Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2997633_0001.png
NOTAT
31. marts 2025
Notat til Erhvervsudvalget om 16 ændringsforslag til FN’s Internatio-
nale Arbejdsorganisations (ILO) konvention om søfarendes arbejds-
forhold (MLC)
1. Indledning og baggrund
Konventionen om søfarendes arbejdsforhold (MLC) blev vedtaget af ILO
i 2006 og trådte i kraft i 2013 og gælder for de fleste kommercielle skibe.
Konventionen fastsætter standarder for arbejdsvilkår, velfærd, sundhed og
tilsyn, som håndhæves af flag- og havnestater. MLC kan løbende ændres
via ILO’s
Special Tripartite Committee (STC MLC), hvor regeringer, re-
derier og søfarende forhandler.
Til næste STC MLC-møde den 7.-11. april 2025 er der fremsat 16 æn-
dringsforslag. Fristen for indsendelse af bemærkninger til forslagene til
ILO er den 31. marts 2025.
Forslagene 1-5 er fremsat i fællesskab af de søfarendes og redernes organi-
sationer. Forslagene 6-10 er fremsat alene af de søfarendes organisationer,
mens forslag 11 er fremsat af rederne. Forslag 12 er fremsat af seks med-
lemsstater, og forslag 13-16 er fremsat af 25 EU-medlemsstater, herunder
Danmark, som medforslagsstiller.
Forslagene vedrører:
1., 12. og 13. Voldelig adfærd og chikane
2.
Hjemsendelse
3. og 14.
Landlov
4.
Nøglemedarbejdere
5.
Søulykker
6.
Arbejds- og hviletid
7.
Kollektive aftaler om arbejds- og hviletid
8.
Karriere- og kompetenceudvikling
9.
Uddannelse og udvikling
10.
Hjemsendelse
11.
International medicinbog
15.
Obligatorisk genopfriskningskursus for sygdomsbehandlere.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Notat om 16 ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
2/9
16.
Maksimal udmønstringsperiode for søfarende
Forslagenes indhold, lovgivningsmæssige og økonomiske/administrative
konsekvenser samt vurdering af forslagene er beskrevet i de følgende af-
snit.
MLC er blevet til gennem trepartsdrøftelser, der tog udgangspunkt i ILO-
konventioner om søfarendes arbejdsforhold. Indholdet i MLC er resultatet
af de sociale parters forhandlinger med regeringsrepræsentanterne og om-
fatter de punkter, som der kunne opnås enighed om at inkludere i en samlet
konvention. Konventionen består af et sæt overordnede artikler med tilhø-
rende forskrifter, som fastlægger de grundlæggende rettigheder for søfa-
rende. Disse rettigheder udbygges med et kodeks, der omfatter både bin-
dende og vejledende dele.
Forslag til ændringer af MLC behandles i Den Særlige Trepartskomité
(STC), som har til opgave at opdatere og udvikle konventionen. STC består
af repræsentanter fra regeringen, de søfarendes organisationer og redernes
organisationer. Ændringsforslag underkastes trepartsforhandlinger og skal
godkendes af STC, hvorefter de behandles og vedtages på ILO's Arbejds-
konference (ILC). Når medlemsstaterne har ratificeret ændringerne, bliver
de forpligtet af dem, og de skal gennemføres nationalt.
Den gældende konventionstekst afspejler den enighed, der blev opnået un-
der
forhandlingerne i starten af 00’erne,
samt de ændringer, der er vedtaget
siden, senest i 2022.
2. Formål og indhold
Vold og Chikane (forslag 1, 12 og 13)
Der er fremsat tre forslag om at udvide medlemsstaternes arbejdsmiljøreg-
ler til søs, så de også omfatter forebyggelse og eliminering af vold og chi-
kane, herunder seksuel chikane, mobning og seksuelle overgreb, i overens-
stemmelse med ILO’s Konvention om Vold og Chikane fra 2019 (nr. 190).
Forslag 1 er fremsat i fællesskab af søfarendes og redernes organisationer,
forslag 12 af seks medlemsstater, og forslag 13 af 25 EU-medlemsstater,
herunder Danmark, som medforslagsstiller.
