. kr. til
§ 08.33.13. Ordninger under Danmarks Eksport- og Investerings-
fond.
– Der omprioriteres 158,0 mio. kr. fra investeringsordning i produktionsfaciliteter inden for vind-
møller og elektrolysatorer på
§ 08.33.13. Ordninger under Danmarks Eksport- og Investerings-
fond
til Ukrainefondens erhvervsspor i Danmarks Eksport- og Investeringsfond, ligeledes opført
§ 08.33.13. Ordninger under Danmarks Eksport- og Investeringsfond.
Dispositionerne finansierer en tabsramme og et donationselement på samlet 258,0 mio. kr. i 2024.
Udgiften på 100,0 mio. kr. i 2024 til Ukrainefondens erhvervsspor i Danmarks Eksport- og Investe-
ringsfond finansieres af den på finansloven for 2024 opførte bevilling på
§ 35.11.47. Reserve til
EU-bidrag mv.
Med Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige om etablering
af en Ukrainefond af marts 2023 blev det som en del af Ukrainefondens erhvervsspor bl.a. aftalt at
etablere en statslig låne- og garantiordning i Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO) med
en kapacitet på i alt 1 mia. kr. til finansiering af dansk eksport og danske investeringer til tidlig
genopbygning af kritisk infrastruktur og udvikling af det private erhvervsliv i Ukraine. Herunder
blev der reserveret 500,0 mio. kr. til projekter målrettet offentlige købere i Ukraine og 500,0 mio.
kr. til private virksomheder i Ukraine. Der blev ved etableringen i 2023 finansieret tabsrammer
på samlet 200,0 mio. kr., hvoraf 150,0 mio. kr. er knyttet til den private delordning og 50,0 mio.
kr. til den offentlige delordning. Foruden tabsrammen indeholder den offentlige delordning også
et donationselement, som bl.a. indebærer, at rentebetalinger og hovedstol kan reduceres for de
offentlige ukrainske købere. Det skal bidrage til, at finansieringsbehovet bliver mindre for offentlige
købere. I 2023 blev der afsat 200,0 mio. kr., som skulle dække et donationselement i transaktionerne
under den offentlige delordning.
b.
CQ002951
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 17: Aktstykke 13 fra Erhvervsministeriet om udvidelsen af låne- og garantiordningen i EIFO til genopbygning af kritisk infrastruktur i Ukraine
2917088_0002.png
2
EIFO har siden ordningens etablering oplevet stor efterspørgsel på projekter fra virksomheder
inden for en lang række sektorer. Det har medført, at EIFO på nuværende tidspunkt har prioriteret
hele kapaciteten på samlet 1 mia. kr. til finansieringen af projekter og derfor ikke har mulighed for
at gå videre med flere projekter på nuværende tidspunkt. Hvis EIFO skal kunne tage nye projekter
under behandling, er det derfor nødvendigt, at der afsættes flere midler til låne- og garantiordningen.
På den baggrund foreslår regeringen, at kapaciteten i den statslige låne- og garantiordning i EIFO
øges med 774,0 mio. kr. Til afdækning af de statsfinansielle risici afsættes der med nærværende
aktstykke samlet 258,0 mio. kr. i tabsramme til ordningen i 2024, hvoraf 51,6 mio. kr. udgør et dona-
tionselement under den offentlige delordning. Som ved den oprindelige ordning lægger regeringen
op til, at staten fortsat bærer den fulde risiko i ordningen. I tilfælde af en samlet gevinst vil denne
ligeledes tilfalde staten.
Ordningen foreslås fortsat opdelt i to separate delordninger målrettet hhv. private (delordning 1)
og offentlige projekter (delordning 2). Der lægges imidlertid op til, at fordelingen mellem de to
delordninger justeres, så 75 pct. af de afsatte midler målrettes finansiering af en forøgelse af den
eksisterende tabsramme for den private delordning, mens 25 pct. af de afsatte midler målrettes finan-
siering af en forøgelse af tabsrammen og en forøgelse af donationselementet under den offentlige
delordning. Justeringen af fordelingen mellem de to delordninger skal ses i lyset af, at EIFO har
meddelt, at sagsbehandlingen særligt på ukrainsk side har vist sig mere tidskrævende med offentlige
købere end med private købere. EM vurderer, at finansieringen under ordningen hurtigere vil kunne
aktiveres til fordel for udviklingen i Ukraine, hvis der i højere grad kan samarbejdes med private
parter.
Krigens udvikling i Ukraine betyder, at det er vanskeligt at give en præcis vurdering af det
forventede tab på ordningen. Det bemærkes, at EIFO endnu ikke har opbygget information, der
kan give anledning til et mere præcist skøn over risikoen, end det var tilfældet ved etableringen af
ordningen. Derfor lægges der op til at fastholde samme tabsprocenter i de to delordninger som ved
etableringen af ordningen.
