Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 155
Offentligt
2993283_0001.png
Foreningen Dansk Erhvervsfremme
Inge Lehmanns Gade 10, 6.
8000 Aarhus C
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
1240 København K
d. 19.3.2025
Anmodning om foretræde for Folketingets Erhvervsudvalg
Tre opmærksomhedspunkter vedrørende
erhvervsfremmesystemet
Kære medlemmer af Folketingets Erhvervsudvalg
Staten investerede i 2024 800 mio. kr. i erhvervsfremme via Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Dertil
kommer kommunernes investering i området, der ligeledes består i et trecifret millionbeløb. Fordelingen
og effektiviteten af disse offentlige midler må derfor naturligt have en interesse – både for de bevilgende
politikere og de modtagende virksomheder.
Foreningen Dansk Erhvervsfremme har i de senere år høstet en række vigtige erfaringer på området, som vi
håber at kunne dele med Folketingets Erhvervsudvalg ved et foretræde.
Vi repræsenterer de lokale erhvervsfremmeaktører i Danmark (erhvervsråd, mv.), og vi har oplevet en øget
centralisering af erhvervsfremmeindsatsen i de senere år. Dette har, i visse sammenhænge, en negativ
betydning for erhvervsfremmesystemets fleksibilitet og behovsorientering.
Vi ønsker at præsentere praktiske eksempler og forslag til løsninger på denne problematik. Formålet er at
bidrage med viden og perspektiver til Udvalgets arbejde med erhvervsfremme.
Vores observationer omfatter (men er ikke begrænset til) nedenstående tre opmærksomhedspunkter:
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 155: Anmodning om foretræde fra Dansk Erhvervsfremme om et lokalt perspektiv på effektiviteten i det offentlig finansierede erhvervsfremmesystem
2993283_0002.png
Manglende inddragelse af kommunale indsatser
Erhvervsstyrelsen overser hyppigt de lokale kommunalt finansierede erhvervsfremme-indsatser. Konkret
mangler der beskrivelser af fx de lokale erhvervsfremmeaktørers rolle i Erhvervsfremmebestyrelsens
strategi 2024-27 samt i Regeringens Iværksætterstrategi.
Et bedre samspil mellem kommunale og statslige indsatser på erhvervsfremmeområdet vil åbne muligheder
for store effektivitetsgevinster, og sikre at erhvervsfremmesystemet bliver relevant for alle typer
virksomheder.
Den lokal erhvervsfremme varierer betydeligt i omfang fra kommune til kommune, men det er ikke et reelt
koordineringsproblem. Der samarbejdes allerede i dag, og bedre koordinering vil alene give en sund
konkurrence om at fremme erhvervslivet mellem kommunerne.
Løsning: Sammensætningen af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse bør afspejle målgruppen. Det er kun i
begrænset omfang tilfældet i dag. Desuden bør man sikre programmer i erhvervsfremmesystemet som kan
tage udgangspunkt i subregionale behov, og ikke et automatisk krav om national relevans.
Manglende fokus på praktisk implementering af erhvervsservice
Det nationale erhvervsfremmesystem bygger på en forestilling om, at kunderne selv finder frem til
produkterne. De eksisterende strategier for erhvervsfremmesystemets udformning, aktiviteter og
aktørsamarbejder overser et vigtigt aspekt ved erhvervsfremme:
den praktiske implementering.
Strategierne kunne styrkes ved anvisninger til, hvordan erhvervsfremmesystemet skal udvikle sin adgang til
at
behovsafklare, hverve og motivere
den store gruppe af SMV’er, der ville have stor nytte af
erhvervsfremmesystemets ydelser, men som ikke endnu har haft kontakt til erhvervsfremmeaktører.
Løsning: Nøglen til at skabe varige og tillidsfulde interaktioner med SMV’erne er relationsskabelse.
Fundamentet for skabelse af relationer er fysiske møder. Erhvervsfremmestrategier bør derfor fremtidigt
fokusere på, hvordan relationsdannelser kan styrke implementeringen af erhvervsfremmeindsatser.
Hvordan kan fysiske møder med virksomheder understøtte f.eks. videnopsamling om virksomhedsbehov og
erhvervsserviceeffekt, forankring af projektresultater i netværk og lokalområder, mv.
Erhvervsservice skal målrettes de mange – ikke kun de få
Erhvervsfremmesystemets tilbud er kun i begrænset grad målrettet flertallet af små- og mikro-
virksomheder, der endnu:
Ikke kender fordelene ved brug af erhvervsservice
Ikke arbejder tungt videnbaseret
Ikke er let skalerbare
Ikke er globalt orienterede.
Disse virksomheder (og iværksættere) udgør flertallet af danske virksomheder og har en markant betydning
for lokal beskæftigelse og sammenhængskraft i områder uden for de større universitetsbyer.
Løsning: Man bør anerkende, at den Lokal Erhvervsservices styrkelse af SMV’ers ledelseskapacitet,
innovationskapacitet, og kontakter til erhvervsfremmesystemet, spiller en vigtig rolle i udviklingen af
konkurrenceevnen hos de virksomheder, der falder uden for det øvrige erhvervsfremmesystems fokus.
Dermed styrkes den generelle erhvervsudvikling i Danmark.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 155: Anmodning om foretræde fra Dansk Erhvervsfremme om et lokalt perspektiv på effektiviteten i det offentlig finansierede erhvervsfremmesystem
2993283_0003.png
Angående foretrædet
Vi forestiller os, at foretrædet kan gennemføres inden for 25-30 minutter, inklusive tid til spørgsmål fra
Udvalget. Vi er fleksible med hensyn til tidspunkt og tilpasser os udvalgets mødeplan. Vi håber, at mødet
kan realiseres i første halvår af 2025.
For yderligere informationer og aftaler om foretrædet kontaktes:
Sekretariatschef Jakob Rothborg
Dansk Erhvervsfremme
[email protected]
+45 27 61 49 41