Forslagene indebærer blandt andet nye krav om, at medlemslandene i deres
love og regler
skal vedtage et ”forbud
mod vold og chikane om bord på
skibe”,
indføre en definition på ”vold og chikane”
i overensstemmelse med
190-konventionen, og stille krav om, at skibsejere vedtager relevante poli-
tikker og foranstaltninger til at forebygge og håndtere vold og chikane.
Hjemsendelse (forslag 2)
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Notat om 16 ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
3/9
Det foreslås, at medlemsstaterne ikke må kræve visa eller særlige tilladelser
for søfolk ved landgang i forbindelse med hjemsendelse. Derudover skal
hjemsendelsen sikres uden diskrimination, uanset hvilket flag skibet fører.
Landlov (forslag 3 og 14)
De to forslag vedrører begge søfarendes ret til landlov: Forslag 3, som er
fremsat af de søfarende og rederne, sigter mod at udvide og præcisere ret-
tighederne for søfarende, herunder at definere visumkrav og procedurer for
afslag, med det formål at styrke deres landlovsrettigheder. Forslag 14 er
fremsat af 25 EU-medlemsstater, herunder Danmark som medforslagsstil-
ler, og fokuserer på obligatoriske bestemmelser, som forpligter medlems-
staterne til at tillade og lette landgang, samtidig med at de administrative
procedurer minimeres, så søfarende nemt kan udnytte deres ret til landlov.
Nøglemedarbejdere (key workers
forslag 4)
Det foreslås, at medlemsstaterne forpligtes til at anerkende søfarende som
nøglemedarbejdere og udvikle politikker og procedurer, der sikrer beskyt-
telse af søfarende og deres rettigheder under kriser. Der foreslås desuden at
indføre tilsvarende bestemmelser for havnestater og medlemsstater, der
stiller arbejdskraft (søfarende) til rådighed. Forslaget indeholder endvidere
to paragraffer (6 og 7), som bl.a. indeholder en definition af force majeure
og medlemsstaternes forpligtelser i den forbindelse.
Søulykker (forslag 5)
Det foreslås at indsætte forpligtelse for medlemsstaterne til at tage hensyn
til de nyeste IMO/ILO-retningslinjer om retfærdig behandling af søfolk ved
maritime ulykker.
Arbejds- og hviletid (forslag 6)
Det foreslås at hæve den minimale ugentlige hviletid fra 77 til 96 timer for
at sikre ensartede vilkår, uanset om medlemsstaterne regulerer hviletid eller
arbejdstid. Det foreslås endvidere at skærpe reglerne for medlemsstaternes
godkendelse af kollektive aftaler, der afviger fra konventionens arbejds- og
hviletidsregler, herunder at medlemsstaterne skal fastsætte minimums- og
maksimumsstandarder for sejladsens længde samt for ekstra frihed og kom-
pensation.
Kollektive aftaler om arbejds- og hviletid (forslag 7)
Det foreslås at skærpe bestemmelsen, der giver medlemsstaterne mulighed
for at godkende kollektive aftaler, der afviger fra konventionens regler om
maksimal arbejds- og hviletid. Der indføres et krav om, at medlemsstaterne
skal fastsætte minimums- og maksimumsstandarder for rejsens længde
samt for ekstra frihed og kompensationsfrihed, når de fastlægger kriterierne
for godkendelse af sådanne aftaler.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Notat om 16 ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
4/9
Karriere og kompetenceudvikling (forslag 8)
Der foreslås en ny bestemmelse, der forbyder at pålægge søfarende direkte
eller indirekte udgifter til uddannelse, gebyrer eller andre omkostninger,
der kræves for at opfylde nuværende eller fremtidige uddannelseskrav i
skibsindustrien.
Uddannelse og udvikling (forslag 9)
Det foreslås at tilføje bestemmelse om, at medlemsstaterne, ud over at fast-
sætte klare mål for søfarendes erhvervsvejledning, uddannelse og træning,
også skal identificere og vedtage økonomiske tiltag (offentlige, private el-
ler en kombination af begge) for at sikre, at nødvendig træning tilbydes
uden omkostninger for de søfarende.
Hjemsendelse (forslag 10)
Det foreslås, at der tilføjes de samme obligatoriske supplerende rettigheder
til søfarende under hjemsendelsesprocessen, som allerede gælder for finan-
siel sikkerhed for efterladte søfarende. I de nuværende regler for hjemsen-
delse findes disse rettigheder kun i konventionens vejledende tekst.