Delordning 1 i låne- og garantiordningen målrettet offentlige købere vil fortsat bestå af såkaldt
blandede kreditter, dvs. eksportfinansiering med et gaveelement, hvortil der med indeværende akt-
stykke afsættes 51,6 mio. kr. i 2024 til finansiering af et gaveelement og 12,9 mio. kr. i 2024 til
en tabsramme til at dække den risiko, der vil være i projekterne på trods af gaveelementet. Det vil
medføre en samlet kapacitetsudvidelse på 129,0 mio. kr. for delordning 1.
Delordning 2 i låne- og garantiordningen målrettet private modparter vil fortsat bestå af eksportlån
og garantier for investeringer uden et gaveelement, men med en forventning om nettotab på 30 pct.
af de udstedte lån og garantier. Med en samlet kapacitetsudvidelse på 645,0 mio. kr. afsættes der
derfor i 2024 en tabsramme på 193,5 mio. kr.
Ordningen målrettes fortsat genopbygning af kritisk infrastruktur i Ukraine, herunder projekter
inden for bl.a. landbrug og bygge- og anlægssektoren, men også projekter mere direkte relateret til
Ukraines forsvar, herunder våbenrelateret produktion og indkøb.
For at EIFO har likviditeten til at yde eksportfinansiering under låne- og garantiordningen forud-
sætter udvidelsen, at EIFO får adgang til øget statsligt genudlån på i alt 516,0 mio. kr. EIFO afregnes
garantipræmie på 0,15 pct. til staten for EIFO’s brug af genudlånsadgangen.
De nærmere rammer for ovennævnte adgang til låneoptag samt direkte statslig garanti fastsættes
ved bekendtgørelse udstedt af erhvervsministeren, jf. lov om Danmarks Eksport- og Investerings-
fonds § 21, stk. 2, og § 26, stk. 2.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 17: Aktstykke 13 fra Erhvervsministeriet om udvidelsen af låne- og garantiordningen i EIFO til genopbygning af kritisk infrastruktur i Ukraine
2917088_0003.png
3
Der lægges op til, at den statslige tabsramme og donationselement på 258,0 mio. kr. tilvejebringes
dels med finansiering på 100,0 mio. kr. fra
§ 35.11.47. Reserve til EU-bidrag mv.,
dels ved at
omprioritere 158,0 mio. kr. afsat til en grøn investeringsstøtteordning i EIFO.
Omprioritering af midler fra Grøn Investeringsstøtteordning
Der er ved akt. 175 af 18. april 2024 afsat 800,0 mio. kr.
på § 08.33.13. Ordninger under Dan-
marks Eksport- og Investeringsfond
til en grøn investeringsstøtteordning i EIFO i 2024. Ordningen
indebærer, at der kan ydes direkte tilskud inden for en ramme på 800,0 mio. kr. til at støtte investe-
ringer i Danmark i produktionsfaciliteter inden for vindteknologi og elektrolysatorer (teknologi til
Power-to-X).
EIFO holdt i foråret 2024 en ansøgningsrunde for at udmønte midlerne under den grønne investe-
ringsstøtteordning. EIFO har i den forbindelse gået videre med ansøgninger for en samlet værdi
på 642,0 mio. kr., inkl. administrationsomkostninger, hvilket betyder, at der udestår udmøntning
af 158,0 mio. kr. fra ordningen i 2024. På den baggrund foreslås at overføre 158,0 mio. kr. til
Ukraineordningen i 2024.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i 2024 specificeres således:
Udgift
§ 08.33.13. Ordninger under Danmarks Eksport- og Investeringsfond
10. Låne- og garantiordning ift. investeringer i genopbygning af kritisk
infrastruktur og dansk eksport
45. Tilskud til erhverv
258,0 mio. kr.
20. Investeringsordning i produktionsfaciliteter inden for vindmøller og
elektrolysatorer
45. Tilskud til erhverv
-158,0 mio. kr.
§ 35.11.47. Reserve til EU-bidrag mv
10. Reserve til EU-bidrag
49. Reserver og budgetregulering
-100,0 mio. kr.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu med henblik på, at der i 2024 kan tilvejebringes finansie-
ring til en tabsramme på 258,0 mio. kr., hvoraf donationselementet udgør 51,6 mio. kr., så EIFO
kan behandle nye ansøgninger om finansiering af dansk eksport og danske investeringer til tidlig
genopbygning af kritisk infrastruktur og udvikling af det private erhvervsliv i Ukraine allerede i 2024
inden for en kapacitetsramme på 774,0 mio. kr.
Udvidelse af låne- og garantiordningen og omprioriteringen af midler ydes inden for rammerne af
OECD-arrangementet for eksportkreditter og kræver ikke yderligere statsstøtteretlig håndtering.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til, at der på forslag
til lov om tillægsbevilling for 2024 optages følgende dispositioner i forbindelse med, at låne- og
garantiordningen i EIFO udvides:
Udgift
(mio. kr.)
100,0
-100,0
d.
e.
§ 08.33.13. Ordninger under Danmarks Eksport- og Investeringsfond
§ 35.11.47. Reserve til EU-bidrag mv
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 17: Aktstykke 13 fra Erhvervsministeriet om udvidelsen af låne- og garantiordningen i EIFO til genopbygning af kritisk infrastruktur i Ukraine
2917088_0004.png
4
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 2. oktober 2024
Morten Bødskov
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.