International medicinbog (forslag 11)
Det foreslås tilføjet, at den uddannelse i sygdomsbehandling, der skal gives
om bord på skibe, der ikke har læge om bord, også skal baseres på den
”International Medical Guide for Seafarers and Fishers”, som blev udgivet
i 2023.
Obligatorisk genopfriskningskursus for sygdomsbehandlere (forslag 15)
Det foreslås at flytte bestemmelsen om genopfriskningskurser for syg-
domsbehandlere fra retningslinjerne (del B) til standarden (del A), hvilket
vil gøre kravet obligatorisk.
Maksimal udmønstringsperiode for søfarende (forslag 16)
Det foreslås at fastsætte en maksimal udmønstringsperiode på højst 11 må-
neder og give søfarende eksplicit ret til omkostningsfri hjemsendelse ved
periodens udløb. Samtidig præciseres det, at søfarende har ret til den aftalte
hyre, hvis deres tjeneste ombord forlænges ud over denne grænse. De vej-
ledende tekster og annekser tilpasses i overensstemmelse hermed, herunder
vedrørende medlemsstaternes inspektionsforpligtelser og skibenes MLC-
certifikat.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at forslag 1, 12 og 13 vil kræve en ny bekendtgørelse. Der er
allerede igangværende drøftelser med arbejdsmarkedets parter om en be-
kendtgørelse vedrørende det psykiske arbejdsmiljø til søs, som også vil om-
fatte et forbud mod vold og chikane. Forslag 2 og 3 kan formentlig medføre
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Notat om 16 ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
5/9
behov for justeringer af udlændingeloven eller tilhørende bekendtgørelser,
hvis de vedtages som foreslået, da de indebærer et forbud mod krav om
visa. Det er uklart, om forslag 4 kræver lovændringer, da det er usikkert,
om forslagenes indhold allerede er dækket af eksisterende internationale
konventioner og resolutioner. En endelig vurdering heraf vil afhænge af
den endelige ordlyd. Forslag 6 vurderes at kræve en ændring af bekendtgø-
relsen om søfarendes hviletid. Forslag 8 og 9 vil sandsynligvis kræve æn-
dringer i lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., hvis der indføres et
absolut forbud mod, at søfarende betaler for uddannelse. Forslag 16 om
maksimal udmønstringsperiode vil kræve justering af lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. samt bekendtgørelsen om søfarendes ret til fri rejse
med underhold for at gennemføre ændringen i dansk ret.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslag 1, 12 og 13 samt forslag 6-8 vil kunne medføre
begrænsede administrative byrder for dansk erhvervsliv.
Statsfinansielle og administrative konsekvenser for staten
Det vurderes, at ændringsforslagene ikke vil medføre væsentlige økonomi-
ske eller administrative konsekvenser for staten.
Høring
De 16 ændringsforslag er blevet forelagt skriftligt for CO-Søfart, Fagligt
Fælles Forbund (3F), Maskinmestrenes Forening og Søfartens Ledere på
arbejdstagersiden og Danske Rederier på arbejdsgiversiden.
CO-Søfart og Danske Rederier støtter op om forslag 1-5, som er fremsat af
de søfarendes og redernes organisationer i fællesskab. Danske Rederier be-
mærker dog til forslag 3, at støtten er betinget af, at ændringen ikke går ud
over, hvad der allerede fremgår af lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v.
CO-Søfart støtter op om forslag 6-11 og 13-16, og kan ikke støtte forslag
12, som anses for vidtgående. Danske Rederier kan støtte forslag 11-16.
Danske Rederier kan ikke støtte forslag 6, da udfordringerne med at over-
holde de gældende hviletidsregler bør løses gennem bedre håndhævelse
frem for skærpede regler. Ligeledes kan de ikke støtte forslag 7, da det bør
være op til aftaleparterne at vurdere og fastsætte betingelserne for de fravi-
gelsesmuligheder, der har været gældende siden 2010. Forslag 8 og 9 kan
heller ikke støttes, da de ifølge Danske Rederier vil begrænse søfarendes
mulighed for at bidrage til deres egen kompetenceudvikling, enten direkte
eller indirekte, hvilket allerede praktiseres i varierende grad. Endelig kan
de ikke støtte forslag 10, da de nævnte forhold først og fremmest bør aftales
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Notat om 16 ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
6/9
mellem arbejdsmarkedets parter, hvilket også er konventionens udgangs-
punkt.
På Søfartsstyrelsens møde med arbejdsmarkedets parter den 19. marts 2025
tilkendegav arbejdstagersiden i relation til forslag 6, at der
i lyset af at en
udmønstringsperiode kan være op til 11 måneder iht. dansk ret
bør tages
bedre højde for de mange arbejdstimer, en søfarende kan have mange uger
i træk. Desuden bemærkede arbejdstagersiden i relation til forslag 16, at
Danmark kunne være mere ambitiøs og foreslå en maksimal udmønstrings-
periode på eksempelvis 6 eller 9 måneder. Arbejdsgiversiden henholdt sig
til sine tidligere afgivne bemærkninger.
EU-forhandlingerne
Der har været og er løbende frem til 31. marts 2025 drøftelse på EU-niveau
på embedsmandsniveau om forslagene.
For forslag 1, 12 og 13 om vold og chikane pågår et løbende arbejde på
EU-plan og internationalt frem til den 31. marts 2025 mellem de tre for-
slagsstillere for at opnå en fælles holdning til en kompromistekst, der sam-
ler de tre forslag.
Der er på EU-plan overvejende enighed om, at forslag 2, 8 og 9 ikke kan
støttes i den formulering, som de er blevet fremsat med.
Det er uklart, om forslag 4 kan støttes på EU-plan på grund af det meget
detaljerede forslag. Der er enighed om, at forslaget til paragraf 6 og 7 i
forslag 4 ikke kan støttes.
Nogle medlemsstater kan støtte forslag 6 om arbejds- og hviletid, mens an-
dre ikke kan. Der overvejes, at EU-landene foreslår, at emnet henvises til
drøftelse i en fælles arbejdsgruppe mellem IMO og ILO.
Der er overvejende enighed om, at forslag 5, 7, 10 og 11 kan støttes.
ILO-forhandlingerne
Forslag til ændringer af MLC behandles på møder i Den Særlige Trepart-
skomité (STC) under MLC, som har til opgave at medvirke til at opdatere
og udvikle MLC. Trepartskomitéen består af regeringsrepræsentanter og
repræsentanter fra de søfarendes organisationer og redernes organisationer.
Eventuelle ændringsforslag til MLC undergives trepartsforhandling og skal
vedtages af STC, hvorefter det skal behandles og vedtages på ILO's Ar-
bejdskonference (ILC). Ændringer skal gennemføres nationalt, medmindre
medlemsstaten protesterer mod at være bundet af disse ændringer. Det er
på nuværende tidspunkt usikkert, i hvilket omfang der kan opnås enighed i
ILO om forslagene.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Notat om 16 ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
7/9
Regeringens generelle holdning
Regeringens holdning til forslagene er blevet til efter en skriftlig høring og
mundtlige drøftelser med erhvervets arbejdsmarkedsparter, i overensstem-
melse med den danske trepartstradition, hvor alle parter inddrages i beslut-
ningsprocessen for at sikre bred forankring.
Forslag som foreslås støttet
Vold og Chikane (forslag 1, 12 og 13)
Regeringen vurderer generelt, at emnet kan støttes, da Danmark er med-
forslagsstiller af forslag 13, sammen med 24 andre EU-lande. De øvrige
forslag (1 og 12) er nært beslægtede, og Danmark ser positivt på mulighe-
den for en kombination af forslag 1, 12 og 13, forudsat der sikres fleksibi-
litet til implementeringer og respekt for nationale arbejdsmarkedstraditio-
ner.
Landlov (forslag 3 og 14)
Forslag 14, som Danmark er medforslagsstiller af sammen med 24 andre
EU-medlemsstater, kan støttes. Det vurderes desuden, at forslag 3 kan støt-
tes, forudsat at forslag 3 og forslag 14 kombineres på en måde, der sikrer,
at bestemmelserne er i overensstemmelse
med IMO’s FAL-konvention
samt gældende EU- og national lovgivning, og at der ikke indføres nye be-
stemmelser vedrørende visa, samt at forslagene ikke kræver lovændringer
i Danmark.
Søulykker (forslag 5)
Forslaget vurderes at kunne støttes, da der i Danmark allerede er etablerede
processer for at sikre retfærdig behandling af søfarende.
Kollektive aftaler om arbejds- og hviletid (forslag 7)
Forslaget kan som udgangspunkt støttes, da det vurderes at danske regler
allerede lever op til forslaget.
International medicinbog (forslag 11)
Danmark kan støtte forslaget, forudsat at ændringen som foreslået kun om-
fatter de ikke-bindende retningslinjer i MLC, da Danmark har sin egen ver-
sion af den internationale medicinbog.
Obligatorisk genopfriskningskursus for sygdomsbehandlere (forslag 15)
og Maksimal udmønstringsperiode for søfarende (forslag 16)
Danmark er sammen med andre EU-medlemsstater medforslagsstiller,
hvorfor forslagene kan støttes.
Forslag som foreslås støttet betinget
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Notat om 16 ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
8/9
Det er regeringens vurdering, at følgende forslag har gode intentioner, men
er i deres nuværende formulering uklare ift. hvilke forpligtelser, der pålæg-
ges. Det foreslås derfor, at forslagne støttes, hvis der skabes mere klarhed
om dette.
Hjemsendelse (forslag 2)
Regeringen vurderer, at forslaget kan støttes, såfremt det formuleres i over-
ensstemmelse med de eksisterende ILO-konventioner 108 og 185 om søfa-
rendes identitetsdokumenter samt IMOs FAL-konvention. Derudover må
formuleringen ikke være i strid med gældende EU-regler eller dansk lov-
givning vedrørende visum og indrejsebestemmelser, da dette potentielt
kunne kræve lovændringer.
Nøglemedarbejdere (forslag 4)
Det er regeringens vurdering, at forslaget om at anerkende søfarende som
nøglemedarbejdere i udgangspunktet kan støttes, hvis de får en udform-
ning, der er i overensstemmelse med de eksisterende FN- og ILO-resoluti-
oner samt IMO-protokoller. Det er samtidig vurderingen, at de foreslåede
bestemmelser i forslagets paragraf 6 og 7 kan ikke støttes, da de kan inde-
bære forpligtelser, der går videre end gældende internationale regler og po-
tentielt skaber uklarhed om medlemsstaternes ansvar i force majeure-situ-
ationer.
Arbejds- og hviletid (forslag 6)
Det er regeringens vurdering, at forslaget om at øge den minimale hviletid
fra 77 til 96 timer kan støttes, såfremt det ikke skaber parallelle regelsæt
for arbejds- og hviletidsbestemmelser i henholdsvis International Conven-
tion on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafa-
rers (STCW) og MLC. Derudover kan en udsættelse af forslaget også støt-
tes, hvis timingen af den igangværende revision af STCW-konventionen
taler for dette.
Karriere og kompetenceudvikling (forslag 8)
Det er regeringens vurdering, at forslaget kan støttes, forudsat at det æn-
dres, så der ikke kræves et absolut forbud, men giver medlemsstaterne mu-
lighed for at tillade fælles finansiering af ikke-obligatoriske, karrierefrem-
mende uddannelser mellem arbejdsgiver og søfarende, fx via overenskom-
ster eller fondsordninger.
Uddannelse og udvikling (forslag 9)
Det er regeringens vurdering, at forslaget kan støttes, forudsat det ændres,
så implementeringen kan tage hensyn til nationale forhold og arbejdsmar-
kedets dynamik, hvilket vil sikre, at de økonomiske tiltag kan tilpasses na-
tionale prioriteringer og opnå bred opbakning fra både offentlige og private
aktører.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 166: Notat om 16 ændringsforslag til FN’s Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), fra erhvervsministeren
9/9
Hjemsendelse (forslag 10)
Det er regeringens vurdering, at forslaget vil kunne støttes, hvis det af be-
stemmelsen kommer til at fremgå, at den ikke finder anvendelse i tilfælde,
hvor arbejdsmarkedets parter har indgået eller indgår en kollektiv overens-
komst, der regulerer de forhold, som bestemmelsen omhandler.
Danmark er sammen med de andre EU-medlemsstater medforslagsstiller,
hvorfor forslaget kan støttes.